“Οι νερο-εξερευνητές”

Εργαστήριο 1:

1. Εισαγωγή

Παρατηρήσαμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της Γης μας καλύπτεται από νερό.

2. Ζωγραφική

Ζωγραφίσαμε ποια πιστεύουμε
ότι είναι
η χρησιμότητα του νερού.
Ζωγραφίσαμε πού υπάρχει πολύ νερό.
Είναι σωστοί οι άνθρωποι απέναντι του;
Μήπως έχει παράπονα από εμάς;

3. Πληροφορική

Παίξαμε γλωσσικά,

4. Από πού είσαι ποταμάκι;

Διαβάσαμε το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου
και ζωγραφίσαμε τις λέξεις
που έλειπαν από αυτό.

Εργαστήριο 2:

  1. Ο κύκλος του νερού
Μιλήσαμε για τον κύκλο που κάνει το νερό στη φύση. Χρησιμοποιήσαμε ως εποπτικό υλικό την παρουσίαση της “ψηφιακής τάξης”.

2. Κουκλοθέατρο

Παίξαμε την ιστορία του Άκη του Νεράκι στο κουκλοθέατρο και ζητήσαμε τη γνώμη των παιδιών για να δοθεί λύση στο πρόβλημά του.

3. Ανάγνωση βιβλίου

Διαβάσαμε το βιβλίο “Πέφτει, πέφτει η σταγόνα του Σαμ Γκόντουιν.

4. Κατασκευές (ατομική και ομαδική)

Κόψαμε, ζωγραφίσαμε
συναρμολογήσαμε,
Έτοιμοι οι κύκλοι του νερού!
Ζωγραφίσαμε τον Ήλιο,
κολλήσαμε βαμβάκι και σχηματίσαμε τα σύννεφα,
κόψαμε καφέ χαρτί του μέτρου για τα βουνά, χαρτί γκοφρέ για τη θάλασσα και το ποτάμι, κάνσον για τις σταγόνες και…..
έτοιμη και η ομαδική μας εργασία!

5. Εργασία

Απεικονίσαμε με βέλη τον κύκλο του νερού, τον ζωγραφίσαμε και τον γράψαμε όπως μπορούσαμε, νήπια και προνήπια.
2
3
4

6. Stem – προγραμματισμός Beebot

Φτιάξαμε την ακολουθία των βημάτων που θα κάνει το ρομποτάκι με τις κάρτες, για να φτάσει στον προορισμό του.

7. Πειράματα

Συγκεντρώσαμε τα υλικά μας (νερό, χρώμα, αφρός ξυρίσματος)
προσθέσαμε στο χρωματιστό νερό τον αφρό
παρατηρήσαμε το εφέ βροχής που δημιουργήθηκε από τα “σύννεφα”
και παίξαμε με το πείραμα της βροχής μας.
Σε κατσαρολάκι βάλαμε πολύ ζεστό νερό (θάλασσα) και στη μέση τοποθετήσαμε ένα ποτήρι (το νησί μας).
Καλύψαμε με μία διάφανη ζελατίνα (σύννεφο)
και παρακολουθήσαμε τους υδρατμούς που συμπυκνώθηκαν.
Όταν φύσηξε δυνατός αέρας, η βροχή έπεσε από το σύννεφο στη θάλασσα αλλά και στο νησί μας.
Το ποτήρι μας γέμισε νερό κι εμείς
καταγράψαμε τις παρατηρήσεις μας σε ένα φύλλο εργασίας.

Εργαστήριο 3:

1. Οι ιδιότητες του νερού

Το προσεγγίσαμε μέσω των 5 αισθήσεών μας.
Μέσω της όσφρησης – καταλάβαμε ότι είναι άοσμο.
Μέσω της όρασης συνειδητοποιήσαμε ότι είναι διαυγές και άχρωμο, ενώ μέσω της Γεύσης ότι είναι άγευστο.
Καταγράψαμε τις παρατηρήσεις μας.

2. Διαλυτότητα

Κάναμε ένα πείραμα για να ανακαλύψουμε αν όλα τα υλικά διαλύονται το ίδιο στο νερό.
Προσθέσαμε μέσα σε νερό ζάχαρη,
οινόπνευμα,
χώμα,
ασετόν,
λάδι,
αλάτι και τα ανακατέψαμε καλά με το κουτάλι.
Καταγράψαμε στον πίνακα τα υλικά που διαλύθηκαν και αυτά που παρέμειναν ως είχαν, στον πάτο, ή στην επιφάνεια του νερού.
Και τις ιδιότητες του νερού
που προέκυψαν μετά από τα πειράματά μας
σε ένα φύλλο εργασίας.

