ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ : ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
- ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ: Αλληλοσεβασμός , Διαφορετικότητα
Τίτλος:<< Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία>>
Εργαστήριο 1ο
Παιχνίδια ενεργοποίησης – δέσιμο ομάδας
- Με τη συνοδεία κατάλληλης μουσικής τα παιδιά περπατούν στο χώρο, σφίγγουν το δεξί χέρι κάποιου άλλου παιδιού, περπατούν στο χώρο ελεύθερα με διάφορους τρόπους (σαν να είναι γέροι, σαν να τα τραβάει κάποιος, σαν να κουβαλάνε βαριές τσάντες, σαν να φοράνε τακούνια). Στέκονται όρθια και τα χέρια τους είναι σε διάταξη και στη συνέχεια καλούνται να φτιάξουν ένα κύκλο
Την ώρα του διαλείμματος το κάθε παιδί πηδούσε όσα στεφάνια ήταν οι συλλαβές του ονόματος του επόμενου παιδιού που καλούσε να κάνει το ίδιο.
- Αφού γνωρίσαμε διάφορα είδη χειμωνιάτικων λουλουδιών στο διαδίκτυο, τα παιδιά φτιάχνουν ανεμώνες και στα πέταλα του λουλουδιού ζωγραφίζουν το αγαπημένο χρώμα, παιχνίδι, συμμαθητή, φαγητό, βιβλίο και ήρωα
Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες ενισχύθηκε η ομαδική συνοχή και η αυτοεκτίμηση και προωθήθηκε η συνεργασία και η δημιουργική συνύπαρξη.
Εργαστήριο 2ο
Η Δώρα, μια persona doll μας επισκέπτεται γιατί χρειάζεται τη βοήθεια των παιδιών. Αφηγήθηκε η νέα μας φίλη την ιστορία της και ζητά από τα παιδιά να της βρουν λύσεις. (Η οικογένειά της μετακόμισε πρόσφατα στο Αργοστόλι και δεν έχει κανένα φίλο. Τα παιδιά στη γειτονιά την κοροϊδεύουν γιατί μιλάει ψευδά και τον αδερφό της γιατί δεν μπορεί να περπατήσει και κινείται με αναπηρικό καροτσάκι)
- Συζητήσαμε για τα συναισθήματα της νέας μας φίλης και το πώς αισθάνεται, τι θα κάναμε εμείς αν είμαστε στη θέση της, αν τα ίδια έχουν αισθανθεί μόνα και διαφορετικά και τους ζητήσαμε να προτείνουν λύσεις
- Παρουσίαση ιστορίας κοινωνικής ιστορίας για τη διαχείριση των συναισθημάτων https://prosvasimo.iep.edu.gr/docs/pdf/KI/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%87%CE%B5%CE%AF%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%B7%20%CE%A3%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B9%CF%83%CE%B8%CE%B7%CE%BC%CE%AC%CF%84%CF%89%CE%BD%20%CE%A4%CE%99%20%CE%9A%CE%91%CE%9D%CE%A9%20%CE%93%CE%99%CE%91%20%CE%9D%CE%91%20%CE%9D%CE%99%CE%A9%CE%A3%CE%A9%20%CE%9A%CE%91%CE%9B%CE%91.pdf
- Παίξαμε παιχνίδι ρόλων με τις λύσεις που πρότειναν
- Τα παιδιά ζωγράφισαν τι τους βοηθά όταν είναι αναστατωμένα
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα της επίσκεψης της Δώρας ήταν:
Ανάπτυξη σεβασμού προς τους άλλους, ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και κατανόηση της διαφορετικότητας
Εργαστήριο 3ο
Ανάγνωση και επεξεργασία παραμυθιού
- Αφήγηση του παραμυθιού <<Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια>>, Pennart (Θίγονται θέματα όπως: το ζήτημα της ταυτότητας και του αυτοπροσδιορισμού, της ένταξης σε ομάδες, το ζήτημα της αποδοχής, της απόρριψης, της διαφορετικότητας)
- Συνεχίζω το παραμύθι
Τα παιδιά ακούνε την ιστορία μέχρι ενός σημείου και καλούνται να συνεχίσουν την ιστορία και να κάνουν προβλέψεις για τη συνέχεια.
- Τα παιδιά κατέγραψαν στο θερμόμετρο συναισθημάτων της τάξης τα συναισθήματα που βίωσε η Σοφία μέσα από την ιστορία
Σκοπός του παραμυθιού ήταν τα παιδιά να ερμηνεύουν και να αναδεικνύουν τα οφέλη της διαφορετικότητας και να μπορούν να αναγνωρίζουν τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις
Εσύ και εγώ μαζί
- Δημιουργούν ένα πύργο με τουβλάκια όσα είναι και τα παιδιά της τάξης. Σε κάθε τουβλάκι αντιστοιχεί το όνομα ενός συμμαθητή που το φωνάζουν δυνατά στη παρεούλα. Καλούνται να αφαιρέσουν ένα τουβλάκι από τον πύργο χωρίς να πέσει ο πύργος. Όταν έπεσαν κάποια τουβλάκια μιλήσαμε για το πόσο σημαντικό είναι να είμαστε μία ομάδα ενωμένη για να είμαστε δυνατή ομάδα.
Εργαστήριο 4ο
Ο εαυτός μου
- Ομαδικό παιχνίδι: Ο κατάσκοπος
Δόθηκε η οδηγία στα παιδιά με ένα διαφημιστικό και γυαλιά κρύβοντας το πρόσωπό τους για να μη τους βλέπει κανείς και να περπατάνε σαν κατάσκοποι. Με τη συνοδεία μουσικής τα παιδιά κινούνται στη τάξη. Στο σταμάτημα του ήχου, τα παιδιά σταματούν να κινούνται και καλούνται κατασκοπικά να παρατηρούν τους συμμαθητές τους και να εντοπίζουν ομοιότητες ως προς τα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Μέσα από αυτό το παιχνίδι οι μικροί μας μαθητές εντόπισαν ομοιότητες και διαφορές με τους συμμαθητές τους.
- Ζωγράφισαν σε ένα χαρτόνι το αγαπημένο τους παιχνίδι στην τάξη χωρίς να αναφέρουν τι είναι ούτε το όνομά τους και στο τέλος προσπάθησαν να βρουν όσο το δυνατόν περισσότερες ομοιότητες με τους συμμαθητές τους.
Εργαστήριο 5ο
- Προβολή βίντεο <<Η εχθρόπιτα>>https://video.link/w/IiYyc
Συζήτηση, προφορική επεξεργασία της ιστορίας που παρακολουθήσαμε μέσω της οποίας τα παιδιά ανακάλυψαν τρόπους αποφυγής συγκρούσεων και έμαθαν πόσο ωραίο είναι να είμαστε διαφορετικοί.
- <<Η πίτα της φιλίας>>
Σε μικρές ομάδες αποφασίζουν τα συστατικά που θα περιέχει η συνταγή της πίτας της φιλίας. Στην ολομέλεια παρουσίασαν τις προτάσεις τους και φτιάξαμε μία για να σμίγουν τα παιδιά έπειτα από μία διένεξη. Έβαλαν τα υλικά με τη φαντασία τους και τα ανέμιξαν στην παρεούλα.
Εργαστήριο 6ο
Πραγματοποιήθηκε η αφήγηση του παραμυθιού <<Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας>> στο πρωινό τμήμα
Εργαστήριο 7ο
Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι
- Κουκλοθέατρο <<Το Ζαμπντερφίλιο>>https://www.demopaideia.gr/wp-content/uploads/2016/01/councileurope_compasito_gr213-216.pdf
Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους, αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο. Συζητήσαμε αν τα παιδιά θα τον έκαναν παρέα παρά τη διαφορετικότητά του και αν έχουν αντιμετωπίσει από άλλα παιδιά παρόμοια συμπεριφορά. Τα παιδιά στο τέλος πήραν τα ζωάκια κι έπαιξαν κουκλοθέατρο και παρουσίασαν την ιστορία του Ζαμπντερφίλιο στους συμμαθητές τους
Η διδαχή αυτής της ιστορίας είναι ότι ο αποκλεισμός μπορεί να συμβεί στον οποιονδήποτε γιατί κανείς δεν μοιάζει με κανέναν. Τα παιδιά μοιράστηκαν στην ομάδα κάποιες στιγμές που ένιωσαν όπως το Ζαμπντερφίλιο.









