Η Προσχολική Αγωγή στην Ελλάδα
Το 1896 εκδόθηκε στην Ελλάδα για πρώτη φορά το Διάταγμα «Περί συστάσεως Νηπιαγωγείων», σύμφωνα με το οποίο το κράτος δεν ίδρυε το ίδιο δημόσια Νηπιαγωγεία, αλλά επέτρεπε σε ιδιώτες να ιδρύουν και να συντηρούν Νηπιαγωγεία για παιδιά ηλικίας 3 έως 6 ετών.
Το 1897 η Αικατερίνη Λασκαρίδου (γεννημένη στη Βιέννη, κόρη του Μακεδόνα Κωνσταντίνου Χρηστομάνου), ίδρυσε το Διδασκαλείο και μαζί το πρώτο Νηπιαγωγείο στην Αθήνα με το όνομα «Πρότυπος Νηπιακός Κήπος».Το διδασκαλείο περιήλθε στο Δημόσιο το 1922 και λειτούργησε ως Δημόσιο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα.
Το 1901 ιδρύθηκαν δύο ακόμα Νηπιαγωγεία, το 1905 ο «Πρότυπος Λαϊκός Νηπιακός Κήπος» στον Πειραιά και το 1912 το «Εθνικόν Νηπιοτροφείον Καλλιθέας» για τα ορφανά των επιστράτων και των τραυματιών του πολέμου.
Από το 1914 μέχρι το 1929 ψηφίστηκε ο νόμος για τον τρόπο ίδρυσης και λειτουργίας των Νηπιαγωγείων του Υπουργείου Παιδείας.
Το 1914, τα παιδιά που ήταν στην ηλικία των 5 ετών μπορούσαν να φοιτήσουν στο Νηπιαγωγείο και λίγο αργότερα άλλαξε το όριο ηλικίας συμπεριλαμβάνοντας και τα παιδιά που είχαν συμπληρώσει τα τέσσερα χρόνια τους.
Το 1931-32 τα Νηπιαγωγεία στην Ελλάδα έφταναν τα πεντακόσια.
Για ολόκληρη τη δεκαετία του 1940 δεν υπήρξε στην Ελλάδα κάποια πρόοδος στην Προσχολική Αγωγή.
Το 1962 συντάχθηκε το ελληνικό Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου και ίσχυσε μέχρι το 1980.
Η δεκαετία του 1980-1990 ήταν αυτή που σηματοδότησε αλλαγές στο χώρο της Προσχολικής Αγωγής. Ο ρόλος των Νηπιαγωγών αναβαθμίστηκε και τα Προγράμματα Σπουδών αποδεσμεύτηκαν από τα εκείνα της Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Το 1989 το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών αναπροσαρμόστηκε και στηρίχτηκε στις αρχές της Εξελικτικής και Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, στοχεύοντας στην ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη των νηπίων μέσα από ψυχοκινητικές, κοινωνικο-συναισθηματικές δραστηριότητες, δραστηριότητες αισθητικής αγωγής, δραστηριότητες ανάπτυξης της λογικομαθηματικής σκέψης αλλά και απόκτησης προαναγνωστικών και προγραφικών δεξιοτήτων.
Το 2007 καθιερώθηκε ως υποχρεωτική η φοίτηση των νηπίων -για ένα έτος- στην Προσχολική Αγωγή (Νηπιαγωγείο), ενώ το 2018 εφαρμόστηκε σε 184 από τους 325 Δήμους της Ελλάδας (μεταξύ των οποίων και η Λέσβος) η δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση των παιδιών στο νηπιαγωγείο, συμπεριλαμβανομένων και των προνηπίων πλέον. Στο νηπιαγωγείο εγγράφονται τα παιδιά που την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής τους συμπληρώνουν το 4ο έτος της ηλικίας τους.
