Κουίζ: Γίνεται όλα τα γραπτά των πανελληνίων ενός υποψηφίου να εξεταστούν στην πόλη του από διορθωτές που έχουν δει τον υποψήφιο;

Μην βιαστείτε να απαντήσετε αρνητικά. Καταϊδρωμένος και τελευταίος έμαθα την καταφατική απάντηση χτες κι εγώ. Αν ήμουν μέλος επιτροπής Εξέτασης μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο Ηρακλείου και πέρυσι, θα το ήξερα από τότε.

Όμως, χρόνο παρά χρόνο εναλλασσόμαστε στο σχολείο μου στη θέση του χειριστή VBI τη συγκεκριμένη ημέρα εξέτασης, οπότε η υπηρεσιακή ήρθε φέτος· μαζί με το προσωπικό δίλημμα της υπακοής στην υπηρεσία, ανεξαρτήτως αν κατά την ταπεινή μου γνώμη έχει ερμηνεύσει λανθασμένα το Νομοθέτη, ή την άρνηση συμμετοχής σε κάτι που αφενός με γελοιοποιεί ως ρόλο σε αυτό, και αφετέρου, και κυριότερα, αποτελεί αδικία για όλους τους υπόλοιπους υποψήφιους, μαθητές μου ή όχι, που εξετάζονται με άλλους, αλλά όμοιους, όρους. Δεδομένου ότι κάθε άρνηση, ειδικά στις μέρες μας, εύκολα μπορεί να επιφέρει στον αρνούμενο το στίγμα της λούφας ή της αντισυναδελφικής συμπεριφοράς, αποφάσισα να συμφωνήσω ότι, καμιά φορά, ο γάιδαρος μπορεί και να πετάει.

Συμπληρώνω την καταφατική απάντηση στο αρχικό μου ερώτημα, και στη συνέχεια παραθέτω τα στοιχεία:

Ναι, είναι δυνατόν όλα τα γραπτά των πανελληνίων ενός υποψηφίου να εξεταστούν στην πόλη του, από καθηγητές της πόλης του, χωρίς να ταξιδέψουν με αυτά των άλλων συμμαθητών του σε μακρινό βαθμολογικό κέντρο. Αρκεί να συντρέξουν τα ακόλουθα:

  • Ο υποψήφιος να ανήκει στην κατηγορία των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και ειδικότερα σε μια από τις κατηγορίες που η Υπουργική Απόφαση με αριθμό Φ.253/155439/Β6, δημοσιευμένη στο ΦΕΚ 2544, τεύχος Β΄, της 30/12/2009, ορίζει ότι εξετάζονται προφορικά -ναι, καλά διαβάσατε, καθώς αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση υποψήφιοι με τυφλότητα ή αμβλυωπία, ή με κινητική αναπηρία, μόνιμη ή προσωρινή, ή σπαστικότητα άνω άκρων, ή κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη τους που καθιστά αδύνατη τη χρήση τους για γραφή, ή, τέλος που –αντιγράφω- «παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία».
  • Να ζητήσει από την επιτροπή προφορικής εξέτασής του, ο υποψήφιος μιας από τις παραπάνω κατηγορίες, το γραπτό του, που ετοίμασε επί τρίωρο, όσο και κάθε άλλος υποψήφιος, να αποτελέσει τον μοναδικό τρόπο εξέτασής του για όλα τα θέματα της εξέτασης.

Με βάση τα παραπάνω, η επιτροπή, κι ο γράφων μέσα σ’ αυτήν, είμαστε υποχρεωμένοι, να αποχαιρετήσουμε χωρίς περαιτέρω διάλογο τον υποψήφιο που αποχωρεί, και να προβούμε στην άμεση διόρθωση του γραπτού του, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, όπως κάνει ένα μέλος οποιουδήποτε βαθμολογικού κέντρου με τα γραπτά δοκίμια αγνώστων προς αυτόν μαθητών από άγνωστα σχολεία της χώρας.

Πιστοί στις προσταγές του Υπουργείου Παιδείας, μπορούμε να βλέπουμε έναν μαθητή που είχε δηλώσει και διαγνωσθεί ότι πάσχει από δυσλεξία, που τον δυσκολεύει στο γραπτό λόγο, και γι’ αυτό είχε ζητήσει να εξεταστεί προφορικά, μπορούμε, λοιπόν, να τον βλέπουμε να προσέρχεται καθημερινά στο Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο, και να εξετάζεται γραπτά σε όλα τα μαθήματα, ή να επιλέγει, με κριτήριο τα θέματα, το πόσα από αυτά μπορεί να απαντήσει ή να λύσει στο χαρτί, ή τα πρόσωπα που απαρτίζουν την επιτροπή εξέτασης του, κατά περίπτωση και κατά θέμα ή και υποερώτημα.

Τα παραπάνω αποτελούν εφαρμογή της δημοσιευμένης στη Διαύγεια με ΑΔΑ: ΒΕ569-ΧΚΛ Εγκυκλίου Φ.251/60475/Β6/30.4.2013 του Υφυπουργού Παιδείας Θ. Παπαθεοδώρου. Σε αυτήν διαβάζουμε την ερμηνεία του Υφυπουργού για την περίοδο «Όταν ο μαθητής της περίπτωσης  αυτής [ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία] επιθυμεί να απαντήσει και γραπτά σε κάποια ερωτήματα, αυτά αξιολογούνται κατά τη βαθμολόγηση» της Υπουργού (Διαμαντοπούλου) στην Απόφαση του 2009 (η έντονη γραφή παρακάτω είναι από το πρωτότυπο):

Ο εξεταζόμενος αναπτύσσει προφορικά στα τρία μέλη – εξεταστές τις απαντήσεις του στα θέματα, με όποια σειρά επιθυμεί. Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης των απαντήσεών του μπορεί να συμβουλεύεται τις σημειώσεις του στο τετράδιο.

Στην περίπτωση που επιθυμεί να απαντήσει και γραπτά σε κάποια ερωτήματα, εκφράζει αυτή την επιθυμία του στους βαθμολογητές, όταν προσέρχεται ενώπιον της επιτροπής, και το δηλώνει εγγράφως στο γραπτό του δοκίμιο, ώστε οι σχετικές απαντήσεις να αξιολογηθούν γραπτά και όχι προφορικά. Η γραπτή δήλωση του υποψηφίου υπογράφεται από τους εξεταστές και τον πρόεδρο της επιτροπής. Όταν ολοκληρώσει την εξέτασή του παραδίδει το τετράδιο στον Πρόεδρο ή στον γραμματέα της επιτροπής και αποχωρεί από την αίθουσα και το Εξεταστικό Κέντρο.

Από τον πρόεδρο του Ειδικού Εξεταστικού Κέντρου μας δόθηκε η ερμηνεία, ότι η φράση «και γραπτά σε κάποια ερωτήματα» (η υπογράμμιση παραπάνω είναι δική μου) περιλαμβάνει και την περίπτωση μόνο γραπτά σε όλα τα ερωτήματα. Οπότε η σαφής οδηγία του στην περίπτωση αυτή υπήρξε αυτό που περιέγραψα παραπάνω: κανένα άλλο ερώτημα, αποχώρηση του υποψήφιου, υπογραφές και άμεση διόρθωση του γραπτού δοκιμίου, σαν να μην είχαμε δει ποτέ τον συντάκτη του. Ίσως αδικώ τον πρόεδρο, μη γνωρίζοντας αν υπάρχει άλλη εγκύκλιος που περιέχει ακριβώς την παραπάνω ερμηνεία και οδηγία.

Ας σημειωθεί ότι δεν αμφισβητώ καθόλου τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που έχουν κάποια παιδιά, ούτε φυσικά τις αναπηρίες τους, και συμφωνώ απόλυτα με το Νομοθέτη στις ρυθμίσεις του για έναν τρόπο εξέτασης που δεν θα τα αδικεί, αλλά ούτε και θα αδικεί τους  υπόλοιπους υποψήφιους απέναντι σε αυτά. Τέλος, δεν αμφισβητώ τις διαγνώσεις τους, δεν είναι δουλειά μου ούτε έχω τις γνώσεις, και δεν αμφισβητώ την εξειδίκευση και την αξιοσύνη των Σχολικών Συμβούλων που στελεχώνουν το Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα. Και θα δεχτώ ότι η εξέταση σε ένα ειδικό κέντρο έχει και αρνητικά στοιχεία, που έχουν να κάνουν με την ψυχολογία του υποψήφιου ή την αναμονή για την επιτροπή όταν έχει τελειώσει και το δοκίμιό του παραμένει κλειστό.

Μπόνους: πώς εξετάζεται ένας μαθητής που έχει πρόβλημα ακοής και βραδυγλωσσία;
Αναρωτηθήκατε, μήπως, πιθανόν και προφορικά;

 

Το παραπάνω άρθρο υπάρχει σε μορφή pdf κι εδώ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *