Διατήρηση ποσότητας

Ένα από τα αγαπημένα μου θέματα που επαναλαμβάνω κάθε χρόνο με τα μικρά μου είναι η διατήρηση της ποσότητας. Θυμάμαι που μαθαίναμε στο Πανεπιστήμιο με την κυρία Κουτσουβάνου αλλά και την κυρία Ντολιοπούλου για τον Piaget και τη θεωρία του. Μέσα σ’ αυτά λοιπόν ήταν και η διατήρηση ποσότητας που τα παιδιά σε αυτή την ηλικία αδυνατούν να συλλάβουν από μόνα τους. 

Έτσι λοιπόν κάθε χρόνο κάνω τα ίδια κόλπα στα μικρά μου και κάθε χρόνο καταφέρνω να τα “εξαπατήσω”!

  • Ξεκινάμε με το κλασικό πια κομμάτι πλαστελίνης που πρώτα το κάνουμε μπάλα και μετά φιδάκι. Που είναι περισσότερη η πλαστελίνη; Απαντούν στο φιδάκι!

  • Συνεχίζουμε με την ίδια ποσότητα νερού σε διαφορετικό δοχείο. Εκεί λίγο οι απόψεις διίστανται: οι μισοί λένε ότι στο ψηλό ποτήρι έχει περισσότερο νερό, οι άλλοι μισοί στο χαμηλό δοχείο.

 

  • Τέλος δοκίμαζω και με τα πον πον. 50 στο μπουκάλι και τα ίδια 50 βάζω και στο βάζο. Που είναι περισσότερα; Πάλι διαφωνία. Από εκεί όμως άρχισε να ξετυλίγεται το μυστήριο. Τα βοήθησε ο ίδιος αριθμός. Γιατί τα μετρήσαμε: 50 εδώ 50 κι εκεί.

  • ‘Επειτα επιστρέψαμε στην ίδια ποσότητα νερού και τέλος φτάσαμε στην ίδια ποσότητα πλαστελίνης. Αφού δεν έβγαλα και δεν έβαλα τίποτε. Σταδιακά τα μυαλουδάκια άρχισαν να κάνουν συνάψεις και τα ματάκια να αστράφτουν πονηρά: κυρία, μας κορόιδεψες! Χα χα!

Κι έτσι μάθαμε τη διατήρηση της ποσότητας!

Γραφοαναγνωστικές προτάσεις

Παλιά είχα χρησιμοποιήσει αυτούς τους φελλούς με τα ανάγλυφα γράμματα ως φέτες φωμάκι που κάηκαν κι αφού δεν είχα τι να τις κάνω καλούνταν τα παιδιά να βρουν με κλειστά μάτια τα ανάγλυφα γράμματα ποια είναι. Φέτος θα τα χρησιμοποιήσω με δύο παραλλαγές:

  • Με την κίτρινη μυγοσκοτώστρα θα τα πιάνουν σαν να είναι κουτάλα
  • ενώ με την κόκκινη θα χτυπάνε το σωστό ήχο (για να σβήσει η φωτιά των υποτιθέμενα καμμένων ψωμιών) (ιδέες από pinterest οι μυγοσκοτώστρες)

http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2015/08/blog-post_21.html

 Σε αυτό το ντοσιέ έχω μόνο την αλφαβήτα πλαστικοποιημένη πεζά και κεφαλαία. Θα τα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο. Έχει πολύ και καλό υλικό που το συστήνω.

ΜΗΛΟΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΑ

  •  ΜΗΛΟΣΟΥΒΛΑΚΙΑ
Γίναμε σεφ φορώντας τα καπέλα που φτιάξαμε και είμαστε έτοιμοι να ξεχωρίσουμε όλα τα μήλα που φέραμε από τα κτήματά  μας!
Γίναμε σεφ φορώντας τα καπέλα που φτιάξαμε και είμαστε έτοιμοι να ξεχωρίσουμε όλα τα μήλα που φέραμε από τα κτήματά μας!
Μάθαμε τις ποικιλίες των μηλων που φέραμε και βρήκαμε από ποια φωνούλα ξεκινά η καθεμια
διαλέγουμε κομματάκια μήλου απο τις 3 ποικιλίες που έχουμε για να βάλουμε στο σουβλάκι μας
διαλέγουμε κομματάκια μήλου απο τις 3 ποικιλίες που έχουμε για να βάλουμε στο σουβλάκι μας
Έτοιμα τα μηλοσουβλάκια μας (σε οδοντογλυφίδες)
Έτοιμα τα μηλοσουβλάκια μας (σε οδοντογλυφίδες)
Φτιάξαμε μηλοσουβλάκια σε μέγαλα ξυλάκια για να κεράσουμε τους δασκάλους και τα παιδιά του δημοτικού σχολείου
Φτιάξαμε μηλοσουβλάκια σε μέγαλα ξυλάκια για να κεράσουμε τους δασκάλους και τα παιδιά του δημοτικού σχολείου
  • ΜΗΛΟΠΙΤΑ
Με τη βοήθεια των μαμάδων μας φτιάξαμε μηλόπιτα με τα μήλα που μας περίσεψαν από τα μηλοσουβλάκια
Με τη βοήθεια των μαμάδων μας φτιάξαμε στο νηπιαγωγείο μηλόπιτα με τα μήλα που μας περίσεψαν από τα μηλοσουβλάκια
πήραμε τη συνταγή από εδώ! (ειναι πανεύκολη και πεντανόστιμη!)
πήραμε τη συνταγή από εδώ! ( βάλαμε 2 κούπες φαρινάπ στη ζύμη -ειναι πανεύκολη και πεντανόστιμη!)

Χωρίς τίτλο79t5f

Ευαισθητοποίηση των μαθητών για τους πρόσφυγες που φιλοξενούνται στη νησί μας.

Το σχολείο μας πραγματοποίησε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση απέναντι στο πρόβλημα των  προσφύγων.  Τα παιδιά ερχόμενα στο σχολείο γνώριζαν ήδη αρκετά για την κατάσταση κι έτσι γρήγορα δραστηριοποιήθηκαν και αποφάσισαν να δώσουν χαρά στα προσφυγόπουλα της Σάμου, ετοιμάζοντας δώρα από παιχνίδια που έφεραν στο σχολείο.

Αξίζει να γνωρίζουμε τι θα έκαναν αν είχαν στα χέρια τους τη δύναμη που έχουν οι «μεγάλοι» :

Θα τους δώσω φαγητό και σπίτι…
Θα τους δώσω σπίτι, μπανάνα, φράουλα, βατόμουρο, πορτοκάλι…
Θα τους δώσω ένα μαγαζί και δεντράκια…
Θα εξαφανίσω τους κακούς με πολεμικό αεροπλάνο…
Θα σταματήσω τον πόλεμο…
Θα τους δώσω αυτή τη ζωγραφιά…
Θα τους δώσω μία πορτοκαλιά για να τρώνε πορτοκάλια…
Θα τους δώσω φαγητό, σπίτι και αγάπη…
Θα τους φτιάξω σπιτάκια για να μείνουν…
Θα τους δώσω ρούχα, αγάπη, σπίτι και παιχνίδια…
Θα τους βοηθήσω να βρούν το δρόμο τους…
Θα τους δώσω ένα σαλιγκάρι, ένα πορτοκάλι και μια μπανάνα…
Θα τους φιλοξενήσω σπίτι…
Θα τους φτιάξω κορν φλέιξ να φάνε…
Θα τους κάνω το δάκτυλο «έτσι» και θα τους πω εδώ είστε ασφαλής…

P1040359P1040360P1040621

Γωνιά γραφής – ανάγνωσης

Καινούρια τάξη – καινούρια γωνιά γραφής-ανάγνωσης. Κάθε φορά εννοείται πως θα αλλάζουν τα διάφορα παιχνίδια. Φέτος εμπλούτισα αρκετά το υλικό μου και σας ανεβάζω τις προτάσεις μου.

Έφτιαξα ένα ντοσιέ με πλαστικοποιημένες διαφάνειες και την ΑΒ. Χρησιμοποίησα τις εικόνες που είχα έτοιμες κομμένες και πλαστικοποιημένες από εδώ. Έβαλα βέλκρο και ζητώ από τα παιδιά να συμπληρώνουν αργά και σταδιακά το βιβλίο με εικόνες ώστε όταν συμπληρωθεί να το δούμε όλοι μαζί.

Σε άλλο ντοσιέ έβαλα διάφορες πλαστικοποιημένες σελίδες προγραφής, γραφής και ΑΒ. Πρόσφατα η καλή μου Τάνια ανέβασε μια πολύ ωραία πρόταση εδώ και τη χρησιμοποίησα. Στην μπροστά σελίδα καλούνται τα μικρά είτε να συμπληρώσουν με καπάκια την ΑΒ ή να πάρουν τα γράμματα από την από πίσω και να τα κολλήσουν ή να συνθέσουν την ΑΒ (πίσω σελίδα).

Πάλι απέξω από το ντοσιέ κόλλησα γράμματα για να μην τα μπερδεύουν με αυτά της γωνιάς των μαθηματικών.

 

Τα παρακάτω είναι δωράκι της καλής μου Αριάδνης 

Το παρακάτω όπως καταλαβαίνετε το έφτιαξα με παλιό χρωματολόγιο και κάτι αυτοκόλλητα που είχα στο συρτάρι μου για χρόνια και δεν είχα χρησιμοποιήσει. Τα παιδιά μπορούν να αντιστοιχίσουν την εικόνα με τον ήχο, τον ήχο με τον ήχο, ακόμα και την εικόνα με την εικόνα (τα προνήπια).

Πάρα πολύ και καλό υλικό φωνολογικής ενημερότητας όπως το παρακάτω όπου τα παιδιά καλούνται να βάλουν το μανταλάκι στο σωστό αριθμό συλλαβών, το βρήκα εδώ, στης Βασιλικής Μαλέα το ιστολόγιο.

Στο ίδιο βρήκα κάρτες όπου τα παιδιά πρέπει να βάλουν το μανταλάκι στο αρχικό γράμμα.

Με αφορμή μια ανάρτηση της Τάνιας εδώ (σκύλος με συλλαβές) κάπου βρήκα αυτό το λεωφορείο και έκανα την ίδια προσέγγιση με καπάκια. Δηλαδή, το παιδί έχει τη λέξη/εικόνα “αλεπού”. Τη χτυπά και βάζει τόσα καπάκια στα παράθυρα όσες και οι συλλαβές. Το σκυλάκι της Τάνιας θα το βάλω αργότερα στη γωνιά.

Το παρακάτω παιχνίδι το είχαμε στη γωνιά των παζλ και μου άρεσε. Τα παιδιά ασχολήθηκαν με αυτό όταν το έβαλα στη γωνιά γραφής-ανάγνωσης.

Καπάκια μεγάλα και μικρά. Να βάλουν το μικρό καπάκι στο μεγάλο καπάκι.

Το παρακάτω το βρήκα στο Στάση Νηπιαγωγείο της Εύης, εδώ.

Το επόμενο το βρήκα στη Στέλλα και το Los Ninos  εδώ.

Οι εσκιμώοι των πο-πα-πι-πε ανήκουν στην Ελένη Μαμανού εδώ.

Βρήκα στο εμπόριο κάτι ξύλινα πλακίδια στα οποία κανονικά κολλάς γράμματα για να τα κάνεις πινακίδες για το δωμάτιο του παιδιού. Πήρα 2 και κιμωλίες και να άλλη δραστηριότητα!

 

Εδώ βρίσκουμε όλοι μαζί κάθε μέρα ένα γράμμα της ΑΒ που έχουμε ή δεν έχουμε στο όνομά μας (εδώ)

Ο φάκελος του ονόματός μου (εδώ). Και εδώ άλλη πρόταση.

Επίσης τα μικρά μου έχουν ξετρελαθεί με το επιτραπέζιο του Χχ της Αριάδνης (εδώ).

Αργότερα θα εμπλουτίσω τη γωνιά με τα μπουκάλια των λέξεων και των γραμμάτων (εδώ), εύκολες κάρτες φωνολογικής ενημερότητας (εδώ)(εδώ) και πολύ αργότερα τις δυσκολότερες (εδώ).

Συνεχίζεται…

Πόσα είναι τελικά το 100;

Μια ενδιαφέρουσα ιδέα που βρήκα εδώ, μας οδήγησε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα δραστηριότητα.

Πόσα είναι τελικά το 100;

 

Πήρα διάφορα ίδιου μεγέθους σακουλάκια και έβαλα μέσα διάφορες 100άδες (πλην ενός που είχε 80):

  • 100 κόκκοι ρυζιού
  • 100 σπόρια φακές
  • 100 σταφίδες
  • 100 μπατονέτες
  • 100 μεσαία καλαμάκια
  • 100 μικρά μαύρα καλαμάκια  
  • 100 οδοντογλυφίδες
  • 100 τσόχινα λουλούδια
  • 100 σπόρια καλαμποκιού
  • 100 κουμπάκια ίδιου μεγέθους
  • 80 χρωματιστά ξυλάκια κατασκευών (παγωτού)

 

Τα αρίθμησα και έβαλα μέσα σε διπλωμένο χαρτόνι τον αριθμό 100 και στο ένα το 80. Τα έβαλα στη σειρά και για το καθένα κάναμε υποθέσεις αν έχει 100 ή όχι. Δεν τους είχα πει αν υπάρχουν λιγότερα αλλά τους είπα ότι σίγουρα δεν υπάρχουν πάνω από 100.

Η ερώτηση λοιπόν ήταν π.χ. το σακουλάκι 1 έχει μέσα 100; Ναι ή όχι.  Αφού αποδελτιώσαμε τις απαντήσεις μας φτιάξαμε ένα γράφημα των θετικών απαντήσεών μας γι’ αυτό και κρλατησα το ίδιο πράσινο χρώμα του ναι.

Έπειτα ένα ένα σακουλάκι το ανοίγαμε και βλέπαμε το χαρτάκι κάνοντας συγκρίσεις και σχόλια, γιατί το βρήκαμε στο ένα, γιατί την πατήσαμε στο άλλο. Κανείς δε βρήκε ότι τα ξυλάκια ήταν λιγότερα.

Και μια ιδέα που βρήκα εδώ ως πίνακα αναφοράς (για τη δική μου τάξη, κάποιος μπορεί να το χρησιμοποιήσει αλλιώς).

Tα μπουκάλια του υπολογισμού

Ανάλογα με το “βάζο του υπολογισμού” έφτιαξα επιπλέον, τα μπουκάλια του υπολογισμού, λίγο διαφορετικά όμως φέτος.Αυτή τη φορά λοιπόν έβαλα 2 μόνο (έχω δει και με περισσότερα,) μπουκάλια, όπου το ένα περιέχει 100 αντικείμενα ενώ το άλλο όχι (κατά προτίμηση λιγότερα αλλά μοιάζουν περισσότερα!) Καταγράφουμε πάλι τις υποθέσεις μας (σε μία μέρα αυτό) και στο τέλος ψάχνουμε ποιος το βρήκε και ποιος όχι, φτιάχνοντας γράφημα.

Η ιδέα μου ήρθε από την επόμενη φωτογραφία:

http://mrsterhune.blogspot.gr/2012/01/100th-day-activities.html

 Τα μικρά μου που ήδη έχουν ενθουσιαστεί με το βάζο του υπολογισμού και έχουν αγωνία κάθε Παρασκευή που το ανοίγουμε, ξετρελάθηκαν με την ιδέα να ανοίξουμε τα μπουκάλια την ίδια μέρα. Τα εισήγαγα το πρωί και τα ανοίξαμε μετά το διάλειμμα για να το σκεφτούν λίγο.

Έπειτα συμπληρώσαμε τα γραφήματα των εκτιμήσεων-υπολογισμών. Οφείλω να ομολογήσω πως τα νήπια δεν μπόρεσα να τα “ξεγελάσω”. Πολύ το χάρηκα που τα βρήκανε. Τους άρεσε τόσο που μου ζήτησαν να το κάνουμε και άλλη μέρα. Εννοείται πως θα εισακουσθούν!