Σχέδιο Δράσης 2023 -2024 : Φιλαναγνωσία-Ένα ταξίδι στον κόσμο των βιβλίων
Το Σχέδιο Δράσης του σχολείου μας για το σχολικό έτος 2023-2024 αφορούσε
την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας των παιδιών, μέσα από την δημιουργική και εποικοδομητική
συνεργασία με την οικογένεια.
Το ταξίδι αυτό στον κόσμο των βιβλίων ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2023 με την δανειστική – ανταλλακτική βιβλιοθήκη, που λάμβανε χώρα μία φορά την εβδομάδα στο σχολείο. Τα παιδιά πρόσφεραν από ένα βιβλίο από το σπίτι τους για τις ανάγκες της δανειστικής βιβλιοθήκης, τα οποία στη συνέχεια τα δανειζόντουσαν, τα επεξεργαζόντουσαν με την οικογένεια, έκαναν μία εργασία πάνω στο βιβλίο και την παρουσίαζαν μετά στο σχολείο.
Καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς, το κάθε παιδί προετοίμαζε στο σπίτι μαζί με την οικογένειά του, ένα βιβλίο και το παρουσίαζε στα υπόλοιπα παιδιά, με την ενίσχυση πάντα των δασκάλων. Ακολουθούσε ομαδική εικαστική εργασία πάνω στο βιβλία, που δημιουργούσαν τα παιδιά σε μικρές ομάδες καθώς και ατομική ζωγραφική όπου κάθε παιδί ζωγράφιζε ότι του άρεσε από το βιβλίο. Στη συνέχεια το σύνολο των εργασιών παρουσιαζόταν στην ολομέλεια.
Παρουσίαση βιβλίων
Ατομική εικαστική έκφραση
Ομαδική συνεργατική δημιουργία
Παρακάτω μπορείτε να δείτε τα βιβλία που ήρθαν στο σχολείο και τις ομαδικές εργασίες που πραγματοποιήθηκαν
(η σειρά παρουσίασης είναι τυχαία).
Βιβλία όμως επεξεργαστήκαμε και με τους γονείς μας μέσα στην τάξη.
Οι γονείς χωρίστηκαν σε 5 ομάδες ανάγνωσης.
Κάθε ομάδα ανάγνωσης γονέων παρουσίαζε ένα βιβλίο στην ολομέλεια, μετά από πρόταση των εκπαιδευτικών.
Των επισκέψεων, προηγούνταν διαδικτυακές ή δια ζώσης συναντήσεις με τους γονείς της κάθε ομάδας,
με θέμα την οργάνωση και τη διεκπεραίωση της επίσκεψης. Η επεξεργασία του βιβλίου είχε την εξής διαδικασία:
Κάθε γονέας θα διάβαζε και από μία σελίδα του βιβλίου. Πριν την ανάγνωση ρωτούσε ένα παιδί να περιγράψει
τι βλέπει στην εικόνα και να κάνει μία πρόβλεψη. Στη συνέχεια γινόταν ανάγνωση της ιστορίας.
Στο τέλος του βιβλίου οι γονείς έθεταν ερωτήματα στα παιδιά, πάνω στην ιστορία.
Τα ερωτήματα είχαν διατυπωθεί από τους εκπαιδευτικούς και είχαν δοθεί στους γονείς.
Στη συνέχεια ακολουθούσε ομαδική εικαστική δημιουργία μεταξύ παιδιών και γονέων σε μικρές ομάδες, με θέμα το
περιεχόμενο της ιστορίας.
Τέλος την επόμενη μέρα, τα παιδιά δημιουργούσαν ατομικά έργα
(τι τους άρεσε περισσότερο), επάνω στο περιεχόμενο της ιστορίας.
