Στα πλαίσια του προγράμματος E Twinning που υλοποιούμε τη φετινή χρονιά θα ασχοληθούμε με το νερό,τις ιδιότητές του τις μορφές του,τη χρησιμότητά του,την διατήρησή του κτλ.Ο πειραματισμός,η παρατήρηση,η καταγραφή είναι ο καλύτερος τρόπος να εμπλέξουμε τα παιδιά ,κρατώντας το ενδιαφέρον τους ζωντανό.
Πρώτη μας επιλογή να ασχοληθούμε με την τήξη του πάγου:
Αρχικά παρακολουθήσαμε το παραμύθι “Το παγάκι που φοβότανε να λιώσει”
Έπειτα ,συγκεντρώσαμε τα υλικά μας,κάναμε τις δικές μας δοκιμές και καταγράψαμε τα συμπεράσματά μας:
1)Απορροφητικότητα
Μερικά υλικά μπορούν να απορροφούν το νερό και μερικά όχι.Αφού διαβάσαμε τον μύθο του Αισώπου για το γάιδαρο που φορτώθηκε αλάτι και σφουγγάρια δοκιμάσαμε με καθημερινά υλικά να διαπιστώσουμε ποια απορροφούν το νερό και ποιά όχι.Καταγράψαμε την πειραματική διαδικασία στο παρακάτω βίντεο:
2)Ένα άλλο πείραμα που ασχοληθήκαμε είναι σχετικό με την άνωση…Πώς αυτή επηρεάζεται όταν σε αυτό διαλύουμε αλάτι; Τι γίνεται αν ρίξω ένα αυγό σε ένα ποτήρι με σκέτο νερό και τι θα γίνει αν το ρίξω σε αλατόνερο; Ας δούμε…
Εδώ φαίνονται οι καταγραφές του πειράματος από τα παιδιά:
3)Τήξη …ή αλλιώς…“Η Καρακάξα και το διαμάντι”
Ένα παραμύθι αφόρμηση για να μιλήσουμε στα παιδιά για την τήξη είναι ο κλασικός μύθος του Αισώπου «Η Καρακάξα και το διαμάντι»
«Στη μεγάλη βελανιδιά στο δάσος ζούσε μια καρακάξα κι όλη μέρα τριγυρνούσε για να βρει τροφή. Μα πιο πολύ από οποιοδήποτε φαγώσιμο χαιρόταν όταν έβρισκε παράξενα αντικείμενα, που τα μάζευε και τα έκρυβε στη φωλιά της. Πότε ένα γυαλιστερό κουμπί, πότε ένα χρυσαφένιο λουλουδάκι, πότε ένα λαμπερό πετραδάκι, πότε ένα αστραφτερό γυαλί. Μάζευε δηλαδή ότι γυαλιστερό έβρισκε. Ένα κρύο πρωινό, σε μια μισοπαγωμένη λακκούβα με νερό, είδε μέσα κάτι να λάμπει. Έσκυψε, κοίταξε καλύτερα κι είπε ενθουσιασμένη «Τι τυχερή που είμαι! Βρήκα το πιο ωραίο, λαμπερό και μεγάλο διαμάντι». Αμέσως το πήρα στη φωλιά της και το έβαλε μαζί με τους άλλους θησαυρούς. Την άλλη μέρα ξαναπήγε στο δάσος και όταν γύρισε στη φωλιά της το μεγάλο διαμάντι είχε κάνει φτερά! Στη θέση του υπήρχε μια μικρή λιμνούλα από νερό. Ανάστατη άρχισε να αναζητά τον κλέφτη του διαμαντιού … όμως κανείς δεν το είχε κλέψει … Τι είχε συμβεί ; Τι απέγινε το διαμάντι;
Παροτρύναμε τα παιδιά να σκεφτούν τη λύση. Θέσαμε ερωτήματα που θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν.
-Πού βρέθηκε το διαμάντι;
-Τι υπήρχε εκεί;
– Τι έγινε το απόγευμα;
-Ποιος ήταν ο κλέφτης;
-Τι βρέθηκε στη θέση του;
-Ποιο το συμπέρασμα;
-Πού θα έπρεπε να το κρύψει για να μη χαθεί;
Μας δυσκόλεψε λίγο η λύση αυτού του προβλήματος…αλλά καταφέραμε να την καταγράψουμε μια χαρά!
Με αφορμή τα παραπάνω, γεμίσαμε με χρωματιστό νερο παγοθήκες, τις καταψύξαμε και με τα χρωματιστά πλεόν παγάκια μελετήσαμε το το φαινόμενο της τήξης και πήξης του νερού βιωματικά!!!
Στο τέλος δοκιμάσαμε να ζωγραφίσουμε με τα χρωματιστά παγάκια:
Είδαμε εμπειρικά πια, πως το νερό σε χαμηλή θερμοκρασία αλλάζει κατάσταση και από υγρό γίνεται στερεό. Θυμηθήκαμε τον κύκλο του νερού και τις νεροσταγόνες που παγώνουν όταν έχει κρύο…
Γρήγορα η συζήτηση ήρθε στο χιόνι, το οποίο άλλοι λαχταρούσαν να δουν, σε άλλους είχε λείψει, άλλοι δεν θυμούνταν να είχαν δει…Αφού ο καιρός δεν μας έχει κάνει τη χάρη και άσπρη μέρα ακόμα δεν έχουμε δει…είπαμε να φτιάξουμε χιόνι στην τάξη μας!!!!! Πως;;;;Αναμείξαμε σόδα φαγητού με μαλακτική κρέμα μαλλιών.
και ιδού ο χιονάνθρωπος που φτιάξαμε…
4)Το μπαλόνι που φουσκώνει…
Πώς μπορεί ένα μπαλόνι να φουσκώσει χωρίς να φυσήξουμε εμείς μέσα του? Το ερώτημα αυτό μας προβλημάτισε αλλά το πείραμα που ακολούθησε μας εντυπωσίασε…