Για τους υποψηφίους είναι πραγματική ανάγκη η επίγνωση των επαγγελματικών (α)διεξόδων που παρέχουν οι υπό επιλογή σπουδές. Κι αυτό γιατί ο καλά ενημερωμένος υποψήφιος μπορεί να περάσει πιο εύκολα από τις «Συμπληγάδες Πέτρες» της ανεργίας και της ετεροαπασχόλησης. Άλλωστε είναι αλήθεια ότι πάει ο καιρός που το πτυχίο αποτελούσε το φετίχ για την επαγγελματική αποκατάσταση και τροφοδοτούσε υψηλές προσδοκίες κοινωνικής ανόδου στους νέους από τις λαϊκές τάξεις και τα χαμηλά οικονομικά στρώματα.

Αξίζει να τονιστεί ότι ένας στους τέσσερις πτυχιούχους στα πέντε με επτά χρόνια μετά την αποφοίτησή του έχει αλλάξει από τέσσερις δουλειές και πάνω. Αυτό το εντυπωσιακό στοιχείο προκύπτει από την έρευνα «Οριζόντια Δράση Υποστήριξης των Γραφείων Διασύνδεσης». Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 61% των αποφοίτων, δηλαδή περισσότεροι από 6 στους 10 (72% των γυναικών έναντι 43% των ανδρών) δηλώνουν ότι επιθυμούν να εργάζονται στο Δημόσιο. Ο πιο σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει θετικά την προτίμηση εργασίας στο 66% των αποφοίτων είναι η ασφάλεια που εξασφαλίζει η θέση απασχόλησης.

Τα ισχυρά και αδύνατα «χαρτιά» ανά κλάδο

 

Το εφιαλτικό «τρίγωνο»

 

Η επίδραση του εφιαλτικού «τριγώνου» της ανεργίας-ετεροαπασχόλησης- υποαπασχόλησης ανά επιστημονικό επαγγελματικό χώρο διαφέρει. Στις Θεωρητικές Επιστήμες, για παράδειγμα, οι επαγγελματικές διέξοδοι είναι λιγότερες από εκείνες που υπάρχουν στις Θετικές. Μεγάλα τα προβλήματα και στα επαγγέλματα υγείας αλλά καλύτερες από πλευράς αμοιβής οι επιλογές. Σε δυσχερέστερη θέση βρίσκονται οι πτυχιούχοι τμημάτων ΑΕΙ – ΤΕΙ με ανύπαρκτα ή ασαφή επαγγελματικά δικαιώματα. Σε όλα αυτά ρίχνει φως το σημερινό αφιέρωμα και πλουτίζει τις πληροφορίες που συγκεντρώνουν οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι και βεβαίως οι γονείς τους.

 

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ: Δυσκολότερες όλων είναι οι επαγγελματικές διέξοδοι για τους νέους πτυχιούχους των τμημάτων Φιλοσοφίας, Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, Μεσογειακών Σπουδών, Βαλκανικών Σπουδών, Κοινωνικής Διοίκησης, Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής κλ.π. τα οποία έχουν «στενό» αντικείμενο σπουδών. Εξαίρεση αποτελούν τα τελευταία χρόνια οι δάσκαλοι (Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης), οι οποίοι έχουν καλές επαγγελματικές προοπτικές, γεγονός που φαίνεται να διαρκεί για αρκετά χρόνια.

 

Ειδικότερα από την έρευνα των Γραφείων Διασύνδεσης των ελληνικών πανεπιστημίων προκύπτει ότι οι Ιστορικοί και Αρχαιολόγοι έχουν το υψηλότερο ποσοστό ανέργων (17,1%), το χαμηλότερο ποσοστό σταθερής απασχόλησης (41,6%), το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό επισφαλούς απασχόλησης και ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά απόλυτης αντιστοιχίας σπουδών με το αντικείμενο εργασίας. Υψηλά ποσοστά ανεργίας καταγράφονται και στους κλάδους: Θεολογίας (16,2%), Κοινωνιολογίας- Ανθρωπολογίας- Κοινωνικής Πολιτικής (12,9%), Πολιτικής Επιστήμης (11,4%), Ψυχολογίας (9,9%), Φιλολογίας- Φιλοσοφίας (9,2%). Δραστικά χαμηλότερη είναι η ανεργία στους κλάδους: Φυσικής Αγωγής- Αθλητισμός (6,2%), Επιστήμες Επικοινωνίας (6,2%), Επιστήμες Αγωγής (5,2%), Ξένες Γλώσσες (4,2%).

 

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ: Υπολογίζεται ότι το 30% των νέων αποφοίτων των μαθηματικών τμημάτων μένουν άνεργοι ή υποαπασχολούμενοι για περισσότερο από δυο χρόνια και το ίδιο ισχύει για το 20-25% των νέων αποφοίτων των φυσικών τμημάτων, ενώ κάπως καλύτερες είναι οι επαγγελματικές προοπτικές των πτυχιούχων τμημάτων Χημείας.

 

Η ανεργία αποτελεί βασικό πρόβλημα για τον κλάδο των γεωπόνων, αφού περίπου το 1/3 των πτυχιούχων σε πανελλαδικό επίπεδο είναι άνεργοι ή υποαπασχολούνται.

 

Αντίθετα, όλες οι έρευνες δείχνουν ότι για τις ειδικότητες της Πληροφορικής που εντάσσονται στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο, υπάρχουν περιθώρια αύξησης της απασχόλησης. Σύμφωνα με την έρευνα των Γραφείων Διασύνδεσης, τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας παρουσιάζονται στους κλάδους: Γεωλογία – Φυσιογνωσία (11,9%), Γεωπονική (10,4%), Δασολογία- Περιβάλλον (9,2%). Δραστικά χαμηλότερη είναι στους κλάδους : Βιολογία (5,8), Μαθηματικά – Φυσική – Χημεία (5,1%). Ωστόσο, ο κλάδος Μαθηματικά- Φυσική- Χημεία έχει σχετικά υψηλότερη επισφάλεια απασχόλησης.

 

n ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ: Όσο και αν φαίνεται παράξενο, προβλήματα ανεργίας ήδη αποτυπώνονται και στα επαγγέλματα στα οποία παραπέμπουν οι σπουδές του 3ου Πεδίου, που η «κοινή γνώμη» μέχρι και σήμερα τα «στεφανώνει» με κύρος και γόητρο.

 

Νέοι πτυχιούχοι Ιατρικής, Φαρμακευτικής, Οδοντιατρικής αντιμετωπίζουν προβλήματα και καταγράφονται ήδη στις στατιστικές της ανεργίας. Το 2009 αναμένεται ότι πάνω από 17.000 γιατροί, οδοντίατροι, φαρμακοποιοί, πτυχιούχοι των ΤΕΙ Υγείας θα έχουν πρόβλημα επαγγελματικής αποκατάστασης.

 

Τα επίσημα στοιχεία του Ιατρικού Συλλόγου της Αθήνας καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το 13% των μελών του υποαπασχολείται. Σύμφωνα πάλι με τα στοιχεία της Ελληνικής Οδοντιατρικής Ομοσπονδίας, ένας στους τέσσερις νέους Έλληνες οδοντιάτρους έχει προβλήματα απασχόλησης. Στην περίπτωση των διαιτολόγων (ΑΕΙ-ΤΕΙ), φυσιοθεραπευτών (ΤΕΙ) διαφαίνεται σταθερότητα. Επίσης καλές είναι οι προοπτικές και για τους πτυχιούχους των τμημάτων ΤΕΙ Φυσικοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Διαιτολογίας κ.λπ.

 

Από την έρευνα των Γραφείων Διασύνδεσης προκύπτει ότι η Διαιτολογία, η Νοσηλευτική, η Ιατρική, η Οδοντιατρική είναι κλάδοι με περιορισμένη ετεροαπασχόληση.

 

n ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ: Η μέχρι σήμερα κατάσταση απασχόλησης των μηχανικών είναι πολύ καλή, καθώς το ποσοστό ανεργίας είναι μηδαμινό ακόμη και για τους νέους πτυχιούχους. Ωστόσο, περίπου 20.000 ετεροαπασχολούνται, ενώ 30.000 αμείβονται με «μπλοκάκι» με λιγότερα από 1.000 ευρώ και χωρίς ωράριο. Τη μεγαλύτερη δυσκολία αντιμετωπίζουν οι πτυχιούχοι των ειδικοτήτων των μεταλλειολόγων και των χημικών μηχανικών.

 

n ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ: Στον ιδιωτικό τομέα της αγοράς εργασίας για την περίοδο 2004-2006, φαίνεται ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων των επιχειρήσεων, ο αριθμός επιχειρήσεων στις οποίες εργάζονται λογιστές, απόφοιτοι ΑΕΙ, αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα έτη και επομένως υπάρχει μια ένδειξη δυναμισμού για το επάγγελμα αυτό.

 

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ

 

Πέντε βασικά συμπεράσματα προκύπτουν από την παράθεση και επεξεργασία του ευρωπαϊκού δελτίου ανεργίας πτυχιούχων. Συμπεράσματα που έχουν να κάνουν κυρίως με την ανάγκη άμυνας των νέων απέναντι στα φαινόμενα που γεννούν αυτό το τοπίο γκρίζας προοπτικής για μεγάλη γκάμα επιστημών και επαγγελμάτων.

 

1 Οι υποψήφιοι οφείλουν να έχουν υπόψη τους ότι κανένα τμήμα -με εξαίρεση τα στρατιωτικά, αστυνομικά- δεν μπορεί να εγγυηθεί πλέον με σιγουριά την πλήρη και άμεση απορρόφηση των πτυχιούχων του. Στους επίσημους και ανεπίσημους καταλόγους ανεργίας και ετεροαπασχόλησης συμμετέχουν με μικρότερα ή μεγαλύτερα ποσοστά όλες ανεξαιρέτως οι ειδικότητες.

 

2 Η επιλογή σπουδών με στενά κριτήρια οικονομίστικα και τις προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης, όχι μόνο δεν βοηθούν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας, αλλά είναι και επισφαλή, αφού η αγορά εργασίας συνεχώς αλλάζει. Από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι τη δυνατότητα ένταξης στην αγορά εργασίας θα έχουν περάσει επτά έως δέκα χρόνια (πτυχίο-μεταπτυχιακό και στρατός για τους άντρες).

 

3 Επειδή η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν αποτελεί πλέον την οροφή των σπουδών, καθώς έχει ήδη δημιουργηθεί μια παραπάνω βαθμίδα (τεταρτοβάθμια) μεταπτυχιακών σπουδών και εξειδίκευσης, ας επιλέγουν οι υποψήφιοι τμήματα με γερή και πλατιά γνωστική βάση, έτσι ώστε αργότερα, με το τέλος των προπτυχιακών σπουδών τους, να μπορούν να συνεχίσουν σε μεταπτυχιακές σπουδές. Για παράδειγμα, ένας υποψήφιος που θέλει να σπουδάσει νέες τεχνολογίες μπορεί να το πετύχει με την εισαγωγή του σε κάποιο σχετικά χαμηλόβαθμο τμήμα Μαθηματικών και στη συνέχεια να προχωρήσει σε μεταπτυχιακές σπουδές Η/Υ.

 

4 Η συνέχιση των σπουδών αποτελεί σημαντικό βήμα για την επαγγελματική σταδιοδρομία. Γιατί μπορεί να είναι μια πραγματικότητα τα υψηλά ποσοστά ανεργίας πτυχιούχων, ωστόσο όσα περισσότερα εφόδια και τίτλους σπουδών έχει κάποιος τόσο περισσότερο αυξάνει τις ελπίδες για καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση, παρόλο που η κοινωνική προέλευση, οι δημόσιες σχέσεις παίζουν καταλυτικό ρόλο. Εξάλλου δίνουν τη δυνατότητα για πολύ καλύτερες αμοιβές και πιο ικανοποιητική μισθολογική εξέλιξη.

 

5 Η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος δεν μπορεί να είναι μονοδιάστατη και να υποτάσσεται σε μια οικονομίστικη και αγοραία αντίληψη, αλλά να καθορίζεται από ποικίλα κριτήρια, έτσι ώστε να εκφράζει και να διαμορφώνει θετικά την προσωπικότητα κάθε ατόμου. Εξάλλου η προσωπικότητα «μετράει» μερικές φορές περισσότερο από το «χαρτί» στην προσπάθεια εξεύρεσης εργασίας. Χώρια που βοηθάει έναν νέο να βλέπει πιο γρήγορα και πιο καθαρά τι γίνεται στην κοινωνία και στην αγορά, ώστε να παίρνει πιο σωστές αποφάσεις για τις επιλογές του και για τη στάση του απέναντι στα όποια προβλήματα.

Ανακτήθηκε από: http://www.ethnos.gr



Θα πρέπει να είστε συνδεδεμένος για να υποβάλλετε σχόλιο.

Αφήστε μια απάντηση

  • Ημερολόγιο καταχώρησης άρθρων

    Μάρτιος 2024
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Αρχεία

  • Ετικέτες

  • Αποποίηση ευθυνών

    Οι πληροφορίες που παρατίθενται στο τρέχων blog προέρχονται από ψηφιακό υλικό που βρίσκεται διαθέσιμο στο χώρο του διαδικτύου.