Σήμερα, το ελληνικό δημόσιο Νηπιαγωγείο λειτουργεί σύμφωνα με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, (γνωστό με τα αρχικά Δ.Ε.Π.Π.Σ.) το οποίο «χαρακτηρίζεται από τον ευέλικτο προγραμματισμό του διδακτικού έργου, τη διδασκαλία με ομάδες εργασίας, τους συσχετισμούς των εννοιών ή των θεμάτων, το συγκερασμό των γνωστικών αντικειμένων, την έμφαση στη μάθηση με βάση τα σχέδια εργασίας και τη χρήση θεματικών διεπιστημονικών ενοτήτων στην οργάνωση της διδασκαλίας» (Επιμορφωτικό υλικό Προσχολικής Αγωγής-2005).
——————————————————————–
Αξιόλογη η προσωπικότητα και σημαντική η προσφορά
της Αικατερίνης Λασκαρίδου
στην Προσχολική Αγωγή στην Ελλάδα!
(1842-1916) Δασκάλα με πλούσια εκπαιδευτική και φιλανθρωπική δράση. Γεννήθηκε στη Βιέννη απ’ τους Μελενίκιους Κων/νο Α. Χρηστομάνο και Μαρία Καζάσση. Σπούδασε στην παιδαγωγική Ακαδημία της Βιέννης. Ήταν έξυπνη, σοβαρή, λογική και πολύ όμορφη. Το 1858 παντρεύτηκε τον Λάσκαρη Λασκαρίδη, πλούσιο έμπορο απ’ την Προύσα. Το 1864 ίδρυσε στην Αθήνα (Φειδίου 3) το Ελληνικό Παρθεναγωγείο και εισάγει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη φρεβελιανή μέθοδο διδασκαλίας. Κατά τον πόλεμο του 1897 οργάνωσε δυο εργαστήρια άπορων γυναικών στις αίθουσες των Δημοτικών Θεάτρων Αθηνών και Πειραιά και αργότερα ίδρυσε το Διδασκαλείο νηπιαγωγών με πρότυπο παιδικό κήπο (Καλλιθέα), τη Γυμναστική σχολή θηλέων και δυο Λαϊκά νηπιαγωγεία στην Αθήνα και Πειραιά για τα φτωχά προσφυγόπαιδα. Το 1906 καθιέρωσε νυχτερινά μαθήματα χειροτεχνίας για δασκάλες. Τέλος το 1912 ίδρυσε το Ανώτερο Παρθεναγωγείο Αθηνών και το Εθνικό Νηπιοτροφείο, για την πρακτική εξάσκηση των παιδονόμων και νηπιαγωγών. Τιμήθηκε με τον άργυρο Σταυρό του Σωτήρος. Συνέγραψε διάφορα, κυρίως παιδαγωγικά βιβλία. Άφησε και δυο θυγατέρες, που επίσης διέπρεψαν, τη Σοφία (1882-1965) και την Ειρήνη (1889-1958). Η Σοφία, καλλιεργημένη ζωγράφος, υπήρξε η πρώτη σπουδάστρια της Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών (1903-1907) και οπαδός του ιμπρεσσιονισμού απ’ τους πρωτοπόρους στην Ελλάδα. Συμπλήρωσε τις σπουδές της στο Μόναχο. Ήταν η ευνοούμενη ζωγράφος της ελληνικής βασιλικής οικογένειας. Εξέθεσε έργα της σε διάφορες εκθέσεις τού Εσωτερικού και Εξωτερικού, πολλά απ’ τα όποια βραβεύτηκαν. Το 1958 κυκλοφόρησε «Το ημερολόγιο της ζωής μου». Η Ειρήνη, αφού σπούδασε σε 48 τυφλολογικά ιδρύματα του Εξωτερικού, ίδρυσε και στέγασε στην έπαυλη της (1907) την πρώτη στην Ελλάδα Σχολή του Οίκου Τυφλών. Κατάρτισε επίσης εκπαιδευτικό σύστημα και έγραψε τα πρώτα βιβλία για τυφλούς με τη μέθοδο Μπράιγ στην ελληνική. Το 1938 συνέστησε τον «Σύλλογο φίλων των τυφλών», του οποίου διετέλεσε ισόβιος πρόεδρος. Ήταν μέλος σε διοικήσεις πολλών σωματείων και αντιπροσώπευσε την Ελλάδα σε διάφορα διεθνή συνέδρια και τυφλολογικές εκθέσεις του Εξωτερικού. Την χαρακτήριζε σκέψη προοδευτική, μεγάλη μόρφωση, ανθρωπιά και εργατικότητα. Σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Έγραψε (το πρώτο βιβλίο της) «Πώς να μορφώνουμε ανθρώπους» και άλλες διατριβές με θέματα τυφλολογικά, παιδαγωγικά, κοινωνικά, τουριστικά, γλωσσολογικά (υποστήριζε τη δημοτική και την κατάργηση των τόνων και πνευμάτων). Επίσης τα μυθιστορήματα: «Το τζάκι» 1935. «Κρυφοί καημοί» και «Λαοκρατία» 1944.-«Στέλλα» 1945.
