Τι είναι τα Εργαστήρια Καλλιέργειας Δεξιοτήτων;
Να θυμίσουμε στους παλαιότερους γονείς και να ενημερώσουμε τους νεώτερους ότι από πέρυσι ο θεσμός (πλέον) των Εργαστηρίων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων εφαρμόστηκε (ΦΕΚ Β΄ 3567/04-08-2021 – Υ.Α. ΓΔ4/29-07-2021 Υ.Α) σε όλες τις σχολικές μονάδες, Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων, με σκοπό όλα τα παιδιά, από το Νηπιαγωγείο ως και την Γ΄ Γυμνασίου να συμμετέχουν μέσα στο σχολείο σε εργαστήρια καλλιέργειας των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, οι οποίες σύμφωνα με την (UNESCO) αφορούν στην προετοιμασία του ατόμου και της κοινωνίας ώστε να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τις σύγχρονες προκλήσεις του αιώνα μας.
Ποιες είναι λοιπόν οι δεξιότητες που θα πρέπει να κατακτήσουν τα παιδιά του 21ου αιώνα;;;
Συμπεριλαμβάνονται η ανθεκτικότητα, η δημιουργικότητα, η περαιτέρω ανάπτυξη κριτικής σκέψης, η επιχειρηματολογία, η αποτελεσματική επικοινωνία και αλληλεπίδραση με διαφορετικούς πολιτισμούς και διαφορετικές γλώσσες, η ασφαλής και δημοκρατική χρήση της ψηφιακής επικοινωνίας, οι δεξιότητες επιχειρηματικότητας και εντοπισμού νέων ευκαιριών μέσα σε αμφιλεγόμενες και σύνθετες καταστάσεις.
Η τυπική εκπαίδευση εφοδιάζει τους πολίτες με τις λεγόμενες σκληρές δεξιότητες (όπως είναι οι γνώσεις γραφής, ανάγνωσης, θετικών επιστημών και ξένων γλωσσών), και το ίδιο θα πρέπει να κάνει και με τις ήπιες δεξιότητες (όπως είναι οι ψηφιακές ικανότητες, η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η ικανότητα για μάθηση).
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων έχουν σκοπό να καλλιεργούν τις ήπιες δεξιότητες που έχουν να κάνουν με το αξιακό σύστημα, τις στάσεις και τις αντιλήψεις, την κουλτούρα και τη συγκρότηση της προσωπικότητας του ατόμου.
Τα Εργαστηρίων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων συμπεριλαμβάνουν 4 Θεματικές Ενότητες, όπως προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στη θεματολογία που ακολουθεί:
Εμείς κατά το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου ολοκληρώσαμε τη μία από τις 4 Ενότητες (την μπλε όπως φαίνεται στη φωτογραφία) με τον γενικό τίτλο: “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Συναίσθηση & Ευθύνη” και τον υπότιτλο “Κι αν ήμουν εγώ?”, εστιάζοντας στη διαφορετικότητα και τα δικαιώματα των παιδιών.
Στα πλαίσια μιας δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας η ανάγκη για συνεργασία, σεβασμό, αποδοχή του άλλου και επίλυση προβλημάτων καθίσταται απαραίτητη. Tο παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων βασίζεται στην εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, καθώς τα παιδιά αφορμούμενα από το πρόβλημα, διερευνούν, δοκιμάζουν, ανακαλύπτουν και σχεδιάζουν δράσεις
προκειμένου να οδηγηθούν στη λύση. Τις αφορμές πήραμε από επιλεγμένα βιβλία έντυπα και ηλεκτρονικά, με σχετική θεματολογία και η μάθηση πλαισιώθηκε από τη σύνδεση της εμπειρίας των παιδιών (learning by doing), της συνεργασίας μέσα από τη συνύπαρξη ως μέλος ομάδας ομοτίμων, με τον αναστοχασμό των καθημερινών βιωμάτων.
Αφού γνωρίσαμε τον εαυτό μας και τους συμμαθητές καταλάβαμε πόσο διαφορετικός είναι ο καθένας μας. Οι ιστορίες των βιβλίων, μας έφεραν αντιμέτωπους με περιπτώσεις διαφορετικότητας, που προκαλούν πόνο και στερήσεις σε αυτούς που την έχουν. Τα Δικαιώματα των Παιδιών, μας βοήθησαν να καταλάβουμε ότι οποιοσδήποτε από εμάς θα μπορούσε να είναι ή να βρεθεί σε αυτή τη θέση.
Το ερώτημα “Κι αν ήμουν εγώ” γεννιόταν κάθε φορά αυθόρμητα και οι απαντήσεις χρειάζονταν πολλή σκέψη…
Αφήστε μια απάντηση