Νοέ 20 2017

H ΙΒΜ δημιούργησε τον πρώτο κβαντικό επεξεργαστή

Ένα ακόμη ορόσημο στον μακρύ δρόμο για τη δημιουργία κβαντικών υπολογιστών πέτυχε η μεγάλη αμερικανική εταιρεία ΙΒΜ, η οποία ανακοίνωσε ότι δημιούργησε τον πρώτο επεξεργαστή με 50 κβαντικά «μπιτ» ή κβαντικά δυφία (qubits).

Είναι η πρώτη φορά που μια εταιρεία επιτυγχάνει κάτι τέτοιο, πράγμα που δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα στην ΙBM έναντι της Google και άλλων τεχνολογικών εταιρειών, που συμμετέχουν στην άκρως ανταγωνιστική κβαντική «κούρσα».

Οι κβαντικοί υπολογιστές, οι οποίοι βρίσκονται ακόμη στα σπάργανα, υπόσχονται ταχύτητα υπολογισμών πολύ μεγαλύτερη από τους τωρινούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Αυτό συμβαίνει επειδή στους σημερινούς υπολογιστές, το bit, η βασική μονάδα πληροφορίας, μπορεί να πάρει είτε την τιμή «0» είτε την τιμή «1». Όμως το κβαντικό μπιτ (qubit), η στοιχειώδης μονάδα κβαντικής πληροφορίας, μπορεί να παίρνει τις τιμές «0», «1» ή «0 και 1» ταυτόχρονα.

Η ΙΒΜ ανακοίνωσε ότι αφενός δημιούργησε ένα σύστημα με 20 κβαντικά «μπιτ» που είναι ήδη έτοιμο για χρήση και αφετέρου ότι ανέπτυξε το πρώτο -ακόμη πειραματικό- σύστημα IBM Q με επεξεργαστή 50 qubits.

Η εταιρεία έκανε γνωστό ότι το σύστημά της με τα 20 qubits θα είναι διαθέσιμο online στους πελάτες της από το τέλος του 2017, προκειμένου να διερευνήσουν τις δυνατότητες πρακτικής εφαρμογής του. Η επόμενη γενιά κβαντικών συστημάτων της ΙΒΜ θα ενσωματώσει τον ισχυρότερο επεξεργαστή των 50 qubits.

Ο πρώτος κβαντικός υπολογιστής που κατέστη online διαθέσιμος από την ΙΒΜ σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο, ήταν τον Μάιο του 2016. Στο διάστημα που μεσολάβησε, η εταιρεία έχει κάνει περαιτέρω προόδους και φαίνεται να προηγείται στις εξελίξεις από κάθε άλλο ανταγωνιστή της.

Εκτός από τον τομέα του υλικού (hardware), η ΙΒΜ συνεχίζει να αναπτύσσει ένα ολόκληρο «οικοσύστημα» κβαντικής υπολογιστικής, που περιλαμβάνει ανοικτό λογισμικό (software) και εκπαιδευτικό υλικό για την κβαντική κοινότητα των χρηστών.

Ήδη, περισσότεροι από 60.000 χρήστες από όλο τον κόσμο (πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, σχολεία κ.α.) έχουν πραγματοποιήσει πάνω από 1,7 εκατομμύρια online κβαντικά πειράματα στους υπολογιστές της ΙΒΜ. Παράλληλα, η ΙΒΜ συνεργάζεται με άλλες εταιρείες (Samsung, Honda, Hitachi, Canon κ.α.) για να αναπτύξει βιομηχανικές και άλλες πρακτικές κβαντικές εφαρμογές.

 

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Νοέ 14 2017

Κινεζικοί οι δύο ισχυρότεροι υπερυπολογιστές στον κόσμο

 Όχι μόνο οι δύο ισχυρότεροι υπερυπολογιστές στον κόσμο είναι κινεζικοί, αλλά η Κίνα για πρώτη φορά ξεπέρασε τις ΗΠΑ και έχει τα περισσότερα υπερυπολογιστικά συστήματα (202 έναντι 143) στον κατάλογο «Top 500» με τους 500 μεγαλύτερους υπερυπολογιστές διεθνώς. Πριν από έξι μόλις μήνες, οι ΗΠΑ προηγούνταν, καθώς είχαν 169 υπερυπολογιστές στο Top 500, έναντι 160 της Κίνας, η οποία όμως αυξάνει συνεχώς τις επενδύσεις της στην έρευνα και τεχνολογία.

 Όχι μόνο οι δύο ισχυρότεροι υπερυπολογιστές στον κόσμο είναι κινεζικοί, αλλά η Κίνα για πρώτη φορά ξεπέρασε τις ΗΠΑ και έχει τα περισσότερα υπερυπολογιστικά συστήματα (202 έναντι 143) στον κατάλογο «Top 500» με τους 500 μεγαλύτερους υπερυπολογιστές διεθνώς. Πριν από έξι μόλις μήνες, οι ΗΠΑ προηγούνταν, καθώς είχαν 169 υπερυπολογιστές στο Top 500, έναντι 160 της Κίνας, η οποία όμως αυξάνει συνεχώς τις επενδύσεις της στην έρευνα και τεχνολογία.

Σύμφωνα με τη νέα λίστα που μόλις δημοσιοποιήθηκε (η κατάταξη ξεκίνησε πριν 25 χρόνια και ανανεώνεται ανά εξάμηνο), στην κορυφή για τέταρτο συνεχόμενο εξάμηνo βρίσκεται ο κινεζικός Sunway TaihuLight με επεξεργαστική ισχύ 93 petaflops/sec (χίλια τρισεκατομμύρια υπολογισμοί ανά δευτερόλεπτο). Ακολουθούν ο, επίσης, κινεζικός Tianhe-2 (33,9 petaflop/sec), ο ελβετικός Piz Daint (19,6 petaflop/sec, που είναι και ο πιο ισχυρός ευρωπαϊκός υπερυπολογιστής), ο ιαπωνικός Gyoukou (19,1 petaflop/sec) και ο αμερικανικός Titan (17,6 petaflop/sec).

Στο νέο Top 500, μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ, η Ιαπωνία διαθέτει 35 υπερυπολογιστές, η Γερμανία 20, η Γαλλία 18 και η Βρετανία 15. Για πρώτη φορά και οι δέκα ισχυρότεροι υπερυπολογιστές έχουν ο καθένας ισχύ άνω των 10 petaflops. H συνολική ισχύς των 500 ισχυρότερων συστημάτων έχει φθάσει πια τα 845 petaflops έναντι 749 petaflops πριν έξι μήνες και 672 petaflops πριν ένα έτος. Από αυτή τη συνολική ισχύ, το 35,4% ανήκει στην Κίνα και το 29,6% στις ΗΠΑ. To όριο για να συμπεριληφθεί ένας υπερυπολογιστής στο Top 500, έχει αυξηθεί πλέον στα 548 teraflops από 432 teraflops τον Ιούνιο.

