Ένα ταξίδι στο Τέλος του Χρόνου

Ιούλ 20191

 

Τα θέματα Βιολογίας Γενικής παιδείας και Προσανατολισμού των Πανελληνίων Εξετάσεων 2019

Ιούν 201918

Βιολογία Γ Γενική 2019

Βιολογία Προσανατολισμού 2019

Η διδακτέα-εξεταστέα ύλη στη Βιολογία Γ΄ Λυκείου για το έτος 2019-2020

Ιούν 20193

Από το ΥΠΠΕΘ ανακοινώθηκε στις 30-5-2019 η διδακτέα-εξεταστέα ύλη της Γ΄ ημερησίου και Γ΄ (τριετούς) – Δ΄ (τετραετούς) εσπερινού ΓΕΛ για το έτος 2019- 2020, μετά από τις σχετικές εισηγήσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Η νέα ύλη για το μάθημα της Βιολογίας είναι ΥΛΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ 2019-2020

Πρόγραμμα Πανελληνίων Ημερήσιων και Εσπερινών Γενικών Λυκείων 2019

Μαΐ 201925

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 7-6-2019 – ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 10-6-2019 – ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΑ 10-6-2019 – ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ &ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 12-6-2019 – ΙΣΤΟΡΙΑ – Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 12-6-2019 – ΦΥΣΙΚΗ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 12-6-2019 – ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14-6-2019 – ΛΑΤΙΝΙΚΑ – Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΑΡΑΣΚΕΥH 14-6-2019 – ΧΗΜΕΙΑ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14-6-2019 – ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ – Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΤΡΙΤΗ 18-6-2019 – ΒΙΟΛΟΓΙΑ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΤΡΙΤΗ 18-6-2019 – ΒΙΟΛΟΓΙΑ – ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες.

Προαγωγή της διατροφικής συνείδησης στην εκπαίδευση

Μαΐ 201921

Η σωστή και ισορροπημένη διατροφή είναι εξέχουσας σημασίας για την υγιή νοητικήπνευματική, σωματική και ψυχική ανάπτυξη των παιδιών κατά τη σχολική ηλικία.

Πολλοί είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τις διατροφικές προτιμήσεις των παιδιών. Ενδεικτικά, αυτοί μπορεί να είναι κοινωνικοί (π.χ. οικογένεια), ψυχολογικοί (π.χ. χαμηλή αυτοεκτίμηση), βιολογικοί (π.χ. γενετική προδιάθεση) και πολιτισμικοί (π.χ. διαφημιζόμενα καταναλωτικά αγαθά).

Ξεχωριστή θέση στους παράγοντες που καθορίζουν τη διατροφική συνείδηση των παιδιών και των εφήβων κατέχει το σχολείο, κυρίως ως χώρος ενημέρωσης αλλά και ως χώρος σίτισης, μέσω της λειτουργίας των σχολικών κυλικείων.

Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται το πρόβλημα της ποιοτικής υποβάθμισης των διατροφικών συνηθειών των ελληνοπαίδων με παράλληλη αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας και των εγκυμονούντων κινδύνων για την μελλοντική υγεία του πληθυσμού.

Παράλληλα, υπάρχουν ενδείξεις για «κακή» εφαρμογή του πλαισίου λειτουργίας των σχολικών κυλικείων καθώς και για έλλειμμα διδακτικών μαθημάτων ή ενοτήτων που να άπτονται του θέματος της υγιούς διατροφής.

Στο επισυναπτόμενο αρχείο μπορείτε να διαβάσετε μια ερευνητική εργασία κατά την οποία μελετήθηκαν κάποιες πτυχές του θέματος της προαγωγής της διατροφικής συνείδησης στα σχολεία. Η εργασία είναι πρωτότυπη και πραγματοποιήθηκε από τον συντάκτη/διαχειριστή του Blog στο οποίο βρίσκεστε.

Ιωαννίδης Θωμάς Ερευνητική Εργασία Προαγωγή Διατροφικής Συνείδησης

Πώς γίνεται η γονιδιακή επεξεργασία με την τεχνολογία CRISPR/Cas9;

Φεβ 201926

Από το μικρότερο μονοκύτταρο οργανισμό μέχρι τα  μεγαλύτερα πλάσματα στη γη, κάθε ζωντανός  οργανισμός καθορίζεται από τα γονίδια του. Το DNA που περιέχεται στα γονίδια μας λειτουργεί σαν ένα εγχειρίδιο οδηγιών για τα κύτταρα μας. Τέσσερις δομικές μονάδες που ονομάζονται αζωτούχες βάσεις (A,C,G,T) διατάσσονται σε ακριβείς αλληλουχίες, οι οποίες λένε στο κύτταρο πώς να συμπεριφέρεται και αποτελούν τη βάση για κάθε μας χαρακτηριστικό. Αλλά με τις πρόσφατες εξελίξεις στα εργαλεία επεξεργασίας γονιδίων (gene editing), οι επιστήμονες μπορούν να αλλάξουν τα βασικά χαρακτηριστικά ενός οργανισμού μέσα σε χρόνο ρεκόρ. Μπορούν να σχεδιάσουν καλλιέργειες ανθεκτικές στην ξηρασία και να δημιουργήσουν μήλα που δεν θα χαλάνε. Μπορεί ακόμη να αποτρέψουν την εξάπλωση μολυσματικών ασθενειών και να αναπτύξουν θεραπείες για γενετικές ασθένειες. Το CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) είναι το ταχύτερο, ευκολότερο και φθηνότερο από τα εργαλεία επεξεργασίας γονιδίων που έχει ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα. Αλλά από πού προέρχεται αυτό το ιατρικό θαύμα; Πώς λειτουργεί; Και τι μπορεί να κάνει;

Παραδόξως, το CRISPR είναι στην πραγματικότητα μια φυσική διαδικασία που λειτουργεί εδώ και καιρό ως βακτηριακό ανοσοποιητικό σύστημα. Αρχικά βρέθηκε ότι υπερασπίζεται τα μονοκύτταρα βακτήρια και τα αρχαιοβακτήρια ενάντια στους ιούς εισβολείς.  Oι φυσικοί CRISPR μηχανισμοί χρησιμοποιούν δύο βασικά συστατικά. Το πρώτο είναι σύντομα αποσπάσματα επαναλαμβανόμενων αλληλουχιών DNA ή απλά CRISPRs. Το δεύτερο είναι οι Cas (CRISPR associated proteins) ή οι «CRISPR-σχετικές» πρωτεΐνες που κόβουν το DNA όπως ένα μοριακό ψαλίδι. Όταν ένας ιός εισβάλλει σε ένα βακτήριο, οι πρωτεΐνες Cas κόβουν ένα τμήμα του ιΐκού DNA για να το ράψουν στη συνέχεια μέσα στην περιοχή CRISPR του βακτηρίου, καταγράφοντας ένα χημικό στιγμιότυπο της λοίμωξης. Αυτά τα μικρά κομμένα τμήματα του ιΐκού DNA μεταγράφονται σε μικρά κομμάτια RNA. Το RNA παίζει πολλούς ρόλους στα κύτταρα μας, αλλά στην περίπτωση του CRISPR, το RNA δεσμεύεται με μια ειδική πρωτεΐνη που ονομάζεται Cas9. Τα προκύπτοντα σύμπλοκα ιϊκού RNA-Cas9 δρουν σαν ανιχνευτές του ιϊκού DNA. Αν ο ιός εισβάλει ξανά, το σύμπλεγμα τον αναγνωρίζει αμέσως και το Cas9 καταστρέφει γρήγορα το ιογενές DΝΑ.

Πολλά βακτήρια έχουν αυτόν τον τύπο αμυντικού μηχανισμού. Αλλά το 2012, οι επιστήμονες κατάλαβαν πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν το CRISPR για να στοχεύσουν όχι μόνο στο ιϊκό DNA, αλλά σε οποιοδήποτε DNA από σχεδόν οποιοδήποτε οργανισμό. Με τα κατάλληλα εργαλεία, αυτό το αντιΐκό ανοσοποιητικό σύστημα γίνεται ένα ακριβές εργαλείο επεξεργασίας γονιδίων, το οποίο μπορεί να μεταβάλει το DNA και να αλλάξει συγκεκριμένα γονίδια σχεδόν εξίσου εύκολα με τον τρόπο που επεξεργαζόμαστε τυπογραφικά ένα κείμενο.

Να πώς λειτουργεί στο εργαστήριο: οι επιστήμονες σχεδιάζουν έναν «οδηγό» RNA που να ταιριάζει με το γονίδιο που θέλουν να επεξεργαστούν και του επισυνάπτουν το Cas9. Όπως το ιϊκό RNA στο ανοσοποιητικό σύστημα CRISPR, ο οδηγός RNA κατευθύνει το Cas9 στο γονίδιο στόχο και σαν μοριακό ψαλίδι κόβει το DNA. Αυτό είναι το κλειδί για την αποτελεσματικότητα του CRISPR: απλά με την έγχυση του Cas9 που συνδέεται με ένα μικρό κομμάτι του προσαρμοσμένου οδηγού RNA οι επιστήμονες μπορούν να επεξεργαστούν σχεδόν οποιοδήποτε γονίδιο στο γονιδίωμα.

Μόλις κοπεί το DNA, το κύτταρο θα προσπαθήσει να το επισκευάσει. Τυπικά, πρωτεΐνες που ονομάζονται νουκλεάσες κόβουν τα σπασμένα άκρα και τα συνδυάζουν ξανά. Αλλά αυτός ο τύπος διαδικασίας επιδιόρθωσης, που ονομάζεται μη ομόλογη ένωση άκρων, είναι επιρρεπής σε λάθη και μπορεί να οδηγήσει σε επιπλέον ή λιγότερες αζωτούχες βάσεις. Το προκύπτον γονίδιο είναι συχνά ακατάλληλο και απενεργοποιημένο. Ωστόσο, εάν οι επιστήμονες προσθέσουν μια ξεχωριστή αλληλουχία πρότυπου DNA (template)  μέσα στο «κοκτέιλ» CRISPR, οι κυτταρικές πρωτεΐνες μπορούν να εκτελέσουν μια διαφορετική διαδικασία επιδιόρθωσης DNA, που ονομάζεται επισκευή κατευθυνόμενη με ομολογία. Αυτό το πρότυπο DNA χρησιμοποιείται ως υπόδειγμα για την καθοδήγηση της διαδικασίας ανοικοδόμησης, την αποκατάσταση ενός ελαττωματικού γονιδίου ή ακόμη και την εισαγωγή ενός εντελώς νέου.

Η δυνατότητα να διορθωθούν τα σφάλματα του DNA σημαίνει ότι το CRISPR θα μπορούσε ενδεχομένως να δημιουργήσει νέες θεραπείες για ασθένειες που συνδέονται με συγκεκριμένα γενετικά σφάλματα, όπως η κυστική ίνωση ή η δρεπανοκυτταρική αναιμία. Και επειδή δεν περιορίζεται στους ανθρώπους, οι εφαρμογές είναι σχεδόν ατελείωτες. Το CRISPR θα μπορούσε να δημιουργήσει φυτά που παράγουν μεγαλύτερους καρπούς, κουνούπια που δεν μπορούν να μεταδώσουν ελονοσία ή ακόμη να επαναπρογραμματίσει καρκινικά κύτταρα ανθεκτικά στα φάρμακα. Είναι επίσης ένα ισχυρό εργαλείο για τη μελέτη του γονιδιώματος, επιτρέποντας στους επιστήμονες να παρακολουθούν τι συμβαίνει όταν τα γονίδια απενεργοποιούνται ή αλλάζονται μέσα σε έναν οργανισμό.

Το CRISPR έχει αρκετές ατέλειες… Δεν κάνει πάντοτε μόνο τις προβλεπόμενες αλλαγές και δεδομένου ότι είναι δύσκολο να προβλεφθούν οι μακροπρόθεσμες συνέπειες μιας επεξεργασίας CRISPR, η τεχνολογία αυτή εγείρει μεγάλα ηθικά ζητήματα, καθώς δεν αφορά πλέον μόνο τους μονοκύτταρους οργανισμούς αλλά έχει ήδη αρχίσει να χρησιμοποιείται σε ερευνητικά εργαστήρια, αγροκτήματα ή νοσοκομεία σε όλο τον κόσμο.

 

Το περιβαλλοντικό έγκλημα στη Λίμνη Αράλη: ένα τεράστιο υδάτινο οικοσύστημα που παραλίγο να εξαφανιστεί!

Φεβ 20193

Η ανθρώπινη δραστηριότητα οδηγεί συχνά σε μεγάλης κλίμακας περιβαλλοντικές αλλαγές. Υπάρχουν περιοχές όπου οι ανθρωπογενείς συνέπειες είναι τόσο πρωτοφανείς και μειονεκτικές για το περιβάλλον σε βαθμό που μπορούν να προκαλέσουν μια οικολογική καταστροφή που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της τοπικής εμβέλειας.

Λόγω της οικονομικής ανάπτυξης, οι άνθρωποι επηρεάζουν όλο και πιο ριζικά το περιβάλλον. Τις τελευταίες δεκαετίες μάλιστα η «ανθρώπινη πίεση» έχει ενταθεί  λόγω της ταχείας αύξησης του παγκόσμιου πληθυσμού και έχει διαμορφώσει  νέα είδη οικολογικών απειλών και μολυσμένες περιοχές ευρείας εμβέλειας.

Η λίμνη Αράλη, που σήμερα ονομάζεται επίσης και έρημος Aral Karakum, βρίσκεται στο ανατολικό τμήμα της Κεντρικής Ασίας στην περιοχή του Καζακστάν και του Ουζμπεκιστάν. Βρίσκεται σε μια ενδορεϊκή λεκάνη και τροφοδοτείται από τους ποταμούς Amu Darya και Syr Darya και τις βροχοπτώσεις. Η τεράστια λεκάνη απορροής (περίπου 2.2 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων) είναι κυρίως χαρακτηριστική μιας πεδινής ερήμου.

Κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου, αποφασίστηκε να καλλιεργηθεί βαμβάκι σε τεράστια κλίμακα στις ερήμους που βρίσκονται στη λεκάνη απορροής της λίμνης Αράλης.  Γι ‘αυτό, το πρώτο μισό του 20ου αιώνα χρησιμοποιήθηκαν  σημαντικές ποσότητες τεχνητών λιπασμάτων στις φυτείες και άρχισε η κατασκευή αρδευτικών καναλιών για την αποστράγγιση των ποταμών Amu Darya και Syr Darya. Ως αποτέλεσμα, η ποσότητα του νερού στις υδάτινες πηγές που τροφοδοτούν τη λίμνη μειώθηκε δραματικά.  Από το 1960, ο όγκος του νερού μειώθηκε κατά περίπου 1000 km3.  Το 2007 είχε το 10% της αρχικής της έκτασης και διαχωρίστηκε σε τρεις ξεχωριστές λίμνες. Η τέταρτη, από άποψη μεγέθους, λίμνη στον κόσμο (68.000 km2) έχει μετατραπεί σε μια αλμυρή έρημο με ελάχιστα αποθέματα νερού, μολυσμένη με χημικές ουσίες (μεταξύ άλλων ζιζανιοκτόνα και DDT) που προέρχονται από τις κοντινές φυτείες βαμβακιού

Η σταδιακή εξαφάνιση της λίμνης οδήγησε σε τοπικές κλιματικές αλλαγές που κατέληξαν  στην ερημοποίηση. Με την χρησιμοποίηση του νερού για άρδευση και την εξάτμιση, αυξήθηκε η αλατότητα της λίμνης και των εδαφών. Λόγω της αυξημένης αλατότητας η ζωή στη λίμνη εξαφανίστηκε και η αλιεία, που ήταν η κύρια ασχολία των παραλίμνιων πόλεων κατέρρευσε. Οι καταιγίδες σκόνης μετέφεραν τοξική σκόνη, καταστρέφοντας τη βιολογική ζωή σε περιοχές που απέχουν 300-500 χιλιόμετρα. Κατά συνέπεια, εκτός από την υποβάθμιση των τοπικών οικοσυστημάτων και των παρακείμενων οικοσυστημάτων (π.χ. το δέλτα του Amu Darya), αυξήθηκε ο αριθμός περιστατικών αναπνευστικών, πεπτικών και ογκολογικών ασθενειών αποδεκατίζοντας τους κατοίκους μιας τεράστιας έκτασης. Οι περιοχές της πρώην λίμνης, τώρα της ερήμου, συνέδεαν τα πρώην νησιά με την ηπειρωτική χώρα. Σε ένα από αυτά, μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1940, αποθηκεύονταν βιολογικά όπλα (στελέχη του άνθρακα και της χολέρας) και εικάζεται ότι  δεν ήταν πλήρως ασφαλισμένα ή κατεστραμμένα. Υπάρχει έτσι το ενδεχόμενο τα  ζώα που σήμερα βρίσκουν καταφύγιο στα ερημωμένα ναυάγια να διαδώσουν τα επικίνδυνα μικρόβια, αν δεν έχει συμβεί ήδη!

Σήμερα καταβάλλονται προσπάθειες για την αντιστροφή αυτού του τεράστιου περιβαλλοντικού εγκλήματος.

Η λίμνη Αράλη και η λεκάνη απορροής της.

 Αλλαγές στον όγκο νερού της λίμνης Αράλης από το 1960 έως σήμερα και προβλέψεις για το μέλλον.

Η άσπρη γραμμή δείχνει τα όρια της λίμνης το 1960, η επάνω εικόνα την κατάσταση το 2001 και η κάτω το 2014.

Πηγή

Chmielewski J. et al. 2018. Anthropogenic impact on the environment (case study). Environmental Protection and Natural Resources. Vol. 29 No 1(75): 30-37 DOI10.2478/oszn-2018-0006

 

Δημιουργική εργασία 2018-19: Περιήγηση στο εσωτερικό του κυττάρου

Δεκ 20183

Οι μαθητές του Β6 μπορούν να μελετήσουν τις οδηγίες στο Υπόμνημα 1 και να κατεβάσουν στον υπολογιστή τους και να συμπληρώσουν το Υπόδειγμα 2(επισυνάπτεται παρακάτω). Η ενέργεια αυτή είναι απαραίτητο πρώτο βήμα για την οργάνωση της Δημιουργικής εργασίας και το Υπόδειγμα 2 θα συμπληρωθεί (μία φορά, συνολικά για όλο το τμήμα) μετά από τη σχετική συνάντηση με τον Υπεύθυνο καθηγητή.

Επίσης, σας επισυνάπτω δύο παρουσιάσεις με υλικό σχετικό με το θέμα της εργασίας και ένα slideshare με το πανέξυπνο και ευρηματικό θεατρικό έργο της συναδέλφου Τάνιας Χριστοφοράτου.

Υπόδειγμα 1

Υπόδειγμα 2

Παρουσίαση Κύτταρο 1

Παρουσίαση Κύτταρο 2

15ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Βιολογίας 2019 – Διεθνής Ολυμπιάδα Βιολογίας

Νοέ 201817
Ανακοινώθηκε η διεξαγωγή του 15ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βιολογίας (ΠΔΒ) 2019 από την Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων για μαθητές της Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης των Γενικών Λυκείων και ΕΠΑΛ της χώρας.
ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ
Παρασκευή,01 Φεβρουαρίου 2019: Όριο υποβολής Δηλώσεων Συμμετοχής για μαθητές/τριες.
Δευτέρα, 04 Φεβρουαρίου 2019: Όριο υποβολής Δηλώσεων Συμμετοχής των σχολείων στις Διευθύνσεις Δ.Ε.
Τρίτη, 05 Φεβρουαρίου 2019: Όριο ορισμού του εξεταστικού κέντρου από την οικεία Διεύθυνση Δ.Ε. και ενημέρωση της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων στην ηλεκτρονική διεύθυνση pdbpev@gmail.com
Σάββατο, 09 Φεβρουαρίου 2019: Πρώτη (1η) Φάση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βιολογίας 2019.
Κυριακή, 17 Μαρτίου 2019: Δεύτερη (2η) Φάση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βιολογίας 2019.
14-21 Ιουλίου 2019: 30η Διεθνής Ολυμπιάδα Βιολογίας (IBO) στο Szeged της Ουγγαρίας.

Η ανθρώπινη καρδιά

Οκτ 20186

Η καρδιά λειτουργεί σαν μια αντλία αναρροφητική και ταυτόχρονα συμπιεστική. Αναρροφητική, γιατί συγκεντρώνει το αίμα από όλα τα τριχοειδή του σώματος μέσω των φλεβών, και συμπιεστική, διότι στέλνει το αίμα στα τριχοειδή όλου του σώματος μέσω των αρτηριών που ξεκινούν από τις κοιλίες της.

Το αίμα κινείται από τους κόλπους προς τις κοιλίες, οι οποίες με τη συστολή τους το στέλνουν σε δύο αρτηρίες.

Στο δεξιό κόλπο φτάνει το αίμα από την περιφέρεια του σώματος, πλούσιο σε διοξείδιο του άνθρακα.

Στον αριστερό κόλπο φτάνει το αίμα, που έχει ήδη περάσει από τους πνεύμονες και είναι πλούσιο σε οξυγόνο.

Με τη συστολή των κόλπων το αίμα κινείται προς τις κοιλίες και στη συνέχεια,

με τη συστολή των κοιλιών, και ενώ οι βαλβίδες κλείνουν εμποδίζοντας την παλινδρόμηση του αίματος προς τους κόλπους, το αίμα διοχετεύεται στις αρτηρίες.

Από την αριστερή κοιλία εισέρχεται στην αορτή και κινείται προς την περιφέρεια του σώματος,

ενώ από τη δεξιά κοιλία εισέρχεται στην πνευμονική αρτηρία και κινείται προς τους πνεύμονες.

