ένα blogs του 1ου ΕΠΑΛ Διονύσου – "Ζήνων"






         Ιστότοπος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Ανατολική Αττική

Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. – Σχέδια Δράσης

Φύση, Καιρός και Τέχνη στις… ΕΠΑΛξεις της βιωματικής μάθησης

Υποδράση 1: Η Τέχνη του Δρόμου λέει τη δική της ιστορία

 

«Οι πόρτες των αιθουσών του σχολείου μας αποκτούν το δικό τους χαρακτήρα και καθεμία έχει να μας πει τη δική της ιστορία…

Εσένα; Ποια είναι η αγαπημένη σου;»

ΑΙΘΟΥΣΑ 1- ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

aithousa1

«Έχεις τα πινέλα,

Έχεις τα χρώματα

Ζωγράφισε τον παράδεισο

και μπες μέσα…»

Νίκος Καζαντζάκης

 

Ο Νίκος Καζαντζάκης (Ηράκλειο Κρήτης, 18 Φεβρουαρίου 1883 – Φράιμπουργκ, Γερμανία, 26 Οκτωβρίου 1957) ήταν Έλληνας συγγραφέας, δημοσιογράφος, πολιτικός, ποιητής και φιλόσοφος, με πλούσιο λογοτεχνικό, ποιητικό και μεταφραστικό έργο. Αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες λογοτέχνες και ως ο περισσότερο μεταφρασμένος παγκοσμίως.

Πραγματοποίησε πλήθος ταξιδιών στο εξωτερικό, αρκετές φορές ως ανταποκριτής εφημερίδων. Υπηρέτησε ως γενικός διευθυντής στο Υπουργείο Περιθάλψεως (1919), διορίστηκε Υπουργός άνευ Χαρτοφυλακίου (1945) και εργάστηκε ως σύμβουλος λογοτεχνίας στην UNESCO (1946). Διετέλεσε πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Συγγραφέων. Το 1956 τιμήθηκε με το Βραβείο Ειρήνης και προτάθηκε ως υποψήφιος για το Νόμπελ Λογοτεχνίας εννέα φορές.

Ευρύτερα γνωστός έγινε από τα μυθιστορήματά του: Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά (1946), Ο Χριστός ξανασταυρώνεται (1948), Ο καπετάν Μιχάλης (1950), Ο τελευταίος πειρασμός (1951), Αναφορά στο Γκρέκο (1961), κ.ά. Το έργο του έχει μεταφραστεί και εκδοθεί σε περισσότερες από 50 χώρες και έχει διασκευαστεί για το θέατρο, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.

Πηγή: https://www.kazantzaki.gr/gr/short-biography

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 2- ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ

aithousa2Η αιμοδοσία είναι η προσφορά ποσότητας αίματος από υγιείς δότες, η οποία θα χρησιμοποιηθεί για μετάγγιση σε άρρωστο. Καλείται εθελοντική, επειδή πρόκειται για πράξη που εκτελεί κάποιος με τη θέλησή του και με μοναδικό κίνητρο ένα αίσθημα αλληλεγγύης.

Ο μέσος ενήλικας διαθέτει μεταξύ τεσσάρων και πέντε λίτρων αίματος (σχεδόν δέκα μονάδες). Μία μονάδα αίματος (σαν αυτή που δίνουμε σε μία απλή Αιμοδοσία) ζυγίζει περίπου 450 ml, ποσότητα η οποία δεν γίνεται αισθητή (όταν τη δίνουμε) αφού αναπληρώνεται γρήγορα  από τον οργανισμό του υγιούς αιμοδότη.

Δεν υπάρχει γνωστό υποκατάστατο του αίματος και δεν μπορεί να παραχθεί λόγω της μεγάλης πολυπλοκότητάς του. Παρά το γεγονός ότι ο όγκος αίματος που μπορεί να χαθεί σε ένα ατύχημα, μπορεί προσωρινά να υποκατασταθεί από άλλες συνθετικές ουσίες, αυτές δεν περιέχουν τα απαραίτητα συστατικά που είναι ικανά να διατηρήσουν στη ζωή τον άρρωστο. Το αίμα του αιμοδότη μπορεί (και συχνά το κάνει) να κάνει τη διαφορά μεταξύ θανάτου και ζωής.

 

Γιατί να γίνει κάποιος εθελοντής αιμοδότης;

♥Γιατί το αίμα δεν είναι βιομηχανικό προϊόν. Προσφέρεται μόνο από τον υγιή άνθρωπο στον πάσχοντα συνάνθρωπο

♥Γιατί n εθελοντική αιμοδοσία είναι πράξη Ανθρωπιάς και Αλληλεγγύης

♥Γιατί n προσφορά αίματος είναι προσφορά ζωής

♥Γιατί  n προσφορά αίματος είναι Πολιτισμός

♥Γιατί ως εθελοντής αιμοδότης καλύπτεις την οικογένειά σου σε αίμα εάν χρειαστεί

♥Γιατί n αιμοδοσία είναι ανώδυνη και ακίνδυνη

♥ Γιατί n αιμοδοσία ωφελεί και τον Εθελοντή Αιμοδότη

♥Γιατί με τις εξετάσεις που γίνονται στο αίμα του μπορεί να προλάβει δυσάρεστες καταστάσεις γι’αυτόν

