Μία αγκαλιά όλα τα παιδιά
Σχέδιο Δράσης: Μία αγκαλιά όλα τα παιδιά
Στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης «Σχέσεις μεταξύ μαθητών» προσεγγίσαμε το θέμα του σχολικού εκφοβισμού και με την αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης Beginning/Middle/End της προσέγγισης Artful Thinking (έντεχνος συλλογισμός) (http://www.pz.harvard.edu/)καλέσαμε τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν την φαντασία τους για να δημιουργήσουν τρεις νέες ιστορίες. Οι ιστορίες αυτές επεξεργάστηκαν με γνώμονα τις υπάρχουσες γνώσεις, εμπειρίες αλλά και τα συναισθήματα των παιδιών. Στη συνέχεια έγινε η μετατροπή τους σε ψηφιακές ιστορίες όπως θα δούμε παρακάτω.
ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να αναπτύξουν στάσεις αποδοχής και σεβασμού της διαφορετικότητας των άλλων.
- Να αλληλεπιδρούν μέσα από ομαδικές δραστηριότητες.
- Να καλλιεργηθεί ο οπτικός εγγραμματισμός μέσω της παρατήρησης έργων τέχνης.
- Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για το θύμα και το θύτη.
- Να αντιλαμβάνονται και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων.
- Να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητα του παρατηρητή στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.
- Να αναπτύξουν την ικανότητα της παρατήρησης, που θα ενδυναμώσει τη δημιουργική και κριτική σκέψη.
- Να επικοινωνήσουν συναισθήματα μέσω της ζωγραφικής.
- Να δημιουργήσουν και να «καταγράψουν» δικά τους κείμενα με υπαγόρευση στη νηπιαγωγό.
- Να χρησιμοποιούν την τεχνολογία (Η/Υ) με ασφάλεια και με τρόπο που εξυπηρετεί τους σκοπούς και τις ανάγκες τους (να δημιουργήσουν το δικό τους ψηφιακό παραμύθι).
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ (4C’s): (Κριτική Σκέψη), (Δημιουργικότητα),(Συνεργασία), (Επικοινωνία).
Το σχέδιο δράσης με τίτλο «Μία αγκαλιά όλα τα παιδιά» συμβάλλει ανάμεσα στα άλλα και στην επίτευξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης που έχει θέσει ο ΟΗΕ στην Ατζέντα 2030. Συγκεκριμένα συνδέεται με το στόχο 4, διασφάλιση της ελεύθερης ισότιμης ποιοτικής εκπαίδευσης.
Ενδεικτικές δραστηριότητες
Δραστηριότητα
Αφόρμηση: Πίνακας ζωγραφικής
Με αφορμή τον πίνακα ζωγραφικής «Bullying» του ζωγράφου Matt Mathurin, που παρουσιάζουμε στα παιδιά, διερευνούμε τις απόψεις των νηπίων σχετικά με το τι είναι ενδοσχολική βία και εκφοβισμός. Παροτρύνουμε τους μαθητές να παρατηρήσουν το έργο, να εκφράσουν τα συναισθήματα που τους δημιουργούνται, τις σκέψεις και τις απόψεις τους σχετικά με αυτό και να προβλέψουν τι πιστεύουν ότι θα γίνει στη συνέχεια. Με καταιγισμό ιδεών καταγράψαμε στο πίνακα ότι μας λένε τα παιδιά.. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αυτής παρατηρείται ότι τα νήπια διατυπώνουν ερωτήματα, ανταλλάσσουν εμπειρίες και προβληματισμούς, και εξωτερικεύουν τις γνώσεις, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους σχετικά με το παραπάνω έργο τέχνης.
Δραστηριότητα 2η: Μετατροπή των ιστοριών σε ψηφιακές ιστορίες.
Χρησιμοποιήθηκε η ρουτίνα σκέψης: Beginning/Middle/End (αρχή, μέση, τέλος)
Εάν αυτό το έργο τέχνης είναι η αρχή μιας ιστορίας, τι θα μπορούσε να συμβεί στη συνέχεια;
Αν αυτό το έργο τέχνης είναι μέση μιας ιστορίας, τι θα είχε συμβεί πιο πριν; Τι θα μπορούσε να είχε γίνει για να συμβεί αυτό;
Εάν αυτό το έργο τέχνης είναι το τέλος μιας ιστορίας, ποια θα μπορούσε να είναι η ιστορία;
Δραστηριότητα 3η:«Διαφορετικότητα»
Με γνώμονα την 1η ιστορία των παιδιών και χρησιμοποιώντας το παραμύθι της Ελιάνας Χουρμουζιάδου «Μια ιστορία από σύννεφα» μιλήσαμε για τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό.
Δραστηριότητα 4η:«Τα Δικαιώματα των παιδιών»
Λαμβάνοντας ως αφόρμηση την 2η ιστορία των μαθητών τους παρουσιάσαμε το βιβλίο των Rocha, R., Roth, O. (2005), με τίτλο «Η Παγκόσμια Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (προσαρμοσμένη για παιδιά)». Στη συνέχεια, συζητήσαμε με τα νήπια για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τους παρουσιάσαμε τις αρχές της Χάρτας.
Δραστηριότητα 5η:«Τα λόγια δεν είναι για να πληγώνουμε»
Η αφορμή για να συζητήσουμε το θέμα της βίας μας δόθηκε από την ψηφιακή ιστορία που προέκυψε από την 3η ιστορία των παιδιών. Μεταφερθήκαμε με τα νήπια στην «Παρεούλα» και εκεί διαβάσαμε το βιβλίο «Τα λόγια δεν είναι για να πληγώνουμε» της Βέρντικ Ελίζαμπεθ . Τελειώνοντας την ανάγνωση παροτρύνουμε τα παιδιά να συζητήσουν για τη βία, να ζωγραφίσουν τα συναισθήματά τους και να μεταμφιεστούν στους ήρωες του βιβλίου και μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων να αναπαραστήσουν όλα όσα διαδραματίστηκαν στην ιστορία.
Ολοκληρωμένη η εργασία «Μία αγκαλιά όλα τα παιδιά» που θα περιλαμβάνει αναλυτικά όλες τις δραστηριότητες των παιδιών θα αναρτηθεί σε πρακτικά συνέδριου το επόμενο διάστημα και θα ενημερωθείτε σχετικά.
Επιμορφωτική ημερίδα
Η Οργανωτική Συντονίστρια του ΠΕ.Κ.Ε.Σ Θεσσαλίας και η Σύμβουλος Εκπαίδευσης Καρδίτσας στα πλαίσια των επιμορφωτικών δράσεων συνδιοργάνωσαν επιμορφωτική ημερίδα για τις/τους Νηπιαγωγούς των Νηπιαγωγείων Επιστημονικής και Παιδαγωγικής ευθύνης τους στις 16-06-2023 στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας με θέμα:
«Καλλιεργώντας τις δεξιότητες του 21ου αιώνα».
Η εκπαιδευτικός του νηπιαγωγείου Ανάβρας Αγιάς Πέτκου Στυλιανή συμμετείχε στην ημερίδα παρουσιάζοντας το ψηφιακό παραμύθι «Κι αν ήσουν εσύ;» έργο των μαθητών.