Δράση “Ευχές για τα Χριστούγεννα σε ανθρώπους της Τρίτης Ηλικίας” (1ο μέρος)

Το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» είναι ένα πανελλήνιο πρόγραμμα κοινωνικού χαρακτήρα μέσω του οποίου παρέχεται πρωτοβάθμια κοινωνική φροντίδα, κατ’ οίκον και δωρεάν, σε ηλικιωμένα άτομα και σε άτομα με κινητικές δυσκολίες και άλλες αναπηρίες. Στόχος του προγράμματος είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής των ωφελουμένων, η υποβοήθηση για εξασφάλιση αξιοπρεπούς και υγιούς διαβίωσης και η αποφυγή της ιδρυματοποίησης και του κοινωνικού αποκλεισμού των ηλικιωμένων και των ατόμων που αδυνατούν να αυτοεξυπηρετηθούν.

Στα πλαίσια συμμετοχής του σχολείου μας στη δράση «Ευχές για τα Χριστούγεννα σε ανθρώπους της Τρίτης Ηλικίας», την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, μας επισκέφθηκαν μέλη του προσωπικού που στελεχώνει το τοπικό πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι». Κατά τη διάρκεια αυτής της επίσκεψης, τα παιδιά γνώρισαν βιωματικά (παιχνίδι ρόλων με ιατρικό εξοπλισμό) αλλά και με διαδραστική παρουσίαση χαρακτηριστικά και ανάγκες των ηλικιωμένων ανθρώπων, τρόπους υποστήριξής τους μέσω του προγράμματος και ειδικότητες που στελεχώνουν το πρόγραμμα.

Η συνάντηση έκλεισε με συμφωνία για προετοιμασία ευχετήριων καρτών και στολιδιών από τα παιδιά με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών και προγραμματισμό δεύτερης επίσκεψης από την  ομάδα του “Βοήθεια στο σπίτι” για παραλαβή των δώρων που θα προορίζονται για κάποιους από τους ηλικιωμένους του προγράμματος.

20 Νοεμβρίου – Παγκόσμια ημέρα δικαιωμάτων παιδιών

Το 1989 υπεγράφη η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού από τον Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών. Η διεθνής αυτή συνθήκη ανθρωπίνων δικαιωμάτων θεσπίζει την προστασία των παιδιών ως προς βασικές ελευθερίες και δικαιώματα, με μοναδικό γνώμονα την δημιουργία προϋποθέσεων προς όφελος των παιδιών. Η Παγκόσμια Ημέρα για τα δικαιώματα των παιδιών κάθε χρόνο έρχεται να υπενθυμίσει για το αυτονόητο δικαίωμά τους στην παιδεία, στην υγεία, στην ειρήνη, στην ισοτιμία, στην ελευθερία λόγου και έκφρασης. Κι όμως τριάντα πέντε χρόνια μετά, πολλά παιδιά συνεχίζουν να ζουν σε όλο τον κόσμο, κάτω από συνθήκες έντονης αδικίας και ανισότητας. Η φτώχεια και η πείνα, οι πόλεμοι, οι φυσικές καταστροφές, ο κοινωνικός αποκλεισμός, οι μαζικές μετακινήσεις προσφύγων και μεταναστών να βρίσκονται στην κορυφή της λίστας της κοινωνικής πραγματικότητας.

Η εισαγωγή στα δικαιώματα των παιδιών πραγματοποιήθηκε μέσω αναλογισμού των δικαιωμάτων των ζώων, θέμα που είχε δουλευτεί από την ομάδα κατά τον προηγούμενο μήνα. Αφόρμηση λάβαμε από την επίσκεψη μητέρας περσινής μαθήτριας μαζί με τον δεσποζόμενο σκύλο της οικογένειας. Στα πλαίσια της επίσκεψης, τα παιδιά αναφέρθηκαν στα δικαιώματα των ζώων ενώ είχαν τη δυνατότητα να παρατηρήσουν και να προσεγγίσουν – όσα το επιθυμούσαν- τον συγκεκριμένο σκύλο. Έτσι, έγινε σύνδεση των δικαιωμάτων των ζώων με τα βασικά δικαιώματα των παιδιών.

Στη συνέχεια, το παραμύθι “Το μαγικό μολύβι της Μαλάλα” ( https://youtu.be/TP0xnA6it-8 ) έδωσε έναυσμα για περαιτέρω συζήτηση. Τέλος, η προβολή φωτογραφιών από στιγμιότυπα της ζωής παιδιών σε ευνοϊκές και μη συνθήκες συνέβαλε στη δημιουργία λίστας δικαιωμάτων.

Ακολούθησαν ψηφιακά παιχνίδια στον διαδραστικό για καλύτερη εμπέδωση και για κλείσιμο σχετική ατομική χειροτεχνία.

 

Συλλογή πλαστικών καπακιών

Όπως πέρυσι, έτσι και φέτος, το σχολείο μας συμμετέχει σε δράση συλλογής πλαστικών καπακιών και αποστολή τους στον Σύλλογο Παραπληγικών Ν. Πέλλας, με σκοπό τη διασφάλιση  ορθοπεδικών ειδών σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη, σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας.

Γι΄αυτό το σκοπό, αυτή την εβδομάδα, τοποθετήθηκε δίπλα από την είσοδο του νηπιαγωγείου το εικονιζόμενο κουτί, το οποίο θα βρίσκεται εκεί καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης.

