
Τα φετινά Education Leaders Awards, παρά το αιφνιδιαστικό ξέσπασμα της πανδημίας, συγκέντρωσαν εξαιρετικές υποψηφιότητες από κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα και από κάθε περιοχή της χώρας μας, παραμένοντας ακλόνητα στον σκοπό τους που είναι να αναδεικνύουν και να επιβραβεύουν τις καλές πρακτικές στην Εκπαίδευση. Στη φετινή πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, μία από τις υποψηφιότητες που κατάφεραν να εντυπωσιάσουν την κριτική επιτροπή και να βρεθούν στο βάθρο των νικητών ήταν και το σχολείο μας, το 18ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου, που απέσπασε το χάλκινο βραβείο, στη Β΄ Ενότητα «Εξωστρέφεια και Συνεργασία», στην κατηγορία Β7 «Καλλιέργεια Περιβαλλοντικής Συνείδησης», με το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Αγαπώ τον εαυτό μου, αγαπώ το περιβάλλον».
Η αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων σε κάθε κατηγορία πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις. Αρχικά τα μέλη της κριτικής επιτροπής αξιολόγησαν online τις υποψηφιότητες και έδωσαν τη βαθμολογία τους σε κάθε μία από αυτές, σύμφωνα με τα κριτήρια αξιολόγησης: 25% Όραμα & Στόχος / 25% Μέθοδος & Υλοποίηση /25% Καινοτομία & Πρωτοπορία / 25% Αντίκτυπος & Οφέλη. Ο τελικός βαθμός της κάθε υποψηφιότητας προέκυψε από το μέσο όρο βαθμολογίας που συγκέντρωσε. Στη συνέχεια, η πρόεδρος κυρία Άννα Διαμαντοπούλου και τα μέλη της κριτικής επιτροπής επικύρωσαν τα βραβεία, σύμφωνα με την κατάταξη των υποψηφιοτήτων στην εκάστοτε κατηγορία συγκριτικά με το βαθμό που συγκέντρωσε η κάθε υποψηφιότητα.Το κόστος της 1ης Υποψηφιότητας ήταν 250€ + 24% Φ.Π.Α., αλλά για τα δημόσια σχολεία είναι επιδοτούμενη από Χορηγό των Βραβείων.
Το σχολείο μας έχει σαν στόχο να εξελίσσεται και να αναβαθμίζεται συνεχώς, να αναπτύσσει δραστηριότητες και πρωτοβουλίες καινοτόμες, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών/τριών του στον σύγχρονο, διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο και είναι μεγάλη επιτυχία και τιμή για μας ένα μικρό , δημόσιο σχολείο της περιφέρειας να αξιολογούνται οι προσπάθειές μας τόσο θετικά από τόσο σημαντικούς ανθρώπους σαν αυτούς που αποτελούν την Κριτική Επιτροπή του διαγωνισμού.
Πιστεύοντας ότι τα παιδιά είναι περισσότερο ευάλωτα και ευπαθή στους κινδύνους που εγκυμονεί ένα υποβαθμισμένο περιβάλλον και άρα η προστασία του και ταυτόχρονα η φροντίδα για την υγεία και την ανάπτυξη των παιδιών είναι σημαντικοί στόχοι, η διευθύντρια και ο Σύλλογος διδασκόντων του σχολείου μας έβαλαν ως στόχο και προτεραιότητα στον προγραμματισμό για το σχολικό έτος 2019-2020 την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Έτσι στα πλαίσια του Περιβαλλοντικού προγράμματος του σχολείου «Αγαπώ τον εαυτό μου, αγαπώ το περιβάλλον», οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνθηκαν να χρησιμοποιήσουν το περιβάλλον ως εκπαιδευτικό εργαλείο, να βγάλουν τους μαθητές τους έξω από τους τέσσερις τοίχους της τάξης, να βιώσουν πραγματικές καταστάσεις, να αντιμετωπίσουν περιβαλλοντικά ζητήματα μέσω εργασίας, περιβαλλοντικών εργαστηρίων, υπαίθριων δραστηριοτήτων και περιβαλλοντικών παιχνιδιών. Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές έγιναν συμμέτοχοι στην εκπαιδευτική διαδικασία για το περιβάλλον, μέσα από το ίδιο το περιβάλλον. Έτσι:
- Δημιουργήθηκαν γωνιές ανακύκλωσης σε κάθε αίθουσα.
- Όλες οι τάξεις του σχολείου μας , με στόχο την ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών και την εκπαίδευσή τους σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης με πρωτότυπο και βιωματικό τρόπο, επισκέφτηκαν στις 6/10/2019 το πρώτο πανευρωπαϊκά «ΚΙΝΗΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ» σε συνεργασία με τον Δήμο Βόλου.
- Συμμετείχαμε σαν σχολείο, στις 21/10/2019, στον Παγκόσμιο Εθελοντικό Καθαρισμό Ακτών 2019, μια εκστρατεία της HELMEPA και του OCEAN CONSERNANCY, προχωρώντας σε καθαρισμό ακτής-βυθού της παραλίας των Αλυκών Βόλου σε συνεργασία με τον Δήμο Βόλου, το Λιμεναρχείο Βόλου, τη Λέσχη Ειδικών Δυνάμεων και τον Σύλλογο Γονέων του σχολείου μας .
- Οι μαθητές/τριες των Α΄ , Γ΄ και Ε΄ τάξεων υλοποίησαν τα εκπαιδευτικά προγράμματα «Ο φίλος μας το δάσος», «Τα βότανα», «Διατροφή και άσκηση».
- Συμμετείχαμε στο eTwinning Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με την ονομασία «Penfriends for the environment» σε συνεργασία με 4 ευρωπαϊκές χώρες.
- Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄και Στ΄τάξης συμμετείχαν στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2019
- Αξιοποιήσαμε το φυσικό περιβάλλον του σχολείου για δεντροφύτευση και υιοθεσία φυτών σε παρτέρι της αυλής.
- Οι μαθητές/τριες της Ε΄ τάξης δημιούργησαν έναν μικρό κήπο στην τάξη τον οποίον και φρόντιζαν καθημερινά.
- Στο πλαίσιο της υλοποίησης προαναφερόμενων περιβαλλοντικών προγραμμάτων υποδεχτήκαμε στο σχολείο την Πυροσβεστική Υπηρεσία (14/10/2019) και τη Δασική Υπηρεσία (9/12/2019).
- Οι μαθητές/τριες της Ε΄ τάξης υλοποίησαν μια δραστηριότητα STEM με θέμα την αιολική ενέργεια και τους ανεμόμυλους.
- Χρησιμοποιούνταν ανακυκλώσιμα υλικά στις κατασκευές και τα εικαστικά
- Ενθαρρύνονταν τα παιδιά να χρησιμοποιούν παγουρίνο και συσκευασίες πολλαπλής χρήσης για το φαγητό τους κι όχι πλαστικά μπουκάλια και σακούλες.
- Συγκεντρώναμε άδειες μπαταρίες και πλαστικά καπάκια
- Στα πλαίσια σχετικών μαθημάτων στη Φυσική για τις μεγάλες τάξεις και της Μελέτης Περιβάλλοντος για τις μικρότερες, τα παιδιά δημιούργησαν ανάλογα φυλλάδια και αφίσες με οδηγίες και συμβουλές ώστε να μην σπαταλάμε άσκοπα ηλεκτρική ενέργεια και νερό.
Η UNICEF υποστηρίζει ότι για να μπορέσει ο πλανήτης να ξεφύγει από έναν φαύλο κύκλο που θα οδηγεί σε όλο και μεγαλύτερη περιβαλλοντική καταστροφή, θα πρέπει να καταπολεμηθούν τα «συμπτώματα της φτώχειας».
- Στα πλαίσια αυτά έχουμε υιοθετήσει σαν σχολείο μέσω της ActionΑid τον Adicalie Camara από τη Σιέρα Λεόνε, ενώ ανήκουμε και στα Σχολεία Υπερασπιστές Παιδιών της UNICEF.
- Συνεργαζόμαστε με την τοπική μας κοινωνία, τη γειτονιά και την εκκλησία της ενορίας μας και συγκεντρώνουμε τρόφιμα, γάλατα, ρούχα, παιχνίδια και βιβλία, τα οποία δίνονται σε οικογένειες και ιδρύματα που τα έχουν ανάγκη.
- Πιστεύοντας ότι κάθε προσπάθεια που γίνεται για την βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος εξυπηρετεί ταυτόχρονα τις βασικές ανάγκες και τα δικαιώματα των παιδιών, πραγματοποιήσαμε εκπαιδευτικές δράσεις για τα δικαιώματα των παιδιών, την προστασία τους και την ενδυνάμωσή τους με αφορμές την Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού (20 και 21 Νοεμβρίου 2019) και την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού (11/12/2019)
Δυστυχώς το κλείσιμο των σχολείων λόγω του Covid 19 και τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης στη συνέχεια δε μας επέτρεψαν να υλοποιήσουμε και μερικές ακόμη δράσεις που επρόκειτο να πραγματοποιηθούν, όπως για παράδειγμα η «Ημέρα Περιβάλλοντος μαθητών-εκπαιδευτικών-γονιών» που είχαμε προγραμματίσει για την 5η Ιουνίου Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος , όπου τα παιδιά με τους γονείς τους θα είχαν την ευκαιρία να βιώσουν πρακτικές δραστηριότητες και εμπειρίες μελέτης πεδίου (fieldwork).
Το βραβείο Το σήμα-λογότυπο