Διαχείριση Θυμού και Αποφυγή Συγκρούσεων: Η τεχνική της “μικρής χελώνας”.

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ “ΜΙΚΡΗΣ ΧΕΛΩΝΑΣ”

Σκοπός μιας διδασκαλίας για τη διαχείριση του θυμού στα παιδιά είναι να μάθουν να ελέγχουν το θυμό και τα αρνητικά τους συναισθήματα και μακροπρόθεσμος στόχος αποτελεί η κατάκτηση της ανεξαρτησίας και αυτονομίας τους. Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι δηλαδή το παιδί να μάθει να ρυθμίζει την συμπεριφορά του αλλά και το θυμικό του, χωρίς τη βοήθεια κάποιου μεγάλου: εκπαιδευτικού ή γονέα.
Η τεχνική της Εναλλακτικής Αντίδρασης ή αλλιώς τεχνική της Μικρής Χελώνας ανήκει στην ψυχολογική κατεύθυνση του Γνωστικού-Συμπεριφορισμού και θεωρείται αρκετά αποτελεσματική για τη διδασκαλία ελέγχου του θυμού και της επιθετικότητας στα μικρά παιδιά.

Σε πρώτη φάση, το παιδί διδάσκεται από τον δάσκαλο ή τον ειδικό την εναλλακτική αντίδραση της μικρής χελώνας όταν η ίδια βρίσκεται σε κατάσταση που προκαλεί ένταση.
Το παιδί ακούει από τον ενήλικα την ιστορία της μικρής χελώνας:

“Το μικρό χελωνάκι, κάθε φορά που πήγαινε στο σχολείο έμπλεκε σε καβγάδες με τα άλλα μικρά χελωνάκια, που το πείραζαν και το χτυπούσαν. Ο δάσκαλος το τιμωρούσε. Μια μέρα συνάντησε τη μεγάλη χελώνα, η οποία του είπε πως η απάντηση στο πρόβλημά του ήταν το καβούκι του. Το συμβούλευσε να κρύβεται στο καβούκι του κάθε φορά που θύμωνε, μέχρι να αισθανθεί καλύτερα. Το χελωνάκι εφάρμοσε τη συμβουλή της χελώνας, και όλα βελτιώθηκαν: σταμάτησε τους καβγάδες, ο δάσκαλος δεν το μάλωνε πια και άρχισε να του αρέσει το σχολείο”.

Αφού το παιδί διαβάσει ή ακούσει την ιστορία, στη συνέχεια διδάσκεται από τον ενήλικα εναλλακτικές αντιδράσεις που το ίδιο θα κλιθεί να εφαρμόσει σε περιπτώσεις που νιώσει όπως το χελωνάκι. Το παιδί εξασκείται στις παρακάτω ασκήσεις:

  • να μαζεύει κοντά στο σώμα του τα χέρια και τα πόδια,
  • να ακουμπά το κεφάλι του στο θρανίο,
  • να φανταστεί πως είναι το χελωνάκι που κρύβεται μέσα στο καβούκι του και να σκεπάζει το κεφάλι με τους βραγχίονες ή τις παλάμες του,
  • να χαλαρώνει τους μύες του σώματός του και να παραμείνει στην ίδια θέση για λίγο.

Αφού το παιδί εξασκηθεί αρκετές φορές στην άσκηση αυτή, στη συνέχεια ο ειδικός του μαθαίνει μυοχαλαρωτικές ασκήσεις.
Έτσι το παιδί σιγά σιγά κατακτά την ικανότητα να αντιμετωπίζει στρεσογόνες καταστάσεις, καταστάσεις συγκρούσεων και έντασης, καθώς και να διαχειρίζεται τα αρνητικά του συναισθήματα, το φόβο, το θυμό και την οργή του.

ΠΗΓΗ: Τατιάνα Πολυζώτη
Ψυχολόγος (MSc Ειδικής Αγωγής)

http://psychology-specialeducation.blogspot.gr/2012/06/blog-post.html

Υπερ-δομή:δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την εκπαίδευση ατόμων με αυτισμό

http://earthlab.uoi.gr/hyperdomi/downloads.php

Το έργο Υπέρ-δομή είναι έργο ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ το οποίο χρηματοδοτείται στα πλαίσια της κατηγορίας πράξεων 1.1.4.α – ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

Πρόκειται για ένα «εκπαιδευτικό πιλοτικό πρόγραμμα στα πλαίσια του οποίου αναπτύχθηκαν πρότυπες υπερμεσικές εφαρμογές που ενσωματώνονται στο περιβάλλον του λογισμικού «LT125DigitPecs» και θα χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί της ειδικής αγωγής, με στόχο τη βελτίωση των διαφόρων ικανοτήτων και την κάλυψη των αναγκών των ΑμεΑ (παιδιών και εφήβων) στο φάσμα του αυτισμού». Χαρακτηριστικά αυτών των εφαρμογών είναι ο υψηλός βαθμός διαδραστικότητας, η παραμετροποίησή τους, η διαβάθμισή τους όσον αφορά το βαθμό δυσκολίας και η δυνατότητα εμπλουτισμού τους από τους χρήστες εκπαιδευτικούς.

Το έργο υλοποιείται σε συνέργεια με το έργο «Ευ-δομή» το οποίο έχει ως θέμα: «Εκπαιδευτικό πιλοτικό πρόγραμμα όπου οι εκπαιδευτικοί της ειδικής αγωγής, με τη χρήση λογισμικού αναπτύσσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες και δημιουργούν εξειδικευμένο εκπαιδευτικό υλικό (σε ψηφιακή ή και έντυπη μορφή), με στόχο τη βελτίωση των διαφόρων ικανοτήτων και την κάλυψη των αναγκών των ΑμεΑ (παιδιών και εφήβων) στο φάσμα του αυτισμού».

Ελεύθερο λογισμικό!

Το λογισμικό που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου είναι διαθέσιμο σε όλους τους εκπαιδευτικούς.

E-BOOKS

Καλή ανάγνωση

Βιβλία ΟΝLΙΝΕ από τις εκδόσεις Παπαδόπουλου

http://www.picturebooks.gr/el/list_online.asp

Ανοικτή Βιβλιοθήκη <http://www.openbook.gr/2011/10/anoikth-bibliothhkh.html>

Πεζογραφία
Μίμης Ανδρουλάκης <http://hamenoblues.blogspot.com/>

Γιάννης Αρκούδος <http://arkoudos.com/blog/?p=2695>

Νίκος Βλαντής <http://cosmowave.gr/>

Κώστας Βουλαζέρης <http://www.fantastikosorizontas.gr/kostasvoulazeris/koualanara/books.php>
Ντόρα
Γιαννακοπούλου <http://www.kastaniotis.com/book/978-960-03-5050-0>

Ευθύμιος Γουργουρής <http://issuu.com/kastaniotis_editions/docs/anisixia>

Γιώργος Δαμιανός <http://www.24grammata.com/?p=6381+>

Στέφανος Δάνδολος <http://www.kastaniotis.com/book/978-960-03-5051-7>

Νίκος Δήμου <http://www.ndimou.gr/articles_gr.asp>

Βασίλειος Δρόλιας <http://issuu.com/basileiosdrolias/docs/eva>

Κώστας Θερμογιάννης<http://www.nthermo.com/teleytaios.pdf>

Περικλής Κοροβέσης <http://legacy.radiobubble.gr/el/Ioudith>

Λευτέρης Κρητικός <http://www.openbook.gr/oropedio.html>

Αλέξανδρος Κυριακόπουλος <http://issuu.com/kastaniotis_editions/docs/anisixia>
Ευάγγελος
Λαγουτάρης <http://www.mikresistories.com/>

Στέφανος Λίβος <http://www.lulu.com/spotlight/stefanoslivos>

Θάνος Μαντζάνας <http://maga.gr/books/>
Λιλή Μαυροκεφάλου <
http://omorfizoi.weebly.com/>

Ελένη Μπιρμπίλη <http://blog.ebirbili.gr/?page_id=514>

Ιωάννα Μπουραζοπούλου <http://www.kastaniotis.com/book/978-960-03-5053-1>

Αντώνης Μπουρίτσας <http://tafteratoyelefanta.blogspot.com/>

Σοφία Νικολαΐδου <http://www.snikolaidou.gr/>

Βασίλης Παπαθεοδώρου <http://www.kastaniotis.com/book/978-960-03-5054-8>

Παναγιώτης Παπανικολάου <http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?p=125>

Χριστόφορος Παυλίδης <http://www.matia.gr/library/ebook_21/index.html>

Γιάννης Πλιώτας <http://voreiodytikes.blogspot.com/p/e-books.html>

Κώστας Πουλιανίτης <http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?p=154#p154>