καπακια

Ευχαριστήριο Μήνυμα

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 12ου Νηπιαγωγείου θα ήθελε να ευχαριστήσει θερμά τον κύριο Βασίλη Κορδά, πατέρα μαθήτριας, ο οποίος -για δεύτερη φορά – αφιέρωσε χρόνο και ιδιαίτερη προσοχή για την τοποθέτηση 4 πινάκων ανακοινώσεων στον διάδρομο, έξω από τη σχολική αίθουσα.

πινακες 1 1 πινακες 2

Επέτειος 17ης Νοεμβρίου

Ο εορτασμός της επετείου του Πολυτεχνείου αποτέλεσε θέμα που μας απασχόλησε καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας. Στα πλαίσια επεξεργασίας αυτού του θέματος πραγματοποιήθηκαν τα παρακάτω:

  • Προβολή στον διαδραστικό πίνακα του βιβλίου “Η κυρά Δημοκρατία” και επεξεργασία της ιστορίας στα πλαίσια συνοδευτικών ερωτήσεων
  • Σύγκριση πολιτεύματος δημοκρατίας και δικτατορίας μέσω τοποθέτησης σχετικών εικόνων στα “σπιτάκια” της κυρά Δημοκρατίας και κυρά Δικτατορίας
  • Προβολή στον διαδραστικό πίνακα & σχολιασμός ασπρόμαυρων φωτογραφιών και βίντεο σχετικών με τα γεγονότα της εξέγερσης του Πολυτεχνείου
  • Παρουσίαση Χούντας
  • Εκμάθηση συνθημάτων Πολυτεχνείου και τοποθέτησής τους σε χειροτεχνία “ραδιόφωνο”, σε σύνδεση με τον τότε ανεξάρτητο ραδιοφωνικό σταθμό του Πολυτεχνείου
  • Πραγματοποίηση πειράματος με ξυλομπογιές (Η μία σπάει εύκολα , οι δυο ή τρεις χρειάζονται περισσότερη δύναμη αλλά όταν είναι πολλές δε σπάνε.) και σύνδεση των παρατηρήσεων του πειράματος με τα γεγονότα του Πολυτεχνείου (Οι φοιτητές κατάφεραν να ενώσουν τους ανθρώπους, να διώξουν το φόβο τους και να γίνουν πολλοί. Όταν οι λίγοι γίνονται πολλοί είναι δύσκολο να ηττηθούν.)
  • Προφορική και γραπτή δραστηριότητα με το αρχικό φώνημα και γράμμα της λέξης “Πολυτεχνείο”
  • Δραματοποίηση με αφορμή το τραγούδι “Ο δρόμος” (π.χ. Παιδί πηγαίνει να γράψει ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ και συλλαμβάνεται, 3-4 παιδιά κυκλοφορούν σαν παρέα και συλλαμβάνονται)
  • Ανάγνωση του βιβλίου “Στο δάσος” , δραματοποίηση της ιστορίας και εικαστική δραστηριότητα
  • Με αφορμή το βιβλίο “Στο δάσος”, τα παιδιά γνώρισαν την έννοια και διαδικασία των εκλογών. Κατασκευάστηκε κάλπη (όπου η λέξη αποτυπώθηκε από νήπιο βάσει φωνολογικής ενημερότητας), δημιουργήθηκε παραβάν, δόθηκαν ψηφοδέλτια, ορίστηκε εφορευτική επιτροπή, καταμετρήθηκαν οι ψήφοι.
  • Ανάγνωση του βιβλίου “Η σοφή Ελιά”, σύνδεση με τις έννοιες: δημοκρατία, δικτατορία και εικαστική δραστηριότητα
  • Δημιουργία 2 ομαδικών εργασιών
  • Ακρόαση & επεξεργασία τραγουδιών “ο Δρόμος” , “Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο”, “Ένα το χελιδόνι”
  • Προβολή & σχολιασμός βίντεο με τίτλο “12410 και 1 τριαντάφυλλα”

 

Επέτειος 11ης Νοεμβρίου

Σημαντικός σταθμός στην ιστορία της Χίου είναι η 11η Νοεμβρίου 1912, ημέρα απελευθέρωσης του νησιού από τους Τούρκους.

Στα πλαίσια εορτασμού της, λοιπόν, πραγματοποιήθηκαν σχετικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες εντός του νηπιαγωγείου καθώς και παρακολούθηση της σχετικής γιορτής που πραγματοποίησε τάξη του συστεγαζόμενου δημοτικού σχολείου.

 

8η Νοεμβρίου – Σύναξη Αρχαγγέλων και Αγγέλων & Εορτή Πολεμικής Αεροπορίας

Στα πλαίσια της 8ης Νοεμβρίου, ημέρα εορτασμού της σύναξης των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ (Αγίων Ταξιαρχών) και των λοιπών Ασωμάτων και Ουράνιων Αγγελικών Ταγμάτων και παράλληλα ημέρα εορτασμού της πολεμικής αεροπορίας πραγματοποιήθηκαν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την κάλυψη των δύο όψεων της ημέρας.