Στον συμπληρωματικό κατάλογο Top Green 500 με τους πιο «πράσινους» και λιγότερο ενεργοβόρους υπερυπολογιστές προηγούνται τρεις από την Ιαπωνία. Όσον αφορά τον πιο «ψηλό» υπολογιστή, αυτός βρίσκεται εγκατεστημένος στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Οι υπερυπολογιστές έχουν ποικιλία εφαρμογών: μελέτη και πρόβλεψη του κλίματος και του καιρού, προσομοίωση πυρηνικών και άλλων όπλων, έρευνες για πετρέλαιο, ανάλυση DNA κ.ά.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Οκτ 31 2017

Υπολογιστική σκέψη και προγραμματισμός σε γλώσσα Python

Συντάκτης: κάτω από Γενικά,Εκπαίδευση και με ετικέτα:

ΘΕΜΑ: Πρόσκληση συμμετοχής μαθητών/μαθητριών σε σειρά επιμορφωτικών δραστηριοτήτων με θέμα «Υπολογιστική σκέψη και προγραμματισμός σε γλώσσα Python»

ΣΧΕΤ.: Το με αριθμ. 25223/31-10-2017 έγγραφο έγκρισης της ΠΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας

Παρακαλείσθε να ενημερώσετε τους/τις μαθητές/μαθήτριες της σχολικής μονάδας σας  σχετικά  με  τη σειρά επιμορφωτικών δραστηριοτήτων με θέμα «Υπολογιστική σκέψη και προγραμματισμός σε γλώσσα Python», άλλως Εθελοντική Λέσχη Προγραμματισμού (Code Club) ή ΕΛΠ.

Η σειρά των πέντε επιμορφωτικών δραστηριοτήτων διοργανώνεται από τον υποφαινόμενο Σχολικό Σύμβουλο Πληροφορικής σε συνεργασία με την ομάδα εθελοντών εκπαιδευτικών Πληροφορικής «ThesSPy», σε συνέχεια της περυσινής επιτυχημένης προσπάθειας, σκοπό τη διάδοση της υπολογιστικής σκέψης και του προγραμματισμού. Βασικοί στόχοι της σειράς επιμορφωτικών δραστηριοτήτων της Εθελοντικής Λέσχης Προγραμματισμού είναι:

  • η διάδοση της υπολογιστικής σκέψης και του προγραμματισμού σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας, με  κύριο αποδέκτη μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
  • η γνωριμία με την Python, μια από τις πλέον δημοφιλείς γλώσσες προγραμματισμού
  • η δημιουργική έκφραση με την αξιοποίηση των σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών
  • η επίλυση προβλημάτων μέσω του προγραμματισμού

Οι επιμορφωτικές δραστηριότητες της Λέσχης απευθύνονται σε μαθητές Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ηλικίας από 15 έως και 17 που φοιτούν στη Γ’ Γυμνασίου, την Α’ ή Β’ Λυκείου σε σχολεία της Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Οι συναντήσεις θα πραγματοποιούνται στο Εργαστήριο Πληροφορικής του 2ουΓενικού Λυκείου Καλαμαριάς, εκτός σχολικού ωραρίου με ελεύθερη και δωρεάν συμμετοχή.

Σχεδιάζεται να πραγματοποιηθούν συνολικά πέντε (5)  τρίωρες συναντήσεις στο 2ο Γενικό Λύκειο Καλαμαριάς, κάθε Τρίτη από 14/11/2017 έως 12/12/2017 και ώρα 17:30 – 20:30. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος για συμμετοχή θα κατατίθεται ηλεκτρονικά  στη διεύθυνση:

https://drive.google.com/open?id=1pcEGsdTHkxVmZ2_h9UhvAJjTmF8k_aPzcj3VbsQJgi4

Θα επιλεγούν συνολικά 28 μαθητές με προτεραιότητα δήλωσης, οι οποίοι υποχρεούνται να φέρουν συμπληρωμένη υπεύθυνη δήλωση του γονέα ή κηδεμόνα για την έγκριση της συμμετοχής στην εθελοντική λέσχη. Η προηγούμενη γνώση κάποιας γλώσσας προγραμματισμού δεν θεωρείται απαραίτητη.

Σε περίπτωση μεγάλου πλήθους αιτήσεων από την ίδια σχολική μονάδα, θα επιλέγονται οι 3 πρώτες. Δε θα γίνονται δεκτές δηλώσεις μαθητών/μαθητριών που συμμετείχαν στην προηγούμενη Εθελοντική Λέσχη το Φεβρουάριο του 2017.

Για τη χορήγηση βεβαίωσης συμμετοχής απαιτείται η παρακολούθηση τεσσάρων τουλάχιστον συναντήσεων.

Οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής που συμμετέχουν στην Εθελοντική Λέσχη Προγραμματισμού (Code Club) και θα υλοποιήσουν τις  επιμέρους επιμορφωτικές δραστηριότητες είναι:

Θεοδωρίδου Ελένη, ΓΕΛ Μελίκης

Λιαρής Ιωάννης, Ελληνικό Κολλέγιο

Μαντζανά Ευαγγελή, 2ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας

Μπανταβή Ελένη ΕΠΑΛ Αλεξάνδρειας

Νικολακάκης Γεώργιος (Συντονιστής ΕΛΠ), 2ο ΓΕΛ Καλαμαριάς

Σκλάβου Αθανασία, ΓΕΛ Ζαγκλιβερίου

Η επιμορφωτική αυτή δράση θα υλοποιηθεί χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο και για τους συμμετέχοντες

Δρ. Ζαχαρίας Μανουσαρίδης

Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Σεπ 15 2017

Εφαρμογές για την αυτοδιαχείριση του χρόνου στο Διαδίκτυο

Ένα φυλλάδιο όπου παρουσιάζονται εφαρμογές (applications) που  διαθέτουν έξυπνες ρυθμίσεις για την υπενθύμιση των ορίων που έχουμε θέσει στον εαυτό μας, ώστε να επιτύχουμε μια καλύτερη αυτοδιαχείριση του χρόνου μας. Μπορείτε να το δείτε εδώ:

http://saferinternet4kids.gr/wp-content/uploads/2017/09/Apps_for_selfregulation_saferinternet4kids_gr.pdf

saferinternet1

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Ιούν 04 2017

Mathe(sis) παιδί μου γράμματα – στο Διαδίκτυο

Μια δεκαετία νωρίτερα, τα περίφημα MOOC’s (Massive Open Online Courses, δηλαδή τα Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα), το πιο ανατρεπτικό κίνημα στην ιστορία της παγκόσμιας εκπαίδευσης, άλλαξαν την εικόνα της διδασκαλίας όπως την ξέρουμε. Η μεγαλύτερη  διεύρυνση των ορίων της εκπαίδευσης από την εποχή της τυπογραφίας, έφτασε στη χώρα μας αρκετά χρόνια μετά, μέσα από το όραμα ενός χαρισματικού καθηγητή από την Κρήτη που «συνάντησε» το όραμα μερικών χιλιάδων ταλαντούχων φοιτητών.

