Στο μάθημα Ιστορίας της Δ΄ Δημοτικού, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μια ξεχωριστή εμπειρία! Με πρωτοβουλία της δασκάλας τους και σε συνεργασία με τον διευθυντή του σχολείου, ήρθαν σε επαφή με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μέσα από δύο μουσειοσκευές: «Παίζοντας στην αρχαία Ελλάδα» και «Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ελλάδα».
Οι μουσειοσκευές αυτές ταξίδεψαν μέχρι το σχολείο μας με την πολύτιμη βοήθεια του Δήμου Παιονίας, ο οποίος ανέλαβε το κόστος της μεταφοράς τους. Έτσι, οι μικροί μαθητές μπόρεσαν να γνωρίσουν με τρόπο βιωματικό και διαδραστικό την καθημερινότητα και τα παιχνίδια των παιδιών στην αρχαιότητα, συνδέοντας την ιστορία με τη χαρά της ανακάλυψης.
Οι μουσειοσκευές έφτασαν στα χέρια μας στα τέλη Μαΐου και οι μαθητές ενθουσιάστηκαν, καθώς τις περίμεναν με μεγάλη ανυπομονησία. Η πρώτη βαλίτσα που ανοίξαμε ήταν εκείνη με θέμα την καθημερινή ζωή των προγόνων μας.
Με τη βοήθεια του πλούσιου έντυπου υλικού, τα παιδιά γνώρισαν τον ρόλο που είχαν πολλά αντικείμενα στην καθημερινότητα των αρχαίων. Μερικά μάλιστα τα άγγιξαν, καθώς υπήρχαν μέσα στη βαλίτσα, γεγονός που έκανε την εμπειρία ακόμη πιο ζωντανή.
Έπειτα, μέσα από το παιχνίδι «πες-βρες» σε παραλλαγή, η γνώση μετατράπηκε σε διασκέδαση και συνδέθηκε με όσα ήδη διδάχθηκαν από το σχολικό βιβλίο. Τα παιδιά στρώσανε στο πάτωμα ένα μεγάλο ταμπλό σε μέγεθος χαλιού, που απεικόνιζε διάφορα αντικείμενα της εποχής. Κάθε μαθητής πετούσε ένα χαλίκι πάνω σε ένα από αυτά και στη συνέχεια όλοι μαζί μοιράζονταν πληροφορίες και γνώσεις για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
Την επόμενη μέρα, ήρθε η σειρά να ανοίξουμε τη δεύτερη βαλίτσα, που ήταν αφιερωμένη στα παιχνίδια των παιδιών της αρχαιότητας. Εκεί μας περίμενε μια μοναδική εμπειρία, καθώς τα παιδιά γνώρισαν παιχνίδια για όλες τις ηλικίες και άρχισαν αυθόρμητα να τα συγκρίνουν με όσα παίζουν σήμερα.
Τα έπιασαν στα χέρια τους, τα δοκίμασαν και φυσικά… τα έπαιξαν! Το γέλιο περίσσεψε με τα ομαδικά παιχνίδια: τους Αστραγάλους (κότσια), την Ακινητίνδα (αγαλματάκια) και το Κολλαβίζειν (μπιζ). Μέσα από το παιχνίδι διαπίστωσαν ότι, αν και έχουν περάσει αιώνες, η χαρά των παιδιών να διασκεδάσουν παραμένει ίδια.
Την επόμενη εβδομάδα, η δράση συνεχίστηκε με ακόμη περισσότερη δημιουργικότητα. Μια μέρα οι μαθητές της Δ΄ τάξης έπιασαν τον πηλό στα χέρια τους και έφτιαξαν αντικείμενα της αρεσκείας τους, εμπνευσμένα από όσα είχαν δει στις μουσειοσκευές.
Λίγες μέρες αργότερα, ήρθε η στιγμή να μοιραστούν τη γνώση τους με τη Γ΄ τάξη. Τα παιδιά μετατράπηκαν σε «μικρούς δασκάλους» και παρουσίασαν στους συμμαθητές τους ατομικά παιχνίδια όπως οι Πλαγγόνες (κούκλες), τα Νευρόσπαστα (μαριονέτες) και οι Στρομβίλοι (σβούρες), καθώς και ομαδικά όπως η Χαλκή μυία (τυφλόμυγα) και το Κολλαβίζειν (μπιζ). Η ανταπόκριση της Γ΄ τάξης ήταν ενθουσιώδης, κάνοντας τη δράση ακόμη πιο ζωντανή και χαρούμενη.
Η εμπειρία αυτή με τα αντικείμενα των δύο μουσειοσκευών θα μείνει σίγουρα ανεξίτηλη στη μνήμη των παιδιών. Όλοι οι μαθητές χάρηκαν ιδιαίτερα και εξέφρασαν τον ενθουσιασμό τους για την ξεχωριστή τροπή που πήρε το μάθημα της Ιστορίας.
Τέτοιες δράσεις αποδεικνύουν πως η μάθηση μπορεί να γίνει βιωματική, χαρούμενη και δημιουργική. Το σχολείο μας ευχαριστεί θερμά το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης για την πολύτιμη συνεργασία, καθώς και τον Δήμο Παιονίας για την οικονομική υποστήριξη στη μεταφορά των μουσειοσκευών.
Ακολουθούν φωτογραφίες από την εκπαιδευτική δράση και τα έργα των παιδιών.







