Ο Αυτισμός είναι μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία, καθώς και από περιορισμένη, επαναλαμβανόμενη και στερεότυπη συμπεριφορά. Όλες αυτές οι ενδείξεις ξεκινούν πριν το παιδί γίνει τριών ετών.
Στην διαταραχή του αυτισμού εμπλέκονται διάφορες εγκεφαλικές δομές με τρόπο που δεν έχει διασαφηνιστεί επαρκώς. Οι δύο άλλες διαταραχές του φάσματος του αυτισμού (ASD) είναι το σύνδρομο Άσπεργκερ, στο οποίο δεν παρατηρείται καθυστέρηση στη γνωστική ανάπτυξη και τη γλώσσα, και η Εκτεταμένη διαταραχή της ανάπτυξης – Μη προσδιοριζόμενη αλλιώς (PDD-NOS), όπου διαγνώσκεται όταν δεν πληρούνται επαρκώς τα κριτήρια για τις άλλες δύο διαταραχές Ο αυτισμός αποτελεί μία σοβαρή νεύρο-ψυχιατρική διαταραχή, που διαρκεί μία ολόκληρη ζωή και είναι συνήθως παρούσα από τη γέννηση του παιδιού πέρα από τη ζωή του παιδιού που επηρεάζεται άμεσα, αλλάζει και αυτή των οικογενειών τους, δηλαδή του ευρύτερου κοινωνικού πλαισίου. Δυστυχώς, ο αυτισμός προς το παρόν δε θεραπεύεται και είναι μια ισόβια κατάσταση.
Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού καθιερώθηκε με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ την 1η Νοεμβρίου 2007 και αποφασίστηκε να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, αρχής γενομένης από το 2008.
Σκοπός της είναι να ενημερώσει την παγκόσμια κοινή γνώμη για τον αυτισμό και τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία.
Στο 13ο Νηπιαγωγείο υπάρχει τμήμα ένταξης στο οποίο όλα αυτά τα χρόνια της λειτουργίας του έχουν φοιτήσει πολλά παιδιά με αυτισμό ή με αυτιστικά στοιχεία. Στην αρχή ήταν δύσκολο να πείσουμε τους γονείς των υπόλοιπων παιδιών να δεχτούν και όχι απλώς να ανεχτούν την κοινή φοίτηση αλλά και να βγάλουμε την προκατάληψη ακόμα και των συναδέλφων. Για όλους ήταν δύσκολο…λεπτές ισορροπίες που δεν έπρεπε να διαταραχτούν εις βάρος κανενός και στη μέση όλων των διενέξεων των αμφιβολιών και πολλές φορές και της απογοήτευσης αυτά τα παιδιά . Χαιρόμαστε και αισθανόμαστε περήφανες που στο διάβα των χρόνων το τμήμα ένταξης μας έπαψε να αποτελεί τον αποδιοπομπαίο τράγο και που οι γονείς πια βλέπουν αυτό το τμήμα σαν ισάξιο με τα υπόλοιπα . Χαιρόμαστε που καταφέραμε να διδάξουμε στους γονείς την προνομιακή θέση που βρίσκονται τα παιδιά τους από την συναναστροφή τους με τα παιδιά του τμήματος ένταξης.
Από τη θέση της ειδικής νηπιαγωγού θα ήθελα να εκφράσω από καρδιάς τις ευχαριστίες μου στις συναδέλφους του 13ου και 17ου νηπιαγωγείου για τον σεβασμό και κυρίως την αγάπη που περιβάλλουν καθημερινά τα παιδιά του τμήματος ένταξης . Επίσης ένα μεγάλο ευχαριστώ για τις μεγαλειώδεις γιορτές και δράσεις που διοργανώνουμε από κοινού με κύριο γνώμονα την συμμετοχή όλων των παιδιών . Κάτι που για να συμβεί απαιτούνται κυρίως μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις οι οποίες θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι είναι κατά πολύ πιο δύσκολες να πραγματωθούν και να οργανωθούν από ότι οι δράσεις με λόγια καθώς υπάρχουν πολλές εκδηλώσεις – πρότυπα με λόγια ενώ δεν υπάρχουν αντίστοιχα τόσες πολλές μουσικοχορευτικές.Κοινός στόχος των νηπιαγωγείων μας είναι η ευαισθητοποίηση των νηπίων σε θέματα διαφορετικότητας αλλά και η ένταξη όλων των παιδιών στο κοινωνικό σύνολο. Ευελπιστούμε οι βάσεις που βάζουμε στα νηπιαγωγεία μας ,παιδαγωγώντας τα νήπια μας στο σεβασμό και στην ευελιξία των μεθόδων επικοινωνίας , να έχουν χρονική συνέχεια στα χρόνια της ωρίμανσής τους έτσι ώστε κάποτε να δημιουργηθεί μια κοινωνία που θα δείχνει έμπρακτα το σεβασμό της στη διαφορετικότητα και όχι μόνο κατά τις παγκόσμιες επετειακές μέρες.
Σας ευχαριστώ
Η Νηπιαγωγός του τμήματος Ένταξης
Κατερίνα Μαυρογονάτου
Ακολουθούν ολιγόλεπτα βιντεάκια εξοικείωσης και γνωριμίας εμ τον αυτισμό που τα παιδιά των νηπιαγωγείων μας τα έχουν παρακολουθήσει σε πολλές χρονικές στιγμές μέσα στη διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο σήμερα.