Παιδαγωγική αξιολόγηση της Ημερήσιας Εκπαιδευτικής Επίσκεψης των Γ’ και Δ΄ Τάξεων του 21ου Δημοτικού Σχολείου Βόλου

Την Τετάρτη 21 Μάϊου 2025, οι μαθητές των Γ’ και Δ΄ τάξεων του δημοτικού σχολείου μας είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν μια συναρπαστική εκπαιδευτική επίσκεψη στον Υδροηλεκτρικό Σταθμό της Λίμνης  Ν. Πλαστήρα και στο θεματικό πάρκο «ΗΡΑΚΛΗΣ, ΟΙ 12 ΑΘΛΟΙ»  στο πάρκο Παυσίλυπον της Καρδίτσας. Ο συγκεκριμένος σχεδιασμός  αποτελεί ένα πολυδιάστατο παιδαγωγικό μοντέλο, σχεδιασμένο να προάγει τη βιωματική μάθηση μέσω της διαθεματικής προσέγγισης και της ανάπτυξης τόσο γνωστικών όσο και κοινωνικών-συναισθηματικών δεξιοτήτων.

Στόχοι της Επίσκεψης και Παιδαγωγική Σημασία

  1. Η επίσκεψη σε έναν υδροηλεκτρικό σταθμό, για μαθητές αυτής της ηλικίας, εξυπηρετεί πολλαπλούς μαθησιακούς στόχους. Πρωτίστως, στοχεύει στην οπτικοποίηση και εμπειρική κατανόηση των αρχών παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Οι μαθητές έμαθαν για την ηλιακή, την αιολική και φυσικά, την υδροηλεκτρική ενέργεια, και πόσο σημαντικό είναι να προστατεύουμε το περιβάλλον χρησιμοποιώντας καθαρές μορφές ενέργειας. Τονίστηκε η σημασία της εξοικονόμησης ενέργειας στο σπίτι και στο σχολείο, με πρακτικές συμβουλές που μπορούσαν να εφαρμόσουν στην καθημερινότητά τους. Σε ένα πλαίσιο όπου η αφηρημένη έννοια της ενέργειας είναι δύσκολα προσεγγίσιμη για μικρά παιδιά, η άμεση παρατήρηση των υποδομών (φράγμα, αγωγοί, στρόβιλοι, γεννήτριες) καθιστά τη διαδικασία πιο απτή και κατανοητή. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η επίδειξη του πίνακα ελέγχου, όπου τα παιδιά είδαν τα γραφήματα και τους δείκτες που παρακολουθούν τη λειτουργία του σταθμού. Αυτό συνάδει με τη θεωρία του Jean Piaget περί συγκεκριμένων νοητικών πράξεων, όπου τα παιδιά της σχολικής ηλικίας μαθαίνουν αποτελεσματικότερα μέσω της αλληλεπίδρασης με το φυσικό περιβάλλον.

Δευτερευόντως, η επίσκεψη προάγει την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Η σύνδεση της λίμνης (ως φυσικού πόρου) με την παραγωγή καθαρής ενέργειας ενισχύει την οικολογική συνείδηση και την κατανόηση της σημασίας της βιώσιμης ανάπτυξης. Οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι η ανθρώπινη παρέμβαση μπορεί να είναι φιλική προς το περιβάλλον, προσφέροντας λύσεις στις ενεργειακές ανάγκες χωρίς την εξάντληση μη ανανεώσιμων πόρων.

Επιπλέον, αναπτύσσονται γνωστικές δεξιότητες όπως η παρατήρηση, η ανάλυση και η σύνθεση πληροφοριών. Η αλληλεπίδραση με το εξειδικευμένο προσωπικό του σταθμού, η υποβολή ερωτήσεων και η λήψη απαντήσεων σε απλοποιημένη μορφή, ενθαρρύνει τον ενεργητικό ρόλο του μαθητή στη μαθησιακή διαδικασία, σε αντίθεση με την παθητική πρόσληψη γνώσης στην τάξη. Πολλά παιδιά έθεσαν ερωτήσεις για το πώς λειτουργεί το σύστημα και τι συμβαίνει σε περίπτωση βλάβης, δείχνοντας την περιέργειά τους για την τεχνολογία.

 

  1. Η επιλογή του θεματικού πάρκου «ΗΡΑΚΛΗΣ, ΟΙ 12 ΑΘΛΟΙ» για μαθητές Δημοτικού είναι παιδαγωγικά ενδεδειγμένη για πολλούς λόγους. Καταρχάς, η ελληνική μυθολογία αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της πολιτιστικής κληρονομιάς και η διδακτική αξιοποίηση της εντάσσεται στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Η βιωματική αναπαράσταση των άθλων του Ηρακλή, μέσω διαδραστικών εκθεμάτων και παιγνιωδών δραστηριοτήτων, μετατρέπει την παθητική πρόσληψη ιστοριών σε ενεργή συμμετοχή. Σύμφωνα με τη θεωρία του Jerome Bruner για τη σπειροειδή ανάπτυξη του αναλυτικού προγράμματος, η επαφή με τη μυθολογία σε αυτή την ηλικία, μέσω μιας απτής και ελκυστικής μορφής, θέτει τις βάσεις για βαθύτερη κατανόηση σε μεταγενέστερα στάδια εκπαίδευσης.

