Πρόγραμμα ανάπτυξης του αλληλοσεβασμού και της διαφορετικότητας

Εργαστήριο 1: Αυτοσεβασμός

1. Διαβάσαμε το υπέροχο “Τερατάκι των χρωμάτων” της Llenas Anna.
2. Προσπαθήσαμε να αποδώσουμε τα συναισθήματά μας με χρώματα και κάναμε προγραφική άσκηση χρησιμοποιώντας τα χρώματα αυτά.
3. Αναφέραμε τα δικά μας συναισθήματα
και δημιουργήσαμε τον κήπο των συναισθημάτων.
Τέλος, κολλήσαμε το πέταλο με το όνομά μας,
στο λουλούδι που εκπροσωπούσε καλύτερα το συναίσθημα που νιώθαμε.
Όταν τα συναισθήματά μας θα διαφοροποιούνται, θα κολλάμε με το χριτς χρατς σε διαφορετικό λουλούδι το όνομά μας.
4. Πόσα διαφορετικά συναισθήματα μπορούν να αποδοθούν με τις εκφράσεις του προσώπου μας; Κόψαμε, ζωγραφίσαμε και κολλήσαμε τα χαρακτηριστικά του προσώπου και με διπλόκαρφο,
σχηματίσαμε τα διάφορα συναισθήματα. Χαρά, λύπη, θυμός, φόβος. έκπληξη, αγάπη, αλλάξαμε τις εκφράσεις του προσώπου πολλές φορές.

Εργαστήριο 2: “Σεβασμός προς τους άλλους”.

1. Προφορικά με τη μορφή ερωτήσεων, σημειώσαμε τη γενικότερη ανταπόκριση των παιδιών και διερευνήσαμε το βαθμό ενσυναίσθησής τους.
2. Τα παιδιά
πήραν στα χέρια τους από μια φωτογραφία.
Περιγράψανε στους υπόλοιπους τι είδους συμπεριφορά αποτυπώνεται, τι συναισθήματα τους γεννιούνται και τι εναλλακτικές
θα μπορούσαν να υπάρξουν.
Οι φωτογραφίες μας.
3. Χρησιμοποιούμε μια τηλεφωνική συσκευή και
κάνουμε ότι δεχόμαστε μια κλήση: Πώς μιλάμε με σεβασμό;
Τι λέξεις
χρησιμοποιούμε;
4. Συμπληρώνουμε την ακροστιχίδα με τις λέξεις
που συνδέονται
με το σεβασμό.
1

Εργαστήριο 3: Σεβασμός προς τους άλλους και αναγνώριση της διαφορετικότητάς μας.

1. Διαβάσαμε το βιβλίο της Palacio R. J. “Είσαι ένα θαύμα” και αναρωτηθήκαμε γιατί μπορεί να έχει αυτά τα βιώματα ο ήρωάς του.
2. Παρατηρήσαμε και συζητήσαμε εικόνες που δείχνουν αθλητές σε παρολυμπιακούς αγώνες.
Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουν; Πώς τις ξεπερνούν; Τι σημασία έχει γι’ αυτούς η
συνεργασία;
3. Μπήκαμε για λίγο στη θέση όσων είναι “διαφορετικοί” από εμάς
και μάθαμε βιωματικά ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.
4. Ζωγραφίσαμε με το στόμα και μάθαμε να σεβόμαστε τους ανθρώπους που
παρά τις δυσκολίες τους καταφέρνουν αξιοθαύμαστα πράγματα.
Συζητήσαμε
τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και θαυμάσαμε το τελικό αποτέλεσμα.
“Ένα παιδάκι με ένα μάτι”! Σαφής επιρροή από το βιβλίο που διαβάσαμε στις αρχές του 3ου εργαστηρίου.

Εργαστήριο 4: Σεβασμός προς τους άλλους: Συνεργασία – Αλληλοβοήθεια

1. α) Το πείραμα με την χάρτινη καρδιά: Δείξαμε μία χάρτινη καρδιά στα παιδιά και κατόπιν μετά από την υποτιθέμενη “κακή συμπεριφορά” κάποιου, την τσαλακώσαμε. Τη δώσαμε στα χέρια των παιδιών. Σε τί κατάσταση είναι τώρα η καρδιά; Θα ξαναγίνει πάλι όπως ήταν;
β) Το πείραμα με τα μακαρόνια: Δώσαμε στα παιδιά ένα μάτσο μακαρόνια και
ζητήσαμε να τα σπάσουν όλα μαζί.
Εκείνα δυσκολεύτηκαν.
Μετά τους δώσαμε λίγα μακαρόνια ή ένα μακαρόνι κάθε φορά. Συζητήσαμε τι παρατήρησαν. Πότε τα μακαρόνια σπάνε δυσκολότερα; Γιατί;

2. Αναρωτηθήκαμε: Μπορώ/ Είναι σωστό να μοιραστώ…
• …την ασθένειά μου με τον άλλο; (και πιθανόν να τον κολλήσω;)
• …τις σκέψεις μου;
• …τη χαρά μου;
• …το θυμό μου;
• …τη λύπη μου;
• …ένα βιβλίο/ ένα παιχνίδι;
• …ένα δωμάτιο;

3.Σενάριο: “Ένα παιδάκι κλαίει μόνο του σε μία γωνία”.
4. Ζωγραφική: Τι μπορεί να του συμβαίνει;
Ζωγράφισε τι θα έκανες για να το βοηθήσεις.

Εργαστήριο 5: Σεβασμός προς τους άλλους και διάλογος.

  1. Θέσαμε ερωτήματα για διάλογο και αναστοχασμό.
  • Τί είναι ένας κανόνας; Γιατί υπάρχει;
  • Πού υπάρχουν;
  • Οι μεγάλοι έχουν κανόνες; Υπακούν;
  • Τι θα συνέβαινε αν……;
  • Τί είναι ο διάλογος; Σε τι μας βοηθάει; Ποιοι είναι οι κανόνες του διαλόγου;
    2. Κάποιες φορές μπορεί να βγει νόημα ακόμα και χωρίς διάλογο μόνο με ήχους, εκφράσεις προσώπου και σώματος κ.λπ.
    Με αφορμή τη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου, είδαμε φωτογραφίες των ηρώων και προσπαθήσαμε να μαντέψουμε αυτά που λέει/σκέφτεται/αισθάνεται ο καθένας από αυτούς.

    3. Γράφουμε έναν φανταστικό διάλογο ανάμεσα σε έναν ήρωα και τη μάνα του/ στο παιδί που περιμένει το συσσίτιο.

    Εργασία νηπίων

    Εργασία προνηπίων

Εργαστήριο 6: Σεβασμός προς το φυσικό περιβάλλον, τα άβια και τα έμβια όντα

1. Ανακύκλωση στο νηπιαγωγείο:

Η ύπαρξη κουτιού που μπορεί να
χρησιμοποιηθεί για την ανακύκλωση χαρτιών, αποτελεί μια καθημερινή ρουτίνα που μαθαίνει στα παιδιά να σέβονται τον πλανήτη και την
βιωσιμότητά του,
αποκτώντας θετικές μορφές συμπεριφοράς. Κάθε πρόγραμμα
ανακύκλωσης είναι μια ένδειξη σεβασμού προς το περιβάλλον.

2. Τα φυτά του σχολείου μας:

Η φροντίδα των παιδιών προς τα φυτά που
έχουμε καλλιεργήσει και κοσμούν τον προαύλιο χώρο του σχολείου
τα μαθαίνει να σέβονται το εγγύς φυσικό περιβάλλον τους.

3. Ταΐστρες για τα πουλιά:

Φτιάξαμε με τα παιδιά ταΐστρες που γεμίσαμε με σποράκια
σεβόμενα
τα πουλιά – τώρα που “μπαίνει” ο τελευταίος μήνας του Φθινοπώρου,
Η αναζήτηση τροφής θα είναι εύκολη υπόθεση για τους φτερωτούς επισκέπτες του νηπιαγωγείου μας.

Εργαστήριο 7: Αξιολόγηση

Σημειώσαμε με κόκκινο μαρκαδόρο τις πράξεις που δείχνουν σεβασμό
και με μαύρο τις πράξεις που καταδεικνύουν ασέβεια.