Το παρόν εργαστήριο εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» και πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της διαφορετικότητας.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτό και στον Άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου δίπλα μας γίνεται μέσα από εμπειρίες. Όσο πιο νωρίς επεξεργαστεί ένα παιδί τις έννοιες της διαφορετικότητας και του σεβασμού και βιώσει αντίστοιχες εμπειρίες, τόσο πιο αποτελεσματικά θα καλλιεργήσει δεξιότητες που θα κάνουν το σεβασμό πράξη και τρόπο ζωής.
1ο εργαστήριο: «Ας γνωριστούμε. Ποιοι είμαστε;»
Αισθησιοκινητικές δράσεις για τη συγκρότηση της ομάδας και το ζέσταμα του σώματος
Παιχνίδι: “Φρουτοσαλάτα”
Βάλαμε έντονη μουσική και τα παιδιά χόρευαν ώσπου στο στοπ κάθονταν στον κύκλο με τις καρέκλες .Κάθονταν όλοι στις καρέκλες εκτός από ένα παιδί. Η νηπιαγωγός πήρε μαζί της το ένα παιδί και είπε: «Να σηκωθούν όλοι όσοι…» συμπληρώνοντας τη φράση με κάτι που ίσχυε για το ίδιο και για τουλάχιστον άλλα δύο άτομα του κύκλου. Για παράδειγμα: «Να σηκωθούν όλοι όσοι έχουν αθλητικά παπούτσια».
Όποιοι σηκώνονταν έπρεπε να τρέξουν για να αλλάξουν καρέκλα. Σκοπός ήταν να βρουν γρήγορα να κάτσουν σε μία νέα καρέκλα. Όποιος έμενε απέξω συνέχιζε το παιχνίδι με τους ίδιους κανόνες. Ενδεικτικά τα παιδιά είπαν «Να σηκωθούν όλοι όσοι….. φοράνε γυαλιά, τους αρέσει το ποδόσφαιρο. έχουν μακριά μαλλιά, έχουν ζωάκι, φοράνε τζιν κ.ά.
«Το δέντρο της ομάδας μας»
Τα παιδιά σχεδίασαν το περίγραμμα του χεριού τους και μέσα σε αυτό ζωγράφισαν κάτι που τους αρέσει. Κατόπιν, το έκοψαν περιμετρικά και το τοποθέτησαν στα κλαδιά ενός δέντρου που είχαμε σχεδιάσει σε χαρτί του μέτρου. Καθώς συμπλήρωναν τα κλαδιά του δέντρου με την παλάμη τους έλεγαν ποιοι είναι και τι τους αρέσει.
2ο εργαστήριο: «Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας μας»
«Συμβόλαιο της ομάδας»
Στο « Δέντρο της Ομάδας» που φτιάξαμε στο προηγούμενο εργαστήρι προσθέσαμε σε αυτό και τους κανόνες καλής λειτουργίας της ομάδας μας. 
«Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλον κάτι θετικό»
Με τη συνοδεία μουσικής τα παιδιά χόρευαν. Έπειτα κλήθηκαν όταν συναντούσαν κάποιον να του πουν κάτι θετικό/όμορφο που έχουν και τους αρέσει στον εαυτόν τους ή που καταφέρνουν. Ενδεικτικές απαντήσεις: «Έχω μακριά μαλλιά», «έχω δυνατά μπράτσα », « μου αρέσουν τα μάτια μου» ,«τρέχω γρήγορα»,« κάνω ποδήλατο χωρίς βοηθητικές ρόδες» ,« κάνω βουτιές» , «κάνω τούμπες», «ξέρω να φτιάχνω κέικ» κ.ά .
Στη συνέχεια κλήθηκαν όταν συναντούσαν κάποιον να του πουν κάτι θετικό/όμορφο που έχει και τους αρέσει. Ενδεικτικές απαντήσεις: «Μου αρέσουν τα μαλλιά σου», « έχεις ωραία δόντια», «σε θαυμάζω όταν ζωγραφίζεις» « είσαι καλή στις κατασκευές με τουβλάκια»« τρέχεις πολύ γρήγορα»« είσαι καλός στο μπάσκετ» κ.ά.
3ο εργαστήριο: «Ομοιότητες και Διαφορές στο περιβάλλον (φύση και ζώα)»
Είχαμε εκτυπώσει διάφορες εικόνες ζώων και φυτών και παίξαμε ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού με αυτές στην τάξη. Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες ( ζώα- φυτά), αφού τις βρήκαν όλες, παρατήρησαν τα χαρακτηριστικά τους και συζητήσαμε στην ολομέλεια ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές εντοπίζουν. Καταγράψαμε τις παρατηρήσεις τους δημιουργώντας δύο αφίσες.
4ο εργαστήριο-Ομοιότητες και Διαφορές στο ανθρώπους
«Ανταλλάσσοντας εικόνες»
Μοιράσαμε στα παιδιά εικόνες από πίνακες με προσωπογραφίες της Μάργκαρετ Κιν και κλήθηκαν να παρατηρήσουν αυτά τα ιδιαίτερα πρόσωπα, να σκεφτούν τι τα εντυπωσιάζει στο καθένα από αυτά και να συζητήσουμε για το πόσο διαφορετικοί είμαστε μεταξύ μας οι άνθρωποι και στην πραγματικότητα.
Αναφέραμε στα παιδιά ότι μπορεί να διαφέρουμε στην εμφάνιση, όμως όλοι έχουμε κάτι κοινό που είναι πιο σημαντικό από όλα: Τα συναισθήματα! Τα συναισθήματα φαίνονται στα μάτια των ανθρώπων ανεξαρτήτου χρώματος και σχήματος». Γι’ αυτό και η Μάργκαρετ Κιν στις προσωπογραφίες της έφτιαχνε πρόσωπα με μεγάλα μάτια.
Ακολούθησε συζήτηση με ερωτήσεις όπως: Εσείς πότε νιώθετε χαρούμενοι; Πότε λυπημένοι; και προτρέψαμε τα παιδιά να σχηματίσουν προτάσεις όπως: «Νιώθω χαρούμενος όταν….», «Νιώθω λυπημένος όταν….», «Νιώθω θυμωμένος όταν…..»
Επιπλέον τα παιδιά διάλεξαν την αγαπημένη τους προσωπογραφία και προσπάθησαν να ζωγραφίσουν όπως η Μ. Κιν.
Έφτιαξαν και τις δικές τους μοναδικές προσωπογραφίες!
5ο εργαστήριο: « Η Αξία της Διαφορετικότητας»
«Το Κάτι Άλλο»
Στην Ολομέλεια διαβάσαμε το παραμύθι «Το Κάτι Άλλο» και τα παιδιά απάντησαν σε ερωτήσεις που τους κάναμε.
Στη συνέχεια δραματοποιήσαμε το παραμύθι.
«Ίδιοι ή διαφορετικοί; Πώς νιώθω πιο καλά;»
Σε αυτή τη δραστηριότητα πολύτιμος βοηθός μας ήταν ο θεατροπαιδαγωγός κ. Πάνος Βασιλόπουλος ο οποίος ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά μας ,ήρθε στο σχολείο και με παιγνιώδη τρόπο βοήθησε τα παιδιά να καταλάβουν ότι είναι πιο ωραίο να είμαστε διαφορετικοί και ξεχωριστοί. Αναλυτικά το εργαστήριο θα το δείτε στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://blogs.sch.gr/1nipakr/wp-admin/post.php?post=211&action=edit.
6ο εργαστήριο- Ιδέες παιδιών για τη διαφορετικότητα-Αξιολόγηση
«Τι θα συνέβαινε σε έναν κόσμο όπου όλα θα ήταν ίδια;»
Τα παιδιά ζωγράφισαν ίδια και διαφορετικά ανθρωπάκια, ζωάκια, σπίτια και δημιούργησαν την πόλη του ίδιου
και την πόλη του διαφορετικού. Έπειτα ψήφισαν ποια πόλη τους άρεσε περισσότερο και για ποιο λόγο.
Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι προτιμάμε έναν κόσμο με διαφορές και ιδιαιτερότητες. Εξάλλου, ένας κόσμος όπου όλα θα ήταν ίδια θα ήταν…βαρετός!
Στο τέλος τα παιδιά είπαν τις απόψεις τους για τη διαφορετικότητα και τις ζωγράφισαν. Δημιουργήσαμε και έναν εννοιολογικό χάρτη.














































