Σχολικό Έτος 2023 -2024
Ανάδειξη Καλών Πρακτικών στο πλαίσιο Αυτοαξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας (2023-2024).
Την προηγούμενη σχολική χρονιά το Σχέδιο Δράσης που υλοποιήθηκε στο Νηπιαγωγείο μας αφορούσε τις σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριών. Ο λόγος αυτός ήταν η αφορμή για την επέκταση του φετινού Σχεδίου Δράσης όπου διερευνήθηκε η σχέση μεταξύ μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών. Η ανάπτυξη και η ενδυνάμωση αυτής της διαπροσωπικής σχέσης, η οποία εξελίσσεται και διαμορφώνεται καθημερινά μέσα από την επικοινωνία και την επαφή, έχει αντίκτυπο στη δημιουργία ενός θετικού σχολικού κλίματος και κατ´επέκταση βοηθάει στη διαδικασία της μάθησης.
Στόχοι ήταν:
1. Η δημιουργία ενός φιλικού και ασφαλές σχολικού περιβάλλοντος, το οποίο θα διακατέχεται από αμοιβαίο σεβασμό, εμπιστοσύνη και ενσυναίσθηση.
2. Οι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να διαχειρίζονται κρίσεις και συγκρούσεις αποτελεσματικά, οπότε αυτές εκδηλωθούν.
Το Σχέδιο Δράσης επικεντρώθηκε στην ενίσχυση της ομαδικότητας, της συνεργασίας του ελεύθερου διαλόγου και της διαχείρησης κρίσεων μέσα στη σχολική μονάδα με κύριο γνώμονα την τήρηση των κανόνων σωστής συμπεριφοράς οι οποίοι θα χαρακτηρίζονται από αμοιβαίο σεβασμό, εμπιστοσύνη και κατανόηση υποστηρίζοντας έτσι την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών.
Α΄ Τρίμηνο Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος
Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν το διάστημα αυτό είναι:
Α. Σύσταση της ομάδας- Σύνθεση των 6 υπο-ομάδων
- Πραγματοποιούνται παιχνίδια γνωριμίας, προκειμένου να καθοριστεί η ομάδα: μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί.
- Αποτυπώνεται σε ομαδική εργασία το παζλ της ομάδας.
- Προχωράμε στη σύνθεση έξι ανομοιογενών τριμελών υπο-ομάδων σύμφωνα με το φύλο, την ηλικία και τις δεξιότητες τους. Επιπλέον η κάθε ομάδα αποφασίζει το όνομα που θα πάρει από την παλέτα των χρωμάτων.
- Σε εμφανές σημείο μέσα στην αίθουσα αναρτάται το εβδομαδιαίο πρόγραμμα – καθηκοντολόγιο της κάθε ομάδας.
Β. Οργάνωση του χώρου
- Δημιουργούνται ελκυστικές γωνιές παιχνιδιού (σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών /τριών) με ευέλικτη λειτουργία.
- Οριοθετείται η γωνιά της Ολομέλειας ως η κύρια μαθησιακή περιοχή.
- Ορίζονται τα τραπέζια εργασίας και τα συρτάρια των μαθητών/τριών για την αποθήκευση εργασιών/κατασκευών τους.
Γ. Θέσπιση των κανόνων Συμπεριφοράς
- Σε σταθερό πίνακα αναφοράς αναρτιούνται οι κανόνες της τάξης
- Πραγματοποιούνται δραστηριότητες γνωριμίας και εμπέδωσης των κανόνων συνοδευόμενες από ποικίλο εποπτικό υλικό.
- Κατασκευάζουμε ομαδική δραστηριότητα Το αερόστατο της ομάδας με τίτλο «Είμαστε όλοι μια Ομάδα» στόχος μας είναι οι μαθητές να αναγνωρίσουν τις υποχρεώσεις αλλά και τα δικαιώματά τους μέσα στη σχολική τάξη.
Δ. Διευθέτηση του χρόνου
- Προσδιορίζεται η χρονική διάρκεια των ελεύθερων και οργανωμένων δραστηριοτήτων ακολουθώντας το ωρολόγιο πρόγραμμα.
- Οργανώνεται και κατανέμεται ορθά ο χρόνος ,ώστε να υλοποιούνται οι διδακτικοί στόχοι.
- Ενδυναμώνονται οι υπο-ομάδες με την εμπλοκή τους στις δραστηριότητες κατά τον μέγιστο χρόνο.
- Αφιερώνεται χρόνος ανάλογα με τις ανάγκες κάθε μιας.
Ε. Διδακτική μέθοδος
- Εφαρμόζεται η Ομάδοσυνεργατική Προσέγγιση αλλά και η εξατομικευμένη διδασκαλία, ανάλογα με τους στόχους του μαθήματος και τις ανάγκες των μαθητών/τριών μας.
- Αξιοποιούνται ποικίλα εποπτικά μέσα
- Καθιερώνεται το αξίωμα του Βοηθού, προκειμένου να ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση.
- Επίσης, δίνεται ερωτηματολόγιο στους μαθητές, ώστε να διαπιστωθούν και να καταγραφούν προβλήματα που υπάρχουν, και να αποφασιστούν οι στρατηγικές αντιμετώπισης και ενδυνάμωσης των σχέσεων μεταξύ τους.
Β΄ Τρίμηνο Ιανουάριος – Μάρτιος
Οι δραστηριότητες για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ευνοούν την ανάπτυξη θετικού ψυχολογικού κλίματος. Τόσο οι ελεύθερες όσο και οι οργανωμένες δραστηριότητες πραγματοποιούνται σε ένα οικείο και φιλικό περιβάλλον. Η επιλογή τους γίνεται κατά κύριο λόγο στοχευμένα, ακολουθώντας το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου.
Ομαδικές εργασίες εκπαιδευτικών & μαθητών.
Γ΄ Τρίμηνο Μάρτιος – Ιούνιος
Με την ολοκλήρωση του Σχεδίου και με την ολοκλήρωση των επιμορφώσεων, δίνεται ερωτηματολόγιο στους εκπαιδευτικούς το οποίο καλούνται να απαντήσουν ώστε να διαπιστωθούν αλλαγές στον τρόπο πρόληψης-αντιμετώπισης/διαμεσολάβησης σε περιπτώσεις συγκρούσεων μέσα στο σχολικό περιβάλλον.
Σχολικό Έτος 2022 -2023
Ανάδειξη Καλών Πρακτικών στο πλαίσιο Αυτοαξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας (2022-2023).
Ολοκληρώνοντας με επιτυχία το Σχέδιο Δράσης για τον Άξονα 3: Σχέσεις μεταξύ μαθητών/μαθητριών με τίτλο: «Εγώ κι εσύ μαζί…κάνουμε μια ομάδα δυνατή!» παραθέτουμε προς ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου τον παρόντα σύντομο οδηγό καλών πρακτικών και το αντίστοιχο video και φωτογραφικό υλικό από τις δραστηριότητες.
ΒΗΜΑ 1ο: Αρχικά ενημερώνονται οι γονείς & κηδεμόνες για τον προγραμματισμό της δράσης τον σκοπό και τους στόχους.
ΒΗΜΑ 2ο: Γίνεται διερεύνηση αναγκών και προτιμήσεων των μαθητών μας μέσα από την παρατήρηση και τις ατομικές συνεντεύξεις. (παρατίθεται ερωτηματολόγιο σε pdf).
ΒΗΜΑ 3ο: Γίνεται αποδελτίωση του ερωτηματολογίου και ο Σύλλογος Διδασκουσών προγραμματίζει δραστηριότητες που θα ενισχύσουν την αλληλεπίδραση των μαθητών, την αποδοχή και την ένταξη σε μικρές ομάδες.
ΒΗΜΑ 4ο: Ορίζονται ημερομηνίες για την επιμόρφωση/ενημέρωση εκπαιδευτικών, και γονέων/κηδεμόνων.
ΒΗΜΑ 5ο: Υλοποίηση δράσεων σε τυπικά και άτυπα περιβάλλοντα μάθησης.
Στόχοι Σχεδίου Δράσης:
- να γνωριστούν μεταξύ τους,
- να αλληλοεπιδράσουν και
- να γνωρίσουν την ομάδα στην οποία ανήκουν.
Πραγματοποιείται, σε ατομικό επίπεδο, συνέντευξη με το κάθε μαθητή για την συλλογή περισσοτέρων πληροφοριών απατώντας σε ένα ερωτηματολόγιο (Αρχική Αξιολόγηση).
Δημιουργείται σχεδιάγραμμα στο οποίο αποτυπώνονται οι σχέσεις των μαθητών/τριων με τίτλο “Δείξε μας τους φίλους σου”
Πραγματοποιούνται ομαδικά παιχνίδια και ιδίως μουσικό-κινητικά που συμβάλλουν στη δημιουργία νέων ομάδων και μεγαλύτερων σε αριθμό.
Κατασκευάζουμε το “Πάζλ της φιλίας”
Με αφορμή τη θεματική του φθινοπώρου, οι μαθητές εμπλέκονται σε ομαδικές δράσεις και κατασκευές φτιάχνοντας: «Τη μαγική ομπρέλα που μας χωράει όλους!” και «Το λουλούδι της τάξης μας».
Συζητάμε για την αποδοχή και την αλληλεγγύη προς τους μαθητές με Ειδικές Ανάγκες και πραγματοποιούμε δραστηριότητες, εντός της σχολικής τάξης, όπως να περπατήσουμε στο χώρο να ζωγραφίσουμε με τα μάτια κλειστά, να επικοινωνήσουν με νοήματα κ.α. καλλιεργώντας την εν συναίσθησή τους για «το άλλο το διαφορετικό από μας.»
Ομαδικά παιχνίδια, εντός της τάξης, όπως κατασκευή πάζλ, κατασκευές με τη χρήση του οικοδομικού υλικού και επιτραπέζια παιχνίδια.
Πραγματοποίηση σχεδιαγράμματος σε Β΄ φάση, “Δείξε μας τους φίλους σου”
Ομαδική κατασκευή “ΌΧΙ στη Βία ΝΑΙ στη Φιλία!”
Πραγματοποίηση τελικού σχεδιαγράμματος σε Γ΄ φάση, “Δείξε μας τους φίλους σου”
Παρατίθεται ο Συλλογικός Προγραμματισμός της Σχολικής μας Μονάδας για το έτος 2022 – 2023
Σχολικό Έτος 2021 -2022
Ανάδειξη Καλών Πρακτικών στο πλαίσιο Αυτοαξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας (2021-2022).
Ολοκληρώνοντας με επιτυχία το Σχέδιο Δράσης για τον Άξονα 5: Σχέσεις σχολείου – οικογένειας παραθέτουμε προς ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου τον παρόντα σύντομο οδηγό καλών πρακτικών και το αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό από τις δραστηριότητες με την εθελοντική συμμετοχή των γονέων και κηδεμόνων.
ΒΗΜΑ 1ο: Αρχικά ενημερώνονται οι γονείς & κηδεμόνες για τον προγραμματισμό της δράσης τον σκοπό και τους στόχους.
ΒΗΜΑ 2ο: Γίνεται διερεύνηση των αναγκών των γονέων για θέματα που επιθυμούν επιμόρφωση/ενημέρωση μέσα από την αποστολή ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου (παρατίθεται σε pdf).
ΒΗΜΑ 3ο: Γίνεται αποδελτίωση του ερωτηματολογίου και ο Σύλλογος Διδασκουσών ξεκινά την επικοινωνία με τους ειδικούς που θα ενημερώσουν διαδικτυακά τους γονείς.
ΒΗΜΑ 4ο: Ορίζονται ημερομηνίες για την επιμόρφωση/ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων και υλοποιούνται διαδικτυακά.
ΒΗΜΑ 5ο: Οι γονείς και κηδεμόνες μετά την ενημέρωση/επιμόρφωση από την προϊσταμένη (Αρ. Πράξης: 15η 27/10/22) με θέμα: «Η σημασία της συνεργασίας σχολείου – οικογένειας», εκφράζονται θετικά στην εθελοντική συμμετοχή τους σε δράσεις του νηπιαγωγείου.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ:
1. Εθελοντική Δράση συγκέντρωσης τροφίμων για τον οργανισμό «Χαμόγελο του Παιδιού.
2. Εθελοντική Δράση για τον καλλωπισμό με λουλούδια του αύλιου χώρου.
3. Εθελοντική Δράση από την συμμετοχή στις αθλητικές δραστηριότητες λήξης σχολικού έτους.
4. Ερωτηματολόγιο διερεύνησης αναγκών για επιμορφωτικές/ενημερωτικές δράσεις.
Διαθέσιμα Τεκμήρια στο αρχείο του σχολείου μας:
Πρακτικά Συλλόγου Διδασκόντων, Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής.
Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης σχ. έτους: 2021-2022
Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης σχ. έτους: 2020-2021