Μία αγκαλιά όλα τα παιδιά

Σχέδιο Δράσης: Μία αγκαλιά όλα τα παιδιά

Στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης «Σχέσεις μεταξύ μαθητών» προσεγγίσαμε το θέμα του σχολικού εκφοβισμού και με την αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης Beginning/Middle/End της προσέγγισης Artful Thinking (έντεχνος συλλογισμός) (http://www.pz.harvard.edu/)καλέσαμε τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν την φαντασία τους για να δημιουργήσουν τρεις νέες ιστορίες. Οι ιστορίες αυτές επεξεργάστηκαν με γνώμονα τις υπάρχουσες γνώσεις, εμπειρίες αλλά και τα συναισθήματα των παιδιών. Στη συνέχεια έγινε η μετατροπή τους σε ψηφιακές ιστορίες όπως θα δούμε παρακάτω.

     ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  • Να αναπτύξουν στάσεις αποδοχής και σεβασμού της διαφορετικότητας των άλλων.
  • Να αλληλεπιδρούν μέσα από ομαδικές δραστηριότητες.
  • Να καλλιεργηθεί ο οπτικός εγγραμματισμός μέσω της παρατήρησης έργων τέχνης.
  • Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για το θύμα και το θύτη.
  • Να αντιλαμβάνονται και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων.
  • Να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητα του παρατηρητή στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.
  • Να αναπτύξουν την ικανότητα της παρατήρησης, που θα ενδυναμώσει τη δημιουργική και κριτική σκέψη.
  • Να επικοινωνήσουν συναισθήματα μέσω της ζωγραφικής.
  • Να δημιουργήσουν και να «καταγράψουν» δικά τους κείμενα με υπαγόρευση στη νηπιαγωγό.
  • Να χρησιμοποιούν την τεχνολογία (Η/Υ) με ασφάλεια και με τρόπο που εξυπηρετεί τους σκοπούς και τις ανάγκες τους (να δημιουργήσουν το δικό τους ψηφιακό παραμύθι).

      ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ (4C’s): (Κριτική Σκέψη), (Δημιουργικότητα),(Συνεργασία), (Επικοινωνία).

Το σχέδιο δράσης με τίτλο «Μία αγκαλιά όλα τα παιδιά» συμβάλλει ανάμεσα στα άλλα και στην επίτευξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης που έχει θέσει ο ΟΗΕ στην Ατζέντα 2030. Συγκεκριμένα συνδέεται με το στόχο 4, διασφάλιση της ελεύθερης ισότιμης ποιοτικής εκπαίδευσης.

Ενδεικτικές δραστηριότητες

Δραστηριότητα

Αφόρμηση: Πίνακας ζωγραφικής

Πίνακας Ζωγραφικής: «Bullying» του Matt Mathurin

Με αφορμή τον πίνακα ζωγραφικής «Bullying» του ζωγράφου Matt Mathurin, που παρουσιάζουμε στα παιδιά, διερευνούμε τις απόψεις των νηπίων σχετικά με το τι είναι  ενδοσχολική βία και εκφοβισμός. Παροτρύνουμε τους μαθητές να παρατηρήσουν το έργο, να εκφράσουν τα συναισθήματα που τους δημιουργούνται, τις σκέψεις και τις απόψεις τους σχετικά με αυτό και να προβλέψουν τι πιστεύουν ότι θα γίνει στη συνέχεια. Με καταιγισμό ιδεών καταγράψαμε στο πίνακα ότι μας λένε τα παιδιά.. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αυτής παρατηρείται ότι τα νήπια διατυπώνουν ερωτήματα, ανταλλάσσουν εμπειρίες και προβληματισμούς, και εξωτερικεύουν τις γνώσεις, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους σχετικά με το παραπάνω έργο τέχνης.

Δραστηριότητα 2η: Μετατροπή των ιστοριών σε ψηφιακές ιστορίες.

Χρησιμοποιήθηκε η ρουτίνα σκέψης: Beginning/Middle/End (αρχή, μέση, τέλος)

Εάν αυτό το έργο τέχνης είναι η αρχή μιας ιστορίας, τι θα μπορούσε να συμβεί στη συνέχεια;

Αν αυτό το έργο τέχνης είναι μέση μιας ιστορίας, τι θα είχε συμβεί πιο πριν; Τι θα μπορούσε να είχε γίνει για να συμβεί αυτό;

Εάν αυτό το έργο τέχνης είναι το τέλος μιας ιστορίας, ποια θα μπορούσε να είναι η ιστορία;

Δραστηριότητα 3η:«Διαφορετικότητα»

Με γνώμονα την 1η ιστορία των παιδιών και χρησιμοποιώντας το παραμύθι της Ελιάνας Χουρμουζιάδου «Μια ιστορία από σύννεφα» μιλήσαμε για τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό.

Δραστηριότητα 4η:«Τα Δικαιώματα των παιδιών»

Λαμβάνοντας ως αφόρμηση την 2η ιστορία των μαθητών τους παρουσιάσαμε το βιβλίο των Rocha, R., Roth, O. (2005), με τίτλο «Η Παγκόσμια Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (προσαρμοσμένη για παιδιά)». Στη συνέχεια, συζητήσαμε με τα νήπια για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τους παρουσιάσαμε τις αρχές της Χάρτας.

Δραστηριότητα 5η:«Τα λόγια δεν είναι για να πληγώνουμε»

Η αφορμή για να συζητήσουμε το θέμα της βίας μας δόθηκε από την ψηφιακή ιστορία που προέκυψε από την 3η ιστορία των παιδιών. Μεταφερθήκαμε με τα νήπια στην «Παρεούλα» και εκεί διαβάσαμε το βιβλίο «Τα λόγια δεν είναι για να πληγώνουμε» της Βέρντικ Ελίζαμπεθ . Τελειώνοντας την ανάγνωση παροτρύνουμε τα παιδιά να συζητήσουν για τη βία,  να ζωγραφίσουν τα συναισθήματά τους και να μεταμφιεστούν στους ήρωες του βιβλίου και μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων να αναπαραστήσουν όλα όσα διαδραματίστηκαν στην ιστορία.

Ολοκληρωμένη η εργασία «Μία αγκαλιά όλα τα παιδιά» που θα περιλαμβάνει αναλυτικά όλες τις δραστηριότητες των παιδιών θα αναρτηθεί σε πρακτικά συνέδριου το επόμενο διάστημα και θα ενημερωθείτε σχετικά.

 

Επιμορφωτική ημερίδα

Η Οργανωτική Συντονίστρια του ΠΕ.Κ.Ε.Σ Θεσσαλίας και η Σύμβουλος Εκπαίδευσης Καρδίτσας στα πλαίσια των επιμορφωτικών δράσεων συνδιοργάνωσαν επιμορφωτική ημερίδα για τις/τους Νηπιαγωγούς των Νηπιαγωγείων Επιστημονικής και Παιδαγωγικής ευθύνης τους στις 16-06-2023 στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας  με θέμα:    

                           «Καλλιεργώντας τις δεξιότητες του 21ου αιώνα».

Η εκπαιδευτικός του νηπιαγωγείου Ανάβρας  Αγιάς Πέτκου Στυλιανή συμμετείχε στην ημερίδα παρουσιάζοντας το ψηφιακό παραμύθι «Κι αν ήσουν εσύ;» έργο των μαθητών.

ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΠΕΤΚΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΗ

 

Σχολικός κήπος

Φυτεύουμε λουλούδια

Κύριος σκοπός της δημιουργίας του σχολικού κήπου ήταν να έρθουν τα παιδιά πιο κοντά στο φυσικό περιβάλλον, με σκοπό να αγαπήσουν τη γη τα φυτά και τη φύση γενικότερα. Τα παιδιά έφεραν λουλούδια από το σπίτι τους. Σκαλίσαμε το μικρό κήπο του σχολείου και φυτέψαμε τα λουλούδια. Οι μικροί μαθητές ανέλαβαν το πότισμα. Όλα τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερη προθυμία και μεράκι για τη φροντίδα του κήπου. Ενθουσιαστήκαμε από τα αποτελέσματα στην αυλή ειδικά όταν συγκρίναμε τις φωτογραφίες από το παρελθόν και το παρόν. Μία όμορφη εμπειρία που μας γέμισε χαρά, ενθουσιασμό και δημιουργικότητα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Φροντίζω το περιβάλλον!

  Αγαπώ το περιβάλλον!

     Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση σε συνδυασμό με τις δραστηριότητες, οι οποίες ενέχουν τέχνη καλλιεργούν  την περιβαλλοντική συνείδηση. Οι μαθητές ενασχολούμενοι με την τέχνη(πίνακες ζωγραφικής, λογοτεχνία κλπ) βιώνουν όμορφες εμπειρίες, λαμβάνουν διαφορετικά ερεθίσματα και μαθαίνουν να ενδιαφέρονται, να αγαπούν και να προστατεύουν το περιβάλλον. Έτσι, το σχολείο συμβάλλει με το δικό του τρόπο στη γαλούχηση μιας νέας γενιάς,  η οποία διατηρεί  αξίες και ενστερνίζεται στάσεις, οι οποίες διέπονται από το σεβασμό, το ενδιαφέρον και την αγάπη για το περιβάλλον και προσπαθεί να αποτρέψει τις καταστροφικές συνέπειες της απροσεξίας των μεγαλύτερων γενεών

Καλωσόρισες,άνοιξη!

Ανοιξιάτικη βόλτα!

Στόχος: Να ενθαρρύνονται να εξοικειώνονται με βασικές ερευνητικές διαδικασίες,να αναπτύσουν τη γλώσσα και την επικοινωνία.

Οργανώνουμε έναν περίπατο κοντά στο νηπιαγωγείο μας.Παρατηρούμε ,φωτογραφίζουμε και συζητάμε για τα λουλούδια  και τα φυτά που ξεπροβάλλουν με τον ερχομό της άνοιξης! Ένα ζευγάρι πελαργών που ήταν εκείνη την ώρα στη φωλιά τους τράβηξε την προσοχή των μικρών μαθητών.Ενθουσιασμένα και με ένα ζευγάρι κυάλια καταφέρνουν να δουν από κοντά τους φτερωτούς τους φίλους και τη φωλιά τους!

Προσπαθούμε να δώσουμε απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως:

Όλα τα πουλιά είναι αποδημητικά; 

Όλα τα λουλούδια ανθίζουν την άνοιξη;  κ.λπ

Στη συνέχεια και όταν επιστρέφουμε στη τάξη ζωγραφίζουμε την άνοιξη!

 

Μάθημα στη φύση

Γνωριμία με τους κατοίκους της αυλής του σχολείου μας!

Παρατηρήσαμε τον τρόπο που κτίζουν τα μυρμήγκια τις φωλιές τους και τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας τους και συζητήσαμε γι αυτά. Με μεγεθυντικό φακό και μικροσκόπιο παρατηρήσαμε την κατασκευή των μικρών εντόμων καθώς επίσης και τα στοιχεία που φανερώνουν τον τρόπο οργάνωσης της κοινωνικής τους δομής (τη λειτουργικότητα των κεραιών που διαθέτουν κ.α.).  Οι παρατηρήσεις αυτές μας οδήγησαν σε χρήσιμα συμπεράσματα. Με κυάλια προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε τα πουλιά και τις φωλιές τους πάνω στα δέντρα και στις γωνιές των σπιτιών και παρατηρήσαμε το φυσικό περιβάλλον. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι στα δέντρα κατοικούν και έντομα. Επιστρέφοντας στο νηπιαγωγείο ακολουθεί συζήτηση και ζωγραφική απόδοση όλων όσων τα έχουν εντυπωσιάσει.

 

 

Παρέλαση της 25ης Mαρτίου

Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού Σχολείου Ανάβρας, ανήμερα της Επετείου της 25ης Μαρτίου, κατέθεσαν στεφάνι στο μνημείο πεσόντων του χωριού, απήγγειλαν ποιήματα στο Ηρώο και παρέλασαν μπροστά από την εκκλησία του Αγίου Αθανασίου, πολιούχου του χωριού. Χρόνια Πολλά!

 

Οι φίλοι μας

Οι αγαπημένοι μας φίλοι, μας επισκέπτονται καθημερινά μας δείχνουν την αγάπη τους κι εμείς την ανταποδίδουμε απλόχερα.

 

 

 

Τα δικαιώματα των παιδιών

Πίνακας ζωγραφικής

Τίτλος:«The Little Flower Sellers», 1887 Augustus Edwing Mulready

Αναρτούμε τον πίνακα  του ζωγράφου Augustus Edwing Mulready με τίτλο «The Little Flower Sellers», 1887 σε εμφανή σημείο της τάξης.

P1010133 Γ Γ

Στόχος:

-Να καλλιεργούν τον οπτικό εγγραμματισμό μέσω της παρατήρησης έργων τέχνης.

-Να αναπτύξουν την παρατηρητική τους ικανότητα, που θα ενδυναμώσει τη δημιουργική και κριτική σκέψη.

 Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να παρατηρήσουν με μεγάλη προσοχή το συγκεκριμένο πίνακα, να μας πουν τι βλέπουν και τι πιστεύουν ότι σημαίνει αυτό που βλέπουν.

Χρησιμοποιούμε την προσέγγιση Visible Thinking και συγκεκριμένα τη ρουτίνα σκέψης «Βλέπω -Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι» (See/Think/Wonder).

Τι βλέπεις; Τι σκέφτεσαι; Τι αναρωτιέσαι;

Προσευχή

Καλέ μας Θεούλη εμείς είμαστε καλά. Κάνε καλέ Θεούλη να έχουν όλα τα παιδάκια ένα ποταμάκι γάλα, μπόλικα αστεράκια, μπόλικα τραγούδια. Κάνε καλέ Θεούλη να είναι όλοι καλά ώστε κι εμείς να μη ντρεπόμαστε για τη χαρά μας. (Γιάννης Ρίτσος)

Μιλάμε για τα παιδιά του πολέμου, τα παιδιά των φαναριών και για τα παιδιά των φτωχών χωρών της Αφρικής.

Θέτουμε τις εξής ερωτήσεις: Έχουν όλα τα παιδιά πλειάδα αγαθών και παιχνιδιών; Τι εικόνες έχουν δει στην τηλεόραση ή στις εφημερίδες κατά καιρούς;  Καταγράφουμε τις απαντήσεις των παιδιών.

Συζητάμε για τα δικαιώματα των παιδιών και διαβάζουμε την παγκόσμια διακήρυξη δικαιωμάτων των παιδιών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

 Τα δικαιώματά μας

P1010108 Ν P1010110 S

 

Παιχνίδια κινητικά

Στόχος: Να κατανοήσουν την κοινή ανάγκη των παιδιών σ’ όλο το κόσμο για το παιχνίδι. Να παίξουν, να χαρούν και να μάθουν να συνεργάζονται μέσα από ομαδικά παιχνίδια. Να αναπτύσσουν την κινητικότητα τους και να μάθουν κανόνες συνεργασίας.

Λακκουβίτσες

Ανοίγουμε δύο μικρές τρύπες στην αυλή ανάλογες με το μέγεθος της μπάλας (πολύ μικρή μπάλα).Τραβάμε μία παράλληλη γραμμή με τις τρύπες σε απόσταση 1 μέτρο και από κει ο πρώτος παίχτης ρίχνει τη μπάλα προσπαθώντας να τη βάλει μέσα σε μία τρύπα. Αν τα καταφέρει συνεχίζει. Αν βάλει μέχρι και τρεις φορές τη μπάλα στις τρύπες κερδίζει….

20230109 122838 neo 1

 

Τα αγαπητά μας «μήλα».

Δύο παιδιά βγαίνουν και στέκονται στις δύο άκρες του χώρου. Οι άλλοι στέκονται στη μέση και οι απ’ έξω προσπαθούν να κτυπήσουν με τη μπάλα αυτούς που είναι μέσα. Μόλις η μπάλα χτυπήσει κάποιον, πρέπει να βγει από το παιχνίδι…

20230109 121102 neo 1

 

 

 

Παγκόσμια ημέρα Αποταμίευσης!

Παγκόσμια ημέρα Αποταμίευσης!

Διαβάζουμε στα παιδιά το παραμύθι ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας. Με ερέθισμα το παραμύθι προσεγγίσαμε την έννοια της αποταμίευσης.

P1010100 neo neo 300x225 1

 

Στη συνέχεια γίναμε εργατικά μυρμηγκάκια μαζεύοντας σπόρους και χαρούμενοι τζίτζικες κρατώντας κιθάρα.

20230109 095907 1 neu 2

 

Παροιμίες

Φασούλι το φασούλι γεμίζει το σακούλι.

Σταλαγματιά σταλαγματιά γεμίζει η στάμνα η πλατιά.

Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες ανάλογα με το ενδιαφέρον τους και τις ζωγραφίζουν, τις παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης και εξηγούν πώς τις κατανοούν και τι νομίζουν ότι σημαίνουν, γιατί τις λένε οι άνθρωποι και πότε.