Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Υπεύθυνα Παιδιά- Υπερασπιστές των Ζώων

Τον τελευταίο καιρό δουλέψαμε με τα παιδιά το δεύτερο μας εργαστήριο με τίτλο “Υπεύθυνα παιδιά- Υπερασπιστές των ζώων”. Είναι ένα πρόγραμμα σχεδιασμένο για τα παιδιά του νηπιαγωγείου από το ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) και ανήκει στον θεματικό κύκλο “Φροντίζω το Περιβάλλον”. Μέσα από το πρόγραμμα τα παιδιά γνωρίζουν και κατανοούν την αλληλεπιδραστική σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τα ζώα. Επιπλέον έρχονται σε επαφή με το φαινόμενο της υπερεκμετάλλευσης των ζώων λόγω της ανθρώπινης υπερκατανάλωσης, μαθαίνουν για τα δικαιώματα των ζώων και αναγνωρίζουν την ανάγκη για σεβασμό απέναντι τους. Έτσι ευαισθητοποιούνται και υιοθετούν στάσεις και δράσεις υπευθυνότητας.

Ξεκινήσαμε, λοιπόν,  συζητώντας και ορίζοντας από κοινού κανόνες συνεργασίας Στην συνέχεια τους καταγράψαμε, τους ζωγραφίσαμε, συνθέσαμε το συμβόλαιο της ομάδας μας και το υπογράψαμε…

InCollage 20230302 161743251

 

Στη δεύτερή μας συνάντηση, συζητήσαμε για το αν υπάρχουν ζώα που προσφέρουν αγαθά στον άνθρωπο και τα καταγράψαμε…

20230125 140415

Mετά αναρωτηθήκαμε τί προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα… Τα παιδιά ανέφεραν το φαγητό, το νερό, τη στέγη, την αγάπη και τη φροντίδα. Χωριστήκαμε σε ομάδες και η κάθε μια ομάδα ανέλαβε να κάνει έρευνα στο διαδίκτυο για καθένα από τα ζώα και για τα αγαθά που ο άνθρωπος παίρνει από αυτά. Εκτυπώσαμε τα αποτελέσματα της αναζήτησης και τα ενώσαμε δημιουργώντας ένα ομαδικό κολλάζ.

IMG 1ae78d35a4aa07568428c183f2c3aac2 V

Στην τρίτη μας συνάντηση, ήρθαμε σε επαφή με τον πίνακα του Μαρκ Σαγκάλ: “Εγώ και το χωριό”.

17d s

Τον μελετήσαμε πολύ προσεκτικά και μάθαμε για το περιεχόμενό του. Τα παιδιά ήταν πολύ παρατηρητικά, εντόπισαν λεπτομέρειες του πίνακα που αντικατοπτρίζουν την αγάπη του ζωγράφου για το χωριό στο οποίο μεγάλωσε και για τη σχέση του με τα ζώα. Επίσης κατάφεραν να εντοπίσουν τα σημεία του πίνακα που αναδεικνύουν την στενή σύνδεση ανάμεσα στον άνθρωπο και τα ζώα. Έπειτα επέλεξαν να γίνουν και τα ίδια τα παιδιά “μικροί Σαγκάλ”, ζωγραφίζοντας την δική τους εκδοχή για τον πίνακα.

Στο τέταρτο εργαστήριο τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με το πώς εκτρέφονται τα ζώα σε συνθήκες φυσικού περιβάλλοντος καθώς και με τις άσχημες συνθήκες που πολλές φορές επικρατούν στις βιομηχανικές μονάδες παραγωγής. Εκφράστηκαν πολλές απόψεις και βγήκε το συμπέρασμα πως οι άνθρωποι, λόγω της υπερκατανάλωσης, άρχισαν να εκτρέφουν ζώα σε βιομηχανικές μονάδες παραγωγής και πως αυτό μπορεί να έχει άσχημες συνέπειες για τα ζώα. Μέσα από παιχνίδι ρόλων γίναμε και οι ίδιοι ζώα, ενώ τα παγκάκια μας μετατράπηκαν σε “κλουβιά”. Δοκιμάσαμε να βρεθούμε περιορισμένοι αλλά και να κινούμαστε στην τάξη ελεύθεροι και συμπεράναμε πως το δεύτερο είναι το καλύτερο και το δικαιότερο.

Στο πέμπτο εργαστήριο γνωρίσαμε τα δικαιώματα των ζώων και τα αποτυπώσαμε με τον δικό μας τρόπο. 

Καθώς βρισκόμαστε σε περίοδο αποκριών, εκμεταλλευτήκαμε την ευκαιρία! Ετοιμάσαμε ένα αποκριάτικο εργαστήριο… καλέσαμε τη μαμά της Βασιλικής, τη μαμά του Ανδρέα και τη μαμά της Σοφίας και φτιάξαμε όλοι μαζί μάσκες με τα αγαπημένα μας ζώα.

InCollage 20230228 214319271 IMG 85ab1da5722499b9185190856706d29a V

Στο έκτο εργαστήριο τα παιδιά αποφάσισαν να αναλάβουν δράση, να πληροφορήσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους γύρω τους σχετικά με όλα τα ζητήματα που πραγματευτήκαμε. Έτσι αποφασίσαμε να γράψουμε ένα γράμμα στους υπευθύνους, να δημιουργήσουμε μια αφίσα και να την τοποθετήσουμε στην είσοδο του σχολείου, να γράψουμε όλοι μαζί ένα τραγούδι και να γίνουμε η φωνή των ζώων…Φορέσαμε και τις μάσκες μας και τραγουδήσαμε στους γονείς αλλά και στα παιδιά του άλλου τμήματος. 

 

InCollage 20230302 220639204

Στο τελευταίο εργαστήριο συζητήσαμε ξανά για όσα γνωρίζαμε αλλά και για όσα νέα μάθαμε, συγκρίναμε τις προηγούμενες με τις νέες μας γνώσεις και αξιολογήσαμε τις δράσεις μας. Είμαστε έτοιμοι για τον επόμενο θεματικό κύκλο που σχετίζεται με την υγιεινή διατροφή!