Το χρονικό διάστημα από 1-23 Δεκεμβρίου το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε σε πρόγραμμα
eTwinning με τίτλο: “Χριστουγεννιάτικες Κάρτες με Μαντινάδες“
Συντονίστριες του έργου ήταν η κ. Γουργιώτη Μαρία από το νηπιαγωγείου Σεισίου και η κ. Ζερβάκη Ελένη από το νηπιαγωγείο Γουρνών.
Το έργο απευθυνόταν σε μαθητές νηπιαγωγείου από 4 έως 6 ετών. Η ιδέα ήταν τα παιδιά με την βοήθεια των εκπαιδευτικών δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά να φτιάξουν και να διακοσμήσουν μια χριστουγεννιάτικη κάρτα όπως αυτά επιθυμούν. Μέσα στην κάρτα θα έγραφαν τις ευχές τους “σκαρώνοντας ” μια μαντινάδα. Η μαντινάδα θα ηχογραφηθεί. Από το υλικό που θα συγκεντρωθεί από τους εταίρους θα προκύψει ένα video και ένα e-book τα οποία θα κοινοποιηθούν πρωτίστως στα παιδιά ώστε να δουν τα αποτελέσματα της προσπάθειάς τους , να δεχτούν τις ευχετήριες κάρτες και να ακούσουν τις ευχές των υπόλοιπων ομάδων.
Το προτεινόμενο έργο θέτει ως στόχους του οι μαθητές :
• Να γνωρίσουν ότι η ευχετήρια κάρτα που στέλνεται την περίοδο των εορτών αποτελεί παραδοσιακό κομμάτι εορτασμού των Χριστουγέννων
• Να μάθουν την σημασία της ανταλλαγής ευχών εκφράζοντας μια σειρά συναισθημάτων
• Να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά προκειμένου να κατασκευάσουν την χριστουγεννιάτικη κάρτα
• Να αξιοποιήσουν την δημιουργικότητα και φαντασία τους με παιγνιώδη τρόπο σε γλωσσικές ασκήσεις
• Να έρθουν σε επαφή με την μαντινάδα που αποτελεί είδος λαϊκής ποίησης
• Να βελτιώσουν και να εμπλουτίσουν τον προφορικό τους λόγο απομνημονεύοντας το ποίημα
• Να κατανοήσουν τον έμμετρο λόγο
• Να επικοινωνήσουν μέσω της τεχνολογίας με συνομηλίκους τους σε διάφορα μέρη της Ελλάδας
• Να αντιληφθούν ότι η τεχνολογία μπορεί να προσπελάσει τις αποστάσεις
Αναμενόμενα αποτελέσματα
Τα αποτελέσματα που έργου αφορούν κυρίως την ανάδειξη νέων τρόπων προσέγγισης θεματικών ενοτήτων που συνάδουν με δεξιότητες του 21ου αιώνα, (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα) και ξεφεύγουν από παραδοσιακές πρακτικές. Οι μαθητές αξιοποιώντας την δημιουργικότητα και φαντασίας τους θα έχουν την ευκαιρία τόσο να δημιουργήσουν εξ’ ΄ολοκλήρου μια ευχετήρια κάρτα και το περιεχόμενο αυτής μαθαίνοντας ταυτόχρονα την εθιμοτυπική αξία της, να επιδοθούν σε ασκήσεις δημιουργικής γραφής και ανάπτυξης προφορικού λόγου, να επικοινωνήσουν και να συνεργαστούν. Επίσης οι εκπαιδευτικοί ως αναπόσπαστο κομμάτι και συντονιστές αυτής της προσπάθειας θα έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν γνώσεις, απόψεις και καλές πρακτικές με τους εταίρους τους και να αξιοποιήσουν εργαλεία Web 2.0 στην εκπαιδευτική πρακτική. Το τελικό προϊόν αφορά την δημιουργία video με το υλικό , ηχητικό και φωτογραφικό που θα συγκεντρωθεί, καθώς και e-book το οποίο θα κοινοποιηθεί στις σχολικές ιστοσελίδες των εταίρων.
Συμμετέχοντες
21 Νηπιαγωγεία
37 Εκπαιδευτικοί &
445 Παιδιά από όλη την Ελλάδα!
Όλη η διαδικασία για την υλοποίηση του προγράμματος στηρίχτηκε πάνω στο παρακάτω sway που δημιουργήθηκε απο τη νηπιαγωγό και συντονίστρια του έργου Γουργιώτη Μαρία και το οποίο εμπλουτίστηκε στη διάρκεια από όλες τις εκπαιδευτικούς όλων των σχολείων – εταίρων προκειμένου τα παιδιά να εισαχθούν στο θέμα και να υλοποιήσουν τις δραστηριότητες.
Το νηπιαγωγείο μας προσέγγισε το θέμα ως εξής:
Καθώς τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά πλησιάζουν, όλος ο κόσμος ετοιμάζεται να στείλει τις ευχές του στα αγαπημένα του πρόσωπα!!!
- Τι είναι οι ευχές; Με τις ευχές οι άνθρωποι εκφράζουν τα συναισθήματά τους και εκφράζουν τις επιθυμίες τους. Οι πιο συνηθισμένες ευχές είναι “Χρόνια Πολλά”, “Καλά Χριστούγεννα”, “Ευτυχισμένο το νέο έτος”.
- Ακούσαμε τις ευχές σε διάφορες γλώσσες του κόσμου.
- Είδαμε την ταινία¨Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι” βασισμένη στο ομώνυμο παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά όπου το ποντικάκι μας διηγείται την ιστορία της δικής του ευχής.
Αφού είδαμε το παραπάνω video, συζητήσαμε:
- Πόσο σημαντικό είναι να προσπαθούμε να κάνουμε την ευχή μας πραγματικότητα;
- Πόσο σημαντικό είναι να μην τα παρατάμε ακόμα και όταν οι άλλοι προσπαθούν να μας πείσουν για το αντίθετο;
- Τα παιδιά μας είπαν τις δικές τους ευχές και
- τις καταγράψαμε
- Συμμετέχοντας στη δράση ανταλλαγής καρτών και ευχών, αποφασίσαμε να φτιάξουμε τη δική μας κάρτα και να την στείλουμε σε κάποιο άλλο νηπιαγωγείο ανταλλάσοντας ευχές.
Το 1ο τμήμα αποφάσισε να ανταλάξει ευχές με το νηπιαγωγείο Λιανοκλαδίου στο νομό Λαμίας και το 2ο τμήμα με το νηπιαγωγείο Αλφειούσας στο νομό Ηλείας.
Που βρίσκονται όμως αυτά τα νηπιαγωγεία; Ψάξαμε στο google earth και βρήκαμε το νηπιαγωγείο Αλφειούσας. Που βρίσκεται το δικό μας νηπιαγωγείο και που το άλλο; Πόσο μακριά είναι ; Μετρήσαμε την απόσταση με χάρακα.
- κανονίστηκε τηλεσυνάντηση και γνωρίσαμε τους μακρινούς μας φίλους.
- Πώς στέλνουμε ευχές; Φυσικά με κάρτες.
- Είδαμε κάρτες. Συζητήσαμε και αποφασίσαμε το πως θα κατασκευάσουμε την κάρτα μας.
- Ξεκίνησε η κατασκευή των καρτών. Χωριστήκαμε σε ομάδες που ανέλαβαν η κάθε μια ένα κομμάτι της κατασκευής. Κόψαμε, κολλήσαμε, ζωγραφίσαμε την κάρτα και της δώσαμε την τελική μορφή της χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά’.
τμήμα 1
τμήμα 2
- Και φυσικά κάρτα χωρίς ευχές γίνεται; Δε γίνεται. Τι λέτε να γράψουμε τις ευχές σε μορφή μαντινάδας; Μάθαμε τι είναι μαντινάδα:
Η μαντινάδα είναι είδος ποιήματος με δυο στιχάκια που έχουν 15 συλλαβές και ομοιοκαταληξία το καθένα. Δημιουργήθηκε στην Κρήτη την εποχή της ενετοκρατίας, αλλά και στα Κυκλαδίτικα νησιά. Οι μαντινάδες είναι η πιο συνηθισμένη μορφή της κρητικής ποίησης και σήμερα αποτελούν τη βάση της κρητικής μουσικής. Με μαντινάδες εκτελούνται όλοι οι κρητικοί χοροί . Οι μαντινάδες είναι λόγια που εκφράζουν τα αισθήματα, τη σκέψη και τη ζωή των ανθρώπων για αυτό και δεν λείπουν από όλες τις εκδηλώσεις, γιορτές και σημαντικές στιγμές των νησιωτών.
- Ακούσαμε μαντινάδες και εμπνευστήκαμε από αυτές.
- Θυμάστε τις ευχές που γράψαμε; Λοιπόν μ αυτές τις ευχές σκαρώσαμε τις δικές μας μαντινάδες .
1ο τμήμα
2ο τμήμα
- Έτοιμες οι κάρτες μας λοιπόν.
- Αποφασίσαμε να στείλουμε για κάθε παιδί ένα δωράκι, ένα στολιδάκι Ρούντολφ για το δέντρο τους.
- Για να στείλουμε το δέμα μας χρησιμοποιήσαμε τον παραδοσιακό τρόπο αποστολής, το ταχυδρομείο. Γράψαμε τον αποστολέα και τον παραλήπτη και το δέμα μας έφυγε να πάει να βρει τους φίλους μας.
- Παραλάβαμε κι εμείς τα δωράκια μας και τις κάρτες από τους φίλους μας:
– από το νηπιαγωγείο Λιανοκλαδίου
– από το νηπιαγωγείο Αλφειούσας
Παίξαμε τρίλιζα
Ευχαριστούμε νηπιαγωγείο Αλφειούσας και Λιανοκλαδίου.
- Παρέλαβαν και οι φίλοι μας τις κάρτες και τα δωράκια που τους στείλαμε:
> Νηπιαγωγείο Λιανοκλαδίου
- Εκτός από τον παραδοσιακό τρόπο υπάρχει και ο ψηφιακός τρόπος να στείλει κανείς κάρτα στα αγαπημένα του πρόσωπα. Αποστολή καρτών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου δηλ. email. Κάναμε ανταλλαγή καρτών με το νηπιαγωγείο Δισπηλιού από την Καστοριά.
- Θυμάστε τις Μαντιναδο- Ευχές μας που γράψαμε; Τις ηχογραφήσαμε.
- Όμως υπάρχουν και παιδάκια που δεν μπορούν να ακούσουν τις μαντινάδες μας. Γι αυτό με τη βοήθεια της κ. Μιράντας, μαμά μαθήτριας, μάθαμε τις μαντινάδες μας στη νοηματική.
1ο τμήμα
2ο τμήμα
- Ας μην ξεχνάμε. Οι ευχές όλων των παιδιών είναι σημαντικές. Αλλά υπάρχουν κάποια παιδιά που χρειάζονται λίγο παραπάνω την προσοχή μας. Είναι αυτά που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία γιατί είναι άρρωστα. Η οργάνωση με το όνομα “Make-A-Wish” με σήμα το αστέρι και χάρη στις εθελοντικές προσφορές ανθρώπων από όλο τον κόσμο, εκπληρώνει ευχές που έχουν τη δύναμη να μεταμορφώσουν τις ζωές παιδιών με πολύ σοβαρές ασθένειες εδώ και 25 χρόνια.
- Μαθητές από την Κρήτη τραγουδούν για το “Κάνε μια ευχή Ελλάδος”
και εμείς χορέψαμε κρητικά.
Έτσι και εμείς παραγγείλαμε το δικό μας αστέρι για να βοηθήσουμε ώστε οι ευχές πολλών άρρωστων παιδιών να γίνουν πραγματικότητα….
και φυσικά τα αγοράσαμε από τα λεφτά του κουμπαρά μας.
Πάνω στα αστέρια μας συμφωνήσαμε να γράψαμε την σημαντικότερη ευχή για αυτά τα παιδιά
“ΥΓΕΙΑ”
Στολίσαμε το “Δέντρο των Ευχών”
και φυσικά φορέσαμε τα βραχολάκια μας
- Γνωρίσαμε, μιλήσαμε για την εμπειρία μας στο έργο με τα παιδιά των άλλων Νηπιαγωγείων, τραγουδήσαμε τα κάλαντα, δείξαμε την κάρτα μας μέσω τηλεσυνάντησης.
- και στείλαμε από άκρη σε άκρη της Ελλάδας τις Μαντιναδο- Ευχές μας!!!
Αποτελέσματα έργου -Τελικά Προϊόντα
Τα αποτελέσματα του έργου εκτός από το συνεργατικό sway, που ρίσκεται στην αρχή του άρθρου όπου μπορείτε να βρείτε πληροφορίες, να δείτε βίντεο, να διαβάσετε παραμύθια, να ακούσετε τραγουδάκια και να παίξετε παιχνίδια online, είναι ένα video και ένα ebook με συγκεντρωμένο το υλικό από όλα τα σχολεία- εταίρους μας.
Πρώτοι που είδαν τα αποτελέσματα ήταν τα παιδιά και χάρηκαν πολύ.
Χαρείτε το κι εσείς…
video
e-book
Αξιολόγηση έργου από παιδιά και εκπαιδευτικούς.
Η εμπλοκή μας σε αυτό το έργο πρόσφερε χαρά, ενθουσιασμό και εορταστική διάθεση σε παιδιά και εκπαιδευτικούς εμπλέκοντας τους σε μια δημιουργική και συνεργατική συνεργασία.
- Τα παιδιά αξιολόγησαν το έργο αποτυπώνοντας τις απόψεις τους μέσω του ιχνογραφήματός τους σε ένα φύλλο καταγραφής. Οι εκπαιδευτικοί κατέγραψαν τα λεγόμενά τους καθώς και τυχόν άλλες παρατηρήσεις των παιδιών.
Τα νηπιάκια του 1ου τμήματος του νηπιαγωγείου Σορωνής είπαν για το έργο…
Τα νηπιάκια του 2ου τμήματος του νηπιαγωγείου Σορωνής είπαν για το έργο…
- Το έργο αξιολογείται και από τους εκπαιδευτικούς. Σε πρώτη φάση οι έταιροι καταθέτουν τις εντυπώσεις τους από την συμμετοχή τους στο έργο.
Για την περιγραφική αξιολόγηση του έργου δημιουργήθηκε ένα Padlet όπου συγκεντρώνονται σιγά σιγά οι εντυπώσεις εκπαιδευτικών και μαθητών από όλη την Ελλάδα.
- Η αξιολόγηση του έργου τελείωσε με ερωτηματολόγιο ανατροφοδότησης από τους εκπαιδευτικούς.
- Οι μαθητές πήρανε και βραβείο συμμετοχής.