ουρές με φούντες

Στο νέο, ή «νέο», συμπληρωματικό βιβλίο ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ – ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ – ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ, η υλοποίηση της ουράς με στατικό πίνακα κουβαλάει την παθογένεια που υπάρχει εδώ και 20 χρόνια στο βιβλίο της ΑΕΠΠ (παράγραφος 3.5): Είναι ελλιπής, καθώς δεν προβλέπει την αντιμετώπιση των κενών που αφήνουν οι εξαγωγές στοιχείων. Μάταια κάποιοι από εμάς φωνάζουμε από το 1999…

Κι αφού και στην πρόσφατη ενημέρωση του ΙΕΠ προς τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου φάνηκε να μην γίνεται αντιληπτό το λάθος, ας προχωρήσουμε με σχήμα -άλλωστε, και το ΙΕΠ φαίνεται να προτιμά τα σχήματα από τον κώδικα…

Στο σχήμα παραπάνω, ξεκινούμε με μία άδεια ουρά 5 θέσεων, με την υλοποίηση του παραπάνω νέου βιβλίου (Παράγραφος 1.2 και παραδείγματα 2 και 3):

  • Διαδοχικά εισάγουμε στοιχεία α, β, και γ στην ουρά, με συνέπεια η τιμή του fr(ont) να γίνει 1 και του re(ar) να γίνει 3.
  • Διαδοχικά εξάγουμε 2 στοιχεία από την ουρά, με συνέπεια η τιμή του fr(ont) να γίνει 3 και του re(ar) να παραμείνει 3.
  • Διαδοχικά εισάγουμε 2 στοιχεία στην ουρά, με συνέπεια η τιμή του fr(ont) να παραμείνει 3 και του re(ar) να γίνει 5.

Στο σημείο αυτό η ουρά φαίνεται λανθασμένα από την υλοποίηση (ΑΝ rear = 10 στο βιβλίο, 5 στο παράδειγμά μας), ως πλήρης ενώ στην πραγματικότητα έχει 3 στοιχεία και 2 άδειες θέσεις στις πρώτες θέσεις του πίνακα.

Ας δούμε και κώδικα σε ΓΛΩΣΣΑ που ακολουθεί την ελλιπή αυτή υλοποίηση των παραδειγμάτων στο νέο βιβλίο:

Φυσικά, οι παθογένειες στην υλοποίηση ουράς και στοίβας με πίνακες είναι εγγενής· οι δομές αυτές έχουν ελάχιστο νόημα και σχεδόν μηδενική διδακτική αξία ως στατικές. Η χρησιμότητά τους αναδεικνύεται μόνο όταν είναι δυναμικές.

Γενικότερα,. κττμγ, η ενημέρωση του ΙΕΠ προς τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ86 στις 4/7 ήταν απογοητευτική, και οι όποιες προσδοκίες μπορεί να είχαμε για τη νέα χρονιά διαψεύδονται ξανά. Αν αντέχετε, μπορείτε να την παρακολουθήσετε παρακάτω, εν αναμονή του επίσημου βίντεο…

καθόλου ΣΟΣ

Υποθετικές ερωτήσεις σε υποθετικά σενάρια (καθόλου ΣΟΣ), στην επιλογή στελεχών του Υπουργείου Παιδείας

Αναπτύξτε πώς θα αντιδράσετε και σε ποιες ενέργειες, άμεσες ή/και ενδεχομένως βραχυπρόθεσμες, θα προβείτε:

  1. Γονέας σας δηλώνει ευθαρσώς ότι θα στείλει το παιδί του στο σχολείο με 39 πυρετό, ζάλη, βήχα και εμφανή αδυναμία, «γιατί οι απουσίες είναι πολύτιμες και πρέπει να τις κρατήσει για μετά το Πάσχα που δεν θα έρχεται καθόλου». Σε σχετική σας ερώτηση για το ενδιαφέρον του για την υγεία του παιδιού και των άλλων μαθητών του σχολείου, η απάντηση που παίρνετε είναι ότι «το παιδί το έφαγε η ατυχία, που πρόλαβε και ξόδεψε τις απουσίες του, και, να, είδατε που μικρύνανε φέτος το όριο, και υπάρχει πρόβλημα;».
    Εξειδίκευση του σεναρίου: Υποθέστε ότι η μητέρα αυτή είναι και αυτή εκπαιδευτικός.
  2. Μαθητής καταθέτει στο σχολείο Ιατρική Βεβαίωση – Γνωμάτευση από Κέντρο Υγείας με τρεις διαφορετικές ημερομηνίες με σχεδόν μηνιαία απόσταση μεταξύ τους: Έκδοση τον Δεκέμβριο, Εξέταση τον Φεβρουάριο, πρόταση παραμονής στο σπίτι τον Μάρτιο.
    Εξειδίκευση του σεναρίου: Υποθέστε ότι η ιατρική βεβαίωση υπογράφεται από γονέα άλλου μαθητή σας.
  3. Μαθητής καταθέτει στο σχολείο Ιατρική Βεβαίωση – Γνωμάτευση από ιδιώτη ιατρό με ημερομηνία έκδοσης και πρόταση παραμονής στο σπίτι που δεν συμπίπτουν με ημέρες απουσίας του μαθητή από το σχολείο παρά μόνο αν ο μήνας διορθωθεί κατά έναν μεταγενέστερα.
  4. Μαθητής καταθέτει στο σχολείο Ιατρική Βεβαίωση – Γνωμάτευση από Κρατικό Νοσοκομείο στην οποία συνιστάται παραμονή στο σπίτι σε διάστημα ημερών του Μαρτίου, οι οποίες επεξηγούνται αναλυτικά ως ημέρες Φεβρουαρίου.
  5. Γονέας διαμαρτύρεται έντονα και κατ’ επανάληψη, γιατί οι απουσίες που «δικαιολογήθηκαν» για το παιδί του είναι τριών ημερών και όχι πέντε, που «έγραψε ο γιατρός». Σημείωση: οι 5 ημέρες του γιατρού ξεκινούσαν από Σάββατο.
  6. Βεβαιώσεις και γνωματεύσεις καταθέτονται στο σχολείο με προτεινόμενο διάστημα παραμονής στο σπίτι 6, 7 έως και 12 ημερών, για «υποψία Η1Ν1»! Με προφανείς μαντικές ικανότητες του γιατρού για την πορεία του ασθενή, καθώς οι γνωματεύσεις έχουν εκδοθεί κατά την 1η ημέρα του 6/7/12-ημέρου!