- 17 ΝΟΕΜΒΡΗ
- 25η Μαρτίου
- 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
- 8η ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
- ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
- ΑΠΟΚΡΙΕΣ
- ΓΙΟΡΤΕΣ
- ΔΑΣΟΣ
- ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
- ΕΘΙΜΑ
- ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
- ΕΠΟΧΕΣ
- ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
- ΘΕΑΤΡΟ
- ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ
- ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
- ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
- ΜΟΥΣΕΙΑ
- ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
- ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΗΜΕΡΕΣ
- ΠΑΙΔΙ
- ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
- ΠΛΑΝΗΤΕΣ – ΓΗ
- ΣΕΙΣΜΟΙ
- ΣΧΟΛΕΙΟ
- ΤΡΥΓΟΣ
- ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
- Χωρίς κατηγορία
Το 10ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης βρίσκεται στην περιοχή Σουράδα της Μυτιλήνης και συστεγάζεται με το 3ο Δημοτικό σχολείο, το Ειδικό Δημοτικό σχολείο και το Ειδικό Νηπιαγωγείο, στα κτίρια της πρώην Παιδαγωγικής Ακαδημίας Μυτιλήνης, γι’ αυτό και συχνά το αποκαλούμε “Ακαδημία”!!!
Το σχολικό έτος 2024-2025 λειτουργούν δύο (2} υποχρεωτικά Πρωινά τμήματα, δύο (2) προαιρετικά Ολοήμερα και Πρωινή ζώνη. Διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί:
Μάχη Γκριζτιώτου: Προϊσταμένη-Πρωινό Τμήμα 1 (08:00 – 13;00)
Αιμιλία Χατζόγλου: Πρωινή ζώνη – Πρωινό Τμήμα 2 (07:45 – 12:10)
Δέσποινα Κομνηνού: Πρωινό Τμήμα 2 (12:10 -13:00) – Ολοήμερο Τμήμα 2 (13:00 -16:00)
Εύα Λαζαρίδου: Πρωινό Τμήμα 1 (12:10 -13:00) – Ολοήμερο Τμήμα 1 (13:00 -16:00)
Ειρήνη Βασλά: Πρωινό Τμήμα 1 (08:15 -13:00)
Γιάνα Μποσνιάκ-Τατάκη: Αγγλικά
Σκοπός της προσχολικής αγωγής είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων.
Τα παιδιά σήμερα καλούνται να ζήσουν, να εργαστούν και να συνεργαστούν σε ρηξικέλευθη εποχή και σε μία διαρκώς εξελισσόμενη και μεταβαλλόμενη κοινωνία.
Προτεραιότητά μας είναι μέσα από τη δημιουργική μάθηση να διαμορφώσουμε δημιουργικά -με κριτική σκέψη- άτομα, ικανά να ανταπεξέρχονται στις απαιτήσεις αυτής της ταχύτατα εξελισσόμενης κοινωνίας.
