ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
- STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική
Στόχοι προγράμματος:
Το ρομπότ Bee-bot αποτελεί μια διδακτική πρόταση, μέσα από τα στάδια της οποίας οι συμμετέχοντες μαθητές/τριες έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε διερευνητικές και ανακαλυπτικές, ομαδικές δραστηριότητες και δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος. Ολοκληρώνοντας τo εργαστήριο οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
Ως προς τους γνωστικούς στόχους
- Να χαράσσουν διαδρομές
- Να εμπεδώσουν τις χωρικές σχέσεις
- Να κάνουν ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις
Ως προς τους στόχους δεξιοτήτων
- Να χρησιμοποιούν υλικά
- Να προγραμματίζουν το
Ως προς τις στάσεις/συμπεριφορές
- Να εργάζονται σε ομάδες
- Να αιτιολογούν τις παρατηρήσεις τους
- να καλλιεργήσουν την υπολογιστική σκέψη (computational thinking) με δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος.
Εργαστήριο 1
Ενδυνάμωση ομάδας
Όπως στην αρχή κάθε εργαστηρίου έτσι και σε αυτό ξεκινήσαμε με μία δραστηριότητα ενεργοποίησης του ομαδικού πνεύματος των παιδιών. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια όπου έπρεπε να συνεργαστούν προκειμένου να μάθουν να περπατούν με σωματική επαφή. Με ένα «μαγικό» ραβδί ο εκπαιδευτικός «κόλλησε» τα ζευγάρια σε διάφορα μέρη του σώματός τους και στη συνέχεια τους ζήτησε να περπατήσουν έχοντας κολλημένους του αγκώνες τους, τις παλάμες τους, τα πόδια τους κτλ. Νικητής κάθε φορά είναι το ζευγάρια που παραμένουν κολλημένα μέχρι το τέλος της διαδρομής. Η διαδρομή μας ήταν το σαλιγκάρι στο προαύλιο χώρο του νηπιαγωγείου μας.
Έναυσμα ενδιαφέροντος
Στη συνέχεια του εργαστηρίου προβλήθηκαν στους μαθητές οι φωτογραφίες https://th.bing.com/th/id/R.844c2102f414b75ac48e874e22580892?rik=c8k4xYhMZzagZQ&pid=ImgRaw&r=0
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=1%2bTjsXvt&id=A0254E102B5080F3684CB6F4CBE1C62EA78251DB&thid=OIP.1-TjsXvtH98kEmCzldqcZQHaDe&mediaurl=https%3a%2f%2fwater-waste.gr%2fsite%2fwp-content%2fuploads%2f2020%2f09%2fREC.png&cdnurl=https%3a%2f%2fth.bing.com%2fth%2fid%2fR.d7e4e3b17bed1fdf241260b395da9c65%3frik%3d21GCpy7G4cv0tg%26pid%3dImgRaw%26r%3d0&exph=1371&expw=2917&q=%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%ba%cf%85%ce%ba%ce%bb%cf%89%cf%83%ce%b7&simid=608041656451148008&FORM=IRPRST&ck=A22A9BB13D335D286EAE1FDAAC3EFC87&selectedIndex=0&itb=0
και στη συνέχεια έγινε τροφοδότηση της συζήτησης γύρω από το θέμα της κάθε μιας. Η συζήτηση έγινε σε επίπεδο ολομέλειας της τάξης. Μετά την προβολή των φωτογραφιών οι μαθητές παροτρύνθηκαν, ώστε να παρατηρήσουν το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων γύρω τους στη γειτονιά που μένουν διαπιστώνοντας ότι σε αρκετά σημεία συναντούν πεταμένα σκουπίδια κάτω. Επιπλέον, έμαθαν να αναγνωρίζουν το σήμα της ανακύκλωσης και η συζήτηση κατέληξε ότι επειδή κάποιοι άνθρωποι δεν προσέχουν το περιβάλλον και δεν ρίχνουν τα απορρίμματά τους στους κάδους, μπορούμε να φτιάξουμε ένα ρομπότ που να εντοπίζει τα ανακυκλώσιμα υλικά και να τα μεταφέρει στους κάδους ανακύκλωσης.
Εργαστήριο 2
Είδαμε ένα επεισόδιο https://www.youtube.com/watch?v=e9TlkK_dJdU της Peppa που κάνει ανακύκλωση και ύστερα ζητήθηκε από τους μαθητές/τριες να φέρουν από το σπίτι τους συσκευασίες τροφίμων. Η κάθε ομάδα συγκέντρωσε στον χώρο τις συσκευασίες των προϊόντων που έφεραν από το σπίτι τα μέλη της και στη συνέχεια με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού τα χώρισε σε ομάδες. Οι μαθητές στη φάση αυτή έμαθαν να γράφουν και να διαβάζουν τις λέξεις «χαρτί», «μέταλλο», «πλαστικό», «γυαλί». Οι μαθητές σε κάθε ομάδα μπορούν να διαπιστώσουν τη διαφορά ανάμεσα στα υλικά που έχουν συγκεντρώσει, ποια είναι ποιο σκληρά ή πιο μαλακά. Αφού τα διαχώρισαν ανάλογα με το υλικό κατασκευής και βρήκαν που βρίσκεται το σήμα της ανακύκλωσης πάνω σε κάθε συσκευασία τότε τα έβαλαν στο αντίστοιχο στεφάνι.

Γνωρίσαμε μέσα από εκπαιδευτικά βίντεο τον Πέρι, το Περιβάλλον https://www.youtube.com/watch?v=0hr9cOUKfGY , και την Άννα την Ανακύκλωση https://www.youtube.com/watch?v=hBYwXL-vAz4
Εργαστήριο 3
Το εργαστήριο ξεκίνησε με την παρουσίαση του ρομπότ. Εφόσον στο προηγούμενο εργαστήριο η συζήτηση είχε καταλήξει στην αξιοποίηση των ρομπότ για τη συλλογή και διαλογή των απορριμμάτων ξεκινήσαμε το μάθημα λέγοντας: «Ζητήσατε ένα ρομπότ για τα απορρίμματα και σας το έφερα!» Είδαμε τα κουμπιά και πώς λειτουργεί και φτιάξαμε μία πίστα αξιοποιώντας το επιτραπέζιο της ανακύκλωσης της τάξης μας, το οποίο αποτελείται από καρτέλες απορριμμάτων και χαρτονένιους κάδους ανακύκλωσης. Στο πρώτο στάδιο, η διαδρομή ήταν το ρομπότ να φτάσει σε ένα προϊόν και στη συνέχεια το κάθε παιδί εξηγούσε από τι υλικό είναι φτιαγμένο και το πετούσε στον αντίστοιχο κάδο ανακύκλωσης.
Εργαστήριο 4
Σε αυτό το στάδιο η διαδρομή γίνεται πιο δύσκολη και το ρομπότ καλείται να φτάσει στο προϊόν ανακύκλωσης να το πάρει μαζί και να κάνει και άλλη διαδρομή για να φτάσει στον κάδο. Τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα μέσα από αυτό το εργαστήριο να δουν λειτουργίες του ρομπότ όπως το όπισθεν και την αναστροφή και τους εντυπωσίασε η πολύ-λειτουργικότητα της μέλισσας και στο τέλος είχαν την ευκαιρία να αποτυπώσουν τις γνώσεις που απέκτησαν στο παρακάτω φύλλο εργασίας.

Εργαστήριο 5
Παρακολουθήσαμε το βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=Uk0EWAobGTI&t=3s «Η περιπέτεια της κυρίας Χάρτινης», της χαρτοσακούλας που συναντά στη χωματερή ένα γυάλινο βαζάκι, ένα μεταλλικό κουτί και ένα πλαστικό μπουκάλι και όλοι μαζί καταφέρνουν να μπουν σε έναν μπλε κάδο και να φτάσουν στο εργοστάσιο ανακύκλωσης. Στο τέλος του βίντεο συζητήσαμε για τα ανακυκλώσιμα υλικά τα ζωγραφίσαμε και χαράξαμε τη πορεία που έκαναν για να φτάσουν στον μπλε κάδο σε ένα λαβύρινθο- φύλλο εργασίας. Στο ολοήμερο διαβάσαμε επιπλέον το παράπονο της Λήδας της εφημερίδας. https://dreamkindergarten.blogspot.com/2013/05/blog-post_28.html
Εργαστήριο 6
Διαβάσαμε την ιστορία <<Ο Μπεν η Μου και τα σκουπίδια>> και ζωγραφίσαμε τον περιποιημένο κήπο που είχε ο κύριος Μπεν και το κουτί του φυσικού λιπάσματος που έφτιαχνε από φλούδες και φύλλα.
Γράψαμε τη λέξη ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ με καπάκια από εμφιαλωμένα νερά της τάξης μας που η μέλισσα μάζεψε με τη βοήθεια των παιδιών και στο ολοήμερο τμήμα φτιάξαμε από καπάκια την ημερομηνία της ελληνικής επανάστασης.



Το εργαστήριο έκλεισε με την μουσική της χορωδίας του Σπύρου Λάμπρου στο τραγούδι ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ https://www.youtube.com/watch?v=_aMVpHaUx7c&t=4s