Τα παραπάνω σενάρια και οι ερωτήσεις είναι αποκυήματα φαντασίας. Κάθε ομοιότητα με πραγματικά περιστατικά είναι εντελώς συμπτωματική. Όλο το συνοδευτικό υλικό είναι κατασκευασμένο ειδικά για τις μελέτες περίπτωσης. Κανένα ιατρός ή γονέας δεν ταλαιπωρήθηκε για την ανάπτυξη των σεναρίων αυτών.

Στην πραγματικότητα, όλοι οι μαθητές αναστήθηκαν στις 13/3, γονείς, δάσκαλοι και γιατροί διδάσκουμε ήθος με το προσωπικό μας παράδειγμα, στη χώρα μας δεν υπάρχει λαμογιά παρά μόνο, ίσως, στους αναθεματισμένους τους πολιτικούς μας, και είμαστε όλοι καλά.

Ένα βιωματικό μάθημα

Το ενημερωτικό αυτό σημείωμα παρατίθεται σε μορφή Σημείωσης στη σελίδα μας στο Facebook, αφενός επειδή αφορά περιστατικό που έχει σχέση με το Facebook, και αφετέρου για να παραμείνει εύκολα προσβάσιμο.

Την Δευτέρα 7/1 στις 19:30 το βράδυ, σε κλειστή ομάδα περίπου 20-24 μελών του Κοινωνικού Δικτύου Facebook, αναρτήθηκε από μέλος της «για πλάκα» μία κατασκευασμένη –πλαστή- λήψη οθόνης (screen shot) που υποτίθεται ότι έδειχνε μία ανάρτηση της σελίδας μας, «Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου» στο Facebook, που ανακοίνωνε ότι την επομένη, Τρίτη 8/1, τα σχολεία θα ήταν κλειστά μετά από απόφαση του Δήμου Ηρακλείου.

Η πλαστή ανακοίνωση

Η πλαστή ανακοίνωση

Ο επίδοξος φαρσέρ δεν σκέφτηκε την εξέλιξη που θα μπορούσε να έχει, και που πράγματι είχε το «αστείο» του.

Είτε επειδή κάποια από τα μέλη της κλειστής ομάδας το πίστεψαν ως αληθινό, είτε επειδή θεώρησαν ότι η πλάκα παραήταν καλή για να μην παραπλανηθεί ή να μην διασκεδάσει κι άλλος κόσμος εκτός ομάδας, είτε επειδή επιπλέον εξέφραζε κρυφές επιθυμίες για τη ματαίωση των μαθημάτων της επόμενης ημέρας, σε ελάχιστο χρόνο η «είδηση – ανακοίνωση» είχε διαδοθεί εκθετικά -αν 5 άτομα διαδώσουν κάτι και καθένας από τους παραλήπτες το επαναλάβει για άλλους 5, κ.ο.κ., οι τελικοί παραλήπτες γίνονται 5, 25, 125, … Οι λεγόμενες αλληλουχίες από φήμες[1] φουντώνουν χωρίς διασταυρώσεις πολύ πιο γρήγορα από τις αληθινές -και κατά κανόνα βαρετές- ειδήσεις. Γρήγορα, δέκτες και πομποί έγιναν γονείς, μαθητές, συνάδελφοι από όλο το νομό -άλλοι γνήσια θορυβηθέντες, άλλοι απλώς «πλακατζήδες», κάποιοι, σύγχρονοι Λουδίτες[2], και κάποιοι απλά χαιρέκακοι. Τα τηλέφωνα και τα υπόλοιπα μέσα επικοινωνίας του σχολείου πήραν φωτιά…

Δυστυχώς, στον διαχειριστή της σελίδας «Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου», καθηγητή Πληροφορικής και υποδιευθυντή του σχολείου, το νέα έφτασαν μετά τις 21:30, οπότε και διαψεύστηκαν αμέσως. Υπό κανονικές συνθήκες δεν θα χρειαζόταν ούτε καν αυτό, αφού, καθώς δεν υπήρξε ποτέ τέτοια δημοσίευση, δεν υπήρχε τίποτα να διαψευστεί.

Τις επόμενες ημέρες, και ενώ ο υπεύθυνος της δημιουργίας της φάρσας είχε επικοινωνήσει με τον υποδιευθυντή και είχε ζητήσει συγγνώμη αμέσως μόλις αντιλήφθηκε τις διαστάσεις που αυτή είχε λάβει, έγινε έρευνα και συζήτηση για το γεγονός, σε συνεργασία με τις μαθητικές κοινότητες. Σε αυτήν αναδείχθηκαν τα εξής:

  • Η δημιουργία ενός πλαστού στιγμιότυπου από κάποιον ιστότοπο είναι πολύ εύκολη και μπορεί να γίνει από τον καθένα, χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερες γνώσεις και εργαλεία, πέρα από τον κοινό φυλλομετρητή που χρησιμοποιούμε στην περιήγηση του Παγκόσμιου Ιστού[3].
  • Ο δημιουργός της πλαστής λήψης οθόνης, που είναι μαθητής του σχολείου, σαφώς ευθύνεται για την πλαστή κατασκευή εις βάρος του σχολείου.
  • Ωστόσο, την πλαστή αυτή εικόνα παρουσίασε μέσα σε μια κλειστή ομάδα, στην οποία το περιεχόμενο των συζητήσεων και λοιπών δραστηριοτήτων της, δεν είναι προσβάσιμο από τρίτους.
  • Επιπλέον, δεν επιχείρησε να αποκρύψει την ταυτότητά του μέσα στο δημιούργημά του, παρότι τεχνικά αυτό ήταν εξίσου εύκολο.

Σε ανάλογο περιστατικό στον συμβατικό -μη ψηφιακό- κόσμο, κάποιος θα έφτιαχνε μια πλαστή φωτογραφία της εξώπορτας του σχολείου του με ένα σημείωμα που θα έγραφε ΚΛΕΙΣΤΑ ΑΥΡΙΟ, και θα μοίραζε φωτοτυπίες της στην παρέα, την ώρα του καφέ· ή θα περιοριζόταν σε μια προφορική μαρτυρία.

Από εκεί και πέρα συζητήθηκε σε ποιον ή ποιους αναλογεί ευθύνη, αρχικά για τη διάδοση της εικόνας έξω από τα όρια της κλειστής -ιδιωτικής- ομάδας, και στη συνεχεία για τον εκθετικό της χαρακτήρα:

  • Σε πρώτο στάδιο, η παράλειψη επαλήθευσης της εικόνας, που απαιτούσε απλώς την επίσκεψη της σελίδας «Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου», στο Facebook, ή του Ιστότοπου του σχολείου για την αναζήτηση μιας τόσο σημαντικής ανακοίνωσης, ή, ακόμη χειρότερα, η παράβλεψη της προφανούς πλαστότητας, παρά τη διαπίστωση της απουσίας μιας τέτοιας ανακοίνωσης, δείχνει την ανωριμότητα με την οποία αρκετά συχνά συμπεριφερόμαστε στο Διαδίκτυο, και την επίπλαστη εγκυρότητα που του αποδίδουμε, χάριν και μόνο της φύσης του. Οι παλαιότεροι έλεγαν «αν το είπε η τηλεόραση ή το έγραψαν οι εφημερίδες, έτσι είναι»· σήμερα, εξακολουθούμε να αποδίδουμε τον ίδιο χαρακτήρα αδιαμφισβήτητης εγκυρότητας στο περιεχόμενο που μας παρέχεται πλέον στο Διαδίκτυο, παρότι τούτο το ίδιο μας προσφέρει τα μέσα να αμφιβάλλουμε και να ελέγχουμε εύκολα και γρήγορα την αξιοπιστία όσων διαβάζουμε.
  • Ποια είναι λοιπόν η ευθύνη για την παραπάνω παράλειψη επαλήθευσης, και σε ποιους αναλογεί; Είναι συνυπεύθυνος σε αυτήν την παράλειψη ο αρχικός παραχαράκτης;
  • Σε δεύτερο στάδιο, με επαλήθευση ή όχι, και για ποικίλους λόγους ο καθένας, διαδίδουν το αρχικό «αστείο» έξω από την κλειστή ομάδα, σε δικούς τους γνωστούς και φίλους και άλλες ομάδες, και η αλληλουχία της διάδοσης συνεχίζεται.
  • Τι μερίδιο ευθύνης αντιστοιχεί, αρχικά σε όσους έβγαλαν, εν γνώσει τους ή όχι, τη «φάρσα» έξω από τον κλειστό κύκλο μιας παρέας, και εν συνεχεία στα επόμενη μέλη της σκυταλοδρομίας αυτής; Να υπενθυμίσουμε ότι για το νόμο η διάδοση μιας φήμης είναι επίσης κολάσιμη, όπως και η δημιουργία της.

Και να αναρωτηθούμε εκ νέου αν κάτι που κοινοποιείται αποκλειστικά σε έναν κλειστό κύκλο, και δεν δημοσιεύεται με ελεύθερη πρόσβαση από τον καθένα, αποτελεί όντως φήμη, ή όχι.

Τέλος, στη συζήτηση με τις μαθητικές κοινότητες προβληματιστήκαμε για τη λεγόμενη δαιμονοποίηση του μέσου, της τεχνολογίας και του Διαδικτύου γενικά, και του συγκεκριμένου μέσου, του Facebook, ειδικότερα. Όπως εξηγήθηκε εμπεριστατωμένα, το συγκεκριμένο πλαστό στιγμιότυπο μπορεί να γίνει με υλικό από οποιαδήποτε ιστοσελίδα προβάλλεται σε έναν κοινό φυλλομετρητή. Δεν έχει καμία σημασία, αν είναι δημοσίευση σε μια σελίδα στο Facebook, ή ο επίσημος ιστότοπος του FBI ή ενός Υπουργείου[4]. Πλαστογραφίες, προπαγάνδα, αθώες φάρσες και κίβδηλες κατασκευές υπάρχουν ανέκαθεν στην ιστορία της ανθρωπότητας, κάθε εποχή με την εκάστοτε τεχνολογία, και δεν είναι αυτή που θα κατηγορήσουμε. Ίσα – ίσα, που η σημερινή τεχνολογία μας δίνει παράλληλα τα μέσα να ελέγχουμε γρήγορα και εύκολα την αξιοπιστία πολλαπλάσιων ντοκουμέντων συγκριτικά με το παρελθόν.

Από την πλευρά του υποδιευθυντή επισημάνθηκε, εν κατακλείδι, ότι το νεαρό της ηλικίας θα μπορούσε να δικαιολογήσει τους μαθητές που απερίσκεπτα διέδωσαν την πλαστή εικόνα, χωρίς να ελέγξουν τη γνησιότητά της. Δυστυχώς, όμως, αποτελεί πεδίο επιστημονικής έρευνας η ανωριμότητα και η ευπιστία ενήλικων χρηστών1, κάποιων κατά τεκμήριο ικανότερων -επί παραδείγματι, δασκάλων και επιστημόνων- και η ευκολία τους να εκλάβουν ως αληθινά, γεγονότα, που, στα δικά τους τουλάχιστον μάτια, θα έπρεπε να δείχνουν προφανέστατα πλαστά.

Εν τέλει, το ατυχές αυτό περιστατικό, μαζί με την απόδοση των ευθυνών όπως αναλογούσαν, αποτέλεσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για βιωματική μάθηση. Ελπίζουμε ότι όλοι μας βγαίνουμε από αυτό σοφότεροι.

Το σημείωμα αυτό αποτελεί παράρτημα του πρακτικού της σχετικής συνεδρίασης του 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου με την παρουσία του Υποδιευθυντή του σχολείου και αρμόδιου για τις Μαθητικές Κοινότητες του Πειραματικού Γενικού Λυκείου Ηρακλείου.

[1] Soroush Vosoughi, Deb Roy, Sinan Aral: The spread of true and false news online. Science 09 Mar 2018, Vol. 359, Issue 6380, pp. 1146-1151 http://vermontcomplexsystems.org/share/papershredder/vosoughi2018a.pdf

[2] https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%BF%CF%85%CE%B4%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

[3] Στον Firefox: Web Developer, Inspector, στον Google Chrome: More Tools, Developer Tools, Elements

ή με το bookmarklet της προτίμησής σας:

javascript:document.body.contentEditable%20=%20’true’;%20document.designMode=’on’;%20void%200

[4] https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1002348856640239

 

Αρχική δημοσίευση στη σελίδα του Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου στο Facebook

ΑΕΠΠ Ημερήσιων ΓΕΛ Ιουνίου 2018

Τα θέματα, πολύ καλύτερα από προηγούμενες χρονιές.

Δυο σχόλια:

  1. Μάστορα, βάλε στο Α4 κι ένα άθροισμα με εναλλαγή προσήμου στους όρους…
  2. «Εμφανίζω αλφαβητικά» ≠ «εμφανίζω σε αλφαβητική σειρά»

Μια πρόβλεψη:
40% κάτω από 10
25% στο 10-15
25% στο 15,1-18
10% στο 18,1-20.

Και τα αποτελέσματα (προσθήκη 3/7):

50,46% κάτω από 10
23,95% στο 10-14,9
15,70% στο 15-17,9
9,87% από 18 και πάνω.

Να θυμηθώ του χρόνου να χρησιμοποιήσω τα ίδια διαστήματα στις προβλέψεις μου.

Με τι κανόνες να βαθμολογήσω;

Αξιότιμε Υπουργέ της Παιδείας,

σε μια βδομάδα λήγει το 1ο Τετράμηνο στο Λύκειο, και πρέπει να παραδώσω τη βαθμολογία μου.

Στην Γ΄ Τάξη το μάθημά μου, μαζί με άλλων 10-12 συναδέλφων, παύει να εξετάζεται τον Ιούνιο.

Απόψε, για μια ακόμη φορά, μεσούσης της χρονιάς, κι όχι από το καλοκαίρι, όπως θα περίμενε κανείς σε μια ευνομούμενη δημοκρατία, διαβεβαίωσες σε συνέντευξή σου στη δημόσια τηλεόραση ότι οι φετινοί τελειόφοιτοι θα εξεταστούν γραπτά μόνο σε 4 μαθήματα: τη Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (οι δύο κλάδοι σε ενιαία τρίωρη εξέταση με χωριστά θέματα και βαθμολόγηση, προφανώς), την Ιστορία, τα Μαθηματικά και τη Βιολογία.

Στα άλλα μαθήματα (γενικής παιδείας, προσανατολισμού και επιλογής) ο τελικός βαθμός θα είναι ο μέσος όρος των 2 τετραμήνων (με υποχρεωτικό διαγώνισμα και στο 2ο τετράμηνο).

Να σου πω ότι οι κανόνες κάθε παιχνιδιού βγαίνουν πριν αυτό ξεκινήσει; να σου πω ότι αλλάζουν με νομοθετήματα, κι όχι με δηλώσεις και συνεντεύξεις; να σου πω ότι όποιος σέβεται την κοινοβουλευτική δημοκρατία δεν μπορεί να προεξοφλεί την ψήφιση κανενός νομοθετήματος; Μάλλον τζάμπα θα τα πω. Αρκεί που μας διαβεβαιώνεις εσύ

Οπότε, στα Θρησκευτικά, την Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών, την Ξένη Γλώσσα, τη Φυσική Αγωγή, το μάθημα επιλογής και τα πέντε μαθήματα προσανατολισμού, η βαθμολογία μας, των δασκάλων, σε 2 βδομάδες είναι κατά 50% τελεσίδικη για το αντίστοιχο μάθημα. Σωστά;

Και για πες μας, θα μετράνε αυτά τα 9, με τη Φυσική Αγωγή 10, μαθήματα στο Γενικό Μέσο Όρο, τον βαθμό του Απολυτηρίου; και, αντίστοιχα, στο αποτέλεσμα της απόλυσης και στο χαρακτηρισμό της επίδοσης;

Γιατί σου θυμίζω, ότι στον Γενικό Μέσο Όρο συμμετέχουν μόνο τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα, άρα τα 9 αυτά μαθήματα, κανονικά πρέπει να έχουν τη μοίρα της Φυσικής Αγωγής, να μη συμμετέχουν, δηλαδή, στον ΓΜΟ. Κι έτσι να βγαίνει ο βαθμός του απολυτηρίου από τα 4 μόνο μαθήματα, αυτά που έχουν γραπτή εξέταση.

Και μετά θα συγκρίνονται απολυτήρια κι απολυτήρια για μια εποχιακή δουλειά στη δασοφύλαξη, τα ταχυδρομεία, ή τα πολιτιστικά ενός δήμου, ή ακόμη, χειρότερα, για μια μόνιμη δουλειά στον ευρύτερο δημόσιο τομέα…

Γενικό Λύκειο: 5+1 άμεσες, εύκολες βελτιώσεις και διορθώσεις, ξανά

Στο τέλος Ιανουαρίου 2015, με τη διαδοχή Λοβέρδου στο Υπουργείο Παιδείας από πρόσωπα με σαφώς πιο ελπιδοφόρες αντιλήψεις, είχα γράψει ένα άρθρο όπου πρότεινα 5 απλές βελτιώσεις – διορθώσεις που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αμέσως, απαλλάσσοντας το Γενικό Λύκειο -κυρίως, αφού καθείς εφ΄ω ετάχθη- από χρονίζουσες στρεβλώσεις και αντιφάσεις.

34 μήνες και 5-6 διορθωτικές νομοθετικές παρεμβάσεις μετά, τίποτε από όσα θεωρούσα απλά και αυτονόητα δεν φαίνεται να σκέφτηκε το Υπουργείο. Κοπιπαστή, λοιπόν, ως επί το πλείστον, από το παλιό μου άρθρο με επικαιροποιήσεις στα σημεία, κι άλλη μια προσπάθεια μήπως ακούσει κανείς τώρα με τη διπλή ευκαιρία: το σχέδιο της κατεπείγουσας υπουργικής απόφασης με τίτλο «Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», και την κατεπειγόντως προαναγγελθείσα Τροποποίηση του Π.Δ. 46/2016 (αξιολόγηση των μαθητών/-τριών του Γενικού Λυκείου).

Χωρίς να παραβλέψει κανείς την μεγάλη εικόνα, και τις ριζικές αλλαγές που ευελπιστούμε να γίνουν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, καταθέτω ξανά τα δυο μου καπίκια: πέντε και μία επείγουσες διορθώσεις που μπορούν και πρέπει να γίνουν άμεσα και αφορούν το χώρο πού γνωρίζω καλύτερα, αυτόν του Γενικού Λυκείου, και επιπλέον του Πειραματικού Σχολείου:

1. Κατάργηση των δεκαδικών ψηφίων σε όλες τις βαθμολογίες ως την αποφοίτηση από το λύκειο, και επαναφορά των στρογγυλοποιήσεων στην πλησιέστερη μονάδα. Τα δεκαδικά ψηφία ήλθαν με τη μεταρρύθμιση Αρσένη το 1998, για να εξυπηρετήσουν αποκλειστικά λογιστικές ανάγκες, όταν η ετήσια κατά μάθημα επίδοση στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου συνδέθηκε με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και μοιραία έπρεπε να ξεχωρίσει το ένα εικοσάκις χιλιοστό από το προηγούμενο και το επόμενο, με την αλματώδη αύξηση των εισακτέων τα χρόνια εκείνα1.

Για την αξιολόγηση των μαθητών κατά τη φοίτησή τους στο σχολείο, εσωτερικά και στιγμιαία, ο δάσκαλος μπορεί να επιλέγει οποιαδήποτε κλίμακα και ακρίβεια θεωρεί καλύτερη. Εξωτερικά, ωστόσο, είτε πρόκειται για τη συνολική προφορική επίδοση κάποιας περιόδου, είτε για τη στιγμιαία επίδοση σε μια γραπτή δοκιμασία, ο βαθμός που φτάνει στο μαθητή και το γονιό του, πρέπει να είναι σε μια ολιγοσκελή βαθμωτή κλίμακα: ακέραια 0-10, ακέραια 0-20, A-F με + και -, δεν έχει σημασία, σημασία έχει να είναι βαθμωτή -όπως λέμε στην πληροφορική- δηλαδή με διακριτές και λίγες, κατά τη διεθνή τάση, τιμές. Η εκάστοτε στρογγυλοποίηση στον πλησιέστερο βαθμό μιας τέτοιας κλίμακας μειώνει την αυθαιρεσία του ορισμού της αξίας ενός ερωτήματος κλειστού τύπου στα 3/100, αντί για τα 2/100 ή τα 4/100, ή την αξιολόγηση ενός δοκιμίου με 31/100 αντί με 32/100, και ορθά, κατά κανόνα «υπέρ του μαθητή». Κανένας δάσκαλος δεν έχει θεϊκές ιδιότητες, για να είναι θέση να αξιολογήσει έναν μαθητή, ούτε καν ένα δοκίμιο ή ένα γραπτό του, ως καλύτερο ή χειρότερο, κατά 1/200 (τόσο είναι το πρώτο δεκαδικό ψηφίο σε μια εικοσάβαθμη κλίμακα) από έναν συμμαθητή του, και ακριβώς αυτήν την παραδοχή υλοποιεί η χρήση βαθμωτής κλίμακας με λίγες (10 ή 20) τιμές. Η περίπτωση του Γενικού Μέσου Όρου είναι διαφορετική· πρόκειται για ένα στατιστικό μέτρο -με όλα τα θετικά και τα αρνητικά του- που απλώς δείχνει τη μέση επίδοση του μαθητή σε διαφορετικά αντικείμενα με διαφορετικούς δασκάλους. Τέλος, διαφορετική είναι η περίπτωση κάθε είδους εξέτασης για πιστοποιητικά, πτυχία, ή εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Εκεί ξεκάθαρα δεν πρόκειται για αξιολόγηση μαθητών, αλλά για ανταγωνιστικές δοκιμασίες υποψηφίων. Αυτά τα δύο οφείλουν να είναι απόλυτα διαχωρισμένα στη Γενική Εκπαίδευση, ειδικά αφού, πλέον, οι βαθμοί του Λυκείου δεν μετρούν καθόλου για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Παρεμπιπτόντως, κι αφού η αναφορά είναι σε δεκαδικά ψηφία, είναι ευκαιρία να διορθωθεί και η στρέβλωση των χαρακτηρισμών της επίδοσης: άριστα, λίαν καλώς, καλώς, κλπ. Με τα τρέχοντα, ένας μαθητής Α’ Λυκείου που έχει σε όλα του τα μαθήματα τελικό βαθμό 18 θα χαρακτηριστεί με γενική επίδοση «Λίαν Καλώς»· ορθώς μπορεί να πει κάποιος. Όμως, ο ίδιος μαθητής αν έχει 19 σε ένα μόνο από τα 9 –κατά Διαμαντοπούλου– μαθήματά του, χαρακτηρίζεται με γενική επίδοση «Άριστα»! Δηλαδή αρκεί ένα μάθημα να είναι στην τρέχουσα κλίμακα «Άριστα» (18,1-20), για να «αριστεύσει» ο μαθητής συνολικά. Άλλη μια ανακολουθία των εισηγητών του πρώτου δεκαδικού ψηφίου. Στο τετράμηνο είσαι αριστούχος σε ένα μάθημα αν πάρεις 19 ή 20, σε ένα διαγώνισμα είσαι άριστος αν έγραψες ακόμη και 18,1, στο τέλος, σε ένα μάθημα είσαι άριστος αν έχεις τελικό βαθμό 18,1, ενώ με 18 είσαι στο λίαν καλώς, και συνολικά ομοίως. Είναι προφανές ότι η αλλαγή χαρακτηρισμού στις κλίμακες πρέπει να είναι στη μισή μονάδα, όπως είναι προφανές ότι το πρώτο δεκαδικό στα μαθήματα, μόνο παρενέργειες εισάγει.

2. Απλούστευση της διατύπωσης που αφορά τις βαθμολογίες των Πανελληνίων και τον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων στα Επιστημονικά Πεδία. Αφού πλέον δεν έχουμε διόρθωση βαθμών βάσει των προφορικών, ούτε και βαθμούς πρόσβασης ανά εξεταζόμενο μάθημα, ούτε Γενικό Βαθμό Πρόσβασης ανά Πεδίο, είναι περιττό να διατηρούμε λογιστικούς κανόνες που οφείλονται σε αυτά. Προτείνουμε:

  1. Οι βαθμοί της εκατοντάβαθμης κλίμακας των 2 επικρατούντων βαθμολογητών σε κάθε γραπτό, να αθροίζονται όπως τώρα, και να διατηρείται ως βαθμός το άθροισμα αυτό, στην κλίμακα 0-200. Δεν έχει κανένα νόημα η αναγωγή του στο 0-20, αφού έπεται νέα αναγωγή του στη συνέχεια.
  2. Να καθοριστεί συντελεστής 33 για το βαθμό (0-200) στο  1ο μάθημα αυξημένης βαρύτητας του «συμβατού» με την Ομάδα Προσανατολισμού, Επιστημονικού Πεδίου, και αντίστοιχα 29 για αυτό του «μη συμβατού» με την Ομάδα Προσανατολισμού, Επιστημονικού Πεδίου.
  3. Να καθοριστεί συντελεστής 27 για το βαθμό (0-200) στο 2ο μάθημα αυξημένης βαρύτητας του «συμβατού» με την Ομάδα Προσανατολισμού, Επιστημονικού Πεδίου, και αντίστοιχα 24 για αυτό του «μη συμβατού» με την Ομάδα Προσανατολισμού, Επιστημονικού Πεδίου.
  4. Να καθοριστεί συντελεστής 20 για το βαθμό (0-200) σε καθένα από τα υπόλοιπα δύο μαθήματα κάθε Επιστημονικού Πεδίου.
  5. Το συνολικό πλήθος μορίων ανά Επιστημονικό Πεδίο να προκύπτει απευθείας από το άθροισμα των γινομένων των 4 βαθμών επί των συντελεστών του (εύρος 0-20000)
  6. Να προσαρμοστούν αντίστοιχα τα εύρη 0-20 και οι συντελεστές βαρύτητας για τους βαθμούς των ειδικών μαθημάτων και η βάση τους του 10.

Είναι απίθανο ότι ένας τόσο εύκολος υπολογισμός μορίων περιπλέκεται από τη νομοθεσία σε αναγωγές και αντίστροφες αναγωγές σε διαφορετικές κλίμακες, εξαιτίας καταλοίπων από προηγούμενα συστήματα.

3. Τρίτη επιτακτικά άμεσα αναγκαία αλλαγή: δεν είναι δυνατόν 9 ώρες σε 3 γλωσσικά μαθήματα, ή 6 ώρες σε Φυσική, Χημεία και Βιολογία, ή 5 ώρες σε Άλγεβρα και Γεωμετρία, να μετρούν το ίδιο με τις 2 ώρες της Γυμναστικής, ή των Αγγλικών, ή των Θρησκευτικών. Ακριβώς επειδή δεν πρέπει κάποια μαθήματα να αποδεικνύονται στην πράξη, με το νόμο, πιο πρωτεύοντα από άλλα, κι επειδή δεν μπορεί ο νόμος να ισοπεδώνει 9 ώρες εργασίας του μαθητή και του καθηγητή σε Αρχαία, Νέα και Έκθεση, στη 1 ή τις 2 ώρες της Ερευνητικής Εργασίας ή της Ιστορίας ή τις 3 της Πολιτικής Παιδείας, είναι άμεση ανάγκη να διαλυθεί η «μαγική εικόνα» που επέβαλε η κ. Διαμαντοπούλου, με τη δήθεν μείωση του πλήθους των μαθημάτων, και όλα τα μαθήματα να μετρούν το ίδιο, για να μην αναρωτηθούμε μήπως πρέπει να μετρούν αναλογικά με τη μερίδα τους στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Περισσότερα για το θέμα, και πόσο απλά διορθώνεται άμεσα, εδώ. Παραταύτα, το πρόσφατο δείγμα γραφής του Υπουργείου προς την αντίθετη κατεύθυνση κοιτάζει. Στη Γ΄ Τάξη όπου Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία ήταν ανεξάρτητα μαθήματα τα τελευταία χρόνια, έχουμε επαναχαρακτηρισμό τους σε κλάδους και επανένωσή τους σε ένα μάθημα, τα Νέα Ελληνικά. Έτσι η δουλειά του καθηγητή και η αξιολόγηση του μαθητή όλη τη χρονιά και στις απολυτήριες εξετάσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα θα μετράει από φέτος ακριβώς το μισό από την αξιολόγησή του στα υπόλοιπα μαθήματα, αφού το άλλο μισό θα είναι η δουλειά κι η αξιολόγηση στη Νεοελληνική Λογοτεχνία.

4. Τέταρτο θέμα που πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστεί, χτες όπως λένε οι Αγγλοσάξονες, είναι η χρηματοδότηση του εκσυγχρονισμού της υποδομής του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, με την έναρξη, παράλληλα, της αξιολόγησης και της αναθεώρησης τόσο των στόχων ΠΣΔ, όσο και των μέσων που χρησιμοποιεί για αυτούς τους στόχους. Ειδικά, αν θέλουμε να υλοποιήσουμε εκσυγχρονισμούς τύπου ηλεκαταχώρισης απουσιών και αυτοματοποιημένης αποστολής ηλεμηνυμάτων και τηλεμηνυμάτων. Αλλιώς, παραμένουμε σε ευχολόγια και ταξικούς διαχωρισμούς σε προνομιούχα σχολεία με διοικητικό προσωπικό ή με πλούσιες σχολικές επιτροπές ή/και συλλόγους γονέων, και πληβείους που δεν εξασφαλίζουν ούτε το πετρέλαιο της χρονιάς.

Προσωπικά, είμαι από τους θιασώτες του ΠΣΔ, και θεωρώ ότι πρέπει να αποτελεί το βασικό διαδικτυακό μέσο για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Αλλιώς, θα εξαρτιόμαστε πάντα από υπηρεσίες τρίτων, με περίεργους όρους χρήσης και αποποιήσεις ευθύνης, και ακόμη πιο περίεργα τρίτα μάτια στα δεδομένα μας. Παράλληλα, κάπου οφείλουμε να αναρωτηθούμε και να τραβήξουμε μια γραμμή στα όρια του εφικτού. Είναι πρώτη προτεραιότητα, για παράδειγμα, να διατηρούμε την υποδομή και τους πόρους για ένα σχολικό Youtube, αντίγραφο του αυθεντικού; Αυτό λείπει περισσότερο στον εκπαιδευτικό και το μαθητή, ή, η απρόσκοπτη λειτουργία των υπηρεσιών φιλοξενίας δικτυακών τόπων και της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, με όλες τις πρακτικές για robustness, redundancy, resourcefulness, response και recovery, για να αναφέρω τα παροιμιακά 5 R, ή η κεντρική υποστήριξη προς τον απλό χρήστη με οδηγούς δημιουργίας ηλεκτρονικών φορμών και ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων έρευνας, που απαιτεί ελάχιστο κόπο, με τη χρήση ελεύθερου λογισμικού; Γενικότερα, ποιον εξυπηρετούν περισσότερο τα έργα του ΠΣΔ; την εκπαιδευτική κοινότητα, ή μήπως τις ερευνητικές ανάγκες, τις διπλωματικές εργασίες, μάστερ, διδακτορικά κι επιστημονικές ανακοινώσεις μελών από τα εμπλεκόμενα Ερευνητικά Κέντρα, ΑΕΙ και ΤΕΙ -μάλιστα, με πειραματισμούς «στου κασίδη το κεφάλι»;

5. Κατάργηση κάθε μονόωρου (ανά εβδομάδα) μαθήματος. Αυτό σίγουρα δεν είναι εφαρμόσιμο στη μέση της χρονιάς, αλλά το ξανακαταθέτω με τρίδιπλη επιμονή. Όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι μονόωρο μάθημα ισοδυναμεί με μη μάθημα. Γιατί όταν κάνεις το μάθημα σήμερα, και την άλλη εβδομάδα το χάνεις, ας πούμε λόγω σχολικού περίπατου, και την παραπάνω εβδομάδα ξαναχάνεται εξαιτίας κάποιου άλλου λόγου ανώτερης βίας -αν αρρωστήσει ο καθηγητής ή ένας μαθητής, αδερφέ- τότε έχει χαθεί κάθε νοηματική συνέχεια για διδασκόμενους και διδάσκοντες· αθροιστικά, δε ένα μονόωρο μάθημα σπάνια θα φτάσει τις 30 ώρες τη χρονιά. Κι ας αναλογιστούμε με τι δεδομένα αξιολογεί 150 μαθητές ένας καθηγητής που έχει 6 μονόωρα τμήματα· πρόκειται για εκφυλισμό της σχέσης δασκάλου – μαθητή.

Είναι γνωστά τα αντεπιχειρήματα συναδέλφων, συνδικαλιστών και μη, σε τέτοιες καταργήσεις, καθώς θεωρούν ότι τα μονόωρα μαθήματα εξυπηρετούν τη συμπλήρωση του ωραρίου σε αρκετές ειδικότητες, ώστε να μην είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται σε άλλα σχολεία αρκετοί συνάδελφοι. Πέρα από την υποκρισία και την έλλειψη ηθικής, επαγγελματικής, τουλάχιστον -διάολε «Λειτουργών» γράφει η ονομασία στο σωματείο μας- κατάργηση, σημαίνει ότι μπορείς να ενώσεις δυο μονόωρα μαθήματα δύο διαδοχικών τάξεων σε ένα σε μία τάξη, και κοιτώντας το ωρολόγιο πρόγραμμα συνολικά, να βρεις τις κατάλληλες ισορροπίες για όλα τα αντικείμενα και τις ειδικότητες.

6. Κλείνω με ένα τελευταίο θέμα που το ζει μόνιμα στο πετσί της η ιδιαίτερη σχολική μας κοινότητα, αυτή των Πρότυπων & Πειραματικών Σχολείων. Είναι αναγκαίο και εύκολα υλοποιήσιμο και φτηνό για το κράτος, τα Π&ΠΣ να προστεθούν στον κατάλογο των σχολείων με μαθητές που δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση προς και από το σχολείο τους, καθώς τα σχολεία αυτά είναι ειδικού χαρακτήρα με μαθητές που προέρχονται από περιοχές ευρύτερες από τις περιορισμένες αστικές περιοχές που εξυπηρετεί καθένα από τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας. Διαφορετικά, το δικαίωμα για ένα παιδί από τη Χερσόνησο ή το Βενεράτο να φοιτήσει σε ένα ΠΣ ακυρώνεται στην πράξη για λίγα ευρώ τη μέρα, ποσό που δεν είναι αυτονόητο ότι υπάρχει σε όλες τις οικογένειες. Στην υπάρχουσα πρόνοια του νομοθέτη για παρόμοια σχολεία ειδικού τύπου με μαθητές που τα επιλέγουν προερχόμενοι από ευρύτερες περιοχές -ΕΠΑΛ, καλλιτεχνικά και μουσικά- αυτονόητο είναι να συμπεριληφθούν και τα Πρότυπα και Πειραματικά, που ιδρύθηκαν μεταγενέστερα από τη νομοθεσία όπου βασίζονται οι ρυθμίσεις αυτές.

Το παρόν άρθρο σε ενυπόγραφη μορφή pdf εδώ.

———–

1 Παρεμπιπτόντως, φάνηκε κατευθείαν με τη ρύθμιση αυτή, από το σχεδιασμό και από την αρχή, η ανεπάρκεια του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή το παράδοξο ένα εικοστό χιλιοστό να καθορίζει το πού θα εισαχθεί κάποιος, αλλά αυτό είναι ένα από τα μεγάλα ζητήματα για συζήτηση.

Διαλογή εξπρές

Τον περασμένο μήνα είχαμε στο σχολείο τις εκλογές για την ανάδειξη του 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου για το τρέχον σχολικό έτος. 234 οι ψηφοφόροι, 37 οι υποψήφιοι, μέχρι 7 σταυροί στα ψηφοδέλτια, 10 τα μέλη της εφορευτικής επιτροπής. Ξεκινώντας το άνοιγμα των ψηφοδελτίων γύρω στις 12:45, η διαδικασία δεν ολοκληρώνεται ποτέ πριν τις 14:30. Με τους υποψήφιους να σκαρφαλώνουν απέξω προσπαθώντας να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της διαλογής από τους φεγγίτες της αίθουσας.

ballotsΣκέφτηκα να επιταχύνουμε φέτος τη διαδικασία, και πράγματι τελειώσαμε περισσότερο από μία ώρα νωρίτερα.

  1. Τα ψηφοδέλτια (τυπωμένα, όπως κάθε χρόνο) είχαν αρίθμηση στους υποψήφιους: 1 έως 37.
  2. Ένα μέλος της εφορευτικής επιτροπής (διαφορετικό, εναλλάξ, ανά 30-40 ψηφοδέλτια) διάβαζε για κάθε ψηφοδέλτιο τους αριθμούς των υποψηφίων που σταυρώθηκαν, αντί για τα ονόματά τους.
  3. Άλλα μέλη της εφορευτικής επιτροπής (πάλι με εναλλασσόμενους τους ρόλους) άνοιγαν πιο πριν τα ψηφοδέλτια και έλεγχαν την εγκυρότητά τους (πλήθος σταυρών, σημάδια, κλπ.).
  4. Μια άλλη ομάδα της εφορευτικής επιτροπής παρακολουθούσε τον εκάστοτε εκφωνητή, ελέγχοντας ότι δεν κάνει λάθη στην ανακοίνωση των αριθμών των σταυροδοτούμενων υποψηφίων.
  5. Τα υπόλοιπα μέλη παρακολουθούσαν στον ασπροπίνακα την προβολή της διαδικασίας καταχώρισης στο κατάλληλα προδιαμορφωμένο υπολογιστικό φύλλο των εκφωνούμενων αριθμών των υποψηφίων που σταυρώνονταν σε κάθε ψηφοδέλτιο.
  6. Με την καταχώριση των σταυρών και του τελευταίου ψηφοδελτίου, τα τελικά αποτελέσματα ήταν έτοιμα!

Το υπολογιστικό φύλλο των δεδομένων χωρίζονταν σε 7άδες κελιών, μία για κάθε έγκυρο ψηφοδέλτιο. Συνολικά υπήρχε η πρόβλεψη για 234 τέτοιες 7άδες ή 1.638 κελιά κατακόρυφα σε μια στήλη (την B, καθώς στην A, αριθμούνταν τα 234 ψηφοδέλτια, ανά 7 συγχωνευμένα κελιά).

Στο υπολογιστικό φύλλο των αποτελεσμάτων, στον πίνακα μετά τον αριθμό και τα στοιχεία κάθε υποψηφίου, μια απλή συνάρτηση COUNTIF() καταμετρούσε πόσες φορές εμφανίστηκε ο αριθμός του υποψηφίου στη στήλη της καταχώρισης στο φύλλο δεδομένων.

=COUNTIF(ψηφοδέλτια!B$1:B$1638;διαλογή!A2)

Το μόνο που χρειάστηκε επιπλέον ήταν μια τελική ταξινόμηση σε φθίνουσα σειρά, και η επιμέλεια του καλλιτεχνικού μέρους (κατάλληλες γραμματοσειρές και χρώματα και συναρτήσεις TRIM(), REPT(), INT() και οι χαρακτήρες «ᚎ» και «/» για τη μίμηση της χειρωνακτικής καταχώρισης των ψήφων ανά πεντάδες με κιμωλία σε πίνακα).

=TRIM(REPT(" ";(INT(D3/5)))&REPT("/";D3-(INT(D3/5)*5)))

Του χρόνου, ακόμη πιο γρήγορα…

Δεν είμαι πληροφορικάριος

Ο Λάτσης ήταν Ρεφενδάριος
κι ο Σταύρος είναι Ακουάριους.
Ξέρω και καναδυό αποθηκάριους,
μη θυμηθώ και κάτι καγκελάριους.
Εγώ δεν είμαι λεγεωνάριος,
μήτε θα γινώ ιμπρεσάριος.
Ούτε γνωρίζω πληροφορικάριους,
παρά μονάχα βιβλιοθηκάριους.
Δεν είμαι δα και κομισάριος,
εμένα ο μήνας είναι Φεβρουάριος,
πληροφορικός είμαι μακάριος,
δικός σας πάντα προλετάριος,
ποτέ σφουγγοκωλάριος.

Η αφορμή ήταν στο φουμπού, αλλά εκεί όλα είναι εφήμερα.

Προσπάθησε! Δεν γίνεται αλλιώς.

Για να τελειώνουμε με όσους έγραψαν 10.000 μόρια και νιώθουν τόσο πετυχημένοι, που πρέπει να μας το πούνε και στα Τεντ και στα Μεξ κι όλα τα σόσιαλ μίδια.

Αυτό που λέει ο γονιός κι ο δάσκαλος στον υποψήφιο είναι:

αν γράψεις καλά έχεις καλές (ή καλύτερες από άλλους) πιθανότητες για ένα μετέπειτα επαγγελματικό ξεκίνημα με καλύτερα εφόδια.

p ⇒ q, απλή συνεπαγωγή -κι αυτή ασαφής, fuzzy, με ένα σωρό ακόμη παραμέτρους

 

Κανείς δεν μιλάει για ισοδυναμία, κανείς δεν ισχυρίζεται ότι επειδή ισχύει το ένα, p ⇒ q, θα ισχύει και το άλλο, ¬p ⇒ ¬q. Αυτά δεν είναι μαθηματικά! Μόνο αστοιχείωτος είναι αυτός που θα ισχυριστεί ότι, επειδή στην περίπτωσή του έτυχε να ισχύσει το ¬p ⇒ q, να κάνει, δηλαδή, κάποια επαγγελματική επιτυχία (δε μιλάω καν για ξεκίνημα ή για ποιότητα εφοδίων) χωρίς να έχει πάει καλά στις πανελλήνιες, αυτό πάει να πει ότι δεν ισχύει το p ⇒ q, και κακώς το πιστεύουμε.

Από το p ⇒ q δεν προκύπτει το ¬p ⇒ ¬q. Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι αν δεν πας καλά στις πανελλήνιες δεν θα αποκτήσεις εφόδια και δεν θα πας καλά επαγγελματικά.

Το μόνο που προκύπτει από το p ⇒ q είναι το ¬q ⇒ ¬p. Παναπεί, αν τελικά η καριέρα σου δεν ξεκίνησε καλά γιατί σούλειψαν τα εφόδια, ψάξου μήπως φταίει κι ότι δεν είχες περάσει κάπου, όπου απλώς έχασες τον χρόνο σου.

Φυσικά, για εκείνον που το q είναι χρήμα και μόνο, ας ξεχάσει αυτήν την κουβέντα.

Κι όταν λέμε «πανελλήνιες» δεν εννοούμε υποχρεωτικά μόνο αυτές καθαυτές, το σύστημα που θα σε βάλει στα ελληνικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Πανελλήνιες είναι το κάθε φίλτρο, η κάθε δοκιμασία που θα σε βάλει, απόφοιτο πια, στο επόμενο στάδιο της ζωής σου· αυτό που θα σου ανοίξει κόσμους, γνώση, δεξιότητες, ερωτήματα, νοήματα, αυτό που θα σε οδηγήσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο -τρόπο που μπορεί να μην τον φαντάζεσαι καν τώρα- στην επόμενη, αυτοδύναμη φάση της ζωής σου.

Κι έτσι εμείς, δάσκαλοι και γονείς, θα συνεχίσουμε να τονίζουμε στα παιδιά μας ότι τούτος ο αγώνας τους ως τις πανελλήνιες έχει νόημα. Έχει νόημα ακριβώς για την επιλογή τους και τα επόμενα βήματα. Εντέλει αυτό που θα ξεχαστεί στην πορεία είναι όλος ο ιδρώτας και το ζόρι ως τα 18 ή τα 20, αλλά αυτό που θα μετρήσει μετά, είναι τι επιλογές και τι δρόμους άνοιξε. Εκεί αρχίζει να είναι πολύτιμος ο χρόνος.

Τι με νοιάζει εμένα; κομπιουτεράς είμαι…

Και τι πειράζει που θα το δουν χιλιάδες μάτια; σάμπως θα το διαβάσουν, ή θα τους ενοχλήσει;

2014, μετά τη διόρθωση στον παρόντα ιστότοπο, αδιαφορώντας για τη παρούσα ηλεκτρονική διεύθυνση, και θεωρώντας στιγμιαία την πράξη κάθε φορά που μπορείτε να υποβάλετε πρόχειρο μηχανογραφικό…

2015, χωρίς διόρθωση για τον παρόν ιστότοπο, πάντα με άγνοια για τη παρούσα ηλεκτρονική διεύθυνση, αλλά πλέον μπορείτε να υποβάλλετε εξακολουθητικά πολλές φορές πρόχειρο μηχανογραφικό. Ενίοτε εκτός λειτουργείας.

2016, μετά τη διόρθωση για τον παρόντα ιστότοπο, με σταθερά αγνοούμενο το γλωσσικό – ακουστικό αισθητήριο για τη παρούσα ηλεκτρονική διεύθυνση, αλλά παρόν στο εξακολουθητικό υποβάλλετε.

2017, φτου κι απ’ την αρχή με τον παρόν ιστότοπο και τη παρούσα διεύθυνση.

Κράτα ένα σωστό υπόδειγμα ρε μάστορα συνάδελφε, κι ας είμαστε κομπιουτεράδες…