Βαλβίδες που βρίσκονται στην είσοδο των δύο μεγάλων αρτηριών ελέγχουν τη ροή του αίματος από τις κοιλίες προς την αορτή και προς την πνευμονική αρτηρία.

Η λειτουργία της καρδιάς συντονίζεται από εσωτερικούς φυσικούς βηματοδότες και με τη συνεργασία των κυττάρων του μυοκαρδίου, τα οποία μπορούν και συσπώνται απουσία νευρικής ή ορμονικής διέγερσης (αυτορύθμιση). Οι φυσικοί βηματοδότες της καρδιάς είναι δύο και βρίσκονται ο ένας στο τοίχωμα του δεξιού κόλπου (φλεβόκομβος) και ο άλλος στο σημείο επαφής του μεσοκολπικού και του μεσοκοιλιακού διαφράγματος.

Ωρολόγιο πρόγραμμα Α΄, Β΄, Γ΄ Γενικού Λυκείου 2018-2019

Σεπ 20187

 

Οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών στις Α΄, Β΄ Ημερήσιου ΓΕΛ σχολικού έτος 2018–2019

Σεπ 20185

Διαβάστε και κατεβάστε στον υπολογιστή σας τις οδηγίες για τη διδασκαλία της Βιολογίας και των υπολοίπων μαθημάτων  Φυσικών Επιστημών στις Α΄, Β΄ Ημερήσιου ΓΕΛ και Α΄, Β΄, Γ΄ Εσπερινού ΓΕΛ για το σχολ. έτος 2018 – 2019

Οδηγίες Φυσικών επιστημών 2018-19

Tο νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και οι αλλαγές στο Λύκειο

Σεπ 20183

Ανακοινώθηκαν σήμερα 3/9/2018 από τον υπουργό  Παιδείας  κ. Κώστα Γαβρόγλου οι αλλαγές στο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Μπορείτε να διαβάσετε/κατεβάσετε το πλήρες κείμενο στον σύνδεσμο Η νέα Γ ́ Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ

Εξεταστέα ύλη πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων για το έτος 2019

Αυγ 201819

Αναρτήθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η εξεταστέα ύλη για τις Πανελλήνιες του 2019.

Εξεταστέα ύλη Πανελληνίων 2019

Θέματα Πανελληνίων 2018 στη Βιολογία Προσανατολισμού

Ιούν 201819

Βιολογία Προσανατολισμού 2018

« Παλιότερα άρθρα

Translate

Χρόνος άχρονος

Σαν σήμερα

  1. 23/07/776 π.Χ: Οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες αρχίζουν στην Ολυμπία.

Προσωπικά στοιχεία

Εικόνα προφίλ του/της ΘΩΜΑΣ-ΑΜΥΝΤΑΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣΟνομάζομαι Θωμάς-Αμύντας Ιωαννίδης και είμαι Βιολόγος (ΠΕ04.04) απόφοιτος του ΕΚΠΑ. Υπηρετώ 16 χρόνια στην εκπαίδευση και από το σχολικό έτος 2008-2009 διδάσκω Βιολογία στo 11ο ΓΕΛ Ηρακλείου Κρήτης.

Διεύθυνση: Παπαπέτρου Γαβαλά 64, ΤΚ 71409, Ηράκλειο Κρήτης
Τηλέφωνα: Δ/νση 2810 237215, Γραμματεία 2810 234876
Fax: 2810 326299, Ε-mail: mail@11lyk-irakl.ira.sch.gr

Περιεχόμενο

Ο συγκεκριμένος χώρος θα διανθίζεται με υλικό για μελέτη στη Βιολογία αλλά και ενδιαφέροντα ή/και ψυχαγωγικά άρθρα, βίντεο και οτιδήποτε άλλο αφορά στο αντικείμενο της Βιολογίας.

Οδηγίες περιήγησης

Από την Αρχική Σελίδα μπορείτε να επιλέξετε από τις Κατηγορίες (κεντρικά στην αρχική σελίδα) αυτή που σας ενδιαφέρει ή να επισκεφθείτε Χρήσιμους Εξωτερικούς Συνδέσμους-links (κάτω δεξιά στην αρχική σελίδα). Σε κάθε κατηγορία που ανοίγετε μπορείτε να δείτε τα τελευταία αναρτηθέντα άρθρα ή να δείτε παλιότερα άρθρα πατώντας την επιλογή «παλιά» στο κάτω μέρος της σελίδας.



Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων