Δεξιότητες 21ου αιώνα-Βαρκελώνη

Δεξιότητες 21ου αιώνα

Οι εκπαιδευτικοί Σόλτα Ιωάννα και Κανιά Ευαγγελία μας μιλούν για την εμπειρία παρακολούθησης του πρώτου κύκλου μαθημάτων στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA101 του σχολείου μας με τίτλο: ‘Σχεδιάζοντας το Μέλλον του Σχολείου μας: Καινοτόμες Πρακτικές και Ενσωμάτωση της Τεχνολογίας΄.

Στις 18/01/2020 ξεκίνησε ένα ταξίδι γνώσης, με τίτλο «21st century education and teaching skills» στη Βαρκελώνη, που αποτελεί την πρώτη ροή ενδοϋπηρεσιακής κατάρτισης εκπαιδευτικών του προγράμματος Erasmus+ με θέμα τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης, ενεργητικές και εποικοδομητικές μεθόδους και τάξεις προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις της τεχνολογίας του 21ου αιώνα.

Κάθε εκπαιδευτικός που νοιάζεται για τη μόρφωση και το μέλλον των παιδιών μας χρειάζεται έναν καινούργιο ‘χάρτη’ που θα οδηγήσει σε εξερευνήσεις και ταξίδια που πλησιάζουν με ταχύτητα τον τρόπο μάθησης στον 21ο αιώνα.

Τονίστηκε ιδιαίτερα ότι συμμετοχικές διδακτικές πρακτικές στην καθημερινή μας διδασκαλία βοηθούν τους μαθητές μας δίνοντάς τους τη δυνατότητα να τους διδάξουμε ‘να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν’ συμμετέχοντας ενεργά σ’ όλη αυτή τη μαθησιακή διεργασία. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργικότητα, την επικοινωνία, τη συνεργασία, την κριτική σκέψη, την καινοτομία.Τα παιχνίδια, τα ψηφιακά εργαλεία και η τεχνολογία αντιπροσωπεύουν στον 21ο αιώνα τα τέλεια περιβάλλοντα για τη διευκόλυνση της εξερεύνησης και της διαδικασίας μάθησης μέσα από οπτικές εικόνες, εμπειρίες, γνώσεις.

Ενημερωθήκαμε πάνω σε νέους τρόπους διδασκαλίας μέσα από ενδιαφέρουσες εφαρμογές (applications) όπως: Menti, Mentimeter, classdojo, wordart, flipgrid, action bound κ.α.

Μέσα από αυτές τις καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις οι μαθητές μαθαίνουν ‘ενεργώντας’ μόνοι τους, ενώ ο δάσκαλος λειτουργεί σαν ‘προπονητής’, ‘εμψυχωτής’.

Διαπιστώσαμε πως τα μαθήματα πλέον θα διδάσκονται με θεωρητική παρουσίαση με την υποστήριξη μέσων σύγχρονης τεχνολογίας. Στη συνέχεια θα γίνεται διαλογική, κριτική, βιωματική προσέγγιση.

Ο 21ος αιώνας παρέχει συγκεκριμένες συστάσεις για το πώς μπορούμε να αλλάξουμε το πρόγραμμα των μαθημάτων, τη διδασκαλία, την αξιολόγηση, τη χρήση τεχνολογίας και την οργάνωση των σχολείων μας για να προετοιμάσουμε καλύτερα τους μαθητές, ώστε να είναι παραγωγικοί, δημιουργικοί πολίτες στην παγκόσμια κοινωνία και οικονομία του 21ου αιώνα.