Μαθηματικά και Μουσική

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ !!

Τον περασμένο Απρίλιο πραγματοποιήθηκε διαθεματική διδασκαλία στους μαθητές της Α’ τάξης με στόχο να αντιληφθούν τη σχέση ανάμεσα στα μαθηματικά και τη μουσική. Οι μαθητές παρακολούθησαν το συσχετισμό των κλασμάτων με τις αξίες ,το σύνολο των οποίων σε κάθε μέτρο καθορίζεται από 2 αριθμούς που γράφονται στην αρχή ενός κομματιού και μοιάζουν με κλάσμα. Οι μουσικές αξίες στο μουσικό παράδειγμα δηλώθηκαν με κλασματική μορφή (π.χ. αξία μισού με το κλάσμα 1/2, αξία τετάρτου με το κλάσμα 1/4 κτλ) και οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να αντιληφθούν τον τρόπο που τα μαθηματικά και ειδικά η έννοια του κλάσματος καθορίζουν σημαντικά τη ρυθμική δομή κάθε μουσικού κομματιού. Τέλος εμπέδωσαν καλύτερα μέσα από τη διαθεματική προσέγγιση και την έννοια του κλάσματος και την έννοια της μουσικής διάρκειας( αξία).

 

Υπεύθυνες καθηγήτριες για την Α’ Γυμνασίου: Σ. Σπεντζάρη – Β. Παγάνα.

 

 

Το Φεβρουάριο πραγματοποιήθηκε επίσης διαθεματική διδασκαλία ανάμεσα στα μαθηματικά και τη μουσική όσον αφορά στους μαθητές της Β’ τάξης αυτή τη φορά. Στόχος ήταν να αντιληφθούν οι μαθητές πώς ο Πυθαγόρας ανακάλυψε τη σχέση ανάμεσα στο μήκος των χορδών και στο τονικό ύψος. Για το λόγο αυτό χρησιμοποίησε το μονόχορδο (επί ουσίας μια τεντωμένη χορδή που χρησιμοποιήθηκε ως το πρώτο μουσικό όργανο) με στόχο να προσδιορίσει τα μουσικά διαστήματα δηλαδή τις αποστάσεις ανάμεσα σε δύο φθόγγους, συνδέοντας έτσι το μουσικό διάστημα με την αριθμητική έννοια του “λόγου”. Χωρίζοντας το μονόχορδο σε διαφορετικά κάθε φορά μέρη καθόριζε το τονικό ύψος που προέκυπτε από αυτό το διαχωρισμό και προσδιόρισε τα μουσικά διαστήματα της οκτάβας, της πέμπτης, της τετάρτης κτλ. Για παράδειγμα χωρίζοντας ακριβώς στη μέση τη χορδή προσδιόρισε το μουσικό διάστημα της οκτάβας (λόγος 2/1), χωρίζοντας στα 2/3 τη χορδή προσδιόρισε το διάστημα πέμπτης (λόγος 3/2), χωρίζοντας στα 3/4 τη χορδή προσδιόρισε το διάστημα τετάρτης (λόγος 4/3) και με τον τρόπο αυτό προσδιορίστηκαν και οι υπόλοιπες ηχητικές αποστάσεις. Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να εμπεδώσουν τα παραπάνω με διασκεδαστικό τρόπο παρακολουθώντας σχετικό βίντεο με κινούμενα σχέδια.

 

Υπεύθυνες καθηγήτριες για τη Β’ Γυμνασίου: Φ. Τσαβδαρίδου – Β. Παγάνα

Σχολικό έτος 2014-15

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση