Γνωρίζω τα Επαγγέλματα
Με αφορμή το παραμύθι ωχ χταπόδι, λάθος πόδι ξεκινήσαμε να μιλάμε για τα επαγγέλματα. Αρχικά διαβάσαμε το παραμύθι και συζητήσαμε για τα επαγγέλματα που περιγράφονται μέσα σε αυτό.
https://www.youtube.com/watch?v=viI6ws4RfpM
Στη συνέχεια κάναμε αντιστοίχηση διαφόρων αντικειμένων με το επάγγελμα αλλά και λέξεων όπου τα παιδιά έπρεπε αναγνωρίζοντας το αρχικό γράμμα κάθε λέξης να την αντιστοιχήσουν στο κατάλληλο επάγγελμα. Επίσης συνθέσαμε εικόνες με διάφορα επαγγέλματα.
Στη συνέχεια τα ίδια τα παιδιά μας είπαν τα επαγγέλματα που γνωρίζουν όπως αρχαιολόγος, έμπορας, κομμωτής, αισθητικός, σερβιτόρος, αστυνομικός, πυροσβέστης, γιατρός, δάσκαλος, ντεντέκτιβ…. αλλά και πολλά άλλα. Από αυτά τα ίδια επέλεξαν να διερευνήσουμε το επάγγελμα του γιατρού και του πυροσβέστη.
Μιλήσαμε για το επάγγελμα του γιατρού και τις διάφορες ειδικότητες, είδαμε την στολή, τα εργαλεία του, ντυθήκαμε γιατροί και ανοίξαμε το ιατρείο μας.
Εξετάσαμε τους ασθενείς μας, μάθαμε για τα φάρμακα και τη σωστή χρήση τους. Στη συνέχεια ακούσαμε με το στηθοσκόπιο την καρδιά μας και φτιάξαμε το καρδιογράφημα μας, ενώ είδαμε και την ακτινογραφία μαθήτριας μας η οποία πρόσφατα είχε σπάσει το χέρι της. Φτιάξαμε το βαλιτσάκι του γιατρού, στηθοσκόπια, την στολή του, ζωγραφίσαμε ασθενοφόρα και μάθαμε τον αριθμό 166 για τα επείγοντα περιστατικά. Με αφορμή το θέμα μας γνωρίσαμε και το γράμμα Γ του Γιατρού.
Στη συνέχεια το σχολείο μας επισκέφτηκε η κ. Φλώρα (μαμά του Μάνου), νοσηλεύτρια στο τμήμα αιμοδοσίας του Βενιζελείου η οποία μας μίλησε για την δουλειά της αλλά και γενικότερα για την αιμοδοσία, ενθουσιάζοντας τα παιδιά. Μας έκανε ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την αιμοδοσία με παραμύθι, ζωγραφιές κ.α. Το πιο ενδιαφέρον όμως ήταν ότι τα παιδιά με βιωματικό τρόπο γνώρισαν τη διαδικασία της αιμοδοσίας.
Κατόπιν ξεκινήσαμε να διερευνάμε το επάγγελμα του Πυροσβέστη, είδαμε σχετικά video στο youtube όπου τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι οι πυροσβέστες δεν ασχολούνται μόνο με τις φωτιές αλλά με απεγκλωβισμούς από πλημμύρες, σεισμούς, χιόνια, τροχαία, κ.α.
Πήγαμε εκδρομή στον 4ο Πυροσβεστικό Σταθμό όπου είδαμε από κοντά τον εξοπλισμό τους, τα οχήματα τους αλλά και τον πύργο που κάνουν εκπαίδευση. Τα παιδιά έγιναν μικροί πυροσβέστες, έβαλαν το κράνος τους και άρχισαν τις ρίψεις νερού. Απέδειξαν όμως ότι είναι και για δύσκολες αποστολές αφού ξεκίνησαν κατευθείαν την εκπαίδευση.
Στην επιστροφή φτιάξαμε μια ομαδική ζωγραφιά για να τους ευχαριστήσουμε και συγχρόνως αποφασίσαμε να φτιάξουμε το δικό μας κλιμάκιο το οποίο ονομάσαμε Πυροσβεστικό Σταθμός Καλλιθέας.
Κατασκεύασαν το όχημα της Πυροσβεστικής, έβαλαν την στολή τους και ξεκίνησαν να σβήνουν την φωτιά στη φλεγόμενη πολυκατοικία που είχαν φτιάξει τα παιδιά του ολοημέρου.
Στη συνέχεια κάναμε άσκηση σεισμού αλλά και σε συνεργασία με το 199 κάναμε άσκηση φωτιάς! Τα παιδιά πήραν τηλέφωνο στο 199 και έμαθαν να δίνουν πληροφορίες σε περίπτωση ανάγκης, πήραμε όμως και τις αναγκαίες οδηγίες από τους πυροσβέστες.
Διαβάσαμε σχετικά βιβλία και περιοδικά, παίξαμε παιγνίδια μαθηματικών, ζωγραφίσαμε κάναμε κατασκευές και κλείσαμε με την σχετική εκπαίδευση.
Τέλος στο ολοήμερο τμήμα τα παιδιά γνώρισαν τα παραδοσιακά επαγγέλματα. Έπαιξαν παιχνίδια αναγνώρισης στον υπολογιστή και έφτιαξαν ένα βιβλιαράκι με εικόνες και εξαρτήματα κάποιων επαγγελμάτων.
Απόκριες
“Καουμπόηδες, Χιονάτες,
Με παπούτσια γάτοι, γάτες,
πειρατές και βασιλιάδες,
μασκαράδες, μασκαράδες”
“Ποπό! χρώματα, στολές
γέλια, θόρυβος, χαρές!
Έμπα αγόρι, μπες κοπέλα
στου καρναβαλιού την τρέλα.”
“Να ’χαμε όλη τη χρονιά
χαρτοπόλεμο, παιδιά!
Μα κι οι Απόκριες κάθε μήνα,
μουσικές και σερπαντίνα.”
(απόσπασμα από το ποίημα “Καρναβάλι” της Ρένας Καρθαίου)
Ελληνική Μυθολογία
Με τους μαθητές μας ξεκινήσαμε τη θεματική αυτή, με τη δημιουργία του κόσμου σύμφωνα, με την ελληνική Μυθολογία. Πήραμε πληροφορίες από τα παραμύθια, τις εγκυκλοπαίδειες και το διαδίκτυο και έπειτα συζητήσαμε σχετικά με το θέμα αυτό.
Στη συνέχεια, ταξιδέψαμε στο βουνό του Ολύμπου, μέσω του χάρτη στο διαδίκτυο, και παρατηρήσαμε που βρίσκεται σε σχέση με τον δικό μας τόπο. Ποίοι κατοικούσαν εκεί, σύμφωνα με τη Μυθολογία μας; Οι μαθητές μας παρακολούθησαν βίντεο με πληροφορίες σχετικά με τους 12 Θεούς του Ολύμπου και διαβάσαμε παραμύθια με την καθημερινότητά τους. Στη συνέχεια, έφτιαξαν μια ομαδική εργασία με το βουνό του Ολύμπου και τους 12 Θεούς.
Παρατήρησαν ότι αρκετοί Θεοί έχουν το πρώτο γράμμα στο όνομά τους το “Α”. Παίξαμε με το γράμμα αυτό και με το σώμα τους έφτιαξαν το “Α”.
Ακόμα, αναγνώρισαν τα σύμβολα των Θεών και τα αντιστοίχισαν σε αυτούς. Έπαιξαν παιχνίδια μνήμης και τόμπολα ταύτισης. Επίσης, έφτιαξαν τα σανδάλια που φορούσαν οι Θεοί.
Στη συνέχεια, με τους μαθητές μας μάθαμε για την ιστορία του Δαίδαλου και του Ίκαρου, του Θούρειου Ίππου, της Αθηνάς με τον Ποσειδώνα και τα κατορθώματα του Θησέα.
Μινωικός Πολιτισμός
Οι μαθητές μας, ταξίδεψαν στο φημισμένο παλάτι του Μίνωα, μέσω της τρισδιάστατης αναπαράστασης ενός βίντεο. Παρατήρησαν και θαύμασαν αυτό το υπέροχο κατασκευάσμα, καθώς η σημερινή του κατάσταση, με όσα κτίσματα έχουν απομείνει, δεν μας δίνει την μεγαλειώδη εικόνα που είχε πριν χιλιάδες χρόνια.
Επίσης, μέσω της τεχνολογίας εντόπισαν το σημείο πάνω στο χάρτη, όπου βρίσκεται η Κνωσός. Παρατήρησαν ότι είναι αρκετά κοντά στο σχολείο μας και υπάρχει δρόμος που οδηγεί στο παλάτι.
Ακόμα, οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν από τις αξιοθαύμαστες τοιχογραφίες με τα έντονα χρώματα και τα μοναδικά σχέδια. Έπαιξαν παζλ, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αναδημιουργώντας την εικόνα από τις τοιχογραφίες της Κνωσού.
Έχοντας τις παραπάνω πληροφορίες και δεδομένα, οι μαθητές αποφάσισαν να φτιάξουν τη μακέτα από ένα μέρος του παλατιού του Μίνωα.
Τα παιδιά παρατήρησαν ότι στο παλάτι υπήρχαν πολλά αντικείμενα. Έτσι, συζητήσαμε για τον τρόπο ζωής των Μινωιτών, τα ρούχα που φορούσαν και πως τα έφτιαχναν, τα κοσμήματα που φορούσαν, τι έτρωγαν, κ.ά.
Ο διπλός πέλεκυς και ο δίσκος της Φαιστού τράβηξαν το ενδιαφέρον των παιδιών και αφού τα παρατήρησαν, αποφάσισαν να φτιάξουν τα δικά τους.
Στα πλαίσια της θεματικής αυτής, τα παιδιά συμμετείχαν σε εργαστήριο κεραμικής, όπου μετά από την ενδιαφέρουσα παρουσίαση της καλεσμένης μας, έφτιαξαν σείστρα και κατόψεις μινωικών σπιτιών.
Η ιστορία του Μινωικού Πολιτισμού ζωντάνεψε μπροστά στα μάτια των μαθητών μας μέσω του μύθου του Θησέα με τον Μινώταυρο, στο θέατρο που παρακολούθησαν.
Η τάξη μας μετατράπηκε σε λαβύρινθο και οι μαθητές πήραν τον ρόλο του Θησέα, της Αριάδνης, του Μινώταυρου και άλλων προσώπων και αναβίωσαν το μύθο ξανά με τον δικό τους τρόπο.
❄️ Ήρθε ο χειμώνας ο σοφός ❄️
“Φέρτε παλτά, φέρτε κουβέρτες και σκουφιά
ήρθαν τα κρύα και τα χιόνια στις αυλές μας”
Άραγε, τι ρούχα χρειαζόμαστε τον χειμώνα;
Ας φτιάξουμε μερικά γαντάκια και σκουφάκια να ζεσταθούμε λιγάκι.
Μετά, έχει παιχνίδι στην αυλή με χιονοπόλεμο έκπληξη!!!
“Ντύσου καλά προτού να φύγεις από το σπίτι σου, έχει χιονίσει κι όλα γύρω είναι λευκά”
Παιχνίδι έξω στην αυλή με τις αισθήσεις να ανακαλύπτουν τη δροσιά του χειμώνα.
“Τρεις μήνες μένει κι επιμένει να ενώσει, τους φίλους όλους σε σπιτάκια γιορτινά ”
Ώρα για πεντανόστιμη χειροποίητη λεμονάδα φτιαγμένη από τα μυρωδάτα λεμονάκια του κήπου μας!
Με αφορμή το βιβλίο “Το δώρο της παπλωματούς” τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους μοτίβο συνθέτοντας τα δικά τους σχέδια.
Επίσης, δημιούργησαν τον δικό τους μοναδικό χιονάνθρωπο, παιχνιδιάρικους πιγκουίνους και κατάλευκες πολικες αρκούδες. .
Οι καρδιές μας όμως ζεστάθηκαν με τις πρώτες ακτίνες του ήλιου, στα μέσα του χειμώνα, καθώς έφτασαν οι αλκυονίδες μέρες.
Μια υπέροχη ιστορία με πρωταγωνίστρια την Αλκυόνη, την κοπέλα που μεταμορφώθηκε σε πουλί.
Και τι υπέροχη ευκαιρία για δεκατιανό κάτω από τον χειμωνιάτικο ήλιο.
“Φίνο φθινοπωρινάκι, είσαι πρώτο φιλαράκι…”
🎶 “Το φθινόπωρο σαν μπει
πρωτοβρόχι θα φανεί
στου σχολειού μας την αυλίτσα
γίναμε μια αγκαλίτσα…” 🎶
Καλωσορίσαμε το φθινόπωρο με τραγούδια, τραγουδοπαίχνιδα και κινητικά παιχνίδια. Γίναμε όλοι μια παρέα και απολαύσαμε όλες αυτές τις αλλαγές που γίνονται σιγά-σιγά στον πλάση.
Ο χορός της βροχής 🌧
Παιχνίδια στην αυλή με φθινοπωρινά φύλλα κάνοντας σκυταλοδρομίες.
Εμφανίζονται τα πρώτα σύννεφα, παίζοντας κρυφτό με τον ήλιο και ταξιδεύοντας με το φύσημα του ανέμου. Άραγε τι σχήματα/σχέδια μπορούμε να ανακαλύψουμε στα σύννεφα;
Ο καιρός και στα Αγγλικά…
Ο άνεμος καθως φυσούσε μας έστειλε τη συγγραφέα Ειρήνη Ανδρουλάκη να μας διαβάσει το παραμύθι της ” Μα που πήγε το νερό;” το οποίο αναφέρεται στην υπερκατανάλωση του νερού, την προστασία των φυσικών πόρων και την οικολογική συνείδηση. Την ευχαριστούμε από καρδιάς που μοιράστηκε με τα παιδιά τις περιβαλλοντικές της ανησυχίες.
Με τις πρωτες στάλες εμφανίστηκαν τα σαλιγκαράκια…
Το φθινόπωρο μας έδωσε έμπνευση για πείραμα, όπου τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το μπαλόνι που φούσκωσε μόνο του!!
Συλλέξαμε φύλλα, τα παρατηρήσαμε, τα βάλαμε σε ομάδες ανάλογα το μέγεθος, το σχήμα και το χρώμα και δημιουργήσαμε κατασκευές για να θυμόμαστε το φθινόπωρο 🍁🍂.
Παρατηρήσαμε τα μέρη του δέντρου και φτιάξαμε ένα δέντρο από ξύλινα τουβλάκια. Έπειτα, παίξαμε με τα ζάρι και τα φύλλα βάζοντας και βγάζοντας τόσα φύλλα όσα μας έλεγε το ζάρι.
Το φθινόπωρο μας χαρίζει ένα υπέροχο θέαμα στον ουρανό καθώς παντρεύονται οι σταγόνες της βροχής με τις ακτίνες του ήλιου και ξεπηδούν τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Έτσι κι εμείς παίξαμε λιγάκι με τα χρώματα και πειραματίστηκαμε με διάφορα υλικά.
Μας δόθηκε η ευκαιρία να εμπλουτίσουμε τον κήπο του σχολείου με μερικά ακόμη φυτά. Παιδιά και γονείς, έσκαψαν, φύτεψαν και πότισαν τα νέα μας φυτά 🌿.
KARRONES: Το παιχνίδι ενώνεται
με τη γεωγραφία.
Οι μαθητές μας είχαν μια διαφορετική εμπειρία σε έναν νέο χώρο, όπου ήρθαν σε επαφή με ποικίλους πολιτισμούς μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων.
Για την κάθε περιοχή, τα παιδιά, άκουσαν, είδαν και έγραψαν ότι χρειάζεται για να θυμούνται πως είναι το περιβάλλον και τα χαρακτηριστικά της. Χρησιμοποίησαν quiz, κάρτες φαντασίας, χάρτες, υδρόγειο, εφαρμογές δορυφόρων και μετά χαρτογράφησαν την περιοχή.
Το ταξίδι συνεχίστηκε μέσα από τα σύμβολα της κάθε περιοχής, με την ιστορία, τον πολιτισμό και τα επιτεύγματα των ανθρώπων της. Ακόμα, παίξανε και συζήτησαν για μύθους, έθιμα, κουλτούρες, τέχνες και γράμματα που έχουν αναπτυχθεί εκεί.
Τέλος, εξερεύνησαν πως είναι η σύγχρονη πραγματικότητα και η καθημερινότητα της περιοχής και απόκτησαν μια αληθινή εικόνα στο μυαλό τους για την ζωή εκεί. Έγιναν ζωντανές ανταποκρίσεις με την περιοχή, τα παιδιά επικοινώνησαν με ανθρώπους της σχετικά με τα χαρακτηριστικά του τρόπου ζωής εκεί μέσα από την δική τους οπτική.
“Εδώ Πολυτεχνείο, εδώ Πολυτεχνείο…”
Στο σχολείο μας γιορτάσαμε την Ελευθερία με αφορμή την ημέρα μνήμης των γεγονότων του Πολυτεχνείου. Τα παιδιά τραγούδησαν στους γονείς και στις οικογένειές τους τον “Δρόμο”(Μ. Λοΐζος) και “Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο” (Γ. Χατζηνάσιος).
Πήραν τα πλακάτ στα χέρια και φώναξαν δυνατά, κάνοντας πορεία στην αυλή, με συνθήματα όπως: “Ψωμί Παιδεία Ελευθερία”, “Ζητώ η Ελευθερία”, “Κάτω η Χούντα”.
Τις προηγούμενες ημέρες συζητήσαμε με τα παιδιά σχετικά με τα συμβάντα που έγιναν τότε στο Πολυτεχνείο. Τί συναισθήματα προκαλούνται σε τέτοιες συνθήκες; Τί θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά; Τί είναι εκείνο που ενοχλεί τα παιδιά σε αυτά τα γεγονότα;
Μέσω φωτογραφιών και προβολών βίντεο παρακολούθησαν και παρατήρησαν τι είχε συμβεί στο Πολυτεχνείο. Μέσα από διάφορες δραστηριότητες και κατασκευές συμμετείχαν στην προετοιμασία της γιορτής αλλά και στην κατανόηση των όσων είχαν συμβεί τότε.
Τα χρώματα και τα σχήματα
στήσανε χορό…
Καλωσορίσαμε στο σχολείο μας τα παιχνιδιάρικα σχήματα και τα χαρωπά χρώματα. Μαζί τους τα παιδιά ανακάλυψαν νέους κόσμους, ταξίδεψαν με τη φαντασία τους σε διάφορα “τοπία”, δημιούργησαν δικά τους κατασκευάσματα και πειραματίστηκαν ανακαλύπτοντας τον κόσμο μας.
Αυτή τους η προσπάθεια ολοκληρώθηκε πραγματοποιώντας μια Έκθεση Ζωγραφικής, που έγινε στον αύλειο χώρο του σχολείου και καλεσμένες ήταν όλες οι οικογένειες των μαθητών.
Τεχνική με χρώματα και μπάλα
Αισθητηριακά παιχνίδια με χρώμα και αλάτι
Τα παιδιά ανακάτεψαν χρώματα στο αλάτι και πειραματίστηκαν φτιάχνοντας διαφορα σχήματα, γράμματα και σχέδια.
Ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις σχημάτων και χρωμάτων με αντικείμενα της τάξης
Δημιουργία αυτοσχέδιου παιχνιδιού με ζάρι
Πολύχρωμα τερατάκια
Επαφή με πίνακες ζωγραφικής διαφόρων ζωγράφων όπως Paul Klee, Picasso, Montrian, Kadinsky κ.α.
Έκθεση Ζωγραφικής των μαθητών του σχολείου