Ελ Ρόι <http://www.stigiorti.gr/>

Ερρίκος Σμυρναίος <http://taxidiastokapoteallote.blogspot.com/>

Αλέξης Σταμάτης <http://www.kastaniotis.com/book/978-960-03-5055-5>

Κώστας Σφακιανάκης <http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?f=70&t=674>
Αγγελική
Σχοινά <http://voreiodytikes.blogspot.com/p/e-books.html>

Γιώργος Τσαντίκος <http://voreiodytikes.blogspot.com/p/e-books.html>

Νίκος Φάκος <http://issuu.com/mastermeeple>
Γιάννης Φαρσάρης <
http://www.open-sesame.me/>

Λάκης Φουρουκλάς <http://www.lulu.com/spotlight/lakis_f>

Αθανάσιος Γανίδης<http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?f=74&t=450>
Χρήστος
Γεωργακόπουλος <http://www.free-ebooks.gr/gre/ebook/1898>

Θάνος Πάσχος <http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?p=160#p160>
Γιάννης
Ποταμιάνος <http://www.scribd.com/ypot>

Δημήτρης Ρούσης <http://jimrousis.blogspot.com/p/blog-page.html>

Κώστας Σφενδουράκης <http://www.vakxikon.gr/content/view/1079/4678/lang%2cel/>
Κωστής
Τριανταφύλλου <http://www.issuu.com/costi/docs/____________>

Χρήστος Τσελέντης <http://www.scribd.com/full/7977573?access_key=key-1gaac2ih3162to1dnasp>
Ιωάννης
Τσιουράκης <http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?p=166#p166>
Νικόλας
Χουέρβος <http://issuu.com/chouervos>

Ξένη λογοτεχνία
Ορχάν Βελί Κανίκ <http://www.vakxikon.gr/content/view/1035/4676/lang%2cel/>

Τσαρλς Μπουκόβσκι <http://romvos.wordpress.com/%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%86%CF%81%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%B9%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%B5%CE%BD%CF%8C%CF%82-%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%BD%CF%8C%CE%B3%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%85/>
Μπρους
Στέρλινγκ <http://www.filaderlis.com/ebooks/The%20hacker%20crackdown.pdf>
Τζ
oν Φάντε <http://romvos.wordpress.com/%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%86%CF%81%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%AC%CE%BD%CE%B5%CE%BC%CE%BF/>
Ντάριο
Φο <https://fairbooks.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=298:%CE%BF-%CF%84%CF%85%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%82-%CE%B8%CE%AC%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82-%CE%B5%CE%BD%CF%8C%CF%82-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D&Itemid=179>

Συλλογή ποίησης σε μτφ Χρίστου Κρεμνιώτη <http://www.vakxikon.gr/content/view/921/4209/lang%2cel/>

Παιδική λογοτεχνία
Μαρία Αγγελίδου <http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip35/Default.html>
Φραντζέσκα
Αλεξοπούλου – Πετράκη <http://www.picturebooks.gr/newadmin/books/pdfs/filoi_fos_fanari.pdf>
Κατερίνα
Αναγνώστου <http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip31/Default.html>
Νικόλας
Ανδρικόπουλος <http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip18/Default.html>
Μαρία
Ανδρικοπούλου <http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip22/Default.html>
Φιλομήλα
Βακάλη – Συρογιαννοπούλου <http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip19/Default.html>
Λήδα
Βαρβαρούση <http://bookshop.europa.eu/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/EU-Bookshop-Site/el_GR/-/EUR/ViewPublication-Start?PublicationKey=IA8009678>
Αγγελική
Βαρελλά <http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip2/Default.html>

Μαρία Μαυρίδου – Καλούδη <http://www.free-ebooks.gr/gre/ebook/1826>

Λότη Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου<http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip30/Default.html>
Ναννίνα
Σακκά-Νικολακοπούλου <http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip32/Default.html>
Αγγελική
Σχοινά <http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?p=196#p196>

Λίτσα Ψαραύτη <http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip29/Default.html>
Δήμητρα
Ψυχογυιού <http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip13/Default.html>

Δοκίμια
Τάσος Ανθουλιάς <http://www.helidoni.info/>

Τερέζα Γιακουμάτου <https://blogs.sch.gr/tgiakoum/archives/4302>

Αμαλία Ηλιάδη <http://www.24grammata.com/?p=6831>
Γεώργιος Κουλούκης
<http://www.georgekouloukis.com/gr/author_synopsis.html>

Αδαμάντιος Κρασανάκης <http://www.scribd.com/akrassanakis>

Βασίλης Τραπεζάνογλου <http://www.think-act.gr/?p=24>

Νικόλας Τσαφταρίδης <http://www.nissos.gr/nea_more.asp?newID=63>

Ροσσέτος Φακιολάς <http://maga.gr/books/>

Λευκώματα
Βασίλειος Αραβαντινός <http://www.latsis-foundation.org/gr/elibrary/1/62/book.html>
Μανόλης
Βλάχος <http://www.latsis-foundation.org/gr/elibrary/2/12/book.html>

Εύη Δημητριάδου <http://www.feel80countries.com/book/>

Νώτα Δημοπούλου – Ρεθεμιωτάκη <http://www.latsis-foundation.org/gr/elibrary/1/8/book.html>
Νικόλαος
Καλτσάς <http://www.latsis-foundation.org/gr/elibrary/1/31/book.html>

Π.Ι. Χατζηδάκης <http://www.latsis-foundation.org/gr/elibrary/1/10/book.html>

Κλασική Λογοτεχνία
Αριστοτέλης Βαλαωρίτης <http://www.snhell.gr/anthology/writer.asp?id=77>

Ανδρέας Κάλβος <http://www.andreaskalvos.com/Andreas_Kalvos/E_Istoselida.html>
Ανδρέας
Καρκαβίτσας <http://www.snhell.gr/anthology/writer.asp?id=101>

Κώστας Καρυωτάκης <http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?p=321>

Αλέξανδρος – Ρίζος Ραγκαβής <http://www.archive.org/details/hapantataphilol01unkngoog>
Εμμανουήλ
Ροΐδης <http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?p=229#p229>


ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ

Σκοπός της φιλαναγνωσίας είναι η εξοικείωση του μικρού μαθητή με το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του με το λογοτεχνικό βιβλίο. Αυτή η σχέση θα το βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη, να δραστηριοποιήσει τη φαντασία του και την εφευρετικότητά του, να εμπλουτίσει την αισθητική του καλλιέργεια, να δοκιμάσει τα συναισθήματά του αναπτύσσοντας έτσι τη συναισθηματική του νοημοσύνη, να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση με έμμεσο και βιωματικό τρόπο, και εν κατακλείδι να συγκροτήσει  ολόπλευρα την προσωπικότητά του.
Μέσα όμως από τη διαδικασία της φιλαναγνωσίας επιτυγχάνονται και επιμέρους στόχοι, όπως:

• καλλιέργεια αναγνωστικής απόλαυσης
• άσκηση της δεξιότητας της προσεκτικής ακρόασης και ως εκ τούτου πρόληψη φαινομένων διάσπασης προσοχής, όταν δεν οφείλεται σε παθογόνα αίτια,  που είναι πολύ συχνή στις μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου
• καλλιέργεια δεξιότητας αναδιήγησης ιστοριών, συναισθημάτων ή καταστάσεων
• ανάπτυξη δυνατότητας κατανόησης κειμένου
• ανάπτυξη συνεργατικής ικανότητας
• ανάπτυξη επικοινωνιακής ικανότητας
• αφηγηματική ικανότητα
• εξοικείωση με τη λειτουργία ομάδων
• δημιουργία κλίματος συντροφικότητας και δημιουργικότητας μέσα στην τάξη, η οποία σταματά να αποτελεί ένα άθροισμα μεμονωμένων μαθητών αλλά γίνεται μια «κοινότητα αναγνωστών».

ΣΥΓΓΡΑΦΗ  ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ

Η διδασκαλία της περίληψης είναι σημαντικός διδακτικός στόχος καθώς η περίληψη μπορεί να θεωρηθεί ξεχωριστό είδος κειμένου επειδή ο αναγνώστης μπορεί να την αναγνωρίσει από τα γλωσσικά σημάδια που παραπέμπουν κατευθείαν στο πρωτότυπο κείμενο. Πιο συγκεκριμένα η σχολική περίληψη είναι μια γλωσσική άσκηση στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα από την οποία επιδιώκεται:

– η κατανόηση του κειμένου
– η πληροφόρηση των άλλων με σαφή και λιτό τρόπο για το περιεχόμενο του κειμένου

Τα παιδιά εξασκούνται στη συγγραφή της περίληψης με τον παρακάτω τρόπο:

Πρώτο βήμα: Μελέτη του κειμένου,καταγραφή των λεπτομερειών :

(α) Προσεκτική ανάγνωση.
Εντοπισμός άγνωστων λέξεων –στοιχείων, σύλληψη του νοηματικού κέντρου του κειμένου.
(β) Εύρεση και γραφή των λεπτομερειών, μέσω της τεχνικής  των πλαγιότιτλων.

Δεύτερο βήμα:Επιλογή των στοιχείων που είναι χρήσιμα στην περίληψη. Καταστρώνω το σχεδιάγραμμα της περίληψης.

Η καταγραφή των  σημειώσεων δε σημαίνει ότι όλο αυτό το υλικό θα χρησιμοποιηθεί στην περίληψη.Γι΄ αυτό χρειάζεται προσοχή στη διάκριση των αναγκαίων στοιχείων από τα περιττά. Αυτό προϋποθέτει την οργάνωση των σημειώσεων – πλαγιότιτλων σ΄ ένα σχεδιάγραμμα με τη γνωστή δομή μιας παραγράφου.

Τρίτο βήμα :Συγγραφή της περίληψης

1. Ακολουθούμε προσεκτικά το σχεδιάγραμμα της περίληψης.
2. Θυμόμαστε ότι η περίληψη δεν είναι το ίδιο το κείμενο αλλά πιο σύντομο (μια μεγάλη παράγραφό ή μια σελίδα) και αποτελεί νέα εργασία, η οποία δεν πρέπει να προδίδει το πνεύμα του συγγραφέα.
3. Αποφεύγουμε την υπερβολική γενίκευση και αφαίρεση.
4. Χρησιμοποιούμε με φειδώ λέξεις ή φράσεις από το κείμενο, δίνοντάς τες σε  εισαγωγικά.
5. Απέχουμε από κάθε είδους κριτική ή σχολιασμό ή αξιολόγηση του αρχικού κειμένου.

http://zeus.pi-schools.gr

Αναδημοσίευση από τη σελίδα του ΤΕ του σχολείου μας

ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ

Ένας μύθος για την αξία της φιλίας

Η αρκούδα και οι ταξιδιώτες

Δύο φίλοι, ο ένας αδύνατος και ο άλλος παχουλός ξεκίνησαν για
ένα ταξίδι. Καθώς προχωρούσαν στο δάσος πετάχτηκε μια αρκούδα. Οι δύο φίλοι άρχισαν να τρέχουν φοβισμένοι. Ο αδύνατος βρήκε μια ιδέα να σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο, αλλά ο παχουλός δεν μπορούσε να ανέβει. «Δώσε μου το χέρι σου να ανέβω» είπε ο παχουλός ταξιδιώτης, όμως ο φίλος του δεν το έκανε.Τρομοκρατημένος σκέφτηκε πως οι αρκούδες δεν ακουμπάνε τους πεθαμένους, οπότε και προσποιήθηκε τον πεθαμένο. Η αρκούδα πλησίασε και τον μύρισε για αρκετή ώρα και μετά έφυγε
χωρίς να τον πειράξει. Όταν κατέβηκε ο ταξιδιώτης από το δέντρο αναρωτήθηκε γιατί η αρκούδα δεν πείραξε το φίλο του. Ο φίλος του είπε πως δεν τον θέλει πια  γιατί οι φίλοι σκέφτονται τον άλλον σε αντίθεση με αυτόν, και βοηθούν το διπλανό τους όταν κινδυνεύει η ζωή του.

Ηθικό δίδαγμα: Αυτός που σκέφτεται  μόνο τον εαυτό του δεν μπορεί να κρατήσει το φίλο του κοντά του.

Φ. Α (Δ2)

Οι μαθητές μας γράφουν για τα βιβλία – παραμύθια – μύθους που διαβάζουν στον ελεύθερό τους χρόνο!!

Η νεράιδα Ευτυχία – Επιθυμία
Όταν ξεκίνησε η μαγεία, της Emma Thomson

Η νονά Νεράιδα προσκάλεσε την Ευτυχία Επιθυμία και τις φίλες της να πάρουν μέρος σε ένα διαγωνισμό για να δει εάν είναι έτοιμες για το σχολείο των Εννέα Ευχών. Για τις περισσότερες νεράιδες η δοκιμασία αυτή είναι μια μαγική στιγμή, αλλά η Ευτυχία Επιθυμία καταλαβαίνει πολύ γρήγορα ότι το όνειρό της να γίνει μια διπλά φτερωτή νεράιδα ίσως να μη γίνει πραγματικότητα……

Διαβάστε την περίληψη του βιβλίου ανοίγοντας το φάκελο:

h__.docx
Από την ιστοσελίδα του ΤΕ του σχολείου μας