♥Γιατί πρέπει να απαλλάξουμε τον εαυτό μας, το φίλο, το συγγενή, το γείτονα, τον άγνωστο συνάνθρωπο που κινδυνεύει από το άγχος να βρει αίμα όταν το χρειάζεται

♥Γιατί πρέπει να υπάρχει αίμα όταν το χρειαζόμαστε

♥Γιατί σε δέκα (10) νοσοκομειακούς άρρωστους οι δύο (2) χρειάζονται αίμα

♥Γιατί n χώρα μας πρέπει να γίνει αυτάρκης σε αίμα, από εθελοντικά προσφερόμενο αίμα

♥Γιατί μόνο το εθελοντικά προσφερόμενο αίμα παρέχει ασφάλεια και ποιότητα στην υγεία

 

ΠΗΓΕΣ:https://ekea.gr/%ce%b5%ce%ba%ce%b5%ce%b1/

https://palaiofaliro.gr/politis/pronia-igia/emodosies/

https://desmoiaimatos.gr/

Πηγή εικόνας:https://www.pella24.gr/node/2464

 

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 3- ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ

aithousa3Τα οκτώ ουράνια σώματα, που κινούνται γύρω από τον Ήλιο, λέγονται πλανήτες. Ο Ήλιος, οι οκτώ πλανήτες και οι δορυφόροι τους αποτελούν το ηλιακό μας σύστημα.

Ο Ήλιος είναι αυτόφωτο σώμα, έχει δηλαδή δικό του φως και θερμότητα και λέγεται αστέρας. Οι πλανήτες δεν έχουν δικό τους φως. Δέχονται φως και θερμότητα από τον Ήλιο, είναι δηλαδή ετερόφωτα σώματα.

Υπάρχουν δύο βασικά είδη πλανητών, οι μικροί, πυκνοί και βραχώδεις πλανήτες (Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης και Πλούτωνας) και οι γιγάντιοι, χαμηλής πυκνότητας πλανήτες (Δίας, Κρόνος, Ουρανός και Ποσειδώνας). Ο Δίας είναι ο μεγαλύτερος πλανήτης του Ηλιακού μας συστήματος, και αν είχε λίγο μεγαλύτερη μάζα θα είχε μετατραπεί και αυτός σε αστέρι, παράγοντας τεράστια ποσά ενέργειας από την σύντηξη ατόμων Υδρογόνου.

Εκτός από τον Ερμή και την Αφροδίτη, όλοι οι άλλοι πλανήτες έχουν και δορυφόρους, δηλαδή μικρούς πλανήτες που περιστρέφονται γύρω τους. Πολλοί από τους δορυφόρους αυτούς ανακαλύφθηκαν από πρόσφατες διαστημικές αποστολές, ιδιαίτερα αυτοί των πιο απομακρυσμένων πλανητών. Ο μοναδικός δορυφόρος της Γης είναι η Σελήνη.Όλοι οι πλανήτες περιστρέφονται γύρω από τον Ήλιο σε ελλειπτικές τροχιές.

Κατά τη μυθολογία ο Κρόνος, γιος του Ουρανού και πατέρας του Δία, είχε σύζυγο τη Γαία. Επειδή φοβόταν μήπως κάποιο από τα παιδιά του πάρει τη βασιλεία του, μόλις αυτά γεννιόνταν, τα κατάπινε. Το μόνο παιδί που γλίτωσε ήταν ο Δίας.

Μία από τις μεγάλες στιγμές της ανθρωπότητας ήταν εκείνη που οι αστροναύτες NeilArmstrong και BuzzAldrin περπάτησαν στο έδαφος της Σελήνης στις 21 Ιουλίου 1969. Στο σημείο που πάτησαν για πρώτη φορά έστησαν μια πινακίδα που έγραφε: «ΕΡΧΟΜΑΣΤΕ ΕΙΡΗΝΙΚΑ ΕΚ ΜΕΡΟYΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ».

Το 1977 εκτοξεύτηκαν δύο διαστημικά σκάφη το Voyager 1και το Voyager 2. Σε αυτά αποφασίστηκε να προσαρμοστούν δύο αντίγραφα ενός δίσκου που περιείχε αρχεία δεδομένων με ήχους και εικόνες από τη Γη («Χρυσός Δίσκος του Βόγιατζερ»). Το περιεχόμενο του δίσκου καθορίστηκε για τη NASA, από μία επιτροπή με πρόεδρο τον CarlSagan, στο Πανεπιστήμιο Cornell. Ο στόχος ήταν ο δίσκος να χρησιμεύσει σα χρονοκάψουλα που θα μετέφερε πληροφορίες σχετικά με τη ζωή στη Γη, σε περίπτωση που τις ανακάλυπταν εξωγήινοι.

Η επιλογή των θεμάτων που θα περιείχε ο δίσκος ήταν αρκετά δύσκολη, καθώς οι επιστήμονες έπρεπε να… μαντέψουν τι θα ήθελαν να μάθουν οι… εξωγήινοι. Αν και εικόνες πολέμου αποτελούσαν μία πραγματικότητα για την ανθρωπότητα, η αποστολή ανάλογων εικόνων ενδεχομένως να έστελνε το λάθος μήνυμα. Η ομάδα επίσης απέφυγε να συμπεριλάβει εικόνες που αφορούσαν πολιτική και θρησκεία στην προσπάθειά της να είναι όσο πιο ανοικτή γίνεται στο μήνυμα.

Τελικά ο “Χρυσός Δίσκος” εμπεριείχε 115 αναλογικές κωδικοποιημένες φωτογραφίες, χαιρετισμούς σε 55 γλώσσες, ένα δωδεκάλεπτο ηχητικό μοντάζ ήχων από τη Γη και 90 λεπτά μουσικής.

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να μεταφερθείτε στον ιστότοπο της NASAκαι να εξερευνήσετε μόνοι σας το περιεχόμενο του «Χρυσού Δίσκου»:

https://voyager.jpl.nasa.gov/golden-record/

 

ΠΗΓΕΣ: Φωτόδεντρο- Γεωγραφία ΣΤ’ Δημοτικού (Βιβλίο Μαθητή)

Ινστιτούτο Αστρονομίας & Αστροφυσικής- Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Πηγή εικόνας:https://www.smithsonianmag.com/science-nature/what-is-on-voyagers-golden-record-73063839/

 

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 4- ΜΙΑ ΣΤΑΓΟΝΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

 

Η Ακρόπολη των Αθηνών

aithousa4Αν ανοίξουμε ένα λεξικό και ψάξουμε την ερμηνεία της λέξης “ακρόπολη” θα διαβάσουμε κάτι τέτοιο: Ακρόπολη: το ψηλότερο σημείο μιας πόλης που κατά την αρχαιότητα το οχύρωναν με τείχη.

Η Ακρόπολη των Αθηνών, ο επονομαζόμενος “ιερός βράχος”, είναι ο πιο σημαντικός αρχαιολογικός χώρος στην Ελλάδα και βρίσκεται σε λόφο στο κέντρο της σημερινής Αθήνας. Στην Ακρόπολη υπάρχουν τρεις αρχαίοι ναοί, ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο και ο ναός της Απτέρου Νίκης. Επίσης, υπάρχει και η μνημειακή είσοδος, τα Προπύλαια. Όλα τα μνημεία της Ακρόπολης είναι κατασκευασμένα από Πεντελικό μάρμαρο και χτίστηκαν κατά το Χρυσό αιώνα του Περικλή, την επονομαζόμενη Κλασική Περίοδο (450-330 π.Χ.).

Ο Παρθενώνας ήταν αφιερωμένος στη θεά Αθηνά, την προστάτιδα της πόλης. Χτίστηκε από τους αρχιτέκτονες Ικτίνο και Καλλικράτη υπό την εποπτεία του Αθηναίου γλύπτη Φειδία. Στο χώρο υπήρχαν επίσης δύο κολοσσιαία αγάλματα της θεάς Αθηνάς, έργα του Φειδία. Το ένα από τα δύο αγάλματα βρισκόταν μέσα στον Παρθενώνα, ήταν φτιαγμένο από χρυσό και ελεφαντόδοντο και είχε ύψος 9 μέτρα. Το άλλο, εξίσου μεγάλο, ήταν φτιαγμένο από χαλκό και βρισκόταν έξω από το  ναό.

Ακριβώς απέναντι από τον Παρθενώνα βρίσκεται το Ερέχθειο. Είναι ο ναός του οποίου οι 6 κίονες έχουν τη μορφή νεαρών κοριτσιών, των Καρυάτιδων.

Το 1799 ο λόρδος Έλγιν διορίζεται πρεσβευτής της Μεγάλης Βρετανίας στην Υψηλή Πύλη στην Κωνσταντινούπολη. Το 1800 στέλνει τεχνίτες του στην Αθήνα, η οποία αποτελούσε τότε τμήμα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Το συνεργείο είχε αρχικώς την αποστολή να σχεδιάσει τα μνημεία και να λάβει εκμαγεία για τη διακόσμηση της έπαυλης του λόρδου στη Σκωτία. Την εποχή εκείνη ο Έλγιν δεν είχε διανοηθεί τη δυνατότητα αφαίρεσης γλυπτών από την Αθηναϊκή Ακρόπολη. Όταν τα διεθνή πολιτικά γεγονότα οδήγησαν την Τουρκία σε συμμαχία με τη Μ. Βρετανία εναντίον της Γαλλίας, ο Σουλτάνος έδειξε την εύνοιά του στον Έλγιν ως βρετανό πρεσβευτή, ο οποίος και άδραξε την ευκαιρία για να ωφεληθεί προσωπικά και ν’ αποκτήσει μια τεράστια συλλογή από αρχαιότητες. Τότε έστρεψε την προσοχή του στα μνημεία της Ακρόπολης (κυρίως στον Παρθενώνα), στα οποία ήταν πολύ δύσκολο να πλησιάσει κανείς και από τα οποία δεν είχε δοθεί ποτέ άδεια αφαίρεσης γλυπτών.

Ο Έλγιν ποτέ δεν εξασφάλισε επίσημη άδεια από τον ίδιο το Σουλτάνο για την αφαίρεση του γλυπτού και αρχιτεκτονικού διακόσμου του μνημείου, αφού μόνο εκείνος είχε τη δικαιοδοσία να παραχωρήσει τέτοια άδεια.Από το 1801 έως το 1804 τα συνεργεία του Έλγιν δρούσαν στην Ακρόπολη, προκαλώντας σημαντικές ζημίες στα γλυπτά και το ίδιο το μνημείο, αποσπώντας και διαμελίζοντας ένα σημαντικό μέρος (περίπου το ήμισυ) από το σωζόμενο γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα.

Η μεταφορά με πλοία αυτών των ανεκτίμητης αξίας αρχαιοτήτων στην Αγγλία αντιμετώπισε δυσκολίες, αφού γινόταν από λιμάνι σε λιμάνι. Ένα πλοίο βούλιαξε και τα γλυπτά, ύστερα από παρατεταμένη έκθεση στην υγρασία των διάφορων λιμανιών, έφτασαν τελικά στη Βρετανία. Στο Λονδίνο μεταφέρθηκαν σε διάφορες αποθήκες, αφού ο Λόρδος Έλγιν είχε χάσει την περιουσία του, εξαιτίας των τεράστιων ποσών που δαπάνησε για τα συνεργεία του, τη μεταφορά των γλυπτών και τις δωροδοκίες των Τούρκων αξιωματούχων, έτσι ώστε να του είναι αδύνατο να τα στεγάσει σε δικό του χώρο. Έτσι ύστερα από την υποθήκευση της συλλογής του από το Βρετανικό κράτος, αναγκάστηκε να πουλήσει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στη Βρετανική Κυβέρνηση, η οποία και τα μετέφερε το 1816 στο Βρετανικό Μουσείο.

Τα γλυπτά του Παρθενώνα εκτίθενται εκεί μέχρι και σήμερα!

 

ΠΗΓΕΣ:http://dim-galat.pel.sch.gr/projects/akropolis/akr_01shmainei.htm

http://hellonet.teithe.gr/GR/aboutgreece/more/acropolis_gr.htm

http://odysseus.culture.gr/a/1/12/ga125.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή εικόνας:https://blogs.sch.gr/sdromponis/2023/01/17/i-akropoli-ton-athinon/

 

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 5- ΓΡΙΦΟΣ

Για σκεφτείτε λίγο ακόμα….aithousa5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 6- ΝΟΥΣ ΥΓΙΗΣ ΕΝ ΣΩΜΑΤΙ ΥΓΙΕΙ

 

aithousa6Ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων

Η πρώτη επίσημη Ολυμπιάδα καταγράφεται το 776 π.Χ. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν ένας λαμπρός θεσμός με φήμη, άρτια οργάνωση, υψηλό επίπεδο άμιλλας αθλητών, διέθετε το μεγαλύτερο κύρος έναντι άλλων Πανελλήνιων αγώνων και προσέλκυε πλήθος επισκεπτών, πνευματικών ανθρώπων, καλλιτεχνών, εμπόρων. Όλα αυτά προσέδιδαν αίγλη και λαμπρότητα στο θεσμό. Οι αγώνες γίνονταν κάθε τέσσερα χρόνια. Οι Ολυμπιονίκες απολάμβαναν καθολικό σεβασμό, αναγνώριση και στεφανώνονταν με ένα κότινο ελιάς.

Η Ολυμπιακή Εκεχειρία ρύθμιζε τις σχέσεις ανάμεσα στις πόλεις-κράτη, αφού κατά τη διάρκειά της αναστέλλονταν οι εχθροπραξίες μεταξύ των εμπόλεμων. Η Εκεχειρία ήταν ιερή και απαραβίαστη. Τυχόν παραβίασή της σήμαινε πολύ αυστηρά πρόστιμα αλλά προπαντός πλήρη απαξίωση της πόλης που την παραβίαζε.

Ο Μέγας Θεοδόσιος το 394 μ.Χ απαγόρευσε την τέλεση των Αγώνων, θεωρώντας τους παγανιστική και ειδωλολατρική τελετή.

Την αναβίωση των Ολυμπιακών εξέφρασαν πρώτοι οι Φαναριώτες Λόγιοι, Αλέξανδρος και Παναγιώτης Σούτσος, αρθρογραφώντας φανατικά υπέρ της ιδέας της αναβίωσής τους στην εφημερίδα «Ήλιος».

Την αρθρογραφία του Σούτσου, παρακολουθούσε από τη Ρουμανία όπου ζούσε, ο Έλληνας πατριώτης και αγωνιστής του 1821, Ευαγγέλης Ζάππας και τον ενθουσίασε. Το 1856 γράφει στον Όθωνα και προσφέρει 400 μετοχές από την Εθνική ατμοπλοΐα με σκοπό τα κέρδη να χρησιμοποιηθούν για την αναβίωση και ίδρυση των Ολυμπιακών Αγώνων και αναλαμβάνει τα έξοδα ανέγερσης καταστήματος εκθέσεως βιομηχανικών και γεωργικών προϊόντων του Ολυμπιακού Μεγάρου, το σημερινό «Ζάππειο». Με το βασιλικό διάταγμα του 1858 αποφασίστηκε τα «Ολύμπια» να οργανώνονται κάθε τέσσερα χρόνια, παράλληλα με έκθεση αγροτικών και βιομηχανικών προϊόντων, τα ονομαζόμενα «Ζάππεια Ολύμπια».

Το 1894 ο Γάλλος Βαρόνος Pier de Couberdin συνέλαβε την ιδέα διεθνών περιοδικών αθλητικών αγώνων με τη συμμετοχή όλων των κρατών σε διαφορετική χώρα και πόλη κάθε φορά. Στο συνέδριο του Παρισιού, πρότεινε η Αθήνα να οργανώσει τους πρώτους Διεθνείς Ολυμπιακούς Αγώνες, οι οποίοι και έλαβαν χώρα το 1896 με μεγάλη επιτυχία παρά τις δυσκολίες της εποχής.

Το 1895 ο πρόεδρος της πρώτης Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Δημήτριος Βικέλας, αναθέτει στον Κωστή Παλαμά να γράψει τον Ολυμπιακό Ύμνο και στον συνθέτη Σπύρο Σαμαρά να τον μελοποιήσει.

Μεγάλος Ολυμπιονίκης των αγώνων του 1896 αναδείχθηκε ο Μαρουσιώτης Σπύρος Λούης.

 

ΠΗΓΗ:https://olympicovision.com/i-istoria-ton-olympiakon-agonon/

Πηγή εικόνας:https://statathlon.com/hosting-olympic-games-benefits-host-country/

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 7- ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΚΥΚΛΩΜΑ

aithousa7Ηλεκτρικό κύκλωμα ονομάζεται κάθε διάταξη που αποτελείται από κλειστούς αγώγιμους «δρόμους»,μέσω των οποίων μπορεί να διέλθει ηλεκτρικό ρεύμα.

Κλειστό κύκλωμα: Το κύκλωμα είναι κλειστό όταν διαρρέετε από ρεύμα. Αν παρατηρήσουμε μια μπαταρία θα διαπιστώσουμε ότι έχοει δύο άκρα (πόλους). Αν συνδέσουμε με σύρμα τα άκρα της μπαταρίας με τα άκρα ενός λαμπτήρα, θα παρατηρήσουμε ότι ο λαμπτήρας φωτοβολεί. Μέσα στο σύρμα και στο λαμπτήρα κινούνται ηλεκτρόνια με κατεύθυνση από τον αρνητικό προς το θετικό πόλο της μπαταρίας. Επίσης κινούνται μέσα στην μπαταρία με κατεύθυνση από το θετικό προς τον αρνητικό πόλο της. Δηλαδή τα ηλεκτρόνια ακολουθούν μια κλειστή διαδρομή. Στην περίπτωση αυτή λέμε ότι διαθέτουμε ένα κλειστό κύκλωμα ηλεκτρικού ρεύματος.

Ανοιχτό κύκλωμα: Αν αποσυνδέσουμε το σύρμα από τον ένα πόλο της μπαταρίας ή από το ένα άκρο του λαμπτήρα, θα παρατηρήσουμε ότι ο λαμπτήρας σβήνει. Σε αυτή την περίπτωση μεταξύ του ελεύθερου άκρου του σύρματος και του πόλου της μπαταρίας ή του άκρου του λαμπτήρα παρεμβάλλεται ο αέρας ο οποίος είναι μονωτής. Τα ηλεκτρόνια δεν μπορούν να κινηθούν μέσα σ’ αυτόν, με συνέπεια και η κίνησή τους μέσα στο λαμπτήρα και την μπαταρία να σταματά. Το κύκλωμα ονομάζεται ανοιχτό.

 

 

ΠΗΓΗ: http://users.sch.gr/dimylonaki/mathimata_kikloma.htm

 

 

 

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 14- ΜΑΓΝΗΤΙΚΗ ΠΥΞΙΔΑ

aithousa14Η πυξίδα είναι ένα όργανο που χρησιμοποιείται για πλοήγηση και προσανατολισμό. Η απλούστερη πυξίδα είναι η μαγνητική πυξίδα, όπου μια μαγνητισμένη μεταλλική βελόνα είναι τοποθετημένη κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να περιστρέφεται ελεύθερα.

Η γη είναι ένας τεράστιος μαγνήτης που έλκει τη μαγνητική βελόνα της πυξίδας και την φέρνει πάντα να δείχνει προς τον βορρά. Η διεύθυνση που παίρνει η μαγνητική βελόνα δεν συμπίπτει με τον αληθινό βορρά δηλαδή με τον Βόρειο Πόλο. Έχει μια μικρή διαφορά γιατί η γη δεν είναι μαγνητισμένη ακριβώς σύμφωνα με τον άξονα περιστροφής της. Έτσι η μαγνητική βελόνα δείχνει τον μαγνητικό βορρά. Η διαφορά του μαγνητικού βορρά από τον αληθινό δεν είναι ίδια σε όλους τους τόπους. Στην Ελλάδα όμως μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας ταυτίζοντας τον αληθινό και τον μαγνητικό Βορρά γιατί η απόκλιση είναι μικρή. Φυσικά το ίδιο δεν συμβαίνει στις περιοχές που είναι κοντά στους πόλους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 15- ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

aithousa15Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (αιολική ενέργεια, ηλιακή ενέργεια, υδροηλεκτρική ενέργεια, ενέργεια από τους ωκεανούς, γεωθερμική ενέργεια, βιομάζα και βιοκαύσιμα) αποτελούν εναλλακτικές λύσεις αντί των ορυκτών καυσίμων και συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού και στη μείωση της εξάρτησης από αναξιόπιστες και ασταθείς αγορές ορυκτών καυσίμων, ειδικότερα πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Οι κύριες μορφές των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι:

  1. Αιολική ενέργεια

Είναι η κινητική ενέργεια που παράγεται από τη δύναμη του ανέμου και μετατρέπεται σε μηχανική ή ηλεκτρική ενέργεια. Η χώρα μας βρίσκεται στην εύκρατη ζώνη, όπου επικρατεί άριστη ανεμολογική κατάσταση, ενώ η διαμόρφωση του εδάφους είναι ευνοϊκή για την αξιοποίηση της αιολικής ενέργειας. Το αιολικό δυναμικό της Ελλάδας είναι από τα καλύτερα της Ευρώπης. Το συνολικό εκμεταλλεύσιμο αιολικό δυναμικό της χώρας μπορεί να καλύψει ένα μεγάλο μέρος των ηλεκτρικών αναγκών της και ιδιαίτερα αυτές των νησιών.

  1. Ηλιακή ενέργεια

Η οικονομικότητα της χρήσης ηλιακών συστημάτων για την υποκατάσταση ηλεκτρικής ενέργειας είναι αναμφισβήτητη. Η ηλιακή ενέργεια αξιοποιείται με τεχνολογίες που εκμεταλλεύονται και τη θερμότητα και τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα του ήλιου. Ένα τεχνολογίας που χρησιμοποιείται για την εκμετάλλευση της ηλιακής ενέργειας είναι τα φωτοβολταϊκά ηλιακά συστήματα.

  1. Γεωθερμία

Τα γεωθερμικά ρευστά, εκτός από τις θεραπευτικές τους ιδιότητες, μπορούν να αξιοποιηθούν και για ενεργειακούς σκοπούς. Η γεωθερμική ενέργεια είναι μια ήπια και σχετικά ανανεώσιμη ενεργειακή πηγή, που με τα σημερινά τεχνολογικά δεδομένα μπορεί να καλύψει σημαντικό ποσοστό από τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας.

  1. Υδραυλική ενέργεια

Αξιοποιεί τις υδατοπτώσεις με στόχο την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ή και το μετασχηματισμό της σε απολήψιμη μηχανική ενέργεια.

  1. Βιομάζα

Σήμερα ο όρος βιομάζα συμπεριλαμβάνει όλα τα προϊόντα, υπολείμματα και απόβλητα φυτικής και ζωϊκής προέλευσης, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμο για παραγωγή ενέργειας, όπως τα γεωργικά και δασικά υπολείμματα (κλαδέματα, άχυρα, πριονίδια, κουκούτσια κ.ά.), τα ζωϊκά απόβλητα και υπολέιμματα (κοπριά, άχρηστα αλιεύματα κ.ά.), τα ενεργειακά φυτά, τα αστικά υγρά απόβλητα και στερεά απορρίμματα και τα υπολείμματα της βιομηχανίας τροφίμων και της αγροτικής βιομηχανίας.

ΠΗΓΕΣ: https://www.europarl.europa.eu/factsheets/el/sheet/70/renewable-energy

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/4718/Stoicheia_Geoponias-kai-Agrotikis-Anaptyksis_A-EPAL_html-apli/index9_6.html

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 16- ΤΟ DNA

aithousa16Η λέξη DNA είναι ένα αγγλικό αρκτικόλεξο (ή ακρωνύμιο). Ο πλήρης επιστημονικός όρος είναι Deoxyribonucleic acid (Deoxyribo – Nucleic – Acid/ DNA), ο οποίος στα ελληνικά αποδίδεται ως Δεοξυ-ριβονουκλεϊκό οξύ. Μέσω του DNA οι περισσότεροι οργανισμοί, συμπεριλαμβανομένου και του ανθρώπου, κληροδοτούν τα χαρακτηριστικά τους στις επόμενες γενεές. Θα μπορούσε να πει κανείς, πως το DNA είναι το «κληρονομικό υλικό» μας και μέσα σε αυτό βρίσκεται «εγγεγραμμένη» η «γενετική πληροφορία».

Καθορίζει όλες τις λειτουργίες και τα χαρακτηριστικά που θα έχει ο οργανισμός. Με απλά λόγια το DNA είναι υπεύθυνο για όλα τα χαρακτηριστικά ενός οργανισμού (τρόπος λειτουργίας, σχήμα, χρώμα, μέγεθος, κτλ).

