Το σχολείο μας συμμετείχε για πρώτη φορά αυτή τη σχολική χρονιά, 2024-2025, στο Σχολικό Δίκτυο Δράσης ‘’Ταπερίστας 2025’’ που συντόνισε το Κ.Ε.ΠΕ.Α Αρναίας.
Μέσα από το υλικό αλλά και τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν, οι μαθητές και οι μαθήτριες κατανόησαν τη σημασία ενός υγιεινού γεύματος στο σχολείο, όπως είναι το δεκατιανό, και ασχολήθηκαν με τον τρόπο μεταφοράς του έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι, δόθηκε βαρύτητα στο κλασικό tupper και τη χρησιμότητά του. Επιπλέον, μέσα από τις δραστηριότητες, έγινε μία προσπάθεια να δοθεί μία πολυπολιτισμική και διαπολιτισμική διάσταση στο θέμα του σχολικού φαγητού καθώς οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας προέρχονται από διάφορες χώρες.
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν μία μαθήτρια από το τμήμα Α1, δύο μαθητές από το τμήμα Α2 και μία μαθήτρια από το τμήμα Β1, οι οποίοι και οι οποίες με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών Δάμτση Ευθυμίας(ΠΕ06-Αγγλικής), Λεβέντη Αναστασίας(ΠΕ02-Φιλόλογος) και Νικολαΐδη Γεωργίου (ΠΕ86-Πληροφορικής-Διευθυντής του σχολείου)πραγματοποίησαν τις παρακάτω δράσεις κατά τη διάρκεια των τριών φάσεων:
Α΄ Φάση: Διερευνητική
Νοέμβριος και Δεκέμβριος
- Φαγητο-ιδεοθύελλα(Foodstorming)
Η ομάδα Ταπερίστας μέσα από την τεχνική της ιδεοθύελλας κατέγραψε τις δικές της καθώς και άλλων μαθητών και μαθητριών διατροφικές συνήθειες στο σχολείο με συμβατικό αλλά και καλλιτεχνικό τρόπο. Η καταγραφή αφορούσε τόσο στα προϊόντα που οι μαθητές και οι μαθήτριες καταναλώνουν κατά τη διάρκεια των ωρών παραμονής τους στο σχολείο όσο και κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα σχολεία των χωρών προέλευσής τους πριν την έλευσή τους στη χώρα μας και στο σχολείο μας.

- Ημερολόγιο Καθημερινών Διατροφικών Συνηθειών(Daily Food Habits Diary)
Μέσα από τους πίνακες που υπήρχαν στο υλικό που μας παρείχε το Σχολικό Δίκτυο Δράσης η ομάδα κατέγραψε για μία εβδομάδα τις καθημερινές διατροφικές της συνήθειες στο σχολείο σχετικά με την προμήθεια γεύματος, το σκεύος και τη συσκευασία μεταφοράς γεύματος, το είδος τροφής και το είδος ροφήματος. Μετά την καταγραφή ακολούθησε συζήτηση και ανταλλαγή σχολίων ανάμεσα στα μέλη της ομάδας. Παράλληλα, έγινε ενημέρωση και άλλων μαθητών και μαθητριών για τις συνήθειες της ομάδας όπως αυτές καταγράφηκαν στους πίνακες αλλά και σύγκριση των δεδομένων.

- Ευτυχισμένη Νέα Διατροφική Χρονιά (Happy New Food Year)
Κατά τη διάρκεια της Χριστουγεννιάτικης γιορτής, και λίγο πριν την έλευση του 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες έφεραν στο σχολείο φαγητά και ροφήματα από τις χώρες καταγωγής τους. Η ομάδα Ταπερίστας ήταν δυναμικά παρούσα καθώς πρότεινε τα δικά της εδέσματα. Η ανταλλαγή διατροφικών εμπειριών ήταν μία από τις πιο ευχάριστες στιγμές της δράσης.
Β΄ Φάση: Εφαρμογής
Ιανουάριος και Φεβρουάριος
- Δείξε μου το φαγητό σου να σου πω τη χώρα σου (Show me your food to tell you your country)
Η ομάδα Ταπερίστας εντόπισε στο διαδίκτυο, ζωγράφισε και έγραψε κάποια υγιεινά φαγητά από τις χώρες καταγωγής των μελών της που μπορούν να καταναλωθούν στο σχολείο και μπορούν να μεταφερθούν σε ειδικό σκεύος ή tupper. Σε κάποιες περιπτώσεις, μέλη της ομάδας κατανάλωσαν τα συγκεκριμένα φαγητά . Με τη βοήθεια της ομάδας των εκπαιδευτικών, η ομάδα Ταπερίστας έπαιξε ένα memory game με τα συγκεκριμένα φαγητά και τη χώρα από την οποία προέρχονται. Πολύ σημαντική ήταν η συνεργασία της κυρίας Φόλιου, κηδεμόνος ενός από τα μέλη της ομάδας Ταπερίστας, στην προώθηση των προτεινομένων εδεσμάτων ενός από τα μέλη της ομάδας Ταπερίστας.

- Μαθαίνω για το φαγητό στην Ελλάδα του παρελθόντος (Greek Past Food Learners)
Τα μέλη της ομάδας Ταπερίστας μελέτησαν στα ελληνικά αλλά και μεταφρασμένο σε άλλες γλώσσες του σχολείου καθώς και στις μητρικές τους γλώσσες ένα άρθρο για τη διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα και το Βυζάντιο αλλά και για τις επιρροές που δέχθηκε η Ελλάδα από την έλευση προσφύγων ελληνικής καταγωγής. Το κείμενο μετατράπηκε σε εικόνες και χρησίμευσε ως άσκηση γλωσσικού γραμματισμού καθώς οι μαθητές και οι μαθήτριες χρησιμοποίησαν την εφαρμογή I’m a puzzle https://im-a-puzzle.com/ για να μάθουν παίζοντας ή να παίξουν μαθαίνοντας.

- Ψάχνω φαγητό μέσα από την τέχνη(Searching for Food through Art)
Η ομάδα ερεύνησε πίνακες ζωγραφικής που απεικόνιζαν είδη διατροφής, τρόπους μαγειρικής και σκεύη φύλαξης και μεταφοράς φαγητού. Οι εκπαιδευτικοί της δράσης και η ομάδα Ταπερίστας διάλεξαν έναν πίνακα του Giuseppe Arcimboldo με τίτλο Vertumnus. Μέσα από τον συγκεκριμένο πίνακα οι μαθητές και οι μαθήτριες της ομάδας Ταπερίστας εξασκήθηκαν στην παρατηρητικότητα και στην προφορική διαγλωσσική καταγραφή λεξιλογίου. Επιπλέον, η ομάδα χρησιμοποίησε την εφαρμογή I’m a puzzle για λόγους διασκέδασης αυτή τη φορά.

Inv.nr: 11615
https://im-a-puzzle.com/
Γ΄ Φάση: Διάχυσης
Μάρτιος και Απρίλιος
- Νέο Ημερολόγιο Διατροφικών Συνηθειών(New Daily Food Habits Diary)
Η ομάδα Ταπερίστας επανήλθε στην καταγραφή των καθημερινών διατροφικών της συνηθειών στο σχολείο σχετικά με την προμήθεια γεύματος, το σκεύος και τη συσκευασία μεταφοράς γεύματος, το είδος τροφής και το είδος ροφήματος. Και αυτή τη φορά χρησιμοποιήθηκαν οι ίδιοι πίνακες με εκείνους της Α΄ Φάσης(Διερευνητικής). Κατά την ερμηνεία των δεδομένων προέκυψε η ανάγκη για μεταφορά του γεύματος σε tupper καθώς κατά την πρώτη φάση διαπιστώθηκε ότι δεν είχε όλη η ομάδα τις ίδιες συνήθειες μεταφοράς φαγητού στο σχολείο. Επιπλέον, η ομάδα Ταπερίστας μοιράστηκε τα δεδομένα της νέας έρευνας με αρκετούς συμμαθητές και αρκετές συμμαθήτριες.

- Δράση ‘’Ημέρα Δεκατιανού’’.
Η ομάδα Ταπερίστας συμμετείχε στη διαδικτυακή δράση που προτάθηκε από το Σχολικό Δίκτυο Δράσης και το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αρναίας με τίτλο ‘’Ημέρα Δεκατιανού’’ στις 19 Μαρτίου 2025. Μετά από αρκετή προετοιμασία η ομάδα αποφασίσε να παρουσιάσει το Bolani, ένα φαγητό από το Αφγανιστάν ιδανικό για δεκατιανό και για μεταφορά σε tupper. Πολύ σημαντική ήταν η συνεισφορά των εκπαιδευτικών της δομής φιλοξενίας Άνω Πόλης κυρίας Χαβρανλή και κυρίου Μάσσια καθώς και της ομάδας μαγειρικής της ίδιας δομής στην καθοδήγηση και προετοιμασία αυτής της δράσης. Ήταν μία ακόμα σημαντική στιγμή για την ομάδα Ταπερίστας καθώς τα μέλη της είχαν την ευκαιρία να δουν τις παρουσιάσεις και άλλων σχολείων και να νιώσουν πραγματικά μέλη μίας ευρύτερης σχολικής κοινότητας.
- Προτείνω μία υγιεινή συνήθεια διατροφική…και σχολική (Suggesting a healthy school food habit)
Η τελευταία δράση της ομάδας Ταπερίστας ήταν μία πρόταση υγιεινής διατροφικής συνήθειας στο σχολείο που αφορούσε στο φαγητό που μπορεί να καταναλώσει ένας μαθητής/μία μαθήτρια στο σχολείο, τη μεταφορά του από το σπίτι του/της στο σχολείο και κανόνες ανακύκλωσης. Η δράση θα ολοκληρωθεί πλήρως με την πρόσθεση και άλλων αφισών από άλλα μέλη της ομάδας και με την ανάρτηση των χειροποίητων αφισών σε εμφανές μέρος του σχολείου καθώς και η πιθανή μετατροπή τους σε φυλλάδιο που θα διανεμηθεί στους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου.

Εκτός από τα παραπάνω, η ομάδα Ταπερίστας ενημερώθηκε για το υλικό των σεμιναρίων για μαθητές και μαθήτριες. Τα σεμινάρια είχαν γίνει στις αρχές Φεβρουαρίου.
Αξίζει να σημειωθεί η διδακτική επίσκεψη στην αγορά ΜΟΔΙΑΝΟ της Θεσσαλονίκης που διοργάνωσε ομάδα εκπαιδευτικών του σχολείου στο πλαίσιο σχολικού περιπάτου. Όλοι οι μαθητές και όλες οι μαθήτριες του σχολείου συμπλήρωσαν τις γνώσεις τους για την υγιεινή διατροφή και είχαν την εμπειρία μίας βιωματικής δράσης.



Μπορείτε να δείτε το σύνολο της δράσης ακολουθώντας τον παρακάτω σύνδεσμο.
http://linoit.com/users/efidamtsi/canvases/%CE%A4%CE%B1%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%AF%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%82%20%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%93%CE%95.%CE%9B.%20
Συγχαρητήρια στους μαθητές και τις μαθήτριες της ομάδας Ταπερίστας για τη συμμετοχή τους σε αυτήν την πολύ ενδιαφέρουσα δράση.
Ευχαριστούμε θερμά το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αρναίας για την υποστήριξη που μας παρείχε στη διενέργεια και ολοκλήρωση αυτής της πολύ αξιόλογης δράσης και για την αποδοχή του σχολείου μας στο Σχολικό Δίκτυο Δράσης Ταπερίστας 2025.