1. “Γνωριμία με το ανθρώπινο σώμα”

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

  1. «Γνωριμία με το ανθρώπινο σώμα»

Γνωριμία με το ανθρώπινο σώμα

IMG 20230214 135116 resized 20230214 015351426

Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος 2022

Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών του Νηπιαγωγείου με το ανθρώπινο σώμα μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής, συνεργατικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τη χρήση και αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων. Στόχος είναι η καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων και των δεξιοτήτων μάθησης (4Cs: Creativity -Δημιουργικότητα, Communication – Επικοινωνία, Critical thinking – Κριτική σκέψη, Cooperation – Συνεργασία).

Το πρόγραμμα χωρίζεται σε 7 εργαστήρια. Αρχικά γίνεται ανίχνευση της πρότερης γνώσης των παιδιών όσον αφορά τις έννοιες σώμα και εαυτός. Στη συνέχεια, τα παιδιά ανακαλύπτουν ολοένα και περισσότερες γνώσεις σε σχέση με το σώμα και τον εαυτό τους, τις οποίες καλούνται να εμπεδώσουν με παιχνιώδεις τρόπους.

 

1ο εργαστήριο: «Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας μας- Συμβόλαιο τάξης»

  • Μαζευτήκαμε σε κύκλο, συζητήσαμε για τους κανόνες που θέλουμε να έχει η ομάδα μας και σε ένα μεγάλο χαρτί γράψαμε και εικονογραφήσαμε τους κανόνες αυτούς, συνάπτοντας έτσι το συμβόλαιο της τάξης.
  • Σε ζευγάρια παίξαμε το παιχνίδι εμπιστοσύνης με τίτλο: «Το φύλλο και ο άνεμος»: Ένα παιδί κλείνει τα μάτια (το φύλλο) και το άλλο παιδί (ο άνεμος) το καθοδηγεί για να κινηθεί μέσα στο χώρο. Μόλις ολοκληρωθεί ο πρώτος γύρος, τα παιδιά αλλάζουν ρόλους.

IMG 20230214 085547

2ο εργαστήριο: «Παίζουμε τους γιατρούς;»

  • Ακούσαμε και χορέψαμε το μουσικοκινητικό τραγούδι: «Κεφάλι, ώμοι, γόνατα και πόδια» και το «Hokey-Pokey». Μέσα από την κίνηση και το ρυθμό, τα παιδιά έδειξαν πού βρίσκεται πάνω στο σώμα τους το καθένα από τα μέρη του σώματος που αναφέρονται στο τραγούδι.
  • Δημιουργήσαμε το σχολικό μας ιατρείο, με μια αίθουσα αναμονής και γραφείο του γιατρού. Διαμορφώνοντας ανάλογα τους δυο χώρους, παίξαμε το παιχνίδι μοιράζοντας και αλλάζοντας ρόλους.

 

3ο εργαστήριο: «Ο κύκλος της ζωής»

  • Δείξαμε στα παιδιά κάποια στοιχεία από το πρόγραμμα με τίτλο: «Ανθρώπινο σώμα: Η τελειότερη μηχανή», που βρίσκεται στην πλατφόρμα: Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια | Πλατφόρμα «Αίσωπος» – Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια (iep.edu.gr).
  • Παρουσιάσαμε στα παιδιά 5 εικόνες από διαφορετικές ηλικίες της ζωής του ανθρώπου (μωρό, νήπιο, έφηβος, ενήλικας, ηλικιωμένος) και στη συνέχεια χώρισαν ένα χαρτί σε 4 τμήματα και ζωγράφισαν και τα ίδια τον εαυτό τους σε διαφορετικές ηλικίες, αναπτύσσοντας έτσι μια αρχική αίσθηση χρονολόγησης / χρονικής ακολουθίας.

141ef6cef834b8496d778055e011c2f9

fb58f824eb3ce1d74ee33103653b9563IMG 20230222 130657 resized 20230222 011951871

 

4ο εργαστήριο: «Καθρέφτη καθρεφτάκι μου»

  • Αναζητήσαμε τα μέρη του ανθρώπινου σώματος μέσα από σχετικά βιβλία και από το διαδίκτυο. Εστιάζοντας στα κόκκαλα του ανθρώπου, μάθαμε πολλά για τη λειτουργία και την αναγκαιότητα των ανθρώπινων οστών. Τα παιδιά διατύπωσαν απορίες και άντλησαν πληροφορίες από διάφορες πηγές. Στο τέλος παρουσίασαν τα συμπεράσματά τους μέσα από διάφορες κατασκευές (άσπρη κηρομπογιά σε μαύρο χαρτόνι, κατασκευή με μακαρόνια, πλαστικοποίηση φωτοτυπίας ώστε να θυμίζει ακτινογραφία).

IMG 20221122 102720 resized 20230207 114202704             IMG 20221122 102706 resized 20230207 114202285

IMG 20221122 102839 resized 20230207 114204488 3   IMG 20221122 102826 resized 20230207 114204155Το φύλλο εργασίας για την ακτινογραφία είναι αυτό:     x-ray

IMG 20230214 135204

5ο εργαστήριο: «Το ταξίδι της τροφής»

  • Με αφορμή την ερώτηση: «Πού νομίζετε ότι πηγαίνει το φαγητό που τρώμε, από τη στιγμή που μπαίνει στο στόμα μας;», παρακολουθήσαμε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=v76U40f9Wpg και συζητήσαμε για ταξίδι της τροφής και τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος.
  • Αναπαραστήσαμε το πεπτικό σύστημα παίζοντας ένα παιχνίδι μετακίνησης στο χώρο της τάξης με υλικά γυμναστικής (στεφάνια, υφάσματα, τουβλάκια κλπ). Τα παιδιά έγιναν με τη φαντασία τους μια μπουκιά τροφής και περπάτησαν στο χώρο σαν να ήταν το ανθρώπινο σώμα. Μπήκαν από το στόμα, περπάτησαν στον οισοφάγο, προχώρησαν στο συκώτι, και από εκεί στο λεπτό έντερο, στο παχύ έντερο και κατέληξαν στην τουαλέτα!
  • Τα παιδιά αναπαράστησαν τα όσα έμαθαν για το πεπτικό σύστημα σε μια ομαδική εργασία που κρεμάσαμε στον τοίχο και σε ένα ατομικό φύλλο εργασίας. http://nipiagogosgiapanta.blogspot.com/2014/11/blog-post_8.html
  • Τέλος, αναφερθήκαμε στην υγιεινή διατροφή, που βοηθάει το πεπτικό μας σύστημα να λειτουργεί σωστά ( στη σημασία των φρούτων και των λαχανικών).

IMG 20221122 122018 resized 20230207 114203435

IMG 20221122 122023 resized 20230207 114204813

IMG 20221129 083535 resized 20230214 013200738

6ο εργαστήριο: «Δόντια γερά και καθαρά, για να χαμογελάμε πάντοτε παιδιά!»

  • Με σημείο αφετηρίας μια εικόνα που δείχνει ένα χαμόγελο με γερά δόντια, ξεκίνησε η συζήτηση για τα δόντια. Με τη βοήθεια ενός καθρέφτη τα παιδιά παρατήρησαν και μέτρησαν τα δόντια τους.
  • Αναφερθήκαμε συνοπτικά σε ασθένειες των δοντιών (τερηδόνα, ουλίτιδα) και διαβάσαμε το παραμύθι: «Ο Σοκολάκης κα η Ζαχαρούλα».
  • Παρακολουθήσαμε βίντεο με οδηγίες για το σωστό βούρτσισμα των δοντιών.
  • Κατασκευάσαμε σε ομαδική εργασία το χαρούμενο και το λυπημένο δόντι, κολλώντας τις τροφές που πηγαίνουν στο καθένα από αυτά.

.jpg  .jpg

IMG 20230214 085603 resized 20230214 085755768IMG 20221125 123944 resized 20230214 013202741