Γιατί όπως δείχνουν πλέον τα στοιχεία, οι έλληνες φοιτητές θριαμβεύουν και στην «διαδικτυακή» γνώση και τερματίζουν πρώτοι σε παγκόσμιο επίπεδο στην επιτυχημένη ολοκλήρωση των προγραμμάτων MOOC’s, τα οποία και δημιουργήθηκαν για να δώσουν τη… γνώση στον κόσμο.

Για την Ελλάδα, ο «Προμηθέας» ήταν ο αρχιτέκτονας των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, ο καθηγητής Στέφανος Τραχανάς, που έφτιαξε το πρώτο Ανοικτό Διαδικτυακό Πρόγραμμα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, το περίφημο Mathesis, το οποίο φτάνει σήμερα περίπου τους 40.000 φοιτητές και αποδεικνύει ότι τα πανεπιστήμια όπως τα ξέρουμε σήμερα, φτάνουν στην αναγκαστική ριζική αναμόρφωση τους.

Απειλούν τα MOOC’s τον συμβατικό τρόπο γνώσης στα αμφιθέατρα; Κατά πολλούς ναι. Ο εμπνευστής τους Σεμπάστιαν Θρεν καθηγητής Τεχνητής Νοημοσύνης στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, είπε ότι στο μέλλον θα υπάρχουν μόνο δέκα πανεπιστήμια παγκοσμίως. Και το ένα από αυτά θα είναι το Google University. Υπερβολικό; Μπορεί.

Ο Σεμπάστιαν Θρουν καθηγητής του πανεπιστημίου Στάνφορντ και διευθύνων σύμβουλος της Udacity σε ομιλία του στο Σαν Φρανσίσκο στις 13 Σεπτεμβρίου 2016 (Steve Jennings/Getty Images for TechCrunch/Ideal Images)

Ο Σεμπάστιαν Θρεν καθηγητής του πανεπιστημίου Στάνφορντ και διευθύνων σύμβουλος της Udacity σε ομιλία του στο Σαν Φρανσίσκο στις 13 Σεπτεμβρίου 2016 (Steve Jennings/Getty Images for TechCrunch/Ideal Images)

Όμως, το συγκλονιστικό στα παραπάνω, εκείνο που συλλογίζεσαι αναπόφευκτα ακούγοντας τον κ. Τραχανά να παρουσιάζει τη δουλειά του (μιλώντας πρόσφατα στο Hubscience για τον «brave new world of Mooc’s»), είναι ότι οι Ελληνες και εδώ διαπρέπουν. Διψούν για τη γνώση. Καταβροχθίζουν τις λέξεις. Γεννούν νέα γνώση. Παρακολουθούν τα πάντα.

Η χώρα με το υψηλότερο στον κόσμο ποσοστό επιτυχούς ολοκλήρωσης μαθημάτων Mooc’s είναι η Ελλάδα, με 13,6% από τους εγγραφόμενους στα μαθήματα να τα ολοκληρώνουν και να παίρνουν βεβαίωση επιτυχούς παρακολούθησης (έναντι μέσου όρου μόνο 4,3%).

Και η κοινή μελέτη των δύο ιδρυμάτων (Harvard και MIT που ξεκίνησαν τα προγράμματα αυτά το 2011), η οποία μόλις κυκλοφόρησε και αφορά τα περίπου 300 διαδικτυακά τους μαθήματα, επιβεβαιώνει πλήρως την παγκόσμια πρωτιά της χώρας μας –της «άλλης Ελλάδας»–  σ’ αυτόν τον τομέα.

Είναι τυχαίο; Παρόλα αυτά, στη χώρα μας, στο θερμοκήπιο αυτών των ταλέντων, οι πολιτικοί τσακώνονται εντός του κοινοβουλίου για το πώς θα εκλέγονται οι πρυτανικές αρχές στα Πανεπιστήμια… Ποιος ασχολείται μ’ αυτά τα πράγματα στον υπόλοιπο κόσμο;

Αφού δεν έχουμε λοιπόν εμείς νοημοσύνη, η «τεχνητή νοημοσύνη», το πρώτο ανοικτό διαδικτυακό πανεπιστημιακό μάθημα που μεταδόθηκε το 2011 από τον ακτιβιστή αμερικανό καθηγητή του Στάνφορντ, ήρθε τελικά για να μας ξυπνήσει. Γιατί μέσα σε λίγες ώρες 160.000 άνθρωποι από όλο τον πλανήτη παρακολουθούσαν το μάθημά του. Και γιατί και εδώ στην Ελλάδα, 40.000 άνθρωποι κάνουν το ίδιο.

Γιατί δεν ασχολούνται περισσότερο τα ελληνικά πανεπιστήμια μ’ αυτό; Γιατί πιθανότατα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα το «κόψει», όπως έκοψε και τα προπτυχιακό μαθήματα στα Αγγλικά σε κινέζους φοιτητές, επειδή δεν υπήρχε… νομικό πλαίσιο. Ή μήπως γιατί δεν μπορούσε να τα ελέγξει;

Δεν θα ήταν όμως πραγματικά πρωτοποριακό να ξεκινούσαν τα ελληνικά πανεπιστήμια, σε συνεργασία με μεγάλες επιχειρήσεις, ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα, μεγάλα δωρεάν διαδικτυακά μαθήματα για να δώσουν στον κόσμο τον μεγαλύτερο θησαυρό που θα μπορούσαν να ζητήσουν: δωρεάν γνώση…

Μιλώντας γι αυτό, ο κ. Τραχανάς επιχειρεί, ως ένα άλλο «φάντασμα της όπερας» όπως γράφει και στο βιβλίο του, να φέρει την δημιουργική δύναμη που κυβερνάει τον κόσμο, την επιστήμη, από το «υπόγειο» στην σκηνή. Αυτή τη φορά στη σκηνή του κόσμου.

Μπορεί να είναι τρομαχτικό, μπορεί να προβληματίζει με τον θεμελιώδη αντιδογματισμό της και το πνεύμα του σκεπτικισμού που φέρνει, αλλά η επιστήμη δεν παύει να αποτελεί τη δύναμη που κινεί τον κόσμο.

Η πανεπιστημιακή «Άνοιξη» λοιπόν, φτάνει από το Διαδίκτυο. Στην Ελλάδα δεν το έχουμε καταλάβει αλλά ήδη κάνουμε πρωταθλητισμό.

Η αλήθεια είναι ότι τα MOOC’s είναι ένα θέμα για το οποίο μπορείς να γράφεις ώρες. Γιατί μοιάζουν να μην έχουν όριο. Μπορεί να τα παρακολουθούν εκατοντάδες ή εκατομμύρια άνθρωποι. Είναι μια «καθαρή» μορφή ελεύθερων διαδικτυακών μαθημάτων, χωρίς δίδακτρα και πτυχία, χωρίς πίεση και εξετάσεις, αλλά με γνώση, μόνο για τη… γνώση. Βέβαια το μονοπάτι μπήκε ήδη από το… δάσος στην «κεντρική οδό» και τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια χρεώνουν πλέον τα μαθήματα των καθηγητών «σταρ», εφόσον όμως θέλεις να λάβεις βεβαίωση παρακολούθησής τους. Ακόμη κι έτσι όμως, η γνώση είναι προσιτή, γιατί τα δίδακτρα που απαιτούνται συχνά είναι λογικά σε σχέση με το αποτέλεσμα που επιτυγχάνεται (από 50 ευρώ ως περίπου 500 ευρώ).

Όπως είπε δε ο κ. Τραχανάς στην πρόσφατη ομιλία του, η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που παρακολουθούν (και ολοκληρώνουν επιτυχώς) τα διαδικτυακά μαθήματα είναι ήδη πτυχιούχοι πανεπιστημίου (κατά περίπου 80%) ή φοιτητές (περίπου 15%) και κάτοικοι των προνομιούχων χωρών του πλανήτη.

596px-Stefanos_Trachanas
O Στέφανος Τραχανάς, ο καθηγητής που έφτιαξε το Mathesis, το πρώτο Ανοικτό Διαδικτυακό Πρόγραμμα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης

Στην Αμερική χτίστηκαν τρεις μεγάλες «λεωφόροι»: Η Coursera με καθηγητές πληροφορικής από το πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ (εταιρεία). Η Udacity με ιδρυτή τον πρώτο διδάξαντα Σεμπάστιαν Θρεν (εταιρεία). Και η Edx με την σύμπραξη Χάρβαρντ και ΜΙΤ (μη κερδοσκοπικός οργανισμός).

Η Ευρώπη απάντησε με τα «Future Learn» που είναι θυγατρική του  Open University και την γερμανική «Ιversity».

Τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν βρίσκονται πίσω. Με τις δυνάμεις τους και στο παρασκήνιο της εκπαιδευτικής επικαιρότητας ψηφιοποιούν και αναρτούν δωρεάν στο Διαδίκτυο όσα περισσότερα μαθήματα μπορούν με τα περιορισμένα οικονομικά τους.

Το όραμα είναι να δοθεί κάποτε πρόσβαση στα μαθήματα όλων των πανεπιστημίων μας σε κάθε πολίτη αυτής της χώρας. Αυτό δεν θα μετουσιώσει το ιδανικό της «δωρεάν παιδείας», διαχρονικού συνθήματος της Αριστεράς; Γιατί δεν ενισχύει τότε η κυβέρνηση τα πανεπιστήμια στο να το κάνουν; Γιατί δεν επιτρέπει τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην πορεία αυτή;

Το Mathesis χρησιμοποιεί την πλατφόρμα που χρησιμοποιεί το ΕdX –ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχουν ιδρύσει το Χάρβαρντ και το ΜΙΤ για τη δημιουργία και τη διαχείριση MOOC– και φυσικά δεν λειτουργεί με τη βοήθεια του κράτους, αλλά με τη σημαντική συμβολή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Δεν πρόκειται για στατικές βιντεοσκοπημένες διαλέξεις αλλά για ολιγόλεπτα βίντεο που συνοδεύονται από διαδικτυακά τεστ multiple choice, αλλά και ένα εκπαιδευτικό φόρουμ μόνιμα σε ισχύ.

Όλα αυτά ο κ. Τραχανάς τα είπε στην έκτη φετινή εκδήλωση της σειράς των επιστημονικών διαλέξεων με τίτλο «Hub Science», που πραγματοποιεί ο πολυχώρος «The Hub Events». Και η ομιλία του είχε τον συμβολικό τίτλο  «Η παγκόσμια εκπαίδευση σε σταυροδρόμι»…

Κάθε φορά που τον ακούω, αναρωτιέμαι γιατί δεν έχουμε περισσότερους τέτοιους δάσκαλους.

Αλλά ζούμε στην Ελλάδα. Και ο Προμηθέας είναι συνήθως καταδικασμένος στην τιμωρία…

 

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Μαΐ 26 2017

Πλήρης επικράτηση προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης εναντίον πρωταθλητή του «Go»

Υπολογιστής VS ανθρώπου σημειώσατε: 1.

CdVjC7OW8AAsJ3Q

Το πρόγραμμα τεχνητής νοσημοσύνης AlphaGo της Google νίκησε τρεις φορές τον Λι Σεντόλ, παγκόσμιο πρωταθλητή του ασιατικού παιχνιδιού στρατηγικής «Γκο».

Πρόκειται για αναμέτρηση κατά την οποία είχαν προγραμματιστεί να γίνουν συνολικά πέντε παιχνίδια.

Τόσο ο 33χρονος Νοτιοκορεάτης παίκτης, όσο και ο 39χρονος Ελληνοκύπριος δημιουργός του προγράμματος εξέφρασαν την έκπληξή τους.

«Το AlphaGo μπορεί να υπολογίσει δεκάδες χιλιάδες θέσεις ανά δευτερόλεπτο, αλλά αυτό που είναι πραγματικά απίστευτο είναι ότι ο Λι Σεντόλ μπορεί να κάνει τους υπολογισμούς απλά με τη δύναμη του μυαλού και της ευστροφίας του και ώθησε το AlphaGo στα όρια του, σε αυτά τα τρία παιχνίδια», δήλωσε ο Ντέμης Χασάμπης.

Αν και η νίκη του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης είναι σαφής, θα διεξαχθούν κανονικά και τα δύο εναπομείναντα παιχνίδια

Περισσότερα εδώ

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Μαΐ 23 2017

Το ΕΔΕΤ υποδέχεται το κοινό στις εγκαταστάσεις του υπερ-υπολογιστή ARIS

Συντάκτης: κάτω από Γενικά,Τεχνολογία και με ετικέτα: ,

opendays-1024x1024

Το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας ανοίγει τις πόρτες των εγκαταστάσεων του εθνικού υπερ-υπολογιστικού συστήματος ARIS, προσφέροντας στο κοινό την ευκαιρία να ανακαλύψει τις δυνατότητες μίας από τις πλέον εξελιγμένες τεχνολογικά υποδομές για την υλοποίηση επιστημονικών εφαρμογών μεγάλης κλίμακας. Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν στις 22 Μαΐου 2017 και ώρες 10.00 – 13.00, στο Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, Ανδρέα Παπανδρέου 37, Μαρούσι.

https://goo.gl/maps/JWHMr47WgR12

Εξειδικευμένα στελέχη του ΕΔΕΤ θα υποδεχθούν τους επισκέπτες σε ομάδες των 15 ατόμων. Η πρωτοβουλία λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο των ανοικτών εκδηλώσεων “Οpen days 2017” της Πανευρωπαϊκής καμπάνιας “Europe in my region2017” που στόχο έχει να δώσει την ευκαιρία στους πολίτες να ανακαλύψουν τα αποτελέσματα και να μάθουν περισσότερα σχετικά με τα συγχρηματοδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα και τη σημασία τους σε τοπικό επίπεδο.

Η χρησιμότητα των υπερ-υπολογιστών

Η εξέλιξη των επιστημών αποτελεί αδιαμφισβήτητα μοχλό για την ανάπτυξη, την ευημερία και την πρόοδο των κοινωνιών. Στις μέρες μας η αλληλεπίδραση της επιστήμης με την τεχνολογία είναι ουσιώδης, καθώς καθημερινά παράγεται και χρησιμοποιείται τεράστιος όγκος δεδομένων στο πλαίσιο ερευνών και πειραμάτων μεγάλης κλίμακας. Ένα από τα ισχυρότερα τεχνολογικά εργαλεία που προσφέρονται στην υπηρεσία των επιστημονικών και ερευνητικών κοινοτήτων είναι οι υπολογιστές υψηλών επιδόσεων. Πρόκειται για μεγάλης κλίμακας, πολύπλοκα συστήματα που ενσωματώνουν ιδιαίτερα εξελιγμένες τεχνολογίες σε όλα τα συστατικά τους μέρη.

Σήμερα οι ισχυρότεροι υπερυπολογιστές περιλαμβάνουν χιλιάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες στενά διασυνδεδεμένους επεξεργαστές που επιτυγχάνουν επεξεργαστική ισχύ επιπέδου PetaFLOP/s (μπορούν να εκτελέσουν δηλαδή περισσότερο από 10^15 αριθμητικές πράξεις ανα δευτερόλεπτο). Οι υπολογιστές υψηλών επιδόσεων χρησιμοποιούνται από ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών πεδίων: από τις φυσικές επιστήμες, όπως η φυσική (σωματιδιακή, πυρηνική) και η χημεία (τεχνολογία υλικών, βιοχημεία), τη μηχανική (εφαρμογές ρευστοδυναμικής), τις επιστήμες της ζωής (βιολογία, ιατρική, φαρμακευτική), τις επιστήμες γης (κλιματολογία, σεισμολογία, μετεωρολογία) κ.α..

Τα τεχνολογικώς προηγμένα κράτη έχουν επενδύσει και διαθέτουν ισχυρά υπερυπολογιστικά συστήματα που επιτρέπουν τη διεξαγωγή υψηλού επιπέδου έρευνας. Στην Ελλάδα η έλλειψη τέτοιων υποδομών αποτελούσε τροχοπέδη στην ανάπτυξη της έρευνας και μεγάλωνε το ψηφιακό χάσμα ανάμεσα στους έλληνες επιστήμονες και τους ομολόγους τους στο εξωτερικό. Έτσι το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας που πρωτοστατεί στον χώρο των εθνικών ηλεκτρονικών υποδομών και υπηρεσιών για την ενδυνάμωση της ελληνικής ερευνητικής και ακαδημαϊκής κοινότητας, σχεδίασε και υλοποίησε τη στρατηγική δράση για τη δημιουργία της πρώτης εθνικής υπερυπολογιστικής υποδομής, η οποία είναι ήδη σε παραγωγική λειτουργία.

Η πρωτοβουλία του ΕΔΕΤ ξεκίνησε το 2010, όπου σε συνεργασία με το σύνολο των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και των ερευνητικών κέντρων της χώρας, τα οποία και διασυνδέονται στο δίκτυο κορμού ΕΔΕΤ, διερευνήθηκαν οι ανάγκες των Ελλήνων επιστημόνων σε υπερυπολογιστικές υποδομές, και στη συνέχεια επιδίωξε τη χρηματοδότηση και την εγκατάσταση μιας τέτοιας υποδομής στην Ελλάδα. Έτσι το 2015 η Ελλάδα απέκτησε το εθνικό υπερυπολογιστικό σύστημα ARIS (Advanced Research Information System).

Εθνική Υπερυπολογιστική Υποδομή HPC ARIS

Ο ARIS είναι ένα σύστημα IBM NextScale το οποίο αποτελείται από 426 επιμέρους υπολογιστές (κόμβοι) διασυνδεδεμένους σε δίκτυο InfinibandFDR, μια τεχνολογία διασύνδεσης που προσφέρει πολύ χαμηλή καθυστέρηση (low latency) και υψηλό εύρος ζώνης (high bandwidth). Κάθε κόμβος είναι εξοπλισμένος με δύο 10-πύρηνους επεξεργαστές Intel E5 2680v2 και 64 Gbyte μνήμης. Το σύστημα προσφέρει συνολικά 8520 επεξεργαστικούς πυρήνες (CPU cores) και 27 TByte μνήμης. Επιπλέον, προσφέρει αποθηκευτικό χώρο υψηλών επιδόσεων, μεγέθους 1 Petabyte, βασισμένο στο IBM Elastic Storage. Το σύστημα ολοκληρώνεται με λογισμικό για την ανάπτυξη επιστημονικών εφαρμογών. Η υποδομή φιλοξενείται στο κατάλληλα διαμορφωμένο κέντρο δεδομένων του ΕΔΕΤ στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων στο Μαρούσι. OARIS έχει επιτύχει μέγιστη υπολογιστική ισχύ 180 TFlop/s (180 τρισεκατομμύρια πράξεις κινητής υποδιαστολής το δευτερόλεπτο) και συμπεριλήφθηκε στα 500 ισχυρότερα υπερυπολογιστικά συστήματα του κόσμου όπως ανακοινώνεται από το Top500.org (λίστα Ιουνίου 2015).O ARIS είναι το ισχυρότερο υπολογιστικό σύστημα του είδους του αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα.

Ο ARIS έχει ενσωματωθεί ως Tier-1 υπολογιστής (υποδομή εθνικού επιπέδου) στο Πανευρωπαϊκό οικοσύστημα υπερυπολογιστικών συστημάτων την οποία διαχειρίζεται ο οργανισμός PRACE (Partnership for Advanced Computing in Europe, www.praceri.eu). Το PRACE, του οποίου η ΕΔΕΤ είναι ιδρυτικό μέλος, διαχειρίζεται το Tier-0 του οικοσυστήματος το οποίο αποτελείται από τα 4-5 ισχυρότερα υπολογιστικά συστήματα της Ευρώπης που προσφέρουν επιδόσεις επιπέδου PetaFLOP/s.

Απώτερος στόχος του ΕΔΕΤ είναι το σύστημα να συμβάλλει καταλυτικά στο εύρος και στην ποιότητα της ανοιχτής επιστημονικής έρευνας που πραγματοποιείται στη χώρα, με σημαντικά οφέλη σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Τα πρώτα επιστημονικά αποτελέσματα, για τις εργασίες των οποίων το υπολογιστικό κομμάτι εκτελέστηκε στην υποδομή ARIS, έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται μέσω των σημαντικών επιστημονικών δημοσιεύσεων και των παρουσιάσεων σε συνέδρια.

Η προμήθεια και εγκατάσταση του συστήματος υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου «PRACE-GR – Ανάπτυξη Εθνικής Υπερυπολογιστικής Υποδομής και Παροχής Συναφών Υπηρεσιών στην Ελληνική Ερευνητική και Ακαδημαϊκή Κοινότητα», με συγχρηματοδότηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική», Άξονας Προτεραιότητας «03 – Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας της Καινοτομίας και της Ψηφιακής Σύγκλισης» και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).

Πρόσβαση και χρήση

Πρόσβαση στο σύστημα και δικαίωμα χρήσης του έχουν δυνητικά όλα τα μέλη της επιστημονικής και ερευνητικής κοινότητας, τα οποία δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και πραγματοποιούν έρευνα για την οποία η χρήση υπερυπολογιστών αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση. Για την παραχώρηση πρόσβασης στο σύστημα ακολουθούνται διαφανείς και αμερόληπτες πρακτικές που υλοποιούν αντίστοιχα τα υπερυπολογιστικά κέντρα του εξωτερικού. Συγκεκριμένα, το ΕΔΕΤ ανακοινώνει περιοδικά ανοιχτές προσκλήσεις και καλεί τις επιστημονικές ομάδες που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν το σύστημα, να καταθέσουν πρόταση με την περιγραφή της εφαρμογής (ή των εφαρμογών) που θα εκτελέσουν, τεκμηριώνοντας την επιστημονική αρτιότητα και την τεχνική επάρκειά τους. Οι προτάσεις αξιολογούνται από επιστημονική και τεχνική επιτροπή, και σε όσες κριθούν θετικά, τους αποδίδεται ένας συνολικός χρόνος χρήσης του συστήματος που μπορεί να καταναλωθεί σε διάστημα 2, 4 ή 12 μηνών ανάλογα την ωριμότητα και το είδος της εφαρμογής.

Το σύστημα είναι σε παραγωγική λειτουργία από τον Σεπτέμβριο του 2015 και έχουν ήδη ολοκληρωθεί 3 διαφορετικές προσκλήσεις. Σήμερα έχουν πρόσβαση στο σύστημα περισσότεροι από 350 χρήστες, από 90 επιστημονικές ομάδες, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε 20 ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα από όλη την Ελλάδα.

Υπερ-υπολογιστικές Υπηρεσίες και Υποστήριξη χρηστών

Με βασικό πυλώνα τον υπερυπολογιστή ARIS, το ΕΔΕΤ ξεκίνησε να προσφέρει την υπηρεσία HPC (High Performance Computing) η οποία είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση του συστήματος, ενώ προσφέρει υπηρεσίες υποστήριξης και εκπαίδευσης χρηστών, μεταφοράς εφαρμογών και έχει γενικότερο στόχο την προώθηση τεχνολογιών HPC στην Ελλάδα, τόσο στον ακαδημαϊκό όσο και στον επιχειρηματικό τομέα.

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Μαΐ 20 2017

Instragram και Snapchat βλάπτουν σοβαρά την ψυχική υγεία

Συντάκτης: κάτω από Γενικά,Τεχνολογία και με ετικέτα: ,

Το Instagram παίρνει τη χειρότερη βαθμολογία ανάμεσα στα ηλεκτρονικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ το YouTube την καλύτερη, όσον αφορά την επίπτωση που έχουν στην ψυχική υγεία των νέων. Το Facebook βρίσκεται κάπου στη μέση.

Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας έκθεσης της Βασιλικής Εταιρείας Δημόσιας Υγείας της Βρετανίας, που βασίσθηκε σε μία δειγματοληπτική έρευνα μεταξύ 1.479 νέων ηλικίας 14 έως 24 ετών, σύμφωνα με το BBC.

Η έρευνα ζήτησε από τους νέους να αξιολογήσουν τις συχνότερα χρησιμοποιούμενες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης για το ποιες έχουν τις πιο αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική κατάστασή τους, προκαλώντας περισσότερο άγχος, κατάθλιψη, μοναξιά, εκφοβισμό, προβλήματα σωματικής εικόνας κ.α.

 Περίπου το 90% των νέων -μεγαλύτερο ποσοστό από κάθε άλλη ηλικιακή ομάδα- είναι χρήστες των social media. Η έκθεση προειδοποιεί ότι «τα κοινωνικά μέσα μπορεί να τροφοδοτούν μια κρίση ψυχικής υγείας», παράλληλα όμως αναγνώρισε ότι μπορούν να λειτουργήσουν και με ωφέλιμο τρόπο.

Αξιολογώντας κάθε μέσο δικτύωσης με βάση 14 κριτήρια, οι νέοι ανέδειξαν το YouTube ως αυτό με τη θετικότερη επίπτωση στην ψυχική υγείας τους. Ακολουθεί δεύτερο το Twitter, τρίτο το Facebook, τέταρτο το Snapchat και τελευταίο το Instagram.

Η επικεφαλής της Βασιλικής Εταιρείας Δημόσιας Υγείας Σίρλεϊ Κράμερ επεσήμανε πως «είναι ενδιαφέρον ότι το Instragram και το Snapchat θεωρούνται τα χειρότερα για την ψυχική υγεία και ευεξία, καθώς και οι δύο πλατφόρμες δίνουν μεγάλη έμφαση στην εικόνα, πράγμα που φαίνεται πως ενισχύει τα αισθήματα ανεπάρκειας και άγχους στους νέους».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Απρ 03 2017

Προσοχή στη χρήση των κινητών τηλεφώνων λένε οι ειδικοί

Τον κώδωνα του κινδύνου για τα αρνητικά συμπτώματα στην υγεία από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, κρούουν οι ειδικοί και τονίζουν την ανάγκη λήψης μέτρων προστασίας με ιδιαίτερη προσοχή στα παιδιά, προτείνοντας αλλαγή των εθνικών ορίων έκθεσης. Τη συζήτηση για το θέμα άνοιξε ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, διοργανώνοντας ημερίδα, υπό την αιγίδα της ΚΕΔΕ,  με θέμα  «Μη Ιονίζουσα Ακτινοβολία και οι Πιθανές Επιπτώσεις της στην Υγεία».

Σύμφωνα με τους ομιλητές, τα αποτελέσματα του ερευνητικού προγράμματος NTP (National Toxicology Program) που δημοσιεύτηκαν το 2016, -στo οποίο αναφέρεται αύξηση εγκεφαλικών όγκων και σβαννωμάτων καρδιάς σε πειραματόζωα-, η αυξανόμενη συμπτωματολογία Ηλεκτρικής Υπερευαισθησίας, σε σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού, από την έκθεσή του στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, η μεγάλη άνοδος του αυτισμού, καθώς και η πρωτοβουλία αρκετών κρατών να μειώσουν δραστικά τα επιτρεπτά όρια ακτινοβολίας ( Ιταλία, Ελβετία, Ρωσία, Πολωνία, Βουλγαρία, Σλοβενία), επιτάσσουν μια πιο προσεκτική και ενδελεχή εξέταση των επιπτώσεων από την κατάχρηση της ασύρματης επικοινωνίας.

Στο πλαίσιο της ημερίδας, ο Δρ. Θεόδωρος Μέτσης, Μηχανολόγος Ηλεκτρολόγος, Μηχανικός Περιβάλλοντος, ανέφερε ότι ερευνητικά ιδρύματα, ακαδημαϊκοί και αξιόλογοι επιστήμονες προειδοποιούν ότι τα επίπεδα ακτινοβολίας που καταγράφονται σήμερα, μέσα στον αστικό ιστό δεν είναι ασφαλή και πρόσθεσε ότι νέες εφαρμογές, όπως η τεχνολογία του 5G και οι έξυπνοι μετρητές που θα αντικαταστήσουν τους αναλογικούς μετρητές της ΔΕΗ, θα αυξήσουν την ακτινοβολία και θα επηρεάσουν την καθημερινότητα μας.
«Οι επιδράσεις στην υγεία, από τις ακτινοβολίες της ασύρματης τεχνολογίας, περιλαμβάνουν αυξημένο κίνδυνο, για εμφάνιση καρκίνου, κυτταρικού στρες, αύξηση των επιβλαβών ελεύθερων ριζών, γενετικές βλάβες δομικές και λειτουργικές αλλαγές του αναπαραγωγικού συστήματος ,διαταραχές των λειτουργιών μάθησης και μνήμης. Επίσης άμεσες επιπτώσεις με το μορφή πονοκεφάλων, έλλειψης συγκέντρωσης, αϋπνίες, διαταραχές μνήμης, μείωση ανοσοποιητικού συστήματος αλλεργίες κ.τ.λ. αποτελούν καθημερινά συμπτώματα, στους διαμένοντας πλησίον των κεραιών», ανέφερε Λουκάς Μαργαρίτης, καθηγητής Ραδιοβιολογίας, τμήμα Βιολογίας ΕΚΠΑ.

« Η πολιτεία οφείλει να λάβει τα απαραίτητα μέτρα, για να προστατέψει τους πολίτες ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων χωρών, όπου το πλαίσιο έχει γίνει πιο αυστηρό”, σχολίασε ο πρόεδρος του ΙΣΑ Γιώργος Πατούλης, προσθέτοντας παράλληλα ότι “και ο κάθε χρήστης αυτών των συσκευών πρέπει  να σέβεται τους κανόνες προστασίας και να μην κάνει κατάχρηση”

 

Κανόνες ασφαλούς χρήσης, της ασύρματης επικοινωνίας 

Χρησιμοποίησε το κινητό τηλέφωνο λογικά και για σύντομα τηλεφωνήματα.
Παιδιά κάτω των 12 ετών καλό είναι να μην χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα. 
Μην βάζεις το κινητό σε επαφή με το κεφάλι σου.
Μην κάνεις χρήση κινητού στο αυτοκίνητο, τρένο, αεροπλάνο ή ανελκυστήρα.
Μην κάνεις χρήση κινητού όταν υπάρχουν μικρά παιδιά, ή έγκυες γυναίκες γύρω σου.
Κράτησε το κινητό μακριά από το σώμα σου.
Όταν κάνεις χρήση κινητού, κράτα απόσταση από άλλους.
Μην τοποθετείς το κινητό στην τσέπη σου. 
Την νύχτα κλείνε πάντα το κινητό σου και απενεργοποίησε το Wi Fi.
Μην παίζεις παιχνίδια στο κινητό τηλέφωνο on-line, βάλτο σε airplane mode 
Ασύρματα LAN (Wi FI) μπορούν να σε εκθέσουν σε ακτινοβολία μικροκυμάτων.
Περιόρισε το Wi Fi και κάνε χρήση σταθερής – ενσύρματης σύνδεσης.
Όταν το σήμα που δέχεσαι είναι κακό μην τηλεφωνείς.
Αν έχεις πρόσβαση σε σταθερή γραμμή, κάνε χρήση αυτής κατά προτεραιότητα
Απενεργοποίησε επιλογές Wi Fi, Bluetooth, και Data, όταν δεν χρησιμοποιούνται

Σύμφωνα με τους ομιλητές πολλές επιστημονικές μελέτες και πορίσματα Ιδρυμάτων συστήνουν πιο προσεκτική και ελεγχόμενη έκθεση στην ακτινοβολία και προτείνουν μεταξύ άλλων τα εξής: Να αναθεωρηθεί η νομοθεσία και να τροποποιηθούν τα όρια έκθεσης, με βάση τα νέα βιολογικά δεδομένα, κατά το πρότυπο άλλων χωρών. Να ληφθούν μέτρα, για τη μείωση της έκθεσης των παιδιών. Να γίνεται χρήση ενσύρματου δικτύου, στα νηπιαγωγεία, σχολεία κ.α.. Η χορήγηση αδειών να μην περιλαμβάνει τοποθέτηση κεραιών, κοντά σε σχολεία, ημερήσια κέντρα φροντίδας, γηροκομεία, νοσοκομεία ή άλλα κτίρια όπου ευαίσθητες ομάδες ανθρώπων μένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Πηγή: praktoreio-ygeias.gr

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Μαρ 21 2017

Σύγχρονο «ναρκωτικό» για παιδιά το ίντερνετ

Παραμελούν τα μαθήματά τους, οι βαθμολογίες τους «πέφτουν» απότομα, ενώ μπορεί ακόμη και να εγκαταλείψουν το σχολείο.