1η Ομάδα
Μαζί με τους γονείς τα παιδιά δημιουργήσαν εικόνες που εκφράζουν συναισθήματα και αντέγραψαν και σχετικές λέξεις…
…τα οποία μεταμορφώθηκαν σε ένα επιδαπέδιο παιχνίδι
Αν τύχω σε εικόνα ή λέξη με θετικό συναίσθημα προχωράω μπροστά τόσο όσο υποδεικνύει ο αριθμός,
αν τύχω σε αρνητικό συναίσθημα, πηγαίνω πίσω τόσο όσο υποδεικνύει ο αριθμός.
2η ομάδα
Σε μικρά χαρτάκια χωρισμένα στα 4 σχεδιάσαμε με τους γονείς με μολύβι, εικόνες της επιλογής μας και σε κάθε κουτάκι έμπαιναν και 3 χρωματιστές τελείες.
Αργότερα τα χαρτάκια κόπηκαν ανακατεύτηκαν και σε μικρές ομάδες έπρεπε τα παιδιά να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν τις δικές τους εικόνες με τα σύμβολα που έβλεπαν και τα χρώματα που προτείνονταν σε κάθε κουτάκι.
3η ομάδα
Δημιουργούμε ομαδικές εικόνες. Σε κάποιες λέμε ΝΑΙ όταν απεικονίζουν κάτι θετικό για τους ανθρώπους
και σε κάποιες λέμε ΟΧΙ όταν απεικονίζουν κάτι αρνητικό. Μπορείτε να τις διακρίνετε;
4η ομάδα
Δημιουργούμε ομαδικές ζωγραφιές και στη συνέχεια μια άλλη ομάδα προσπαθεί να ζωγραφίσει την εικόνα μας, παρατηρώντας την… ανάποδα.
5η ομάδα
Κάθε παιδί ζωγραφίζει το αγαπημένο του παιχνίδι. Στη συνέχεια οι ζωγραφιές ανακατεύονται και τα παιδιά θα πρέπει να ζωγραφίσουν το παιχνίδι που τους έτυχε. Στη συνέχεια το κάθε παιδί θα πρέπει να αναγνωρίσει το αγαπημένο του παιχνίδι από τη ζωγραφιά του φίλου ή της φίλης του. Εσείς βρίσκετε τα ζεύγη;
To Πασχαλινό εργαστήρι γονέων, είχε επίσης θέμα του την φιλαναγνωσία. Τα παιδιά κλήθηκαν να εικονογραφήσουν σε συνεργασία μεταξύ τους και μαζί με τους γονείς τους, ένα πασχαλινό παραμύθι. Η διαδικασία ήταν η ακόλουθη: Κάθε ομάδα πήρε ένα χαρτί με οδηγίες (θέμα) ζωγραφικής. Στη συνέχεια μία μαμά, διάβαζε το παραμύθι με παύσεις και η ομάδα που θεωρούσε ότι άκουγε την εικονογράφησή της, το επεσήμανε. Οι εικόνες μπήκαν στη σειρά και στόλισαν την τάξη του νηπιαγωγείου.
Η ενίσχυση της φιλαναγνωσίας των παιδιών ενισχύθηκε και από τη συμμετοχή του σχολείου στο πρόγραμμα: ” Βιβλία Σε Ρόδες, όπου σε συνεργασία με τη Δ/νση Α/θμιας Εκ/σης Α Αθήνας, η βαλίτσα του προγράμματος με θεματική την οικογένεια, “ταξίδεψε” και ήρθε στο σχολείο μας.
Επιλέξαμε και επεξεργαστήκαμε με τα παιδιά 5 βιβλία, κάθε παιδί στη συνέχεια, δημιούργησε μία ζωγραφιά από το βιβλίο που του άρεσε περισσότερο , δημιουργήθηκε με αυτές ένα βιβλίο, το οποίο μπήκε στη βαλίτσα για να το δουν οι μαθητές του επόμενου σχολικού προορισμού της βαλίτσας.
Επιπλέον στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης, πραγματοποιήθηκαν και 2 διδακτικές επισκέψεις με θέμα το βιβλίο, συγκεκριμένα:
α) Επίσκεψη στο Σπίτι των Παραμυθιών /Το Μουσείο Αλλιώς και παρακολούθηση του προγράμματος: Η ιστορία
του βιβλίου
β) Επίσκεψη στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και παρακολούθηση του προγράμματος:
Δημιουργώντας Μικρά Βιβλία Τέχνης
Επιπλέον τα παιδιά δημιούργησαν σε συνεργασία σε μικρές ομάδες τα δικά τους βιβλία:
α) Στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων της Θεματικής Ενότητας : Ζω Καλύτερα- Ευ Ζην και της
υποθεματικής: Αυτομέριμνα με τίτλο: Μεσ΄ το σπίτι ας προσέχω, ατυχήματα να μην έχω, τα παιδιά
εικονογράφησαν ομαδικά τους κανόνες ασφαλείας μέσα στο σπίτι.
Στη συνέχεια, αυτές έγιναν ένα ψηφιακό βιβλίο γνώσεων, με τίτλο:
Κανόνες ασφαλείας στο σπίτι.
β) Τα παιδιά συνεργαστήκαν σε μικρές ομάδες, δημιούργησαν και εικονογράφησαν τη δική τους ιστορία. Κάθε
ομάδα συνέχιζε την ιστορία, από εκεί που την είχε αφήσει η προηγούμενη. Επίσης με την αξιοποίηση των
λογισμικών photostory 3 και paint, η ιστορία αυτή έγινε ένα ψηφιακό βιβλίο με τίτλο: Μια ιστορία φιλίας
αγάπης και συνεργασίας.
Τα πρώτο βιβλίο εστάλη μέσω email, στο 1ο Νηπιαγωγείο Νέας Χαλκηδόνας, το οποίο μας είχε ήδη στείλει και
αυτό μέσω email, ψηφιακά βιβλία που δημιούργησε. Στη συνέχεια οργανώθηκε διαδικτυακή συνάντηση των 2
σχολείων στην πλατφόρμα webex, όπου κάθε σχολείο παρουσίασε, ένα ακόμα ψηφιακό βιβλίο του. Συγκεκριμένα
το νηπιαγωγείο μας παρουσίασε το 2ο ψηφιακό βιβλίο που προαναφέρθηκε και από το άλλο νηπιαγωγείο
παρουσιαστήκανε 2 ψηφιακά βιβλία. Μετά το τέλος της κάθε ιστορίας, τα παιδιά του κάθε σχολείου
ερχόντουσαν στην κάμερα, συστηνόντουσαν και έλεγαν τι τους άρεσε περισσότερο από την ιστορία που άκουσαν
(λόγω χρόνου αυτό έγινε μόνο για το ένα από τα δύο βιβλία του 1ου Νηπιαγωγείου Νέας Χαλκηδόνας, για το
δεύτερο βιβλίο έγινε μόνο παρουσίαση).
Τα δύο βιβλία μας, εστάλησαν στα email των γονιών, με την παράκληση να ζωγραφίσουν κάτι που τους
άρεσε από το ένα βιβλίο ή και τα δύο και στη συνέχεια τα παιδιά έφεραν τα έργα των γονέων και τα
παρουσίασαν στο σχολείο, στην ολομέλεια.
Το 2ο βιβλίο μας, παρουσιάστηκε και στο τμήμα Α2 του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Φιλαδέλφειας, κατά τη διάρκεια επίσκεψής μας, στα πλαίσια της ομαλής μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες του Δημοτικού διάβασαν φωναχτά την ιστορία μας.
Τέλος η συγκεκριμένη ιστορία αποτέλεσε και το ενθύμιο της φετινής σχολικής χρονιάς.
Ολοκληρώνοντας, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά μέσα από την ψυχή και την καρδιά μας, όλους τους γονείς των παιδιών μας, που ανταποκρίθηκαν θετικά, ευχάριστα και δημιουργικά στις δραστηριότητες, όλου του Σχεδίου Δράσης. Ελπίζουμε και ευχόμαστε το παρόν Σχέδιο Δράσης να αποτελέσει πηγή έμπνευσης και γνώσης για όλους τους αναγνώστες και τις αναγνώστριες.
Παράταση Eγγραφών Σχολικού Έτους 2024-2025
Αγαπητοί Γονείς,
Σας ενημερώνουμε ότι οι εγγραφές στα νηπιαγωγεία για το σχολικό έτος 2024-2025,
παρατείνονται έως και τις 27 Μαρτίου 2024 .
Η Προϊσταμένη
Τζιώτη Αρετή
Αντίο Χειμώνα !!!
O Χειμώνας τελειώνει ! Τα ζωάκια, που έπεσαν σε χειμερία νάρκη …
…θα ξυπνήσουν σιγά σιγά και θα βγουν από τις φωλιές τους
Οι αμυγδαλιές αρχίζουν να ανθίζουν , καλωσορίζοντας σιγά σιγά την Άνοιξη !
και εμείς χαρούμενοι πετάμε τα κασκόλ τα γάντια και τα σκουφάκια μας
και φοράμε τα μαρτάκια μας,
τα οποία, μας έκανε δώρο ο σπουδαίος και υπέροχος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Φιλαδέλφειας, που πάντα μας έχει στην καρδιά του και τον ευχαριστούμε θερμά με όλη μας την αγάπη.
Εγγραφές σχολικού έτους 2024-2025
Αγαπητοί γονείς,
Σας ενημερώνουμε, ότι από 1 -20 Μαρτίου 2024, θα πραγματοποιηθούν οι εγγραφές στα νηπιαγωγεία, για το σχολικό έτος 2024-2025. Επισυνάπτουμε την εγκύκλιο των εγγραφών, όπου αναφέρεται η διαδικασία της ηλεκτρονικής εγγραφής καθώς και τη σχολική περιφέρεια του νηπιαγωγείου. Στη συνέχεια οι εγγραφές θα ολοκληρώνονται, κατόπιν ραντεβού από Δευτέρα έως Παρασκευή 10:00 με 13:00.
Τρόποι επικοινωνίας για ραντεβού :
Τηλέφωνα : 2102519004 – 2128098173 (10:00 με 13:00)
E- mail : mail@1nip-n-filad.att.sch.gr
H Προϊσταμένη
Τζιώτη Αρετή
Τέχνες, Χρώματα, Σχήματα
Κι ενώ το φθινόπωρο έφτανε στο τέλος του, “συναντηθήκαμε” με κάποιους εκπροσώπους της Τέχνης.
Ένας από αυτούς ήταν ο Wassily Kandinsky…
“Μελέτη Χρωμάτων, Τετράγωνα με Oμόκεντρους Κύκλους”
( πηγή φωτογραφίας : https://en.wikipedia.org/wiki/Wassily_Kandinsky#/media/File:Vassily_Kandinsky,_1913_- _Color_Study,_Squares_with_Concentric_Circles.jpg)
… όπου στη συνέχεια, επιχειρήσαμε κι εμείς να δημιουργήσουμε τους δικούς μας “κύκλους”.
Με αφορμή το γλυπτό, Ομπρέλες του Γιώργου Ζογγολόπουλου …
(πηγή φωτογραφίας : https://2steps.gr/index.asp?xkey=4196,
όνομα αρχείου : 2steps.gr_Umbrellas_Sculpture_Zongolopoulos_Nea Paralia_Thessaloniki_Macedonia_001 )
… δημιουργήσαμε στο χαρτί τα δικά μας γλυπτά.
Στην επίσκεψή μας στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή,
μεταξύ άλλων Καλλιτεχνών ήρθαμε σε επαφή και με έναν πίνακα του Jackson Pollock.
“Αριθμός 13, 1950”
(πηγή φωτογραφίας: https://goulandris.gr/el/collection/highlights,
όνομα αρχείου: Pollock-Jackson-Number-13-1950-904-s026-PHOTO2023)
Στη συνέχεια στην τάξη μας είδαμε τα ακόλουθα δύο video :
Και μετά προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε έναν ομαδικό πίνακα με τα χρώματα του φθινοπώρου, αξιοποιώντας την τεχνική του Καλλιτέχνη. Διαπιστώσαμε ότι ο Jackson Pollock, δημιουργούσε τους πίνακές του κάνοντας τα σχέδια και τα χρώματα να “χορεύουν”, πάνω στον καμβά. Έτσι κι εμείς, υπό τους ήχους του Antonio Vivaldi και συγκεκριμένα του μουσικού κομματιού “Φθινόπωρο”, που ακούγαμε μέσα από το παρακάτω video:
γινόμασταν φύλλα που χόρευαν με τον αέρα και στη συνέχεια αυτόν τον χορό, τον “μεταφέραμε” στη δημιουργία .
Την τεχνική του jackson Pollock την αξιοποιήσαμε και στα Χριστουγεννιάτικα Δέντρα μας,
που όλα μαζί συνέθεσαν δύο μεγαλύτερα δέντρα.
Δημιουργήσαμε και με την τεχνική του Κολάζ . Ο καθ’ένας και η κάθε μία από εμάς έκοψε τα χαρτόνια του σε όποια μορφή και σχήμα επιθυμούσε και στη συνέχεια συνθέσαμε μία ακόμα ομαδική εργασία ενός δέντρου στη βροχή, με ξερά φύλλα στα φθινοπωρινά χρώματα .
Δημιουργήσαμε όμως και με συμβατικά σχήματα : τρίγωνο, τετράγωνο, ορθογώνιο παραλληλόγραμμο, κύκλος, αστέρι, καρδιά.
Στο Χριστουγεννιάτικο Εργαστήρι του σχολείου, συνεργαστήκαμε με τους γονείς μας, αλλά και με τους γονείς των άλλων συμμαθητών και συμμαθητριών μας και μέσα σε κάθε σχήμα φτιάχναμε μοναδικές δημιουργίες συνεργασίας , οι οποίες “συναντήθηκαν” και συνέθεσαν τα ακόλουθα δέντρα:
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, είδαμε και τον ακόλουθο πίνακα του Joan Miro:
Η ακρίδα
(πηγή φωτογραφίας https://goulandris.gr/el/collection/highlights,
όνομα αρχείου: Miro-Joan-La-Sauterelle-921-s022)
Αργότερα στο σχολείο παρατηρήσαμε και μελετήσαμε και άλλα έργα του συγκεκριμένου Καλλιτέχνη,
και στη συνέχεια δημιουργήσαμε τους ακόλουθους πίνακες (δέντρο, παιδάκι, πουλάκι, αστέρι).
(https://www.joan-miro.net/the-smile-of-the-flamboyant-wings.jsp)
Οι συγκεκριμένοι πίνακες αποτέλεσαν και τα ημερολόγιά μας για το νέο έτος 2024.
3 Δεκεμβρίου Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία
Τα παιδιά παρακολούθησαν το ακόλουθο video:
Μέσα από συζήτηση, προβληματισμό, ανταλλαγή συναισθημάτων, σκέψεων και απόψεων, η ομάδα των παιδιών, κατέληξε στα ακόλουθα συμπεράσματα, τα οποία σε συνεργασία κατέγραψαν , τα αγκάλιασαν με τα χεράκια τους και τα ενίσχυσαν με τα μοναδικά προσωπάκια τους.
Αξίες και Στάσεις ζωής : σπουδαίες, ανεκτίμητες, απαραίτητες για την ευτυχία όλων των ανθρώπων .