3. Μάθαμε το γράμμα Ν,ν (φωτογραφικό υλικό στο “Νοέμβριος”)

4. Η ώρα του μικρού Καλλιτέχνη

Βάψαμε με ένα πινέλο στις αποχρώσεις του νερού το φύλλο μας
Επιμεληθήκαμε στις ίδιες αποχρώσεις
με τους μαρκαδόρους μας την μικρή σταγόνα.
Και το έργο μας είναι έτοιμο!

Εργαστήριο 4:

1. Παρουσίαση

Παρακολουθήσαμε μία παρουσίαση για τη μόλυνση του νερού και τις συνέπειές της για όλα τα έμβια όντα.

2. Ιδεοθύελλα

Mind Map
Καταγράψαμε τις ιδέες μας για το πώς μπορούμε να αποφύγουμε/μειώσουμε τη μόλυνση των υπόγειων υδάτων, των λιμνών και των θαλασσών.

3. Πληροφορική

Παίξαμε ένα γλωσσικό παιχνίδι για το νερό
στον υπολογιστή της τάξης.
1

https://www.liveworksheets.com/fn1377699tv

4. Φύλλο εργασίας

Συμπληρώσαμε τις λέξεις που έλειπαν
από την ιστορία
για τη μόλυνση.

5. Εικαστικά

Ζωγραφίσαμε μία μπότα
Φυσήξαμε με τη βοήθεια ενός καλαμακίου την μπλε νερομπογιά
και η μπότα πιτσίλισε το νερό.
Splash!

Εργαστήριο 5:

1. Συζήτηση στην ολομέλεια για τη σπατάλη του νερού και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να κάνουμε εξοικονόμηση.

2. Ζωγραφική

Ζωγραφίζουμε τις συνήθειες
που πιστεύουμε ότι συντελούν πιο πολύ
στην καθημερινή σπατάλη του νερού.

3. Φύλλο εργασίας

Συμπληρώνουμε τις λέξεις που λείπουν από τους τρόπους εξοικονόμησης του νερού.

4. Ψηφιακό παιχνίδι

Επιλέγουμε τη σωστή απάντηση στο ψηφιακό παιχνίδι για την εξοικονόμηση και τη μείωση της σπατάλης του νερού.

5. Άσκηση παρατηρητικότητας

Εντοπίσαμε τη λέξη “Νερό”
στις σταγόνες που έπεσαν από το ποτήρι του αγοριού.
Το υποστηρικτικό υλικό της In Action «Δημιουργούμε έναν καλύτερο κόσμο».
σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτική και επιστημονική ομάδα του Βιωματικού Σχολείου, του
εκπαιδευτικού τμήματος του
QualityNet Foundation,
εξειδικευμένου Οργανισμού στα θέματα
της Βιώσιμης Ανάπτυξης.

http://www.inactionforabetterworld.com

Εργαστήριο 6:

1. Πέφτει, πέφτει η σταγόνα.

Μάθαμε το γράμμα Ι
και με τη βοήθεια της σταγόνας
το διακοσμήσαμε.
1
2

2. Αντιστοίχηση

Ζωγραφίσαμε τόσες σταγόνες, όσες μας υπέδειξε ο αριθμός και κάναμε την αντιστοίχηση.

3. Επίσκεψη στο μουσείο Υδροκίνησης στην Δημητσάνα.

Περιπλανηθήκαμε στο υπαίθριο μουσείο υδροκίνησης και μάθαμε για τη δύναμη του νερού.
Είδαμε και την έκθεση
Ο Λούσιος ποταμός
ο χώρος της έκθεσης

Εργαστήριο 7:

1. Σύγκριση με αρχική εργασία.

Ρωτήσαμε εκ νέου τα παιδιά
ποια είναι τα παράπονα του νερού από τους ανθρώπους
και συγκρίναμε τις αρχικές με τις τελικές απαντήσεις τους.

2. Φύλλα αξιολόγησης

Τα παιδιά με τη λήξη των εργαστηρίων
αξιολόγησαν τις δραστηριότητες
ομαδοποιημένες σε πειράματα, βιβλία,
ψηφιακά παιχνίδια, κατασκευές
και το πρόγραμμα στο σύνολό του.
Απάντησαν κυκλώνοντας αυτό που θεωρούσαν σωστό
Πήραμε και το ενημερωτικό μας φυλλάδιο και τον έπαινό μας και ολοκληρώσαμε και αυτόν τον κύκλο εργαστηρίων.