Aρχείο Δημοσιευμάτων

“Η Εκκλησία στη Μεταπολίτευση (1974 – 2024)” – ‘Aρθρο X. Ανδρεόπουλου στο “Orthodoxia.info” (23.07.2024)

50 χρόνια πριν…. 24η Ιουλίου 1974, ώρα 4η πρωϊνή. Ο Κων. Καραμανλής ορκίζεται από τον Αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ ως Πρωθυπουργός της Κυβερνήσεως Εθνικής Ενότητος, υπό το βλέμμα του εκπροσώπου του ήδη καταρρεύσαντος δικτατορικού καθεστώτος στρατηγού Γκιζίκη. Ξημερώνει Δημοκρατία!

Toυ Χάρη Ανδρεόπουλου*

Συμπληρώνονται 50 χρόνια από τη Μεταπολίτευση, από την 24η Ιουλίου του 1974, όταν στα ξημερώματα της ημέρας αυτής, μετά την πτώση (ουσιαστικά: αυτοδιάλυση…) του δικτατορικού καθεστώτος της Επταετίας (1967-1974), με την ορκωμοσία του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ως Πρωθυπουργού, από τον Αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ, ξημέρωνε Δημοκρατία! Ποιες ήταν απόψεις του Κων. Καραμανλή για τη στάση της δικτατορίας απέναντι στην Εκκλησία και πως η αποκατάσταση της δημοκρατικής ομαλότητας στη χώρα συνδέθηκε με την διασφάλιση της σταθερότητας και ηρεμίας σε κρίσιμους θεσμούς, με επιρροή στη κοινωνία, όπως η Εκκλησία;

Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας ο Κων. Καραμανλής επανειλημμένως είχε “καυτηριάσει” την εργαλειοποίηση της θρησκείας από το καθεστώς.  Στα τέλη του 1969, εποχή κατά την οποία εξελίσσεται εμφαντικώς η προπαγάνδα του δικτατορικού καθεστώτος των Συνταγματαρχών, ο αυτοεξόριστος τότε στο Παρίσι Κωνσταντίνος Καραμανλής, σε συνέντευξή του στην ελβετική εφημερίδα “Journal de Geneve” (1η Οκτωβρίου 1969), διακωμωδώντας την «ελληνοχριστιανική» εκδοχή της πολιτικής της δικτατορίας θα δηλώσει: «Το καθεστώς των Αθηνών στερούμενον ιδιαιτέρου ιδεολογικού προσανατολισμού εις ουδεμίαν μορφήν πολιτεύματος – ούτε καν της κλασικής δικτατορίας – ανταποκρίνεται. Και το εν λόγω κενόν δεν δύναται να πληρωθεί ούτε με μεσαιωνικάς θεοκρατικάς εννοίας, ούτε με συνθήματα ως το “Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών”, ενώ αι μέθοδοι του καθεστώτος είναι ελάχιστα χριστιανικαί…».

Είναι σαφές ότι με τις δηλώσεις του αυτές ο Καραμανλής επιχειρεί να αποκόψει τον ομφάλιο λώρο της δικτατορίας από τον χώρο της συντηρητικής δημοκρατικής παρατάξεως που θα μπορούσε θεωρητικώς να παράσχει στο στρατιωτικό καθεστώς μια υποτυπώδη αποδοχή. Από τις δηλώσεις του Καραμανλή δεν λείπει και η καυστική ειρωνεία για την πολιτική εκμετάλλευση της θρησκείας και μάλιστα, όπως σημειώνει, μια εκμετάλλευση «με μεθόδους ελάχιστα χριστιανικάς». Πρόκειται για αιχμηρή κριτική αναφορά στις καθεστωτικές πρακτικές στον χώρο της θρησκείας, τις οποίες ο Καραμανλής διακωμωδεί θεωρώντας τες ως μια παρωδία θρησκευτικότητας, με την οποία η αυθεντική θρησκεύουσα συντηρητική δημοκρατική παράταξη ουδεμία μπορεί να έχει σχέση. (περισσότερα…)

Μάθημα “Ηθικής” για όσους παίρνουν απαλλαγή απ΄ τα Θρησκευτικά * Σε Θεολόγους (ΠΕ01) και Φιλολόγους (ΠΕ02) η Α΄ ανάθεση διδασκαλίας.

ΤΑΞΗ 2

Σύμφωνα με σημερινό ρεπορτάζ της εφημερίδος “Καθημερινή”, το μάθημα της “Ηθικής” θα διδάσκονται όσοι μαθητές θα παίρνουν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά. Αυτό αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, δρομολογώντας τις ενέργειες για κατάρτιση του προγράμματος σπουδών και τη συγγραφή των βιβλίων. Η θεσμοθέτηση νέου μαθήματος εκτιμάται ότι θα αυξήσει τις αιτήσεις για απαλλαγή από γονείς μαθητών, οι οποίες σήμερα είναι γύρω στις 10.500 ετησίως.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα ορίζει το υπουργείο Παιδείας, «μαθητές οι οποίοι δεν είναι xριστιανοί oρθόδοξοι (δηλαδή αλλόθρησκοι, ετερόδοξοι, άθρησκοι, άθεοι, αγνωστικιστές), μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να απαλλαγούν από την υποχρέωση παρακολούθησης του μαθήματος των Θρησκευτικών, υποβάλλοντας σχετική αίτηση στον διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία θα αναφέρεται το εξής: “Λόγοι θρησκευτικής συνείδησης δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή (μου ή του παιδιού μου) στο μάθημα των Θρησκευτικών”. Η αίτηση υπογράφεται από τον μαθητή, εάν είναι ενήλικος, ή και από τους δύο γονείς/κηδεμόνες του, εάν είναι ανήλικος». Με βάση απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, για όσους μαθητές παίρνουν απαλλαγή η πολιτεία οφείλει να εισαγάγει εναλλακτικό μάθημα για τους απαλλασσόμενους.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τα σενάρια που εξετάστηκαν για τον τύπο του μαθήματος ήταν ένα ουδετερόθρησκο ή ένα απολύτως θρησκειολογικό μάθημα. Τελικά επελέγη οι μαθητές να διδάσκονται Ηθική.

Θα διδάσκεται από τη Γ΄ Δημοτικού έως τη Γ΄ Λυκείου, αλλά για να συγκροτηθεί ένα τμήμα θα πρέπει να έχουν πάρει απαλλαγή από τα Θρησκευτικά τουλάχιστον 10 μαθητές σε μία τάξη.

Πενταμελής επιτροπή

Μάθημα Ηθικής για όσα παιδιά δεν διδάσκονται Θρησκευτικά-1Το μάθημα θα διδάσκεται στις χρονιές και τις ώρες που διδάσκονται και τα Θρησκευτικά, δηλαδή από την Γ΄ Δημοτικού έως την Γ΄ Λυκείου (τα Θρησκευτικά διδάσκονται εβδομαδιαίως στο Δημοτικό 2 ώρες σε Γ΄ και Δ΄ , από μία ώρα σε Ε΄ και ΣT΄, από 2 ώρες στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου, και 2-2-1 είναι οι ώρες σε Α΄-Β΄-Γ΄ Λυκείου αντίστοιχα). Βεβαίως, για να συγκροτηθεί ένα τμήμα Ηθικής θα πρέπει να έχουν πάρει απαλλαγή τουλάχιστον 10 μαθητές σε μία τάξη. Αρα, όπως προκύπτει, αυτό θα συμβεί στις μεγάλες περιφέρειες της χώρας και όπου υπάρχει συγκέντρωση αλλοθρήσκων. Στην περίπτωση που απαλλαγή από τα θρησκευτικά πάρουν λιγότεροι από δέκα μαθητές σε μία τάξη, τότε αυτοί την ώρα των Θρησκευτικών είτε θα παρακολουθούν άλλα μαθήματα σε κάποιο άλλο τμήμα της τάξης τους, είτε θα κάνουν κάποια ερευνητική εργασία (project).

Για την κατάρτιση των προγραμμάτων σπουδών έχει οριστεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) πενταμελής επιτροπή. Συντονιστής του έργου ορίστηκε ο κ. Στέλιος Βιρβιδάκης, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής θα είναι η κ. Βάσω Κιντή, καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο ΕΚΠΑ, η κ. Αννα Ντιντή, εξειδικευμένη στο πεδίο της διδασκαλίας της Φιλοσοφίας και Ηθικής στα παιδιά, ο κ. Σταύρος Καραγεωργάκης, φιλόλογος σε σχολείο της Θεσσαλονίκης, και η κ. Χαρινέλα Τουρνά, σχολική σύμβουλος. Οπως ανέφερε χθες στην «Κ» ο κ. Βιρβιδάκης, το μάθημα θα αναφέρεται σε ηθικές αξίες, και για τη διαμόρφωση της ύλης του ανά τάξη θα μελετηθούν αντίστοιχες περιπτώσεις στο εξωτερικό. Ενδεικτικά, στη Γερμανία σε κάποια κρατίδια διδάσκεται ηθική φιλοσοφία σε όσους μαθητές απαλλάσσονται από τα Θρησκευτικά. Επίσης, στόχος είναι το πρόγραμμα σπουδών να διαμορφωθεί με βάση την ηλικία των μαθητών, ενώ κρίσιμο είναι ποια ειδικότητα θα επιλεγεί να το διδάξει. Οι πρώτες σκέψεις κάνουν λόγο για σύνταξη δύο βιβλίων του μαθήματος για το δημοτικό και από ένα σε γυμνάσιο και λύκειο. Προς το παρόν δεν έχει αποσαφηνιστεί, αλλά προτεραιότητα φαίνεται να έχουν οι φιλόλογοι και οι θεολόγοι. Δικαίωμα μπορούν να κατοχυρώσουν και οι απόφοιτοι τμημάτων κοινωνικής ανθρωπολογίας. Επίσης, πρέπει να βρεθούν επιπλέον αίθουσες για τη διδασκαλία του μαθήματος. Μετά την κατάρτιση του προγράμματος σπουδών, θα γίνει πιλοτική εφαρμογή του στα Πειραματικά Σχολεία και κατόπιν θα εισαχθεί στα σχολεία, «το νωρίτερο από το 2027», όπως δήλωσε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.

Σήμερα οι μαθητές που παίρνουν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά «εάν δεν παραμένουν στο προαύλιο την ώρα του μαθήματος, μπορεί να παρακολουθούν μάθημα σε κάποιο άλλο τμήμα», όπως ανέφερε στην «Κ» έμπειρος θεολόγος. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως δεν κάνουν τίποτε.

 

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Εγκύκλιος – Προκήρυξη του Υπ. Παιδείας για την εισαγωγή ιεροσπουδαστών στις Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (Σ.Μ.Υ.Κ.)

Ιερεύς σχολή κληρικών 1

Από τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων / Τμήμα Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης και Θρησκευτικής Αγωγής του Υπ. Παιδείας και Θρησκευμάτων εξεδόθη η Εγκύκλιος – Προκήρυξη για την εισαγωγή ιεροσπουδαστών στις Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (Σ.Μ.Υ.Κ). της Ριζαρείου Εκκλησιαστικής Σχολής (Αθηνών), Βελλάς Ιωαννίνων και Ηρακλείου Κρήτηςγια το σπουδαστικό έτος 2024-2025. 

Οι ενδιαφερόμενοι να φοιτήσουν στις εν λόγω Σχολές  μπορούν να υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής σύμφωνα με τις αναλυτικές οδηγίες που περιέχονται στη σχετική εγκύκλιο, την οποία μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω ψηφιακό σύνδεσμο (link). 

Δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής και την εισαγωγή στις Σ.Μ.Υ.Κ. έχουν:

α. άρρενες Έλληνες πολίτες ή ομογενείς που έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18ο) έτος της ηλικίας τους, κάτοχοι απολυτηρίου Γενικού Εκκλησιαστικού Λυκείου του ν.3432/2006 (Α’ 14), Πρότυπου Εκκλησιαστικού Λυκείου του ν.4823/2021 (Α΄136), Γενικού Λυκείου, κάτοχοι απολυτηρίου ή πτυχίου Επαγγελματικού Λυκείου ή ισότιμου τίτλου σπουδών σχολείου Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, που κατέχουν τα προσόντα για να χειροτονηθούν κληρικοί και έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ή έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές.

β. αλλοδαποί πολίτες κρατών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο έτος (18ο) της ηλικίας τους και είναι κάτοχοι τίτλων ισότιμων προς εκείνους της παρ. 1. Σε αυτήν την περίπτωση απαιτείται γνώση ελληνικής γλώσσας κατ’ ελάχιστον επιπέδου Α2, όπως προβλέπεται στο άρθρο 76 του ν. 4763/2020 (Α΄ 254).

Οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά υποβάλλονται εντός αποκλειστικής προθεσμίας που άρχισε την 12η Ιουλίου 2024 και ώρα 08:30 και λήγει την 20η Αυγούστου 2024 και ώρα 23:59.

Διαβάστε εδώ την Εγκύκλιο από το σχετικό σύνδεσμο (link):

Eγκύκλιος εισαγωγής ιεροσπουδαστών ΣΜΥΚ, 2024-2025

 

Νέος Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ ο πρωτοπρεσβύτερος – καθηγητής π. Αθανάσιος Γκίκας, εκ Λαμίας

γκικας 1

 

Νέος Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ εξελέγη σήμερα με τις ψήφους των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης (του συγκροτουμένου εκ των μελών ΔΕΠ των δύο Τμημάτων της Σχολής, του Τμ. Θεολογίας και του Τμ. Κοινωνικής Θεολογίας) ο Καθηγητής Ποιμαντικής, αιδεσιμολογιώτατος πρωτοπρεσβύτερος Αθανάσιος Γκίκας (φωτ.).

Ο νέος Κοσμήτορας που θα έχει τριετή θητεία (2024-2027), γεννήθηκε στη Λαμία N. Φθιώτιδος το 1959 και διαμένει στη Θεσσαλονίκη. Εκτός της ακαδημαϊκής του ιδιότητας και δραστηριότητας είναι έγγαμος κληρικός και ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως. Διακονεί ως Οικονόμος και Πνευματικός, το Ιερό Μετόχιο του Αγίου Χαραλάμπους, της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας του Αγίου Όρους στη Θεσσαλονίκη.

Η ποιμαντική του δραστηριότητα στον χώρο αυτό περιλαμβάνει καθημερινό λατρευτικό πρόγραμμα, το μυστήριο της εξομολογήσεως, κατήχηση και συμβουλευτική προς νέους και εφήβους, συμβουλευτική οικογένειας και αντιμετώπιση προβληματικών κοινωνικών καταστάσεων.

Αυτή η δραστηριότητα είναι ενταγμένη στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα και αποτελεί, εκτός της πνευματικής της αξίας, περιεχόμενο επιστημονικής εμπειρίας και κατάρτισης στο πρακτικό πλαίσιο της Ποιμαντικής ως επιστήμης. Τροφοδοτεί τη διατύπωση της θεωρίας των μαθημάτων της Ποιμαντικής, της Ποιμαντικής Ψυχολογίας και της Συμβουλευτικής ως πρακτικών μαθημάτων της σπουδής της θεολογίας, προς την κατάρτιση των φοιτητών ως εκπαιδευτικών και κυρίως των υποψηφίων κληρικών.

Κατά την διετή εκπαιδευτική του άδεια στην Μεγάλη Βρετανία (1986-1988) διακόνησε την ομογένεια ως εφημέριος της Ελληνορθόδοξης Κοινότητας της Γλασκώβης στη Σκωτία, όπου ανέπτυξε ποιμαντική δράση για την πρόοδο της Κοινότητας στους εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς και πνευματικούς στόχους της.

* Δείτε εδώ: Το πλήρες Βιογραφικό

Στον αιδεσιμολογιώτατο π. Αθανάσιο Γκίκα, επί τη εκλογή του στη θέση του Κοσμήτορος της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, ευχόμαστε καλή δύναμη με κάθε παρά Θεού ευλογία στο έργο του.

 

Τα «Νομοκανονικά» περί εκκλησιαστικής περιουσίας – Aφιέρωμα στη συγκριτική θεώρηση των διαφορετικών νομικών καθεστώτων για το περιουσιακό στις Εκκλησίες Κύπρου και Ελλάδος

IMG 20240701 215215
Eφημ. “Ελευθερία” Λαρίσης, Δευτέρα, 01.07.2024, σελ. 4η

Eξώφυλλο

Με αφιέρωμα στην Ημερίδα που συνδιοργάνωσαν η Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και η Εταιρεία Εκκλησιαστικού και Κανονικού Δικαίου με θέμα «Η Εκκλησιαστική περιουσία στις Εκκλησίες Κύπρου και Ελλάδος: Συγκριτική θεώρηση» κυκλοφορήθηκε το νέο τεύχος (1/2024) της εξαμηνιαίας Επιθεωρήσεως Εκκλησιαστικού και Κανονικού Δικαίου (τα) «Νομοκανονικά».

Η Ημερίδα που ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Κύπρου κυρού Χρυστοστόμου Β΄ πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στη Κυπριακή πρωτεύουσα με κεντρικό θεματικό άξονα τη συγκριτική θεώρηση ενός μείζονος ζητήματος, εκείνου της εκκλησιαστικής περιουσίας στο σύνολό της, μεταξύ δύο ομοδόξων και ομογλώσσων Ορθοδόξων Εκκλησιών, οι οποίες, όμως, διαφέρουν ριζικά στο εσωτερικό τους δίκαιο, όπως και στο θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας, καθώς ενεργούν εντός διαφορετικών συστημάτων σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας

Το τεύχος προλογίζει ο ιδρυτής και διευθυντής του περιοδικού, ομ. καθηγητής της Νομικής Σχολής Αθηνών κ. Ιωάννης Κονιδάρης, του οποίου η δημοσιευομένη εναρκτήρια ομιλία, με θέμα «Η εκκλησιαστική περιουσία στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Απόπειρα περιθριγκώσεως μιας αχανούς θεματικής», αποτελεί το προοίμιο των επιστημονικών παρεμβάσεων της ημερίδας στη διάρκεια της οποίας ειδικοί επιστήμονες του Εκκλησιαστικού Δικαίου, νομικοί, θεολόγοι και αξιωματούχοι της Εκκλησίας της Κύπρου εξέτασαν συγκριτικά σειρά επιμέρους θεματικών.

* Ολόκληρη η βιβλιοπαρουσίαση στην ιστοσελίδα Orthodoxia.info και στην εφημερίδα “Ελευθερία” Λαρίσης

Επίσης, δημοσιεύσεις εις ιστοσελίδες:

“Ιδιωτική Οδός”

“Aναστάσιος”

“ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΤΟΜΟ”

“Eνδότοπος”

“Πατερικός”

“Θεολογικός Σύνδεσμος Λάρισας”

Κυκλοφορήθηκε το νέο τεύχος του περιοδικού “ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ” της Χριστιανικής Στέγης Καλαμάτας

περιοδικο Έγγραφο 2024 06 19 102521

Eυχαριστούμε θερμά το χριστιανικό ορθόδοξο Σύλλογο Χριστιανική Στέγη” Καλαμάτας για την αποστολή του μηνιαίου τεύχους (589 / Μαϊου 2024) του περιοδικού “ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ”, στο οποίο μπορούν οι συνάδελφοι θεολόγοι να εγγραφούν συνδρομητές προσέτι δε να το αναγνώσουν – και – ψηφιακά μέσω της ιστοσελίδας του Συλλόγου, πατώντας ΕΔΩ

 * Η «Χριστιανική Στέγη Καλαμάτας» ιδρύθηκε το έτος 1960 από μια συντροφιά Καλαματιανών νέων επιστημόνων και επαγγελματιών. Είναι ένας χριστιανικός ορθόδοξος σύλλογος. Συνεργάζεται με το ιεραποστολικό έργο της Αδελφότητος Θεολόγων «Η ΖΩΗ» και είναι μέλος της «Πανελληνίου Ομοσπονδίας Χριστιανικών Σωματείων «Ο Απόστολος Παύλος».

Περί Γλώσσας και Γεωμετρίας (…ο “διδάσκοντας” κι ο …”επιβλέποντας”… – ή τι άλλο θα δούν τα μάτια μας;…)

ο διδάσκοντας

 

Από τον Χάρη Ανδρεόπουλο*

Πολλοί φίλοι και συνάδελφοι θεολόγοι και φιλόλογοι διαβάζοντας το προηγούμενο άρθρο μου στην «Ελευθερία» (Πρώτα Ελληνικά και μετά όλα τ΄ άλλα, 27.05.2024) μου έστειλαν τα δικά τους σχόλια για χονδροειδή λάθη στη χρήση της Ελληνικής Γλώσσας, κι όχι από μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων (προς τους οποίους εστίασα εγώ στο δικό μου άρθρο), αλλ’ από ψηλότερα… Από ανθρώπους που πρέπει να είναι τα καλά παραδείγματα – η «αριστεία», που λέμε, σύμφωνα τις επιταγές της σύγχρονης επικοινωνιακής μόδας – για την απόκτηση της (σωστής) γνώσης των μαθητών μας. Αλλά…

Μου γράφει, λοιπόν, φίλος μου φιλόλογος ότι υπέστη ένα είδος «σοκ» (shock / ελληνιστί: ψυχολογική διαταραχή) διαβάζοντας ανακοίνωση πανεπιστημιακού τμήματος (και δη ουχί πολυτεχνικής/τεχνολογικής, αλλά θεωρητικής/ανθρωπιστικής κατευθύνσεως σπουδών) στον κατάλογο διδασκόντων του οποίου εμφανιζόταν ο τάδε ως (καταχώριση σε κλίση ονομαστική)… «Εντεταλμένος διδάσκοντας» (παρότι είναι -ως υποτίθεται- τοις πάσι γνωστό ότι, εξ επόψεως γραμματικής, η μετοχή του ρήματος «διδάσκω» είναι ο διδάσκων (αρσενικό) / η διδάσκουσα (θηλυκό) (κι όχι, φυσικά, ο διδάσκοντας/η διδασκόντισσα…).

Ο άλλος, εκπαιδευτικός πολιτικός μηχανικός αυτός, μου γράφει ότι στο τάδε τεχνολογικό μάθημα των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) υπάρχει ενδεικτική θεματολογία με ερωτήσεις για διαγωνίσματα κ.λπ., όπου, μεταξύ άλλων, ζητείται ο ορισμός, οι ευθύνες, τα καθήκοντα κ.λπ. του (σε κλίση γενική) «επιβλέποντα» (του έργου), παρότι είναι, επίσης, γνωστό ότι η μετοχή του ρήματος «επιβλέπω» είναι ο επιβλέπων / η επιβλέπουσα (κι όχι, φυσικά, ο επιβλέποντας / η επιβλεπόντισσα… ) και, άρα, στη γενική είναι όχι του «επιβλέποντα» (όπως διατυπώνεται σε σχετικό φύλλο ενδεικτικού διαγωνίσματος), αλλά του «επιβλέποντος» (κι αν δε μας αρέσει σ’ αυτόν τον «καθαρευουσιάνικο» τύπο, το γράφουμε στον τύπο της δημοτικής: «Αυτός που επιβλέπει»).

(περισσότερα…)

Ιωάννη Μ. Κονιδάρη, «Η διαπάλη νομιμότητας και κανονικότητας και η θεμελίωση της εναρμονίσεώς τους», Εκδόσεις Σάκκουλα, Αθήνα, 2022 (2η έκδοση)

Εξώφυλλο Διαπάλη

Toυ Χάρη Ανδρεόπουλου*

Τη τελευταία τριετία δύο ήταν τα μεγάλα ζητήματα που προκάλεσαν τριγμούς στις σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας. Το πρώτο ήταν κατά την περίοδο της πανδημίας covid-19 όταν το Υπ. Υγείας, στο πλαίσιο των προληπτικών μέτρων που εισηγούνταν οι αρμόδιοι επιστήμονες, συμπεριέλαβε περιοριστικά μέτρα και στην άσκηση της ελευθερίας της λατρείας, ιδίως μάλιστα στη συλλογική έκφρασή της (περιορίζοντας τον αριθμό των πιστών στους ναούς) εν όψει της προστασίας ενός άλλου, επίσης σπουδαίου, συνταγματικώς κατοχυρωμένου εννόμου αγαθού, αυτού της δημόσιας υγείας.

Το δεύτερο ζήτημα που προκάλεσε, επίσης, ένταση στις σχέσεις Πολιτείας – Εκκλησίας ήταν πρόσφατο και συγκεκριμένα αυτό που αφορούσε στη ψήφιση του νομοσχεδίου για τη θεσμοθέτηση στην ελληνική έννομη τάξη του γάμου των ομοφύλων ζευγαριών. Eπρόκειτο για μια ενέργεια η οποία από την πλευρά της κυβερνήσεως θεωρήθηκε (ιδεολογικά) επιβεβλημένη με το (πολιτικό) σκεπτικό ότι προασπίζει και διασφαλίζει τη συνταγματική αρχή της ισότητας. Αντιθέτως, από την πλευρά της Εκκλησίας το περιεχόμενο της (ήδη ψηφισθείσης) διατάξεως του Υπ. Επικρατείας Άκη Σκέρτσου αποδοκιμάσθηκε εξ αρχής και καθ΄ ολοκληρίαν καθώς από θεολογικής σκοπιάς η ομοφυλοφιλία θεωρείται αμαρτία (Ρωμ. 1, 25-27), ενώ η έννοια του γάμου μπορεί να νοηθεί μόνο ως σχέση / συνάφεια άνδρα και γυναίκας. «Nuptiae sunt conjunctio maris et feminae consortium omni vitae, divini et humani juris communicatio…» (Γάμος εστίν ανδρός καί γυναικός συνάφεια, συγκλήρωσις του βίου παντός, θείου τε καί ανθρωπίνου δικαίου κοινωνία), σύμφωνα με τον επιγραμματικό ορισμό του σπουδαίου ρωμαίου νομικού του 3ου αι. μ.Χ, Μοδεστίνου περί του γάμου (Modestin, lib. I. Reg.1.1 Digest de ritu nupt 23,2), τον οποίο αποδέχεται η χριστιανική Εκκλησία και υπό την θεολογική / δογματική του διάσταση. Και οι δύο ενδεικτικές αυτές περιπτώσεις ανέδειξαν μια κρίσιμη παράμετρο που χαρακτηρίζει την αμφίθυμη σχέση Πολιτείας / Κράτους και Εκκλησίας˙ τη διαπάλη νόμων και κανόνων. (περισσότερα…)

Επιστολή της ΠΕΘ προς τους θεολόγους για Μηχανογραφικό – Δήλωση Σχολών από μαθητές της Γ΄ Λυκείου

ΠΕΘ

Διεύθυνση Χαλκοκονδύλη 37, 10432 Αθήνα

Τηλέφωνο 2105224180, Φὰξ 2105224420

Email info@petheol.gr, Ἰστοχῶρος www.petheol.gr

ΠΡΟΣ

Τους συναδέλφους Θεολόγους της Δ/βάθμιας Δημόσιας και Ιδιωτικής Εκπαίδευσης

Θέμα: Συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου από μαθητές της Γ΄ Λυκείου- Δήλωση Σχολών

Αγαπητοί/ές συνάδελφοι/σες, Χριστός Ανέστη,

Τα μέλη του ΔΣ της Πανελλήνιας Ενώσεως Θεολόγων, συζητώντας με Καθηγητές των Θεολογικών μας Σχολών αλλά και με πτυχιούχους Θεολόγους, εν ενεργεία και αδιόριστους, θέλουμε να εκφράσουμε έμπρακτα τη στήριξή μας στην Ορθόδοξη Θεολογία και στις Θεολογικές Σχολές της πατρίδας μας καθώς είναι αυτές που μας έθρεψαν και μας προίκισαν πνευματικά, προσδιορίζοντας σε κάποιο βαθμό τη ζωή μας.

Έτσι, αποφασίσαμε να απευθυνθούμε σε όλους εσάς, τους/τις συναδέλφους/σες Θεολόγους κληρικούς και λαϊκούς της Δ/βάθμιας Εκπαίδευσης και να σας παρακαλέσουμε να συμβάλετε στην προσπάθεια αναδείξεως των Θεολογικών Σπουδών, παροτρύνοντας όποιους μαθητές της Γ’ Λυκείου μπορείτε, να δηλώνουν, κατά τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού τους, σε καλή σειρά προτίμησης και τις Θεολογικές μας Σχολές. (περισσότερα…)

Πρώτα Ελληνικά και μετά όλα τ’ άλλα!

εν αρχη ην ο λόγος

 

Του Χάρη Ανδρεόπουλου*

«Με την ΑΙ μπορούμε να κάνουμε θαύματα…». Αυτός ήταν ο τίτλος σε πρόσφατο ρεπορτάζ της «Καθημερινής» (18.05.2024, σ. 3)  που είχε ως θέμα την επιμόρφωση ημών των εκπαιδευτικών στην εφαρμογή της νέας πρόκλησης που λέγεται «Artificial Intelligence [AI]» – ελληνιστί «τεχνητή νοημοσύνη [TN]» – και η οποία επιμόρφωση είχε ξεκινήσει ακριβώς την προηγούμενη ημέρα (17.05.2024) σε ημερίδα που διοργάνωσε το Ι.Ε.Π. με εισηγητές κορυφαίους Έλληνες ακαδημαϊκούς που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό και βρίσκονται στην αιχμή της επιστημονικής έρευνας για την εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση.

Πράγματι, η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) αναδύεται ως μια σημαντική δύναμη στον τομέα της τεχνολογίας, επιτρέποντας στις μηχανές να μιμούνται ανθρώπινες γνωστικές λειτουργίες. Η ΤΝ υπόσχεται να φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο μεταδίδεται και προσλαμβάνεται η γνώση. Σε λίγα χρόνια οι διαδραστικοί πίνακες (που αντικατέστησαν τους παλαιούς επιτοιχίους μαυροπίνακες της δικής μου γενιάς) θα θεωρούνται …απαρχαιωμένο υλικό. Εδώ δεν μιλάμε για μηχανές που ψηφιοποιούν και αναπαράγουν δεδομένα, αλλά για νέες μηχανές που θα …σκέφτονται! Ήδη σε πολλές εφαρμογές στους υπολογιστές μας έχουμε τους «Ψηφιακούς Βοηθούς» (με τον πλέον “famous” εξ αυτών το «ChatGPT») που αξιοποιούν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και εκμάθησης για να μας απαντήσουν  με… ανθρώπινο τρόπο σε ερωτήματα που του θέτουμε. Π.χ. στην πλατφόρμα του Δημοσίου «gov.gr» o «Ψηφιακός Βοηθός»  μπορεί να μας βοηθήσει να εντοπίσουμε με τρόπο απλό και φιλικό την υπηρεσία που ψάχνουμε, π.χ. για την έκδοση ενός πιστοποιητικού γέννησης, οικογενειακής κατάστασης, ενός αντιγράφου του πτυχίου μας, κλπ.). Μαζί, όμως, μ΄ αυτές τις εντυπωσιακές εξελίξεις αυξάνονται και τα ηθικά διλήμματα από τη χρήση της νέας τεχνολογίας. Για τη Εκπαίδευση; Ωραία όλα αυτά, αλλά…

Αλλά, ενόσω  η ΤΝ θα εισέρχεται με σταθερούς ρυθμούς στη ζωή μας και θα την επηρεάζει, ειδικά για τον χώρο της Εκπαίδευσης θα πρέπει, πριν υποδυθούμε τους εραστές της καινοτομίας, να σηκώσουμε το χαλί της φυσικής μας νοημοσύνης και να ρίξουμε μια ματιά σε όσα έχουμε σπρώξει από κάτω – και δεν είναι λίγα… Και θα εστιάσω τον προβληματισμό μου σε δύο μαθήματα που θεωρώ ως τα πλέον σημαντικά: στη Γλώσσα (Ελληνικά) και τα Μαθηματικά που αποτελούν τις πρωτογενείς, τις βασικές επιστήμες για το ευρύτερο φάσμα των θεωρητικών/ανθρωπιστικών και θετικών/τεχνολογικών επιστημών, αντιστοίχως.

Μου έρχονται στο μυαλό, όλως ενδεικτικώς, περιστατικά που είχα βιώσει στις αρχές της δεκαετίας του 2000 σε επαρχιακό σχολείο της κεντροδυτικής Θεσσαλίας, όπου δίδασκα σε Γυμνάσιο και συμπλήρωνα το ωράριό μου σε παρακείμενο Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ). (περισσότερα…)

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση