Μουσικές καρέκλες – Κανόνες και δίκαιο

333144552 610092043830341 4430056453663108552 n 1

4ο Εργαστήριο:Κανόνες και δίκαιο
Άξονες: δημοκρατικές διαδικασίες, ισότητα, σεβασμός, δικαιοσύνη
Στόχος: Κατανόηση της αναγκαιότητας να υπάρχουν κανόνες σεβαστοί από όλους. Εισαγωγή στις δημοκρατικές διαδικασίες. Υποστήριξη των αρχών της ισότητας, του σεβασμού των άλλων, της υπευθυνότητας, της δικαιοσύνης
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Η θέσπιση κανόνων, άγραφων και γραπτών, ήταν και είναι μια προσπάθεια επίλυσης προβλημάτων της καθημερινής ζωής, που προκύπτουν από τη συμβίωση, και διευθέτησης συγκρουόμενων συμφερόντων των μελών της. Προκύπτουν συχνά καταστάσεις όπου θεσμοί και πολίτες καλούνται να πάρουν θέση ή/και να δράσουν με τρόπο που να δίνονται λύσεις σε διάφορα θέματα.

logo

Περιγραφή δραστηριότητας: Στη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά καλούνται να διαλέξουν ένα ομαδικό παιχνίδι. Μετά από συζήτηση κατέληξαν ότι θέλουν να παίξουμε «Μουσικές καρέκλες».

Βήμα 1: Γράψαμε τους κανόνες σε ένα μεγάλο χαρτί και συμφωνήσαμε ότι τους αποδεχόμαστε όλοι. Οι κανόνες που συμφώνησαν τα παιδιά ότι πρέπει να ακολουθήσουν ήταν οι εξής:
-Δεν ακουμπάμε τις καρέκλες
-Βγάζουμε μια καρέκλα σε κάθε γύρο
-Όποιος βγει από το παιχνίδι δεν μπορεί να κάτσει σε καρέκλα
-Όταν κλείνει η μουσική πρέπει να κάτσουμε σε μια καρέκλα
-Βάζουμε μια καρέκλα λιγότερη από όσα είναι τα παιδιά και ένας μένει όρθιος.

energos politis

Παίξαμε λοιπόν το παιχνίδι και όντως τα παιδιά ακολούθησαν όλους τους κανόνες του παιχνιδιού χωρίς προβλήματα και αντιδράσεις.

333099240 729628178710718 5393394858752768584 n

Βήμα 2: Μόλις ολοκληρώθηκε ο πρώτος γύρος θέσαμε τα εξής ερωτήματα στα παιδιά και καταγράψαμε τις απαντήσεις τους.
Ερώτηση:
-Τι θα συνέβαινε αν δεν ξέραμε τους κανόνες;
Απαντήσεις:
-Θα γινόταν χαμός
-δεν θα ήταν ωραίο το παιχνίδι
-θα μαλώναμε
-δεν θα ήταν δίκαιο
Ερώτηση:
-Σε τι βοηθάνε οι κανόνες;
Απαντήσεις:
-να παίζουμε σωστά
-να μην τσακωνόμαστε
-να μην «κλέβουμε»
Ερώτηση:
-Τι θα συνέβαινε αν δεν ξέραμε τους κανόνες;
Απαντήσεις:
-θα τσακωνόμασταν
-δε θα παίζαμε δίκαια
-θα γινόταν «κλεψιές»
Ερώτηση:
-Τι συμβαίνει αν δεν σεβόμαστε τους άλλους παίκτες;
Απαντήσεις:
-Προσπαθούμε να λύσουμε την κατάσταση με κάποιον τρόπο
-ζητάμε βοήθεια από έναν ενήλικα
Ερώτηση:
-Τι συμβαίνει αν κάποιος παραβιάζει τους κανόνες; Πώς νιώθετε για αυτό;
Απαντήσεις:
-δεν μας αρέσει
-δεν είναι σωστό και δεν παίζουμε άλλο μαζί
-νιώθουμε χάλια

333144552 610092043830341 4430056453663108552 n

Βήμα 3: Έπειτα ξαναπαίξαμε το παιχνίδι αλλά λίγο διαφορετικά! Τους είπα ότι αυτοί οι κανόνες που συμφώνησαν εμε΄να δεν μου αρέσουν και τώρα θα το παίξουμε με τους δικούς μου κανόνες! Έτσι λοιπόν τους έθεσα τον κανόνα ότι όποιος φοράει κάτι ροζ έχει το δικαίωμα αν χάσει να σηκώσει κάποιον και να πάρει τη θέση του.

Το παίξαμε λοιπόν για λίγη ώρα έτσι και όταν κάποιο κορίτσι σήκωσε ένα παιδί μόνο και μόνο επειδή φοράει κάτι ροζ παραξενεύτηκαν αλλά δεν αντέδρασαν ιδιαίτερα. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού τους άλλαξα αυτόν τον κανόνα και τους είπα ότι δεν ισχύει πια και ότι τώρα δεν μπορούν να βγουν από το παιχνίδι άμα έχουν δίδυμο αδερφάκι!

Φυσικά χάρηκαν όσοι ευνοούνταν από αυτόν τον κανόνα οι υπόλοιποι όμως δυσαρεστήθηκαν. Μετά ο κανόνας ξανά άλλαξε και δεν μπορούσαν να χάσουν τα αγόρια. Αφού λοιπόν βγήκε νικητής ένα αγόρι, κουβεντιάσαμε με τα παιδιά αυτούς τους κανόνες και πως ένιωσαν που τους έθεσα μόνη μου.

Τα παιδιά αμέσως είπανε ότι δεν ήταν δίκαιο και ότι θα έπρεπε να βγάλουμε αν θέλαμε καινούριους κανόνες όλοι μαζί και όχι μόνη μου. Τα παιδιά που «βγαίναν» άδικα από το παιχνίδι με βάση τους δικούς μου κανόνες ένιωσαν αδικία και στεναχωρήθηκαν που δεν είχαν δικαίωμα να συμμετέχουν.

Βήμα 4: Την επόμενη μέρα, δημιουργήσαμε ένα δικό μας παιχνίδι και θέσαμε τους δικούς μας κανόνες . Υπήρχαν πολλές ιδέες για πολλά παιχνίδια αλλά ήταν ανέφικτο να πραγματοποιηθούν στην τάξη και έτσι καταλήξαμε στο συγκεκριμένο παιχνίδι. Μερικές από τις ιδέες τους ήταν: διαγωνισμός μαγειρικής, έχω κάτι στο μυαλό μου και βρες το, το κουτάλι με τα αυγά κτλ.
Το παιχνίδι το ονομάσαμε «ο Κολπατζής». Τις οδηγίες του παιχνιδιού και τους κανόνες τους συμφωνήσαμε όλοι μαζί.

Κανόνες παιχνιδιού:

  • Ένα παιδί βάζει μία μπάλα ανάμεσα από τα πόδια.
  • Προσπαθεί να φτάσει στον τερματισμό χωρίς να του πέσει η μπάλα.
  • Όποιος το καταφέρει παίρνει έναν πόντο.
  • Αν κάποιος κάνει ζαβολιά και πιάσει τη μπάλα βγαίνει από το παιχνίδι για ένα γύρο.
  • Αν του πέσει η μπάλα μία φορά έχει δικαίωμα να την πιάσει αλλά με τα πόδια.
    Αν του ξαναπέσει χάνει.
  • Νικητής είναι αυτός που θα μαζέψει 5 πόντους.

333460968 954806918845181 375340143531443408 n

Βήμα 5: Στη συνέχεια παίξαμε το παιχνίδι! Είδαμε όμως ότι μερικοί από τους κανόνες που θέσαμε είχαν κάποια «παραθυράκια»!

Αν τους έπεφτε η μπάλα έβρισκαν τρόπους να την πιάσουν αλλά όχι όπως φαντάζονταν στη αρχή! Τη σήκωναν με τα πόδια άλλα με πολύ εφευρετικούς τρόπους… Είπαμε λοιπόν αν συμφωνούμε να κερδίζουν πόντους και αυτοί οι τρόποι και είπαμε πώς θα κερδίζουν. Έτσι λοιπόν συνεχίστηκε το παιχνίδι μας.

energos politis2

334051199 3560919364139836 4880157415700770504 n

Βήμα 6: Τέλος συζητήσαμε με τα παιδιά που αλλού υπάρχουν κανόνες.Το καταγράψαμε σε ένα χαρτί και αναρωτηθήκαμε τι θα γινόταν αν σε όλα αυτά τα μέρη δεν υπήρχαν κανόνες;

334053196 1299469570600212 8818851848184612371 n

Πώς θα ζούσαν οι άνθρωποι χωρίς κανόνες; Μερικές από τις απόψεις των παιδιών ήταν ότι υπάρχουν κανόνες στο σχολείο, στο σπίτι, στο νοσοκομείο, στα πλοία κτλ. Χωρίς λοιπόν κανόνες, τα παιδιά είπαν ότι θα γινόταν χαμός και όλοι θα μαλώναμε μεταξύ μας και δεν θα ζούσαμε ειρηνικά.

Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην  ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα
εδώ: www.activecitizensfund.gr

logo2 energos politis

CC BY-NC-SA 4.0 Μουσικές καρέκλες – Κανόνες και δίκαιο από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.