Υλοποιούμε όλες τις δράσεις που υποστηρίζονται από τις δομές της Α/θμιας Εκπαίδευσης (Εργαστήρια Δεξιοτήτων, Αγγλική γλώσσα και διευρύνουμε την επικοινωνία προς όλους τους κοινωνικούς άξονες και με τη συνεργασία του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων συμμετέχουμε ενεργά στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης όλων των παιδιών, με σεβασμό στην Παράδοση και την Ιστορία του τόπου μας!
Θεωρούμε τη συνεργασία μεταξύ σχολείου και γονέων πολύ σημαντική, γι’ αυτό και επιδιώκουμε συστηματικά την αρμονική και εποικοδομητική επικοινωνία. Στην εκπαιδευτική και ανθρωπιστική αποστολή του σχολείου, οι γονείς είναι οι σημαντικοί αρωγοί του.
Οι τακτικές συγκεντρώσεις γονέων και κηδεμόνων, με στόχο την ενημέρωσή τους για διάφορα θέματα, οι καθημερινές αλλά και οι προγραμματισμένες ιδιαίτερες συναντήσεις των εκπαιδευτικών με τους γονείς, η συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, η συχνή αποστολή email, μηνυμάτων και ατομικών σημειωμάτων, η επιμόρφωση γονέων από ειδικούς επιστήμονες για θέματα εκπαίδευσης των παιδιών και άλλες εκδηλώσεις κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αποβλέπουν στο να καταστήσουν στενότερη την επικοινωνία και πιο αποδοτική τη συνεργασία ανάμεσα στο Σχολείο και τους γονείς!
Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα μας, που δημιουργήθηκε το Δεκέμβριο του 2011 και από τότε ανανεώνεται συνεχώς. Σκοπός της η ενημέρωση των γονέων.
Αγαπητοί γονείς, το Ιστολόγιο σας δίνει τη δυνατότητα να ενημερώνεστε για τις δραστηριότητες των παιδιών σας και να συζητάτε μαζί τους για αυτές. Οι εικόνες λειτουργούν ως μέσο ανατροφοδότησης, αφού είναι το πιο φιλικό μέσο για τα παιδιά.
Στοιχεία επικοινωνίας:
Τηλ. 2251043143.
email: mail@10nip-mytil.les.sch.gr
- 10454 ΓΡΑΜΜΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ELIZA (ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ)
- ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΑΚΩΒΙΔΗΣ – YOUTUBE
- ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΑΚΩΒΙΔΗΣ – ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
- Γραμμή στήριξης παιδιών και εφήβων 116 111
- ΔΑΙΔΑΛΟΣ ΚΑΙ ΙΚΑΡΟΣ
- Εθνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056 – ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
- ΕΜΜΕΛΕΙΑ – ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΧΩΡΙΟ
- Η ΤΣΕΠΟΥΛΑ ΚΑΙ Ο ΚΟΥΜΠΑΡΑΚΟΣ (αποταμίευση)
- Η ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΝΕΡΑΪΔΟΜΕΛΩΔΙΑΣ
- ΛΟΓΟΥ ΕΡΓΟΝ
- ΜΥΘΟΙ ΑΙΣΩΠΟΥ 1
- ΜΥΘΟΙ ΑΙΣΩΠΟΥ 2
- Ο ΒΟΡΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΗΛΙΟΣ (ΑΙΣΩΠΟΣ)
- ΠΛΑΝΗΤΑΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
- ΠΛΑΝΗΤΑΡΙΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ
- ΠΡΟΛΗΨΗ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΚΑΠΟΙΗΣΗΣ – ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
- ΠΡΟΛΗΨΗ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΚΑΠΟΙΗΣΗΣ – Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΩΝ ΕΣΩΡΟΥΧΩΝ – Η ΚΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟ ΧΕΡΙ
- ΠΡΟΛΗΨΗ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΚΑΠΟΙΗΣΗΣ – ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΝΙΚΗΣ
- ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
- ΣΕΙΣΜΟΣ
- ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
- ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Αφήστε μια απάντηση