Tο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Νερο…εξερευνητές» που υλοποιήθηκε στις τάξεις μας τους τελευταίους δύο μήνες, αποτελεί τον 3ο κύκλο Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Ανήκει στη θεματική ενότητα «Φροντίζω το Περιβάλλον», στον τομέα «Οικολογία- Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά». Είναι εγκεκριμένο από το ΙΕΠ και συνδέεται με τον Παγκόσμιο Στόχο 6 της Βιώσιμης ανάπτυξης στην πλατφόρμα in action for a better world.
Tο 75% του ανθρώπινου σώματος και το 75% του πλανήτη μας αποτελούνται από νερό, βασικό στοιχείο για τον οργανισμό μας. Το αγαθό αυτό θεωρείται δεδομένο ενώ δεν είναι!
Τα παιδιά, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, ομαδικά κινητικά παιχνίδια και πειράματα, ανακαλύπτουν:
- τις σπουδαίες ιδιότητες του νερού, τις μορφές και τον κύκλο του
- την κατανομή του στο χώρο και στο χρόνο
- τη σημασία του για τη βιοποικιλότητα
- τη ρύπανση του νερού
- το νερό και τα προβλήματα ανά τον κόσμο
- απλούς τρόπους για την εξοικονόμηση και προστασία του.
Ξεκινήσαμε, παρατηρώντας την υδρόγειο σφαίρα και τα χρώματά της! Είναι φοβερό πόσο μεγάλο μέρος του πλανήτη μας καλύπτεται από νερό! Και να ήταν μόνο αυτό…
Διαβάσαμε το βιβλίο «Νερό, Νεράκι» και ανακαλύψαμε πως το νερό μας συντροφεύει σε όλη μας τη ζωή! Πόσα πράγματα έχουμε ακόμη να μάθουμε…
Πού υπάρχει; Σε τί χρησιμεύει; Καταγράψαμε τις γνώσεις μας και, μέσα από εποπτικό υλικό και εκπαιδευτικά βίντεο, τις εμπλουτίσαμε.
Μπορούμε, όμως, να χρησιμοποιήσουμε όλο το νερό του πλανήτη; Υπάρχει αρκετό για όλους; Μήπως έχει κάποιο παράπονο το νερό από εμάς; Για να δούμε…
Μέσα από κουκλοθέατρο, συντροφιά με τον ήρωά μας, Άκη Νεράκη, δόθηκαν τα πρώτα ερεθίσματα σχετικά με τη σημασία του νερού για την διατήρηση της ζωής στον πλανήτη.
Γνωρίσαμε τον κύκλο του νερού και τις μορφές που μπορούμε να το συναντήσουμε στη φύση. Είδαμε εικόνες στον υπολογιστή από λίμνες, ποτάμια, θάλασσες… Μάθαμε και πολλές νέες λέξεις, εξάτμιση, συμπύκνωση, βροχόπτωση, συγκέντρωση…
Δοκιμάσαμε να αποτυπώσουμε το φαινόμενο της βροχόπτωσης με αφρό ξυρίσματος και χρώμα και εντυπωσιαστήκαμε!
Αναπαραστήσαμε τη διαδρομή του νερού με το σώμα μας, γίναμε σταγόνες και κολυμπήσαμε στη θάλασσα, εξατμιστήκαμε, ανεβήκαμε στα σύννεφα, μεταμορφωθήκαμε σε χιονονιφάδες, βρέξαμε βουνά και κάμπους, βρεθήκαμε στο ποτάμι και πάλι στη θάλασσα…
Παίξαμε και παιχνίδια με τις μορφές του νερού, φτιάξαμε τα δικά μας σύννεφα, μάθηση και διασκέδαση μαζί.
Έπειτα, μέσα από πειράματα, είδαμε από κοντά τις μορφές του νερού, ανακαλύψαμε στην πράξη τις ιδιότητές του, γνωρίσαμε τη βύθιση και την πλεύση, μάθαμε και το γράμμα Ν,ν.
Το μέλι βυθίστηκε , το λάδι επιπλέει
Φυσικά φτιάξαμε μοναδικές δημιουργίες με… νερομπογιές!
Σπουδαίο πράγμα το νερό και απαραίτητο για τη ζωή στον πλανήτη μας. Έχουν, όμως, όλοι οι άνθρωποι πρόσβαση σε καθαρό και πόσιμο νερό; Και, αλήθεια, θα είναι η ποσότητά του αρκετή για να καλύπτει τις ανάγκες μας για πάντα; Εμείς οι άνθρωποι τι κάνουμε για αυτό; Και τι θα μπορούσαμε να κάνουμε;
Φτάσαμε στη ρύπανση του νερού από τον άνθρωπο και τις άσχημες συνέπειές της στους ζωντανούς οργανισμούς.
Δεν μας άρεσαν πολύ αυτά που ανακαλύψαμε, χρειάζεται να προστατεύσουμε το νερό!
Τι άλλο μπορούμε να κάνουμε; Μιλήσαμε για τους τρόπους εξοικονόμησης νερού, μάθαμε και μέσα από το παιχνίδι να μην το σπαταλάμε ενώ ταυτόχρονα εξασκήσαμε και τα μαθηματικά μας!
Νερο…κουβαλητές!
Τελευταίο βήμα, να αναλάβουμε δράση, να μάθουν και οι μεγάλοι πόσο πολύτιμο είναι το νερό! Τα παιδιά συνεργάστηκαν και έφτιαξαν αφίσες, με μηνύματα που επέλεξαν τα ίδια. Τις τοποθετήσαμε στους πίνακες της αυλής για να μπορούν να τις δουν όλοι!
Όχι μόνο σωστοί «Νερο…εξερευνητές»
αλλά και υπεύθυνοι «Νερο…υπερασπιστές!»