ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια
Τίτλος: «Μες στο σπίτι ας προσέχω ατυχήματα μην έχω»
Τα ατυχήματα στο σπίτι είναι συχνό φαινόμενο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η αυξημένη συχνότητα των παιδικών ατυχημάτων οφείλεται στις ιδιαιτερότητες της παιδικής ηλικίας όπως περιέργεια, έμφυτη λαχτάρα των παιδιών για μάθηση και εξερεύνηση, μικρή αντίληψη του κινδύνου κ.ά., με πιο κοινά τις πτώσεις, τα εγκαύματα και τις δηλητηριάσεις. Τα περισσότερα παιδιά έχουν βιώσει τέτοιες εμπειρίες και ο σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωσή τους σχετικά με τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των παιδικών ατυχημάτων στον χώρο του σπιτιού.
1ο Εργαστήριο: Προετοιμασία υλοποίησης
Αρχικά, οι μαθητές, χωρίζονται σε ομάδες και αναζητούν στη βιβλιοθήκη της τάξης βιβλία στα οποία απεικονίζονται σπίτια παλαιότερων εποχών. Παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους στην Ολομέλεια. Υπάρχουν ομοιότητες ή διαφορές; Ανακαλύπτουν, όμως, σπίτια και σε πολύ γνωστά παραμύθια. Από τί υλικά έχουν φτιαχτεί τα σπίτια αυτά;
Σε φύλλο εργασίας ζωγραφίζουν τα σπίτια τότε και…τώρα.
Στην εκπαιδευτική πλατφόρμα https://photodentro.edu.gr/lor/ οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα μέσω 2 διαδραστικών ασκήσεων να κατανοήσουν πληρέστερα τις διαφορές ανάμεσα στα σύγχρονα και στα παλαιότερα σπίτια.
https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11224
https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11273
2ο Εργαστήριο: Κίνδυνοι ελλοχεύουν πολλοί… που βρίσκονται αυτοί;
Οι μαθητές αναφέρουν τι σκέφτονται όταν ακούν τη λέξη ατύχημα δημιουργώντας έναν εννοιολογικό χάρτη.
Στη συνέχεια, τα παιδιά παρακολουθούν τα παρακάτω βίντεο και σχολιάζουν τις δικές τους εμπειρίες με κάποιο ατύχημα που έπαθαν τα ίδια ή κάποιος δικός τους.
Σε φύλλο εργασίας, ζωγραφίζουμε ένα ατύχημα που μας έχει συμβεί.
3ο Εργαστήριο: Όχι άλλα ατυχήματα στο σπίτι… Προστάτευσε τον εαυτό σου και τους γύρω σου.
Έχει σταλεί ηλεκτρονικό μήνυμα στους γονείς των μαθητών, ώστε να αναζητήσουν με τα παιδιά τους επικίνδυνες γωνίες που υπάρχουν στο σπίτι τους. Στην Ολομέλεια σχολιάζουμε τις εικόνες αυτές και συζητάμε πως να τις κάνουμε πιο ασφαλείς.
Δημιουργούμε έναν χάρτη με τα επικίνδυνα σημεία του σπιτιού μας.
Δημιουργείται πίνακας αναφοράς με ταξινομημένα τα ατυχήματα σε κατηγορίες και αναρτάται σε εμφανές σημείο της τάξης.
Μέσω της σελίδας https://www.juniorsafesearch.com/ οι μαθητές, σε ομάδες, αναζητούν εικόνες ατυχημάτων τόσο εντός όσο και εκτός του σπιτιού. Ανακαλύπτουμε τις παρακάτω εικόνες καθώς και ιστοσελίδες που μας συμβουλεύουν πως να αποφεύγουμε εξωτερικά ατυχήματα.
https://www.paidiatros.com/prolipsi/asfalia/outdoors-accidents
Σχολιάζουμε τα αποτελέσματα της έρευνάς μας στην Ολομέλεια.
Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο και μιλάμε για τα ατυχήματα Ηλεκτροπληξίας. Σταματάμε το βίντεο όπου χρειάζεται και συζητάμε πως θα μπορούσαμε να τα αποφύγουμε.
4ο Εργαστήριο: Η πρόληψη σώζει ζωές
Οι μαθητές εργάζονται σε 4 ομάδες. Παρατηρούν αφίσες από τα δωμάτια ενός σπιτιού. Κάθε ομάδα επιλέγει μία αφίσα και συνεργάζονται ώστε να ανακαλύψουν τα επικίνδυνα σημεία σε κάθε ένα από τα δωμάτια. Παρουσιάζουν τις εργασίες τους στην Ολομέλεια και αναφέρουν πως θα μπορούσαμε να κάνουμε το κάθε δωμάτιο πιο ασφαλές.
Μαθαίνουμε ποια επαγγέλματα σχετίζονται με τα ατυχήματα (πυροσβέστης, νοσηλευτής, ιατρός, φαρμακοποιός). Οι μαθητές αναφέρουν ό,τι γνωρίζουν για τα επαγγέλματα αυτά και αναζητούμε εικόνες στο Διαδίκτυο. Κατά την αναζήτησή μας, ανακαλύπτουμε και τα τηλέφωνα των παραπάνω υπηρεσιών (αστυνομία, πυροσβεστική, ασθενοφόρα). Οι μαθητές αντιστοιχίζουν τους τηλεφωνικούς αριθμούς με τα σωστά μεταφορικά μέσα και τα αναγράφουν σε ατομικό φύλλο εργασίας.
Τέλος, στο παρακάτω παιχνίδι, ανακαλύπτουμε τα επικίνδυνα σημεία στα διαφορετικά δωμάτια του σπιτιού και τα μετατρέπουμε σε ασφαλή.
https://www.safetyathome.gr/education/game
5ο Εργαστήριο: Οι πρώτες βοήθειες… σώζουν ζωές.
Εμφανίζεται στην Ολομέλεια το βαλιτσάκι των Πρώτων Βοηθειών. Οι μαθητές παρατηρούν το εσωτερικό του και προσπαθούν να ονοματίσουν τα εργαλεία που περιέχει. Τί είναι όμως οι πρώτες βοήθειες; Οι μαθητές παρακολουθούν τα παρακάτω βίντεο και αποκτούν περισσότερες πληροφορίες.
Κατόπιν, προχωράμε σε αναπαράσταση των Πρώτων Βοηθειών.
Διαβάζουμε την παρακάτω ιστορία και μαθαίνουμε περισσότερα για το επάγγελμα του Ιατρού.
Δημιουργούμε στις τάξεις μας τη “Γωνιά του Ιατρείου” όπου οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα μέσα από το συμβολικό παιχνίδι να μάθουν να φροντίζουν ο ένας τον άλλο.
6ο Εργαστήριο: Εγώ ξέρω τι να προσέχω, εσύ;
O Βατραχούλης Ησυχούλης, εμφανίζεται στο σχολείο μας τραυματίας. Οι μαθητές τον ρωτούν τι και πως το έπαθε. Του δίνουν συμβουλές για να γίνει γρήγορα καλά.
Τότε, έρχεται στην τάξη η νοσοκόμα κυρία Ελπίδα Χουσμεκιάρη, η οποία υπόσχεται να κάνει το Βατραχούλη γρήγορα καλά.
Αρχικά, μας δείχνει κάποια φάρμακα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να δώσουμε τις Πρώτες Βοήθειες.
Κατόπιν, μας παρουσιάζει διάφορους τρόπους, ώστε να βοηθήσουμε όποιον άνθρωπο βρεθεί σε ανάγκη ή πάθει κάποιο ατύχημα, αλλά και πως να μη χάσουμε την ψυχραιμία μας αν μας συμβεί κάτι.
Στο τέλος, απευθύνουμε στη νοσοκόμα τις ερωτήσεις μας.
Για να την ευχαριστήσουμε για τις συμβουλές, της χαρίζουμε την παρακάτω κάρτα.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Υποθεματική: Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική Προστασία
Τίτλος: Προστατέψτε το Δάσος – είναι πηγή ζωής
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα. Τα δάση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση του κινδύνου φυσικών καταστροφών, όπως πλημμύρες, ξηρασίες, κατολισθήσεις και άλλα ακραία γεγονότα.
1ο Εργαστήριο: Μικροί εξερευνητές
Το ερέθισμα για την εκκίνηση του σχεδίου δράσης δόθηκε από μια επίσκεψη που οργανώσαμε με τους μαθητές/τριες στο δασάκι της γειτονιάς μας. Γυρίζοντας στο σχολείο και κάνοντας έναν απολογισμό της επίσκεψης οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για αυτά που είδαν στο δασάκι. Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια και με την τεχνική της ιδεοθύελλας ο/η εκπαιδευτικός καταγράφει αυτά που διαπίστωσαν οι μαθητές/τριες: ξερά χόρτα, ξερά φύλλα, πευκοβελόνες, εγκαταλελειμμένα ξερά κλαδιά, σκουπίδια (χαρτιά, χάρτινα κουτιά, πλαστικά μπουκάλια, γυάλινα μπουκάλια, αποτσίγαρα). Δημιουργήθηκε το πρόβλημα: «Πώς βρέθηκαν τα σκουπίδια εκεί και τι κινδύνους δημιουργούν στο δάσος». «Τι μπορούμε να κάνουμε»;
Με τα υλικά που συγκεντρώσαμε, οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και δημιουργούν τις μακέτες του Δάσους με φυσικά υλικά.
Οι μαθητές, σε ομάδες, δημιουργούν με φυσικά και διάφορα άλλα υλικά της τάξης ένα δάσος καθαρό, ένα καμένο και ένα δάσος με απορρίμματα. Παρουσιάζουν τις κατασκευές τους στα υπόλοιπα τμήματα του σχολείου και σχολιάζουν. Σε ποιο δάσος θα θέλατε να ζήσετε; Πώς μπορούμε να αποτρέψουμε την καταστροφή των δασών;
2ο Εργαστήριο: Το δάσος ο πιο καλός μας φίλος, απειλείται
Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο και κάνουμε και εμείς μια φανταστική βόλτα στο Δάσος. Τί μπορεί να συναντήσουμε εκεί;
Στη συνέχεια, οι μαθητές περιγράφουν μία βόλτα που πραγματοποίησαν σε μια δασώδη περιοχή. Ζωγραφίζουν όσα τους έκαναν εντύπωση.
3ο Εργαστήριο: Το Δάσος καίγεται
Οι μαθητές, σε ομάδες, συνθέτουν το παρακάτω παζλ, στα ηλεκτρονικά μέσα του σχολείου.
http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-11018
Κατόπιν, παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο.
Μετά την παρακολούθηση του βίντεο τίθενται ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό. – Ποιά νομίζετε ότι είναι τα οφέλη του δάσους; Πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; Εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που αλλού οφείλονται; Τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά; Η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου; Με ποιούς τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;
Αφού συζητήσουμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει σε κάθε ομάδα καρτέλες και ζητά να τις ταξινομήσουν σε τρείς κατηγορίες:
- Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε.
- Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση.
- Φυσικές αιτίες.
4ο Εργαστήριο: Προσκαλούμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία
Στην ολομέλεια οι μαθητές/τριες, με αφορμή το βίντεο που είδαν στο προηγούμενο εργαστήριο εκφράζουν την επιθυμία να έρθουν σε επαφή με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, να καλέσουν έναν Πυροσβέστη ή να οργανώσουν και μια επίσκεψη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Τίθεται το ερώτημα «Με ποιόν τρόπο θα τον καλέσουμε; Θα του στείλουμε μια επιστολή ή μια πρόσκληση; -Τι θα θέλαμε να ρωτήσουμε τον Πυροσβέστη;
Αρχικά, παρακολουθούμε μια παρουσίαση στο διαδραστικό πίνακα του σχολείου και μαθαίνουμε πως να χρησιμοποιούμε έναν πυροσβεστήρα.
Κατόπιν, μεταφερόμαστε στον εξωτερικό χώρο του σχολείου, όπου παρατηρούμε ένα πυροσβεστικό όχημα και τη στολή των πυροσβεστών. Φοράμε το καπέλο τους και πετάμε νερό με τη μάνικα.
5ο Εργαστήριο: Αναλαμβάνουμε δράση
Ποιο είναι το τηλέφωνο της πυροσβεστικής υπηρεσίας. Αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο και σχηματίζουμε τους αριθμούς στο πάτωμα. Περπατάμε επάνω τους με τον τρόπο που επιθυμούμε και γράφουμε τους αριθμούς.
6ο Εργαστήριο: Αξιολόγηση – Αναστοχασμός
Η Δασική Υπηρεσία Κομοτηνής, επισκέπτεται το σχολείο μας, μετά από σχετική πρόσκληση.
Αφού παρακολουθήσουμε την παρουσίαση που ετοίμασαν για εμάς, μαθαίνουμε τρόπους προστασίας των Δασών.
Παρακολουθούμε ένα θεατρικό παιχνίδι από τις Δασονόμους και ενημερωνόμαστε με αυτό τον τρόπο για τις δράσεις της συγκεκριμένης υπηρεσίας.
Παίζουμε ένα θεατρικό παιχνίδι. Μεταμορφωνόμαστε σε ζώα του Δάσους και προσπαθούμε να μαντέψουμε ποιο μιμούνται οι συμμαθητές μας.
Τέλος, δίνουμε στις Δασονόμους το δώρο που ετοιμάσαμε για εκείνες.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
1. Υποθεματική: STEM/Eκπαιδευτική Ρομποτική
Τίτλος: Οι ταξιδευτές του διαστήματος
Oι «Ταξιδευτές του διαστήματος» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM-STE(Α)M (Science, Technology, Engineering, το Α αναφέρεται σε όλα τα αντικείμενα συμπεριλαμβανόμενης και της τέχνης-Art, Mathematics) και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου. Η εφαρμογή του προγράμματος παρέχει πλούσια ερεθίσματα και αμβλύνει ανισότητες, προσπαθώντας να αρχίσει το ταξίδι της γνώσης από την ίδια αφετηρία για όλους τους μαθητές. Ο σκοπός αυτός υλοποιείται με τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές εξερευνούν, ανακαλύπτουν, οικοδομούν τη γνώση με τη χρήση πραγματικών προβλημάτων και καταστάσεων, οι οποίες σχετίζονται με τα βιώματά τους (PCAST, President’s Council of Advisors on-Science and Technology, 2010).
1ο εργαστήριο: Εξερευνούμε το διάστημα
Διαβάζουμε στην Ολομέλεια το παρακάτω παραμύθι και ερχόμαστε για πρώτη φορά σε επαφή με το διάστημα και τους πλανήτες.
Αποτιμώνται οι προηγούμενες γνώσεις των παιδιών, τις οποίες καταγράφουμε σε ένα ιστόγραμμα, με την εφαρμογή https://coggle.it/.
Οι μαθητές, με τη συνεργασία των γονέων τους, δημιουργούν στις τάξεις τη “γωνιά του διαστήματος” και μελετούν το υλικό που έχει συγκεντρωθεί. Παίζουν με τα διαστημικά παιχνίδια που έχουν τοποθετήσει οι συμμαθητές τους, διαβάζουν βιβλία κ.α.
Με τη χρήση τρισδιάστατων γυαλιών παρατηρούμε τα χρώματα και τη σύνθεση των πλανητών.
Ο κάθε μαθητής αποφασίζει τον πλανήτη για τον οποίο θα συγκεντρώσει πληροφορίες και δημιουργεί μια κατασκευή ώστε να μην το ξεχάσει.
Κατόπιν, προσπαθούμε, μέσω της ζωγραφικής, να αποτυπώσουμε στο χαρτί το διάστημα, με όποιον τρόπο μπορεί το κάθε παιδί.
Το ίδιο κάνουμε και στον διαδραστικό πίνακα του σχολείου.
αλλά και με κολάζ.
2ο εργαστήριο: Πώς θα γίνουμε αστροναύτες;
Ένας αστροναύτης – avatar επισκέπτεται την τάξη μας και μας θέτει διάφορους προβληματισμούς και κουίζ.
https://www.voki.com/site/pickup?scid=18043775&chsm=26c8200380b344ae2f140ad90bbf7825
Δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά, δημιουργούμε αφίσες με πλανήτες, που είναι οι απαντήσεις στους γρίφους του Ίκαρου.
Παρακολουθούμε τα παρακάτω βίντεο και ερχόμαστε σε επαφή με τη ζωή των αστροναυτών σε ένα διαστημικό σταθμό.
Μεταμορφωνόμαστε σε αστροναύτες και δημιουργούμε τη δική μας στολή.
Οι μαθητές προβληματίζονται γιατί οι αστροναύτες “πετούν” όταν βρίσκονται στο διάστημα.
Συζητάμε για τη βαρύτητα και παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο για να κατανοήσουμε καλύτερα το φαινόμενο αυτό.
https://www.noesis.edu.gr/noesis-online/animation-movies/space/gravity/
Κατόπιν, πραγματοποιούμε πειράματα στην τάξη με αντικείμενα που επιλέγουν οι μαθητές. Ποια θα πέσουν πιο γρήγορα και γιατί; Τα νήπια κάνουν υποθέσεις.
3ο εργαστήριο: Ταξιδεύουμε στο διάστημα
Σε συνεργασία με τους μαθητές, ζωγραφίζουμε σε πιάτα τους πλανήτες και προσπαθούμε, με βάση τις γνώσεις που αποκτήσαμε, να τους τοποθετήσουμε στη σωστή σειρά.
Κατόπιν, επιλέγουμε έναν πλανήτη ή ουράνιο σώμα και αναπαριστούμε την κίνηση και την τροχιά των πλανητών γύρω από τον ήλιο.
Τα νήπια, επισκέπτονται την παρακάτω διαδραστική ιστοσελίδα https://www.solarsystemscope.com/
Με αυτό τον τρόπο, έχουν τη δυνατότητα να πλοηγηθούν στο περιβάλλον του διαστήματος και να αλλάξουν τη οπτική γωνία με την οποία βλέπουν το ηλιακό σύστημα και τους αστερισμούς.
Οι μαθητές γνωρίζουν τους αστερισμούς. Παρατηρούμε εικόνες στο διαδίκτυο και αναζητούμε πληροφορίες στα βιβλία που υπάρχουν στο σχολείο. Επίσης, παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο και μαθαίνουμε για τους μύθους των αστερισμών.
Κατόπιν, κάθε παιδί δημιουργεί τον δικό του αστερισμό, στον οποίο δίνει και ένα όνομα….
ενώ δημιουργούμε τους αστερισμούς μας και δουλεύοντας ομαδικά.
4ο εργαστήριο: Λύνουμε γρίφους
Η μέλισσα beebot γνωρίζει το πλανητικό μας σύστημα. Τα νήπια τοποθετούν τους πλανήτες στο “χαλάκι” της μέλισσας – ρομπότ και την προγραμματίζουν κατάλληλα ώστε να περιηγηθεί σε όλους τους πλανήτες. Παράλληλα, την ενημερώνουν για τα χαρακτηριστικά κάθε πλανήτη.
Ψηφίζουμε και ζωγραφίζουμε τον αγαπημένο μας πλανήτη, ενώ παρακολουθούμε βίντεο με τους ήχους τον πλανητών στο διάστημα.
5ο εργαστήριο: Κατασκευές
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και συνεργάζονται για να δημιουργήσουν έναν πύραυλο με διαφορετικά υλικά. Η κάθε ομάδα αποφασίζει με τι υλικό θα σχηματίσουν τον πύραυλο.
Κατόπιν, σχηματίζουμε το διάστημα σε τρισδιάστατη μορφή, εργαζόμενοι τόσο ατομικά, όσο και ομαδικά.
Βάφοντας μπαλόνια σε διαφορετικά μεγέθη, δημιουργούμε μία τρισδιάστατη απεικόνιση του πλανητικού μας συστήματος.
Δημιουργούμε το “ακορντεόν των πλανητών”. Τα νήπια χρωματίζουν τους πλανήτες και τους τοποθετούν με βάση την απόστασή τους από τον Ήλιο.
Φτιάξαμε και τα διαστημικά μας καπέλα.
6ο εργαστήριο: Ζωή αλλού
Οι μαθητές έχουν αναλάβει την νέα αποστολή τους από τον αστροναύτη Ίκαρο (avatar) (https://tinyurl.com/ygy4lsj3 ). Το πρόβλημα που τους έθεσε είναι να διερευνήσουν, εάν θα μπορούσαν να κατοικήσουν σε έναν άλλο πλανήτη εκτός από τη Γη, σύμφωνα με τα δεδομένα που έχουν συγκεντρώσει. π.χ. στον Άρη. Τι θα χρειαζόταν για να επιβιώσουν; Πώς θα ήταν η ζωή εκεί;
Παρακολουθούν το παρακάτω βίντεο για την πρώτη πτήση στον πλανήτη Άρη.
Τα νήπια, δουλεύοντας σε ομάδες, δημιουργούν τους δικούς τους φανταστικούς πλανήτες. Τί χρώμα έχουν, από τί υλικό είναι φτιαγμένοι, ποιο είναι το όνομα του πλανήτη τους;
Θεατρικό παιχνίδι: Τα νήπια φαντάζονται πως ζουν σε έναν άλλο πλανήτη. Πώς θα έμοιαζαν; Τι χρώμα, πόσα μάτια ή πόδια θα είχαν; Τί γλώσσα θα μιλούσαν, πώς θα κινούνταν; Οι μαθητές “μεταμορφώνονται σε εξωγήινους” και κινούνται στο πλανητικό μας σύστημα. Τέλος ζωγραφίζουν το δικό τους εξωγήινο.
7ο εργαστήριο: Αξιολόγηση
Στην Ολομέλεια, συζητάμε τι μας άρεσε περισσότερο από το πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε. Συμπληρώνουμε το αντίστοιχο φύλλο εργασίας και ζωγραφίζουμε τη δραστηριότητα που απολαύσαμε περισσότερο.
Αναφέρουμε πόσες πληροφορίες αποκτήσαμε για το Σύμπαν και τον τρόπο λειτουργίας του. Καταγράφουμε τις νέες αυτές γνώσεις σε ένα ιστόγραμμα και το συγκρίνουμε με αυτό που είχαμε σχηματίσει στην αρχή του προγράμματος.
Τέλος, επισκεφθήκαμε το 9ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής, εντός του οποίου έχει στηθεί ένα Πλανητάριο. Εκεί, οι μαθητές, είχαν τη δυνατότητα να ελέγξουν τις γνώσεις που απέκτησαν και να πραγματοποιήσουν ένα φανταστικό ταξίδι στο μαγικό κόσμο του Διαστήματος.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος: Νηπίων Παιδεία: Το πρώτο βήμα στη Δημοκρατία
1ο Εργαστήριο: Ας γνωριστούμε παίζοντας
Οι μαθητές του σχολείου μας, μαθαίνουν για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Τί θα μάθουμε και σε τί μας χρησιμεύουν; Κόβουμε τα γράμματα και τα τοποθετούμε στη σωστή σειρά.
- Με τη συνοδεία, κατάλληλης μουσικής, οι μαθητές κινούνται ελεύθερα στο χώρο. Όταν η μουσική σταματά, συστήνονται ή κάνουν διάφορες κινήσεις π.χ. σφίγγουν το χέρι κάποιου άλλου νηπίου. Στη συνέχεια, περπατούν στο χώρο με διάφορους τρόπους π.χ. στις μύτες των ποδιών, σαν ηλικιωμένοι κ.α.
- Κατόπιν, δίνουμε τα χέρια μας, χωρίς συγκεκριμένη διάταξη, σχηματίζοντας έναν “τρελό” κύκλο, και στη συνέχεια προσπαθούμε να τα ξεμπερδέψουμε.
- Τέλος, φτιάχνουμε ένα μπουκέτο με τα πρόσωπά μας.
2ο Εργαστήριο: όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του νηπιαγωγείου
- Η μασκότ της τάξης μας, ο Βατραχούλης Ησυχούλης, επιστρέφει και αναφέρει πως μετακόμισαν σε μία καινούργια πόλη. Τα παιδιά στο καινούργιο σχολείο, τον κοροϊδεύουν γιατί μιλά περίεργα. Συζητάμε για τα συναισθήματα του φίλου μας και τι θα κάναμε εμείς αν βρισκόμασταν σε παρόμοια θέση.
- Παρουσιάζουμε μία ιστορία για τη διαχείριση των συναισθημάτων:
Κατόπιν, τα νήπια επιλέγουν σε ένα πίνακα διπλής εισόδου τρόπους αντιμετώπισης διαφόρων συναισθηματικών καταστάσεων.
3ο Εργαστήριο: Εσύ κι εγώ μαζί
- Τα νήπια, ακούν το παραμύθι “Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια”, Pennart, 2000. Ακούν την ιστορία μέχρι ενός σημείου και δίνουν τη δική τους συνέχεια.
- Στη συνέχεια, οι μαθητές, με ένα θερμόμετρο συναισθημάτων, αναπαριστούν τα συναισθήματα της πρωταγωνίστριας, ενώ επιλέγουμε έναν ήχο μουσικού οργάνου για κάθε συναίσθημα. Ένας μαθητής επιλέγει ένα μουσικό όργανο και οι υπόλοιποι κινούνται με το αντίστοιχο συναίσθημα. Π.χ. όταν χτυπά το ταμπουρίνο κινούμαστε με τρόπο θυμωμένο.
Οι μαθητές ζωγραφίζουν το κατάλληλο συναίσθημα στο θερμόμετρο.
Ακούμε διαφορετικές μουσικές συνθέσεις και σχολιάζουμε πως μας κάνει να αισθανόμαστε κάθε μία από αυτές, ενώ κινούμαστε στο ρυθμό.
- Οι μαθητές χωρίζονται σε ζευγάρια με κλήρωση. Το ένα παιδί της ομάδας επιλέγει συναίσθημα και το άλλο το αναπαριστά στο “μαγικό” μας καθρέφτη.
- Συζητάμε και ζωγραφίζουμε σε φύλλο εργασίας τι μας θυμώνει και τι μας ηρεμεί.
- Τέλος, δημιουργούν έναν πύργο με τουβλάκια όσα είναι και τα παιδιά της τάξης. Σε κάθε τουβλάκι κολλούν χαρτοταινία με το αρχικό τους γράμμα και φτιάχνουν πύργους.
4ο Εργαστήριο: Ο εαυτός μου…
- Τα παιδιά, με συνοδεία μουσικής, περπατούν σαν κατάσκοποι κρατώντας ένα χαρτί στο πρόσωπό τους. Μόλις η μουσική σταματά, παρατηρούν τα νήπια που βρίσκονται κοντά τους και εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές. Στην παρεούλα, σχολιάζουμε τις παρατηρήσεις τους.
- Φτιάχνουμε τον εαυτό μας με διάφορους τρόπους. Κολάζ, ζωγραφική κ.α.
- Δημιουργία κολάζ με τις προτιμήσεις των παιδιών. Τί τους αρέσει περισσότερο να κάνουν και γιατί;
5ο Εργαστήριο: ….και οι άλλοι
- Πρακολουθούμε την ιστορία “Η Εχθρόπιτα”.
Συζητάμε πως μπορούμε να λύνουμε τις διαφορές μας με ειρηνικό τρόπο.
- Κατασκευάζουμε την κουρτίνα της αγάπης. Μέσα σε καρδούλες, οι μαθητές, ζωγραφίζουν αυτά ή αυτούς που αγαπούν.
- Τέλος, φτιάχνουμε την πίτα της Φιλίας. Τί υλικά θα χρειαστούμε;
6ο Εργαστήριο: “Η ταυτότητά μου”
- Διαβάζουμε το βιβλίο “Έλμερ, ο παρδαλός Ελέφαντας” και συζητάμε, καθισμένοι σε κύκλο, για τη διαφορετικότητα. Αναζητούμε στον Η/Υ φωτογραφίες ανθρώπων από άλλες χώρες και σχολιάζουμε τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές μας.
- Φτιάχνουμε ομαδικό κολάζ, με τον Έλμερ χρησιμοποιώντας χαρτάκια διαφορετικών χρωμάτων.
- Τέλος, φτιάχνουμε τις δικές μας ταυτότητες.
7ο Εργαστήριο: “Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι”
- Οι μαθητές, παρακολουθούν κουκλοθέατρο από τις εκπαιδευτικούς του σχολείου με τον τίτλο “Το Ζαμπντερφίλιο”, ένα ζώο διαφορετικό, που ψάχνει για φίλους, αλλά κανείς δεν το κάνει παρέα. Στη συνέχεια, οι μαθητές γίνονται κουκλοπαίχτες και δίνουν διαφορετικό τέλος, στην ιστορία μας.
- Οι μαθητές, παρουσιάζουν την οικογένειά τους. Καταγράφουμε τον αριθμό των μελών της οικογένειάς μας και συζητάμε τι μας αρέσει να κάνουμε όλοι μαζί. Τέλος, ζωγραφίζουμε την οικογένειά μας.