Επιίσης, το πάρκο προσφέρει ευκαιρίες για την ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων και συνεργασίας, καθώς οι άθλοι συχνά απαιτούν σωματική δραστηριότητα και ομαδική προσπάθεια. Η εμπειρία αυτή ενισχύει την αυτοεικόνα, τη δημιουργικότητα και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, ενώ παράλληλα ενδυναμώνει τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών. Η αφήγηση και η αναπαράσταση μυθολογικών θεμάτων μπορούν επίσης να συμβάλουν στην ανάπτυξη της γλωσσικής έκφρασης και του λεξιλογίου.

Επιπλέον, η ταυτόχρονη συμμετοχή σε εκπαιδευτικό παιχνίδι «13ος Άθλος-Πρώτες Βοήθειες», υποστηριζόμενο από εθελοντές του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, εισάγει ένα εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο στην εκπαιδευτική επίσκεψη. Σε αυτή την ηλικία, η εκμάθηση βασικών αρχών παροχής Πρώτων Βοηθειών, μέσω ενός βιωματικού και παιγνιώδους πλαισίου, καθιστά την έννοια της αλληλεγγύης και της κοινωνικής προσφοράς άμεσα αντιληπτή. Η προσέγγιση αυτή συνάδει με τη θεωρία της κοινωνικο-πολιτισμικής μάθησης του Lev Vygotsky, όπου η μάθηση είναι αποτέλεσμα κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Οι εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού, ως «ικανότεροι άλλοι», καθοδηγούν τους μαθητές σε πρακτικές δεξιότητες που μπορούν να αποδειχθούν ζωτικής σημασίας. Η εκμάθηση βασικών ενεργειών όπως η αναγνώριση κινδύνου, η κλήση βοήθειας και η αρχική φροντίδα, όχι μόνο παρέχει πρακτικές γνώσεις, αλλά καλλιεργεί και την ενσυναίσθηση, την υπευθυνότητα και την αίσθηση του πολιτικού καθήκοντος προς τον συνάνθρωπο. Ταυτόχρονα, μειώνεται το άγχος που μπορεί να προκαλέσει μια έκτακτη ανάγκη, καθώς οι μαθητές αποκτούν αυτοπεποίθηση στην αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων.

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις και  Μαθησιακά Αποτελέσματα

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, απαιτήθηκε προσεκτικός σχεδιασμός και εφαρμογή κατάλληλων παιδαγωγικών προσεγγίσεων. Πριν την επίσκεψη, πραγματοποιήθηκε προπαρασκευαστική διδασκαλία στην τάξη, με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού, απλών διαγραμμάτων και συζητήσεων, ώστε να δημιουργηθεί ένα γνωστικό υπόβαθρο. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, η διαδραστική ξενάγηση, με έμφαση στην απλοποίηση πολύπλοκων εννοιών και την παροχή ευκαιριών για ερωτήσεις, κρίθηκε κρίσιμη.

Η αποτελεσματικότητα της επίσκεψης ενισχύθηκε από τη χρήση δραστηριοτήτων μετά την επίσκεψη, όπως η δημιουργία σχεδίων, η συγγραφή σύντομων κειμένων, η κατασκευή απλών μοντέλων και η διεξαγωγή συζητήσεων στην τάξη. Αυτές οι δραστηριότητες επιτρέπουν τη γνωστική επεξεργασία των πληροφοριών που αποκτήθηκαν, την ενίσχυση της μνήμης και την εδραίωση της γνώσης.

 

Συμπεράσματα και Παιδαγωγικές Επεκτάσεις

Η συνδυασμένη αυτή εκπαιδευτική επίσκεψη αναδεικνύει τις δυνατότητες της διαθεματικής και βιωματικής μάθησης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αφενός, συνδυάζει την επιστημονική γνώση με την περιβαλλοντική αγωγή, καλλιεργώντας παράλληλα κριτικές δεξιότητες και αυξάνοντας το ενδιαφέρον των μαθητών για τον κόσμο γύρω τους. Η επένδυση σε τέτοιες εκπαιδευτικές δράσεις είναι ζωτικής σημασίας για τη διαμόρφωση ενεργών και ενημερωμένων πολιτών, ικανών να κατανοήσουν και να συμβάλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη. Αφετέρου, η σύνδεση της μυθολογίας με την πρακτική εφαρμογή των Πρώτων Βοηθειών, σε ένα ελκυστικό εξωτερικό περιβάλλον όπως το πάρκο Παυσίλυπον, δημιουργεί ένα πλούσιο μαθησιακό τοπίο.

Οι μαθητές δεν αποκόμισαν  απλώς πληροφορίες, αλλά ανέπτυξαν δεξιότητες, αξίες και στάσεις που είναι κρίσιμες για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων και ενεργών πολιτών. Επέστρεψαν στο σχολείο γεμάτοι εντυπώσεις, με νέες γνώσεις και την περιέργεια για τον κόσμο να έχει ξυπνήσει μέσα τους. Ήταν μια μέρα που συνδύασε τη μάθηση με την ψυχαγωγία, αφήνοντας τις καλύτερες αναμνήσεις στα παιδιά.

Η επιτυχία τέτοιων προγραμμάτων υπογραμμίζει την ανάγκη για διεπιστημονικές συνεργασίες (π.χ., εκπαιδευτικοί, φορείς πολιτισμού, ανθρωπιστικές οργανώσεις) και την αξιοποίηση μη τυπικών χώρων μάθησης. Θα ήταν ενδιαφέρον να μελετηθεί περαιτέρω η μακροπρόθεσμη επίδραση τέτοιων συνδυασμένων επισκέψεων στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της κοινωνικής συνείδησης των μαθητών.

thumbnail 1 thumbnail 2thumbnail thumbnail 3 thumbnail 4 thumbnail 5 thumbnail 6 thumbnail 7 thumbnail 8 thumbnail 9