Η εισαγωγή στο θέμα έγινε με την καθιερωμένη αξιοποίηση του διαδραστικού πίνακα και την ιστορία του Δαίδαλου και Ίκαρου, μιας και ήταν οι πρώτοι που πειραματίστηκαν στη μετακίνηση στον αέρα. Μετά την προφορική επεξεργασία της ιστορίας τους και τη σχετική εικαστική δραστηριότητα, ακολούθησε αναφορά στις σύγχρονες μετακινήσεις στον αέρα. Σχετική παρουσίαση πραγματοποιήθηκε και για τη γνωριμία των μαθητών με τους Αρχαγγέλους (Μιχαήλ & Γαβριήλ), τον ρόλο των αγγέλων και την αποτύπωσή τους στις εικόνες.

Ακόμη, τα παιδιά εργάστηκαν ώστε να βρουν λέξεις που αρχίζουν από το φώνημα /Α/, όπως /Α/έρας, /Α/εροπλάνο/, /Α/γγελος  ενώ εξασκήθηκαν στην αποτύπωσή του με το σχετικό κεφαλαίο και πεζό γράμμα. Τόσο το θέμα εορτασμού της πολεμικής αεροπορίας όσο και εορτασμού της σύναξης των αγγέλων έκλεισαν με σχετικές χειροτεχνίες.

 

 

Βιβλία σε ρόδες

Το νηπιαγωγείο μας φέτος συμμετέχει σε ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα, τα ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ, που φέρνει μικρές, κινητές, θεματικές και δανειστικές βιβλιοθήκες στις τάξεις των δημόσιων δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων σε όλη την Ελλάδα. Δημιουργήθηκαν το 2012 από την πολιτιστική εταιρεία Η ΠΥΡΝΑ με τη συνεργασία του Γραφείου Περιβάλλοντος της Α’ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών. Σκοπός του προγράμματος είναι να ενθαρρύνει τα παιδιά να ξεφυλλίσουν, να ακούσουν ή να διαβάσουν τα βιβλία και να «ταξιδέψουν» μαζί τους, να αναγνωρίσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα που τους προκαλούν και να τα μοιραστούν. Η ύπαρξη διαφορετικών βιβλίων γύρω από το ίδιο θέμα προσφέρει στα παιδιά ποικιλία πληροφοριών και ερεθισμάτων δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αναπτύξουν κριτική σκέψη, ενώ το έργο καταξιωμένων εικονογράφων καλλιεργεί την αισθητική τους και προάγει μορφές επικοινωνίας όπως η μη λεκτική. Τα ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ® εισάγουν τους μαθητές στον κόσμο της λογοτεχνίας και της έρευνας, και τους παρέχουν την επιλογή να δανειστούν τα βιβλία στο σπίτι και να μοιραστούν την απόλαυση του διαβάσματος με την οικογένειά τους.

Τα ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ θα είναι στο σχολείο μας από την Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2024 με τη θεματική «ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ» και θα αποτελέσουν την αρχή της δανειστικής μας βιβλιοθήκης και του ταξιδιού μας στο μαγικό κόσμο των βιβλίων.

Κάθε Παρασκευή τα παιδιά θα δανείζονται ένα βιβλίο, το οποίο θα επιστρέφεται κάθε Δευτέρα, όπου το παιδί θα μας πηγαίνει “βόλτα” αναλύοντας τα στοιχεία της ιστορίας που διάβασε.

Ο δανεισμός θα ξεκινήσει από την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου.

Καλά Αναγνωστικά Ταξίδια!!

εικόνα Viber 2024 11 17 15 19 43 133

Ευρετήριο με το αρχικό φώνημα λέξης

Αξιοποιώντας διαφημιστικά φυλλάδια των σούπερμαρκετ και άλλων καταστημάτων (π.χ. πιτσαρίες, είδη σπιτιού) καθώς και περιοδικά μπορείτε να εξασκήσετε το παιδί  σας στην εύρεση του αρχικού φωνήματος μιας λέξης δηλαδή της πρώτης φωνούλας της λέξης.

Μπορείτε, λοιπόν, να κάνετε ένα βιβλιαράκι “ευρετήριο” – είτε σπιράλ είτε περνώντας φύλλα σε ντοσιέ – όπου το παιδί καθοδηγούμενο θα κολλά εικόνες λέξεων που αρχίζουν από τη φωνούλα του σχετικού γράμματος.

Τα Ι, Η, Υ, ΟΙ, ΕΙ  σ’ αυτή τη φάση πρέπει να μπουν στην ίδια ομάδα καθώς έχουν ίδια φωνούλα όπως και τα Ο, Ω. Στο νηπιαγωγείο δεν μας ενδιαφέρει η ορθογραφία των λέξεων ούτε η εκμάθηση των ονομασιών των γραμμάτων αλλά η απόκτηση φωνολογικής επίγνωσης (το ότι δηλαδή κάθε γράμμα ή ομάδα γραμμάτων που αποτυπώνω βγάζει ήχο). Επίσης, προτείνεται να μην ασχοληθείτε ή να ασχοληθείτε σε δεύτερο χρόνο με τα δίψηφα: ΜΠ, ΝΤ, ΓΚ, ΤΖ, ΤΣ.

 

Ευχαριστήριο Μήνυμα

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 12ου Νηπιαγωγείου θα ήθελε να ευχαριστήσει θερμά τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων της σχολικής μονάδας για την αγορά επίπλου για αποθήκευση υλικού των κέντρων μάθησης. Θα ήθελε, ακόμη, να ευχαριστήσει  τον πατέρα μαθήτριας ο οποίος ανέλαβε τη συναρμολόγηση του επίπλου αλλά και την αφαίρεση των φθαρμένων ραφιών που  μέχρι τότε φιλοξενούσαν το σχετικό υλικό.

εικόνα Viber 2024 11 08 17 52 51 850

31 Οκτωβρίου – Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα αποταμίευσης, έγινε προσπάθεια ανάδειξης του ρόλου των χρημάτων στην καθημερινότητά μας, της σημασίας της αποταμίευσης αλλά και σύγκριση της αξίας των χρημάτων με την αξία της αγάπης, φιλίας, οικογένειας, ειρήνης, υγείας.

  • Η εισαγωγή του θέματος έγινε με το ερώτημα “Σε τι μας χρησιμεύουν τα χρήματα;”. Ακολούθησε το ερώτημα “Ξοδεύουμε τα χρήματα μόνο σε απαραίτητα πράγματα;” και έτσι καταλήξαμε πως δεδομένου πως ο μισθός είναι συγκεκριμένος χρειάζεται να διαχειριζόμαστε τα χρήματα με σύνεση και να βάζουμε προτεραιότητες ώστε να μας φθάνουν τα χρήματα για τα απαραίτητα και να αποταμιεύουμε για περίπτωση έκτακτης ανάγκης ή για να αγοράσουμε κάτι το οποίο κοστίζει αρκετά. Θίχτηκε, λοιπόν, και το ζήτημα των υπερβολικών απαιτήσεων των παιδιών για καινούρια παιχνίδια ή γλυκά, ζήτημα που φέρνει σε δύσκολη θέση αρκετούς γονείς ενώ επηρεάζει παράλληλα αρνητικά τον χαρακτήρα των παιδιών.
  • Τα παιδιά παρακολούθησαν στον διαδραστικό πίνακα τον γνωστό μύθο “Τζίτζικας & Μέρμηγκας”, τον επεξεργάστηκαν με καθοδηγητικές ερωτήσεις, τον δραματοποίησαν υποδυόμενα άλλα τον τζίτζικα και άλλα τα μυρμήγκια. Ακόμη, ενθαρρύνθηκαν να σχεδιάσουν μυρμήγκι και τζιτζίκι αλλά και να συνθέσουν μυρμήγκι στα πλαίσια χειροτεχνίας.
  • Παρακολουθώντας το παραμύθι “Ο βασιλιάς Μίδας” τα παιδιά κατανόησαν πως τα χρήματα δεν είναι το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή μας και δεν μπορούν να λύσουν όλα τα προβλήματά μας. Μετά την επεξεργασία του παραπάνω, τα παιδιά σχημάτισαν με χρυσό γυαλιστερό χαρτόνι τον κήπο του Μίδα, όπως τον φαντάζονταν μετά το μαγικό άγγιγμα.
  • Με αφορμή την παροιμία “Φασούλι το φασούλι γεμίζει το σακούλι” τα παιδιά με βιωματικό τρόπο αντιλήφθηκαν πως μπορούν να συγκεντρώσουν αρκετά χρήματα αποταμιεύοντας συχνά από ένα κέρμα. Στη συνέχεια, εξασκήθηκαν στην αντιστοίχιση ένα προς ένα , αρχικά με βιωματικό τρόπο και ακολούθως ενώνοντας φασόλι με σακούλι.
  • Η θεματική έκλεισε με τρισδιάστατη χειροτεχνία γουρουνάκι-κουμπαρά. 

Εμπλουτίζοντας το παιχνίδι με απλά υλικα!

Αξιοποιώντας τα παρακάτω υλικά μπορούμε να εμπλουτίσουμε το φανταστικό παιχνίδι των παιδιών με θέμα σπιτάκι ή εστιατόριο/ταβέρνα ή μπακάλικο.

Υλικα:

  • φυλλάδια από σουπερμάρκετ
  • χαρτόκουτα
  • κόλλα στικ
  • ψαλίδι

Επέτειος 28ης Οκτωβρίου 1940

20241017 104029 20241022 134905 20241025 084904 20241025 093930 Γιγαντας νανος αντιστοιχιση με 1940 εικόνα Viber 2024 10 15 15 16 06 489 εικόνα Viber 2024 10 18 16 51 48 982 Αντιγραφή 1 εικόνα Viber 2024 10 18 16 51 50 011 εικόνα Viber 2024 10 18 21 49 31 939 εικόνα Viber 2024 10 18 21 49 38 109 εικόνα Viber 2024 10 24 20 58 22 114 εικόνα Viber 2024 10 24 20 58 46 990 εικόνα Viber 2024 10 24 20 58 47 286 εικόνα Viber 2024 10 24 20 58 47 490 εικόνα Viber 2024 10 24 20 58 47 702 εικόνα Viber 2024 10 24 20 58 48 957 εικόνα Viber 2024 10 24 20 58 49 159 εικόνα Viber 2024 10 24 20 58 49 346 20241025 084840 εικόνα Viber 2024 10 25 11 02 25 799 εικόνα Viber 2024 10 15 15 16 08 250

Με αφορμή την επέτειο του ΟΧΙ, οι μαθητές:

  • γνώρισαν μέσω οπτικοακουστικού υλικού -τόσο σε ηλεκτρονική μορφή όσο και σε έντυπη- τα πρόσωπα και τα γεγονότα που συνδέονται με την 28η Οκτωβρίου 1940. Εντόπισαν σε χάρτη την Ελλάδα, τη Γερμανία και την Ιταλία,  παρατήρησαν τις σημαίες τους και στη συνέχεια κλήθηκαν να αντιστοιχίσουν σημαία με χώρα.
  • Γνώρισαν πρόσωπα -κλειδιά της ιστορίας, αντιστοίχισαν τα ονόματά τους με φωτογραφίες τους και τα σύνδεσαν με τη χώρα προέλευσής τους(σημαία & ονομασία)
  • Ζωντάνεψαν τους πρωταγωνιστές μέσα από κουκλοθέατρο

Ακόμη,

  • Το βιβλίο “Ο γίγαντας και ο νάνος” έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να κατανοήσουν το πόσο διέφερε η Ελλάδα σε μέγεθος άρα και σε δύναμη από την Ιταλία και τη Γερμανία.
  • Το βιβλίο “Ο εχθρός”, του Davide Cali, αξιοποιήθηκε για αναγνώριση των συναισθημάτων των στρατιωτών κατά τον πόλεμο. Στενοχώρια, απορία, λύπη, φόβος, θυμός, συναισθήματα που οδηγούν στην ανάγκη να μπει τέλος στον πόλεμο και να έρθει ξανά η ειρήνη. Στο ξεκίνημα του βιβλίου, ο συγγραφέας εστιάζει σε ένα κατάμαυρο δισέλιδο, που γράφει “Βρισκόμαστε σε πόλεμο”, ενώ ακολουθεί η περιγραφή  “Βλέπουμε ένα τοπίο που θα μπορούσε να είναι έρημος. Μέσα στην έρημο υπάρχουν δυο τρύπες. Μέσα στις τρύπες υπάρχουν δυο στρατιώτες. Είναι εχθροί.” Το κυρίως κείμενο αναπαριστά λεκτικά και εικαστικά, την “καθημερινότητα” του πολέμου, άρα τον παραλογισμό του, τις σκέψεις και τα συναισθήματα των εχθρών, που είναι (εν αγνοία τους αλίμονο) πανομοιότυπα, και κλείνει με ένα απρόσμενο τέλος….(Η περιγραφή είναι από το βιβλιοπωλείο Πολιτεία)
  • Μετά τον σχολιασμό της ιστορίας “Ο εχθρός”, τα παιδιά κλήθηκαν να βάλουν στη σωστή σειρά εικόνες που προέρχονταν από στιγμές της ιστορίας και να την αναδιηγηθούν.
  • Σε πλαστικοποιημένη εικόνα στρατιώτη με κινούμενα φρύδια και στόμα (με χρήση διπλόκαρφων) τα παιδιά απέδωσαν με τη σωστή κάθε φορά έκφραση προσώπου το σχετικό συναίσθημα.
  • Η αξιοποίηση του βιβλίου “Ειρήνη είναι” καθώς και δημιουργημάτων καλλιτεχνών (μετάφραση του γνωστού τραγουδιού “imagine” και πίνακας Γκουέρνικα του Πικάσο) συνέβαλαν στον εντοπισμό χαρακτηριστικών στοιχείων της ειρήνης και του πολέμου.
  • Τα παιδιά διέκριναν και ομαδοποίησαν εικόνες συναισθημάτων και καταστάσεων που σχετίζονταν είτε με την παρουσία ειρήνης σε έναν τόπο είτε πολέμου.
  • Σύνδεσαν την ειρήνη με το περιστέρι και ενημερώθηκαν για τον πίνακα του Πικάσο που αποτέλεσε αφορμή για αυτή τη σύνδεση. Στη συνέχεια, κλήθηκαν να ολοκληρώσουν τον παραπάνω πίνακα που τους δόθηκε ημιτελής, παρατηρώντας το πρότυπο και εξασκώντας τον οπτικοχωρικό προσανατολισμό τους.
  • Εξάσκησαν δεξιότητες γραπτού λόγου με αντιγραφή της λέξης ΟΧΙ, σχηματισμό της με μπαστουνάκια ψυχοκινητικής αλλά και με τα δάχτυλά τους και εκμάθηση των σχετικών γραφοφωνημικών αντιστοιχιών (δηλαδή αντιστοίχιση φωνούλας συμβόλου).
  • Δημιούργησαν ομαδική εργασία βασιζόμενα στη Γκουέρνικα και στον τόπο όπου γίνονταν οι μάχες (ελληνοαλβανικά σύνορα).

Διαδραστική παράσταση: Σε ποιον ανήκει τούτη η κούκλα;

Στις 24 Οκτωβρίου επισκέφθηκε το νηπιαγωγείο μας ομάδα από το ΚΕΠΕΑ (Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία) Χίου, η οποία έπαιξε μια σύντομη θεατρική παράσταση με τίτλο “Σε ποιον ανήκει η κούκλα;”. Την παράσταση παρακολούθησε εντός της αίθουσας του νηπιαγωγείου και η Α’ τάξη του 4ου δημοτικού σχολείου, στα πλαίσια του προγράμματος “ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό”.

20241024 102000 Αντιγραφή 2024 10 24 21 00 20 955 Αντιγραφή 2024 10 24 21 00 38 840 Αντιγραφή

Πλοκή:

Η Λολίτα,  ένα κορίτσι πλούσιας οικογένειας, έχει ό,τι κι αν ζητήσει και σε αφθονία με αποτέλεσμα να μη συμπεριφέρεται με σεβασμό στα παιχνίδια της.  Έτσι, λοιπόν, μια μέρα πετά στον κήπο μια κατεστραμμένη κούκλα της. Την κούκλα τη βρίσκει η Πάκα, η κόρη μιας υπηρέτριας του σπιτιού της Λολίτας. Η Πάκα ζώντας μες στη φτώχεια έχει μάθει να εκτιμά και να αξιοποιεί ό,τι βρίσκει, αντίθετα με τη Λολίτα. Μαζεύει την κούκλα και με τη δύναμη της αγάπης καταφέρνει να την επαναφέρει στην αρχική της κατάσταση. Ωστόσο, όταν η Λολίτα αντικρίζει την Πάκα με την κούκλα, τη διεκδικεί.

Σ΄ αυτό το σημείο τίθεται το ερώτημα σε ποιο κορίτσι τελικά ανήκει η κούκλα: στη Λολίτα για την οποία αγοράστηκε ή στην Πάκα που την φρόντισε και την μεταμόρφωσε ξανά σε καινούρια; Έτσι, τα παιδιά καλούνται να πουν τη γνώμη τους και να προβληματιστούν για το τι θα ήταν δίκαιο!

Μετά από αρκετό προβληματισμό και αναζήτηση διαφόρων πιθανών λύσεων η μαθητική ομάδα ψήφισε , κατά πλειοψηφία, να δοθεί η κούκλα στην Πάκα καθώς εκείνη τη χρειαζόταν, τη φρόντιζε, τη θεωρούσε μοναδική και χαιρόταν παίζοντας μαζί της!

Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Θεματική Ενότητα “Φροντίζω το Περιβάλλον”

20241010 113001 Αθηνα Εγκελαδος 2024 10 11 16 36 19 049 Αθηνα Εγκελαδος 2024 10 11 16 36 19 942 μυθοι 20241014 094532 μυθοι 20241017 124927 Αντιγραφή στρωματα 20241008 105035 20241008 105220 20241008 115737 20241009 085546 20241008 092158 20241009 090759 20241010 125733 20241011 085434 1 αβγο20241008 104908 εικόνα Viber 2024 10 11 16 53 32 876   σεισμογραφος 20241009 091722 Αντιγραφή γλωσσα 20241011 090603 20241011 085912 20241008 111026 20241011 092222 μυθοι 20241017 124948

Στα πλαίσια της θεματικής “Φροντίζω το περιβάλλον” και συγκεκριμένα της υποθεματικής “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές καταστροφές, Πολιτική προστασία” υλοποιήθηκαν δραστηριότητες εντός προγράμματος με τίτλο “Είμαι έτοιμος εγώ, δεν φοβάμαι το σεισμό”.

 

Πιο αναλυτικά, τα παιδιά:

  • γνώρισαν τον ελληνικό μύθο “Η θεά Αθηνά και ο Εγκέλαδος”. Σύμφωνα με εκείνον, ο Εγκέλαδος -στη μυθολογία- ήταν ο αρχηγός όλων των γιγάντων ο οποίος τους οδήγησε στη Γιγαντομαχία ενάντια στους θεούς του Ολύμπου, αλλά δυστυχώς η μάχη δεν είχε την εξέλιξη που θα ήθελε. Τιμωρήθηκε από τη θεά Αθηνά η οποία έριξε επάνω του το νησί της Σικελίας και φυλακίζοντάς τον. Από τότε το όνομα του Εγκέλαδου συνδέθηκε με τον σεισμό, αφού σύμφωνα με τον μύθο κάθε φορά που εκείνος προσπαθεί να ελευθερωθεί σπρώχνοντας προκαλείται σεισμός στην επιφάνεια.
  • δραματοποίησαν τον μύθο “Η θεά Αθηνά και ο Εγκέλαδος”.
  • επεξεργάστηκαν το παραμύθι “Ο γιος Σεισμός και η μάνα Γη”
  • εμπνευσμένα από σχετικούς με τον σεισμό μύθους που περικλείονται στο βιβλίο “Η Γη χορεύει”, οι οποίοι προέρχονται από όλο τον κόσμο, εργάστηκαν σε 5 ομάδες των 4 ατόμων για να αποδώσουν συνεργαζόμενα κάθε μύθο σε μορφή ομαδικής ζωγραφιάς. Οι μύθοι που αξιοποιήθηκαν διδακτικά ήταν οι εξής: “Ο φυλακισμένος γίγαντας” (από Ελλάδα), “Ο γενναίος Κασίμα και το γατόψαρο” (από Ιαπωνία),  “Οι χελώνες που σηκώνουν τη Γη” (από Βόρεια Αμερική), “Το ψάρι, η πέτρα και η αγελάδα” (από Αφρική), ” Το παιδί της μητέρα Γης” (από Νέα Ζηλανδία). Κάθε ομάδα ανέλαβε την αποτύπωση ενός μύθου.
  • ενημερώθηκαν για τη δομή του πλανήτη μας (φλοιός, μανδύας, πυρήνας) παρατηρώντας α) σχετικά βίντεο & εικόνες, β) σχηματισμένο από πλαστελίνη ομοίωμα της Γης
  • παρομοίασαν τα στρώματα της Γης με τα αντίστοιχα ενός μέτρια βρασμένου αβγού (τσόφλι=φλοιός, ασπράδι=μανδύας, κρόκος=πυρήνας)
  • ενημερώθηκαν για το φυσικό φαινόμενο του σεισμού με παρακολούθηση σχετικού οπτικοακουστικού υλικό στον διαδραστικό πίνακα και σχολιασμό του.
  • παρατήρησαν πείραμα όπου ξύλινα τουβλάκια μεγάλης επιφάνειας από το οικοδομικό υλικό χρησιμοποιήθηκαν για να αναπαραστήσουν -απλωμένα το ένα δίπλα από το άλλο- τις λιθοσφαιρικές ή αλλιώς τεκτονικές πλάκες, η τριβή των οποίων οδηγεί σε σεισμό στην επιφάνεια της Γης.
  • χρησιμοποιώντας τουβλάκια (για κτίσματα διαφόρων μεγεθών) και χαρτί Α4 (ως βάση κτισίματος) έκαναν δοκιμές ασκώντας κάθε φορά διαφορετική δύναμη κατά το τράβηγμα του χαρτιού για να δουν το αποτέλεσμα στα “κτίσματα”
  • ενημερώθηκαν μέσω εικόνων και βίντεο για σωστούς και λανθασμένους τρόπους αντίδρασης των ανθρώπων σε περιπτώσεις σεισμού
  • ενημερώθηκαν για ασφαλή τρόπο αντίδρασης κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τη λήξη πιθανού σεισμού εντός  του σχολικού ωραρίου και τον εφάρμοσαν συμμετέχοντας στα εξής σενάρια: σεισμός σε ώρα δεκατιανού/κατά τη διάρκεια της ολομέλειας στην παρεούλα/ κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων/ σε ώρα εργασίας στα τραπεζάκια/ κατά τη διάρκεια διαλείμματος στο διάδρομο.
  • συμμετείχαν σε άσκηση σεισμού παράλληλα με το δημοτικό στις 2 Οκτωβρίου (έχουν προγραμματιστεί άλλες 3 ασκήσεις).
  • γνώρισαν τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης
  • δημιούργησαν τα δικά τους βαλιτσάκια σεισμού έχοντας “ετοιμάσει” με καθοδήγηση το “σακίδιο έκτακτης ανάγκης” της τάξης
  • πειραματίστηκαν με αυτοσχέδιο σεισμογράφο
  • κατανόησαν πως ο σεισμός είναι ένα φυσικό φαινόμενο το οποίο δεν μπορούν να ελέγξουν οι άνθρωποι
  • εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους

Μετά  την ολοκλήρωση επεξεργασίας του φαινομένου του σεισμού, η ομάδα εργάστηκε για να βρει απαντήσεις πάνω στο θέμα των ηφαιστείων, φαινομένου που συνδέεται τόσο με τα στρώματα της Γης όσο και με τους σεισμούς.

Εργαζόμενοι με παρόμοιο τρόπο, δηλαδή πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό (έντυπο και ηλεκτρονικό), αξιοποίηση πειραματικής μεθόδου και  πολυαισθητηριακής προσέγγισης τα παιδιά βρήκαν απαντήσεις σε ερωτήματά τους.

 

Η οικογένειά μου

20241015 130001 εικόνα Viber 2024 10 17 22 10 33 848 εικόνα Viber 2024 10 17 22 10 34 059 e book η μονα δικη μου οικογενεια

Μετά τον εαυτό σειρά είχε η οικογένεια, η πρώτη κοινωνική ομάδα στην οποία εντάσσεται ένας άνθρωπος από τη γέννηση του και από την οποία επηρεάζεται σ’ όλη τη διάρκεια της ζωή του.

Οι μαθητές:

  • παρατηρώντας φωτογραφίες στον διαδραστικό πίνακα κατέληξαν στο συμπέρασμα πως δεν έχουν όλες οι οικογένειες ίδιο αριθμό μελών.
  • ενημερώθηκαν για τα διάφορα είδη οικογένειας
  • σχεδίασαν τα μέλη της δικής τους οικογένειας μέσα σε σπιτάκια που τους δόθηκαν.
  • κατασκεύασαν το δικό τους γενεαλογικό δέντρο.
  • επεξεργάστηκαν το παραμύθι “Ο Πολικός και η Μελένια”, δίνοντας διαφορετικό τέλος στον προβληματισμό του παραμυθιού.
  • εργάστηκαν με το διαδραστικό e-book “Η μονα-δική μου οικογένεια: Παρέα με τον ¨Ελφι τον ουρανοκατέβατο”
  • σύνδεσαν την οικογένεια με τις έννοιες της συνεργασίας, ζεστασιάς, αποδοχής, στοργής, αγάπης

Θεατρική παράσταση: Το δίλημμα του αυτοκράτορα

Ο αυτοκράτορας της Κίνας Τσενγκ Του Τε είναι βαριά θλιμμένος και ο μόνος τρόπος για να ξαναγίνει χαρούμενος είναι να ακούσει το θεραπευτικό τραγούδι ενός σπάνιου μαγικού αηδονιού. Αυλικοί και υπηρέτες τρέχουν στα πέρατα της Κίνας, το βρίσκουν και το πείθουν να έρθει στο παλάτι για να σώσει τον αυτοκράτορά τους. Ο αυτοκράτορας όντως γίνεται καλά. Μια μέρα όμως ο αυτοκράτορας της Ιαπωνίας του στέλνει για δώρο ένα μηχανικό αηδόνι που τραγουδάει το ίδιο καλά με το δικό του. Το μηχανικό αηδόνι, αν και δεν νιώθει αληθινά συναισθήματα, δεν κουράζεται και δεν βραχνιάζει ποτέ. Ο αυτοκράτορας είναι σε δίλημμα. Ποιο από τα δύο αηδόνια να κρατήσει;

Το κείμενο του έργου αποτελεί διασκευή του κλασικού παραμυθιού του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν “Το Αηδόνι του Αυτοκράτορα”.  Οι ηθοποιοί αφηγούνται την ιστορία χρησιμοποιώντας τεχνικές του σωματικού θεάτρου (kinemo) με έμφαση στην εκφραστικότητα, την κίνηση, τον χορό και τη φωνή.  Παράλληλα με τη δράση και σε συγκεκριμένα σημεία της παράστασης τα παιδιά καλούνται να συμμετέχουν στην αφήγηση της ιστορίας.

Πρόκειται για παράσταση που θίγει τη χρήση της τεχνολογίας στη ζωή μας και την αξία της φιλίας!

εικόνα Viber 2024 10 18 19 12 28 029 Αντιγραφή εικόνα Viber 2024 10 18 19 12 28 332 Αντιγραφή εικόνα Viber 2024 10 18 19 12 27 764 Αντιγραφή

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά τις 2 ηθοποιούς, Δάφνη Μουτζίκου & Βιβή Τσόρμπα, για την εξαιρετική ερμηνεία και την αστείρευτη ενέργειά τους, στοιχεία που κατάφεραν να διατηρήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον όλων των μαθητών μας καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης!!!

 

 

Ο εαυτός μου!

20241002 085350 Αντιγραφή 20241007 125921 1 20241008 122133 Αντιγραφή 1 20241008 122814 Αντιγραφή 1 3 20241015 131059 1 εικόνα Viber 2024 10 15 15 15 01 263 1  20241014 122119 Αντιγραφή 1 20241015 131054 20241022 135128 20241021 081230

Στα πλαίσια αυτής της θεματικής ασχοληθήκαμε με την αντίληψη του εαυτού ως ξεχωριστή οντότητα (διάκριση εαυτού από άλλους και από περιβάλλον), την περιγραφή των ατομικών χαρακτηριστικών και παράλληλα την ανάδειξη της μοναδικότητας του καθενός οδηγούμενοι τελικά στην αποδοχή και στο σεβασμό της διαφορετικότητας.

Ακολουθούν μερικές από τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν στα πλαίσια της θεματικής “ο Εαυτός μου”.

  • Με τη χρήση μικρού καθρέφτη κάθε παιδί παρατήρησε τα χαρακτηριστικά του προσώπου του. Ακολούθησαν συγκρίσεις των χαρακτηριστικών και ανάδειξη της μοναδικότητας του καθενός. Στη συνέχεια, τα παιδιά έφτιαξαν το πορτρέτο τους με χρήσης διάφορων μέσων χρωματισμού (μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, τέμπερες).
  • Με τη χρήση κομματιών παζλ από αφρώδες υλικό καθώς και ξύλινου οικοδομικού υλικού έγινε μέτρηση του ύψους κάθε παιδιού ενώ εκείνο βρισκόταν ξαπλωμένο σε χαρτί του μέτρου. Ακολούθησε σχετική αποτύπωση σε φύλλο εργασίας καθώς και βιβλιαράκι -ενθύμιο με κορδέλα μήκους όσο το ύψος κάθε παιδιού!
  • Το παραμύθι “Η Λίζα και οι επτά ζωγράφοι” αποτέλεσε αφορμή για δημιουργία ατομικών πορτρέτων με επιρροή από Pablo Picasso ή Frida Kahlo.
  • Στα πλαίσια τροχού γνωριμίας στον διαδραστικό πίνακα εντοπίστηκαν κοινά και μη ενδιαφέροντα των παιδιών.
  • Το παραμύθι “Το κουτί της Νέλλης” αποτέλεσε αφορμή για εμπλοκή της οικογένειας κάθε παιδιού στη διαδικασία ανάδειξης των ενδιαφερόντων του. Έτσι, οι γονείς βοήθησαν τα παιδιά να προετοιμάσουν τα δικά τους κουτιά με τα αγαπημένα τους παιχνίδια, τα οποία παρουσιάστηκαν τις επόμενες ημέρες στην ολομέλεια.
  • Χάρη στη συμβολή των οικογενειών των μαθητών, συμπληρώθηκαν και οι “εφημερίδες του εαυτού” κάθε παιδιού, οι οποίες παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια και διακόσμησαν την αίθουσα αναδεικνύοντας για άλλη μια φορά τη μοναδικότητα του κάθε μέλους της ομάδας.