Το DNA είναι ένα μόριο. Μία οντότητα δηλαδή που είναι φτιαγμένη από άτομα χημικών στοιχείων «ενωμένα» μεταξύ τους, όπως ένα μόριο νερού είναι φτιαγμένο από δύο άτομα Υδρογόνου και ένα άτομο Οξυγόνου. Το DNA όμως δεν φτιάχνεται από άτομα 2 χημικών στοιχείων, αλλά από 5: Υδρογόνο (Η), Άνθρακα (C), Άζωτο (N), Οξυγόνο (O) και Φώσφορο (P). Απεικονίζεται ως ένα τρισδιάστατο σχήμα «διπλής έλικας».

Το DNA υπάρχει σε οτιδήποτε έχει ζωή και βρίσκεται μέσα στα κύτταρα των ζωντανών οργανισμών, προστατευμένο σε μία δομή που λέγεται πυρήνας.

Για όλα φταίνε τα γονίδιά μας…. (?)

Ένα γονίδιο είναι ένα κομμάτι κατά μήκος του DNA. Υπολογίζεται πως ο κάθε άνθρωπος έχει μεταξύ των 20.000 και 25.000 γονιδίων. Πολλές αν όχι οι περισσότερες ασθένειες έχουν τις ρίζες τους στα γονίδια. Περισσότερες από 4.000 νόσοι προέρχονται από μεταλλαγμένα γονίδια, κληρονομούμενα από τον πατέρα ή και τη μητέρα. Συνήθεις ασθένειες όπως η καρδιακή νόσος και οι περισσότεροι καρκίνοι έχουν την απαρχή τους στο συνδυασμό μεταλλαγμένων γονιδίων και δράσης παραγόντων του περιβάλλοντος.

 

Η ανακάλυψη της διπλής έλικας του DNA είναι η μεγαλύτερη βιολογική ανακάλυψη του 20ου αιώνα

Το Δεκέμβριο του 1962 απονέμεται στους James Watson και Francis Crick το βραβείο Νόμπελ για την ανακάλυψη της δομής του DNA. Ωστόσο η Αγγλίδα επιστήμονας Rosalind Franklin ήταν αυτή που προσέφερε τις κύριες ενδείξεις, οι οποίες επιβεβαίωσαν τα πειράματα των J. Watson και F. Crick. Κατά τη δεκαετία του 1950 η Rosalind Franklin στο εργαστήριο του Maurice Wilkins πραγματοποίησε ανάλυση ακτινών Χ στο DNA με σκοπό τον καθορισμό της τρισδιάστατης δομής του DNA. Τα αποτελέσματα των μελετών της R. Franklin υπέδειξαν ότι το DNA αποτελείται από δύο κλώνους που περιελίσσονται σε μία έλικα.

Οι Watson και Crick χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα των μελετών της Franklin δημοσιεύουν το 1953 «το μοντέλο της διπλής έλικας του DNA» στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, χωρίς όμως να κάνουν αναφορά στη συμβολή της Rosalind Franklin.

 

Και για όσους είναι ακόμα πιο περίεργοι……

https://www.youtube.com/watch?v=0_b80fHmuWw

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 17- ΧΑΡΤΑΕΤΟΙ

aithousa17https://www.youtube.com/watch?v=pSujHbm-rG8

Μίκης Θεοδωράκης

Ο Μίκης (Μιχαήλ) Θεοδωράκης (Χίος, 29 Ιουλίου 1925 – Αθήνα, 2 Σεπτεμβρίου 2021) ήταν Έλληνας συνθέτης, στιχουργός και πολιτικός κρητικής και μικρασιατικής καταγωγής. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες μουσικοσυνθέτες και ως μια από τις επιδραστικότερες και σπουδαιότερες προσωπικότητες της Ελλάδας στο δεύτερο ήμισυ του 20ού αιώνα.

Είχε ασχοληθεί με πολλά είδη της μουσικής, ενώ είχε συνθέσει τον ίσως πιο αναγνωρίσιμο ελληνικό ρυθμό διεθνώς, το Συρτάκι για την κινηματογραφική ταινία Ζορμπάς ο Έλληνας (Zorba the Greek, 1964). Επίσης είχε ασχοληθεί με την κλασική μουσική γράφοντας συμφωνίες, ορατόρια, μπαλέτα, όπερες και μουσική δωματίου.

Το 1983 τιμήθηκε με το Βραβείο Λένιν, ενώ το 2000 προτάθηκε για βραβείο Νόμπελ Ειρήνης.

ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%82_%CE%98%CE%B5%CE%BF%CE%B4%CF%89%CF%81%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82

 

 

 

 

 

 

 

ΑΙΘΟΥΣΑ 18- ΠΕΝΙΚΙΛΛΙΝΗ

aithousa18Υπεύθυνος για την ανακάλυψη του μορίου της πενικιλλίνης είναι ο Alexander Fleming. Αρχικά δεν ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξος για την σημασία αυτής της ανακάλυψης, διαπιστώνοντας πως η ουσία ήταν δύσκολο να παραχθεί σε μεγάλη ποσότητα, ενώ επιπλέον φοβόταν πως δεν θα είχε αποτέλεσμα στο ανθρώπινο σώμα.

Πώς έγινε η ανακάλυψη της Πενικιλλίνης

Το 1928 παρατήρησε την καταστροφή μεγάλου μέρους μιας καλλιέργειας βακτηρίων σταφυλόκοκκου, που περιείχε ένα τρυβλίο, το οποίο είχε μολυνθεί από γειτονική μούχλα. Η μούχλα αυτή αντιλήφθηκε ότι εμπόδιζε την κανονική ανάπτυξη των βακτηρίων σταφυλόκοκκου. Ο Φλέμινγκ τότε, αντί να πετάξει τη χαλασμένη καλλιέργεια, καταπιάστηκε με την ταυτοποίηση της μούχλας. Για το λόγο αυτό έλαβε ένα εκχύλισμα μούχλας, από το οποίο ονόμασε το δραστικό παράγοντα “Πενικιλλίνη” και διαπίστωσε ότι το εκχύλισμα σκότωσε πολλούς τύπους επιβλαβών βακτηρίων.

Κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, η πενικιλλίνη παρήχθη μαζικά και χρησιμοποιήθηκε για τη θεραπεία λοιμώξεων σε τραυματίες και άρρωστους στρατιώτες. Ιστορικά, οι μολύνσεις και όχι οι τραυματισμοί από μάχες ήταν αυτές που  είχαν σκοτώσει περισσότερους στρατιώτες στον πόλεμο.

Ο Fleming πήρε το βραβείο Νόμπελ Φυσιολογίας και Ιατρικής το 1945 μαζί με τον Αυστραλό Dr Howard Florey και τον Sir Ernst Chain.

 

ΠΗΓΗ: https://www.ethnos.gr/history/article/175669/sanshmera28septembrioyoalexanterflemingkkaneimiaspoydaiaanakalypshthnpenikilinh

https://mediteam.gr/%CF%83%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%B7-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CE%BB%CE%BB%CE%AF%CE%BD%CE%B7/

 

 

Η αποτύπωση της εικόνων στην πόρτες του σχολείου μας πραγματοποιήθηκε από την Ομάδα Graffiti Lions») του 1ου ΕΠΑ.Λ. Διονύσου, μέλη της οποίας ήταν οι:

Βενιέρη Ειρήνη

Καμζόλα Μαρία Κορίνα Ειρήνη

Μπερτόλης Λεωνίδας

Παΐσιος Κωνσταντίνος

Παϊσίου Λουίζα

Παπαγεωργίου Γιώργος

Παπαστεφανίδης Δημήτρης

Πρίφτη Λούις

Ρεφενές Φώτης

Τσούκα Αλέξανδρος

Χατζηαποστόλου Μιχάλης

 

Η ομάδα των καθηγητών της υποδράσης 1:

Δρακονταειδή Αγγελική, Παρετσόγλου Καλλιόπη, Χαραλαμπίδου Κυριακή

Υπεύθυνη Έργου: Χαραλαμπίδου Κυριακή

 

Η υποδράση 1 υλοποιείται στο πλαίσιο της Πράξης «Υποστήριξη και Διαχείριση των ΣχεδίωνΔράσης του έργου “Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ”» (MIS 5011051) που εντάσσεται στη δράση εθνικής εμβέλειας «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» και χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» (ΕΣΠΑ 2014-2020) (με συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας).

 

Υποδράση 2: «Από το εργαστήριο της φύσης στο εργαστήριο του 1ου ΕΠΑΛ Διονύσου»

«Από το εργαστήριο της φύσης στο εργαστήριο του 1ου ΕΠΑΛ Διονύσου» συναντήσαμε μαθητές που παίρνοντας πρώτες ύλες, ασχολήθηκαν με την παρασκευή καλλυντικών, σαπουνιών και αντισηπτικών σκευασμάτων και μερικά από αυτά χρησιμοποιήθηκαν στο σχολείο μας.

 

Στις επάλξεις του “ΖΗΝΩΝΑ”

Υποδράση 3: “Φυτογραφίες-Κηπουρική & Αναβάθμιση εξωτερικών χώρων”

Δημιουργήθηκε στα πλαίσια της υποδράσης με τίτλο “Φυτογραφίες-Κηπουρική & Αναβάθμιση εξωτερικών χώρων” του προγράμματος Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ με τίτλο ” Φύση καιρός και τέχνη στις ΕΠΑΛ-ξεις της βιωματικής μάθησης.

 

Υποδράση 4: «Meteoplus network»

«Meteoplus network» συναντήσαμε μαθητές με διάθεση συνεργασίας με άλλα σχολεία και δεξιότητες στην νέα τεχνολογία. Τοποθέτησαν, προγραμμάτισαν και ενεργοποίησαν, μετεωρολογικό σταθμό ο οποίος λειτουργεί μόνιμα πλέον στο σχολείο μας επί 24ώρου βάσεως  δίνοντας έτσι συνεχώς, πληροφορίες για τον καιρό της περιοχής μας, στην Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία Ε.Μ.Υ. καθώς και σε όποιον επισκέπτεται το σχετικό link  ή εγκαθιστώντας την αντίστοιχη εφαρμογή app σε συσκευές android.

http://meteocam.gr/epal/dionysos/index.html

© 2024 ένα blogs του 1ου ΕΠΑΛ Διονύσου – "Ζήνων"   Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση