Με τη λήξη του σχολικού έτους, ολοκληρώθηκε το εθνικό έργο E-twinning με τίτλο « Η Τέχνη ως μαρτυρία και δίαυλος επικοινωνίας, έκφρασης και πολιτισμού.’ Συμμετείχαν μαθητές της Β’ Λυκείου από το Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου και το ΓΕΛ Αβδήρων Ξάνθης. Μέσα από μια ακολουθία διαθεματικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων κλήθηκαν να προσεγγίσουν ιστορικά γεγονότα μέσω της παρατήρησης και κριτικής επεξεργασίας παραστατικών πηγών, όπως έργων Τέχνης, φωτογραφιών και κόμικς, να ερμηνεύσουν τα οπτικά ερεθίσματα και να διατυπώσουν τεκμηριωμένη άποψη για τη χρησιμότητα των πηγών αυτών ως αξιόπιστες μαρτυρίες που αφορούν τα γεγονότα αυτά.
Πιο αναλυτικά, τους μήνες Οκτώβριο-Ιανουάριο οι μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων αρχικά συμμετείχαν σε ένα παιχνίδι γνωριμίας με το ψηφιακό εργαλείο Kahoot με θέματα σχετικά με το Ε-twinning και τα δύο σχολεία γενικότερα.
https://create.kahoot.it/share/e-twinning/ed2e9b5d-0613-4d00-9226-bb310daf08c5
Έπειτα, χωρίστηκαν σε 5 διασχολικές ομάδες εργασίας (Ιστορικοί, βιογράφοι, γλωσσολόγοι, γεωγράφοι, δημοσιογράφοι) και διερεύνησαν μέσω γραπτών και παραστατικών πηγών το ιστορικό γεγονός του Ολοκαυτώματος των Εβραίων με τα εξής αποτελέσματα:
Δημιούργησαν ένα διαδικτυακό χρονολόγιο με τα σημαντικότερα γεγονότα από το 1933 -1945, έναν εννοιολογικό χάρτη για την έννοια “ολοκαύτωμα”, μια παρουσίαση της βιογραφίας του Πολωνοεβραίου καλλιτέχνη David Olere με χρήση δικών του έργων τέχνης, μια παρουσίαση με το οποίο αποτύπωσαν όσα συνέβησαν στο στρατόπεδο του Άουσβιτς από την άφιξη μέχρι και την απελευθέρωση του στρατοπέδου και ένα διαδραστικό χάρτη με τα κυριότερα στρατόπεδα συγκέντρωσης/εξόντωσης Εβραίων στην Ευρώπη. Επίσης έφτιαξαν ένα κουίζ στα αγγλικά με όρους του ολοκαυτώματος και ένα wordsearch με έννοιες σχετικές με το ολοκαύτωμα. Έπειτα, οι μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων αναζήτησαν στο Διαδίκτυο και επέλεξαν έργα τέχνης του David Olere και άλλων καλλιτεχνών, τα οποία απεικονίζουν το δράμα των Εβραίων και τις θηριωδίες των Ναζί και κατόπιν έκαναν μια σύντομη περιγραφή του συγκεκριμένου έργου εκφράζοντας παράλληλα και τα συναισθήματα που τους προκαλεί ο κάθε πίνακας. Τα αποτελέσματα της κοινής δράσης αναρτήθηκαν σε δύο κοινόχρηστα padlet .
https://padlet.com/mikelt63/a1hlxtb5msowsi75
Στη συνέχεια, το μήνα Νοέμβριο, οι μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων στη διάρκεια τηλεσυνάντησης συνεργάστηκαν πάνω σε μια κοινή παρουσίαση που αφορά το Ολοκαύτωμα των Εβραίων. Συγκεκριμένα, κλήθηκαν να μελετήσουν ποιήματα και πεζά κείμενα στην Ελληνική και Αγγλική Γλώσσα και να τα συνδέσουν με έργα Τέχνης που αποτυπώνουν το δράμα και τη φρίκη του Ολοκαυτώματος
https://docs.google.com/presentation/d/1vRQwa50nWqws_jszgHzZP4wB7zpz336HGQrJvavfo6s/edit?usp=sharing
Εν συνεχεία αποφασίστηκε από τα δύο συνεργαζόμενα σχολεία η ενασχόληση με τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922 από τον Φεβρουάριο έως το Μάιο. Έτσι, οι μαθητές παρακολούθησαν βίντεο για το Μικρασιατικό πόλεμο και τη Μικρασιατική καταστροφή από το National Geographic και διαγωνίστηκαν με το σχολείο συνεργασίας σε ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι γνώσεων (Escape room) με τίτλο “Το μουσείο του Μικρασιατικού πολέμου” με αξιοποίηση της εφαρμογής genial.ly. To μουσείο δημιουργήθηκε από τους συνεργαζόμενους εκπαιδευτικούς, με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιστορικών γνώσεων και κυρίως την καλλιέργεια της αισθητικής αντίληψης και του οπτικού γραμματισμού.
https://view.genial.ly/61cb29e23cb3b40df165630f/interactive-content-apodrash-apo-to-moyseio-mikrasiatikoy-polemoy
Σε επόμενη δράση οι μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων κλήθηκαν να εντοπίσουν στο διαδίκτυο προφορικές μαρτυρίες Ελλήνων Μικρασιατών προσφύγων, να παρουσιάσουν τα προβλήματα που αντιμετώπισαν και τα συναισθήματα που βίωσαν. Στη συνέχεια, κλήθηκαν να δημιουργήσουν μια παρουσίαση με επιλεγμένα αποσπάσματα μαρτυριών και κατάλληλο φωτογραφικό υλικό.
Σε μια συντονισμένη κοινή δράση των συνεργαζόμενων σχολείων, οι μαθητές του Πρότυπου ΓΕΛ Ηρακλείου Κρήτης ξεκίνησαν ποιήματα, ακροστιχίδες και μαντινάδες και οι μαθητές του ΓΕΛ Αβδήρων Ξάνθης συνέχισαν και ολοκλήρωσαν τις δημιουργίες αυτές. Η δραστηριότητα αυτή στόχευε στο να καλλιεργήσει την ενσυναίσθηση των μαθητών, σχετικά με το δράμα της Μικρασιατικής καταστροφής και να τους προσφέρει έμπνευση για να εκφραστούν από κοινού μέσα από ποιητικές δημιουργίες. Τα αποτελέσματα της κοινής δημιουργικής δράσης φαίνονται παρακάτω:
https://www.canva.com/design/DAE-fcIdwFg/UGtgN4f6NvqSVaPiNgNiug/view?utm_content=DAE-fcIdwFg&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
Τον Απρίλιο οι μαθητές των δύο σχολείων εργάστηκαν αρχικά κατά σχολεία με κοινή θεματική διερευνώντας υλικό στο διαδίκτυο στην Ελληνική και Αγγλική γλώσσα προκειμένου να συνδημιουργήσουν στη συνέχεια μια διαδραστική παρουσίαση αξιοποιώντας πλούσιο πληροφοριακό υλικό, όπως άρθρα ξένων εφημερίδων που παρουσιάζουν πώς είδαν οι ξένοι τη Μικρασιατική καταστροφή , αλλά και τη δημιουργία μιας διαδραστικής αφίσας που περιλαμβάνει τραγούδια, ποιήματα και φωτογραφικό υλικό και ένα χρονολόγιο για τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922 στην Αγγλική γλώσσα.
https://view.genial.ly/62375a6ecc269a0018085fe0/interactive-image-interactive-smyrna
Την ίδια περίοδο στο Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου στο πλαίσιο του μαθήματος της Ν.Ε. Γλώσσας και Λογοτεχνίας και με αφορμή ένα κριτήριο αξιολόγησης για το ολοκαύτωμα, συζητήσαμε με το Β1 πώς νιώθουν οι άνθρωποι που φεύγουν με τη βία από τον τόπο τους, πώς ένιωσαν οι άνθρωποι που έφυγαν από τη Σμύρνη που καιγόταν, το 1922. Αρχικά, διαβάσανε το άρθρο του Παντελή Μπουκάλα “Η μνήμη και η σιωπή” και συνεχίσανε με την ανάλυση του ποιήματος της Χρύσας Ντερλίκη “Ένα απλός Εβραίος, Θεσσαλονικιός”.
Τέλος, στο ΓΕΛ Αβδήρων δημιουργήθηκε έκθεση με τα ποιήματα που συνδημιούργησαν τα δύο συνεργαζόμενα σχολεία για τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922 και επιλεγμένες φωτογραφίες ή έργα τέχνης σε σχέση με το θέμα, τα οποία τιτλοφόρησαν οι ίδιοι.
Γενικά οι μαθητές δημιούργησαν ποικίλα ψηφιακά έργα μέσα σε ένα ασφαλές ηλεκτρονικό περιβάλλον. Εκφράστηκαν δημιουργικά, λειτούργησαν συνεργατικά και κατόρθωσαν να επικοινωνήσουν με συνομηλίκους τους και να ενδυναμώσουν την αυτοπεποίθησή τους στην κατεύθυνση της έκφρασης και ανταλλαγής ιδεών, σκέψεων και συναισθημάτων μέσω του προφορικού και γραπτού λόγου έχοντας ως πηγή έμπνευσης έργα τέχνης, κόμικ, και φωτογραφιών.
Μιχάλης Τουραμπέλης