Οι «κολλημένοι» με το διαδίκτυο Έλληνες μαθητές και μαθήτριες καταγράφουν υψηλά ποσοστά σχολικής αποτυχίας, αφού επτά στους δέκα παραδέχονται ότι οι επιδόσεις τους στο σχολείο έχουν μειωθεί λόγω του «εθισμού» τους στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης και τα on line παιχνίδια.

Την ίδια ώρα, το 24,1% των «εξαρτώμενων» από το διαδίκτυο μαθητών έχει μαθησιακές δυσκολίες και το 10,7% σχολική άρνηση.

Σοβαρές είναι, όμως, και οι επιπτώσεις στην ψυχολογία τους. Ο ένας στους δύο μαθητές που κάνει κατάχρηση του διαδικτύου βιώνει έντονα το αίσθημα του θυμού και του άγχους, ενώ δεν έχει καλές σχέσεις με τους γονείς και τα αδέλφια…

Τα ανησυχητικά αυτά στοιχεία περιλαμβάνονται σε έρευνα για την ανάλυση της ψυχοκοινωνικής λειτουργικότητας 227 εφήβων (197 αγοριών και 30 κοριτσιών) οι οποίοι προσήλθαν στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α Κυριακού κατά την τριετία 2014-2016 με αιτία την υπερβολική χρήση του διαδικτύου.

Τα βασικά αποτελέσματα της έρευνας, που διενεργήθηκε από τους Γ. Βασσάλου, Ε. Τζαβέλα, C. Richardson, Μ. Τσολιά & Α. Τσίτσικα και θα παρουσιαστεί στο 10ο ετήσιο σεμινάριο στην Εφηβική Ιατρική, στις 17-18 Μαρτίου στο Ζάππειο Μέγαρο, καταδεικνύουν τα εξής:

• Το 72,1% των εφήβων που προσήλθαν στην ΜΕΥ αναζητώντας βοήθεια για τον εθισμό τους στο διαδίκτυο ανέφερε πτώση της βαθμολογίας τους συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά. Παρατηρήθηκε, επίσης, ότι το 24,1 των «εξαρτώμενων» από το διαδίκτυο μαθητών είχε μαθησιακές δυσκολίες, το 10,8% εμφάνιζε Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ), ενώ το 10,7% είχε σχολική άρνηση.

• Θύματα bullying ήταν το 18,4% των εφήβων, ενώ το 22,1% ανέφερε αντικοινωνική συμπεριφορά. Αίσθημα θυμού ανέφερε το 50%, ενώ μόνο το 32,5% των εφήβων ανέφερε ότι είχε καλές σχέσεις με τους γονείς. Αυτοκτονικό ιδεασμό παρουσίασε το 11,6% των εφήβων (36% των κοριτσιών σε σύγκριση με 7,5% των αγοριών), άγχος το 53,6% και μελαγχολία το 33,9%.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η εκδήλωση μελαγχολίας στους εφήβους που κάνουν υπερβολική χρήση του διαδικτύου συσχετίζεται σε υψηλό ποσοστό με την απουσία φίλων και δραστηριοτήτων, ενώ τα αισθήματα του θυμού και της επιθετικότητας, όπως και η σχολική άρνηση, αποδίδονται στην απουσία καλών σχέσεων με τους γονείς και τα αδέλφια.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με άλλη έρευνα της ΜΕΥ που έγινε το 2015 σε σχολεία της Αττικής με τη συμμετοχή 655 μαθητών της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, τα παιδιά στην Ελλάδα έχουν την πρώτη τους επαφή με το ίντερνετ ήδη από την ηλικία των έξι ετών. Μάλιστα, το 51,2% των παιδιών της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού είναι μέλος σε μια τουλάχιστον σελίδα κοινωνικής δικτύωσης με ψευδή στοιχεία.

Οδηγίες προς γονείς

Πώς μπορούν οι γονείς να προστατεύσουν τα παιδιά τους όταν, μάλιστα, πολλοί γνωρίζουν λίγα πράγματα για τις νέες τεχνολογίες;

Σύμφωνα με την κ. Άρτεμις Κ. Τσίτσικα, η οποία είναι επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής και επιστημονικά υπεύθυνη της Μ.Ε,Υ. στη Β’ Παιδιατρική Κλινική Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», εξαιρετικής σημασίας είναι η ανοιχτή επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας και η εκμάθηση κανόνων ασφαλούς διαδικτύου:

1. Μαθαίνουμε στα παιδιά να μην εμπιστεύονται οποιαδήποτε πληροφορία στο διαδίκτυο και να την διασταυρώνουν.

2. Περιηγούμαστε συχνά μαζί τους στο διαδίκτυο (παράλληλη χρήση). Είναι ένας τρόπος επικοινωνίας – πέρα από επίβλεψη.

3. Με τη δική μας συνετή χρήση της τεχνολογίας παρέχουμε στα παιδιά μας ένα υγιές πρότυπο χρήσης.

4. Αποφεύγουμε να «δαιμονοποιούμε» την τεχνολογία, αντιθέτως συμμετέχουμε στις διαδικτυακές εφαρμογές των παιδιών μαζί με τα παιδιά και μαθαίνουμε τι τα ελκύει. Έτσι είμαστε πιο κοντά τους και όταν αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα, αυξάνονται οι πιθανότητες να μας μιλήσουν γι’ αυτό.

5. Παραμένουμε ενημερωμένοι για τις τεχνολογικές εξελίξεις, ώστε να μπορούμε ενεργά να «ακολουθούμε» τα διαδικτυακά ενδιαφέροντα των παιδιών μας – αλλά όχι να κρυφά «παρακολουθούμε» τα παιδιά μας.

6. Παρέχουμε ευκαιρίες για εξωσχολικές δραστηριότητες και ειδικά αθλητικές δραστηριότητες, ώστε το διαδίκτυο να είναι μέρος της ρουτίνας των παιδιών και να μην υποκαθιστά εξω-διαδικτυακές δραστηριότητες.

Βεβαίως, εκτός από τους γονείς, η ενημέρωση των παιδιών είναι σημαντικό να γίνεται και από τους εκπαιδευτικούς.

Σχετικές δράσεις προβλέπονται στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδας που καθιέρωσε φέτος το υπουργείο Παιδείας για τους μαθητές των Γυμνασίων, οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τους εθισμούς από διαδίκτυο, τα ναρκωτικά και το κάπνισμα, καθώς και για άλλα ευαίσθητα ζητήματα όπως είναι οι σχέσεις μεταξύ των φύλων μέσα από εργαστήρια, διαδραστικά παιχνίδια, θεατρικά δρώμενα, εικαστικές δραστηριότητες και προβολή ταινιών.

 

Πηγή: imerisia.gr

 

Μία απάντηση μέχρι τώρα

Επόμενα »