ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-2024

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

Τίτλος: «Μες στο σπίτι ας προσέχω ατυχήματα μην έχω»

 

Τα ατυχήματα στο σπίτι είναι συχνό φαινόμενο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η αυξημένη συχνότητα των παιδικών ατυχημάτων οφείλεται στις ιδιαιτερότητες της παιδικής ηλικίας όπως περιέργεια, έμφυτη λαχτάρα των παιδιών για μάθηση και εξερεύνηση, μικρή αντίληψη του κινδύνου κ.ά., με πιο κοινά τις πτώσεις, τα εγκαύματα και τις δηλητηριάσεις. Τα περισσότερα παιδιά έχουν βιώσει τέτοιες εμπειρίες και ο σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωσή τους σχετικά με τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των παιδικών ατυχημάτων στον χώρο του σπιτιού.

 

1ο Εργαστήριο: Προετοιμασία υλοποίησης 

Αρχικά, οι μαθητές, χωρίζονται σε ομάδες και αναζητούν στη βιβλιοθήκη της τάξης βιβλία στα οποία απεικονίζονται σπίτια παλαιότερων εποχών. Παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους στην Ολομέλεια. Υπάρχουν ομοιότητες ή διαφορές; Ανακαλύπτουν, όμως, σπίτια και σε πολύ γνωστά παραμύθια. Από τί υλικά έχουν φτιαχτεί τα σπίτια αυτά;

5df9fc64 23bf 4298 8418 460fa21fd87e   4779bf2f c7ec 4326 89b0 6addfbcb397ae9052447 15b9 417f 82f8 ec1f94e368ef   4f83dcfe 8a18 4ac2 b3df a67e4d3ae357

fd1200c1 7bf1 4709 8b47 f2ee156f2939

Σε φύλλο εργασίας ζωγραφίζουν τα σπίτια τότε και…τώρα.

09ed6c87 9ab8 484e bbbe e618aaea1317    2aa84df0 cc7c 4939 8791 fc3e5950c7da

Στην εκπαιδευτική πλατφόρμα https://photodentro.edu.gr/lor/ οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα μέσω 2 διαδραστικών ασκήσεων να κατανοήσουν πληρέστερα τις διαφορές ανάμεσα στα σύγχρονα και στα παλαιότερα σπίτια.

https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11224

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΣΚΗΣΗΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Συντονιστής ομάδας σχεδιασμού και ανάπτυξης: Αρμόδιος Τσιβάς [ΙΤΥΕ]
Παιδαγωγικός σχεδιασμός: Χαρά Ανδρεάδου [ΙΤΥΕ], Γιάννης Κασκαμανίδης [ΙΤΥΕ]
Υπεύθυνος περιεχομένου: Χαρά Ανδρεάδου [ΙΤΥΕ], Αιμιλία Σαλβάνου [ΙΤΥΕ]
Υπεύθυνος τεχνικού σχεδιασμού: Γιάννης Κασκαμανίδης [ΙΤΥΕ]
Ανάπτυξη / τεχνική υλοποίηση: Γιάννης Κασκαμανίδης [ΙΤΥΕ]
Ειδήμων/ονες γνωστικού αντικειμένου: Αιμιλία Σαλβάνου [ΙΤΥΕ]
Υπεύθυνος παιδαγωγικού σχεδιασμού: Αρμόδιος Τσιβάς [ΙΤΥΕ]
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα: Αρμόδιος Τσιβάς [ΙΤΥΕ]
Επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: Τζένη Οικονομίδου [ΙΤΥΕ], Αρμόδιος Τσιβάς [ΙΤΥΕ]
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης: ΙΤΥΕ
Εκδότης/ες: ΙΤΥΕ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ

https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11273

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΆΝΩ ΑΣΚΗΣΗΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Συντονιστής ομάδας σχεδιασμού και ανάπτυξης: Αρμόδιος Τσιβάς [ΙΤΥΕ]
Παιδαγωγικός σχεδιασμός: Χαρά Ανδρεάδου [ΙΤΥΕ], Γιάννης Κασκαμανίδης [ΙΤΥΕ]
Υπεύθυνος περιεχομένου: Χαρά Ανδρεάδου [ΙΤΥΕ], Αιμιλία Σαλβάνου [ΙΤΥΕ]
Υπεύθυνος τεχνικού σχεδιασμού: Γιάννης Κασκαμανίδης [ΙΤΥΕ]
Ανάπτυξη / τεχνική υλοποίηση: Γιάννης Κασκαμανίδης [ΙΤΥΕ]
Ειδήμων/ονες γνωστικού αντικειμένου: Αιμιλία Σαλβάνου [ΙΤΥΕ]
Υπεύθυνος παιδαγωγικού σχεδιασμού: Αρμόδιος Τσιβάς [ΙΤΥΕ]
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Μεταδεδομένα: Αρμόδιος Τσιβάς [ΙΤΥΕ]
Επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: Τζένη Οικονομίδου [ΙΤΥΕ], Αρμόδιος Τσιβάς [ΙΤΥΕ]
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης: ΙΤΥΕ
Εκδότης/ες: ΙΤΥΕ
Χορηγός/οί άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ
Εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ

2ο Εργαστήριο: Κίνδυνοι ελλοχεύουν πολλοί… που βρίσκονται αυτοί; 

Οι μαθητές αναφέρουν τι σκέφτονται όταν ακούν τη λέξη ατύχημα δημιουργώντας έναν εννοιολογικό χάρτη.

download

Στη συνέχεια, τα παιδιά παρακολουθούν τα παρακάτω βίντεο και σχολιάζουν τις δικές τους εμπειρίες με κάποιο ατύχημα που έπαθαν τα ίδια ή κάποιος δικός τους.

Σε φύλλο εργασίας, ζωγραφίζουμε ένα ατύχημα που μας έχει συμβεί.

Messenger creation 5789bcd4 56ed 44f8 9d3f 6e4aed9deee8  Messenger creation 910262e3 b607 4277 9a49 c4e7a6c9766a  Messenger creation e2a044eb c78b 40f7 8074 e18262337342 1

 

3ο Εργαστήριο: Όχι άλλα ατυχήματα στο σπίτι… Προστάτευσε τον εαυτό σου και τους γύρω σου. 

Έχει σταλεί ηλεκτρονικό μήνυμα στους γονείς των μαθητών, ώστε να αναζητήσουν με τα παιδιά τους επικίνδυνες γωνίες που υπάρχουν στο σπίτι τους. Στην Ολομέλεια σχολιάζουμε τις εικόνες αυτές και συζητάμε πως να τις κάνουμε πιο ασφαλείς.

17159255158746803751275366186877 20240517 080337 20240519 203110

Δημιουργούμε έναν χάρτη με τα επικίνδυνα σημεία του σπιτιού μας.

IMG 20240604 080339 1

Δημιουργείται πίνακας αναφοράς με ταξινομημένα τα ατυχήματα σε κατηγορίες  και αναρτάται σε εμφανές σημείο της τάξης.

Messenger creation 55d71264 eaee 48d5 884d 4249bb84a114

Μέσω της σελίδας https://www.juniorsafesearch.com/ οι μαθητές, σε ομάδες, αναζητούν εικόνες ατυχημάτων τόσο εντός όσο και εκτός του σπιτιού. Ανακαλύπτουμε τις παρακάτω εικόνες καθώς και ιστοσελίδες που μας συμβουλεύουν πως να αποφεύγουμε εξωτερικά ατυχήματα.

OIKIAKA ATYXHMATA 1 OIKIAKA ATYXHMATA 2

https://www.paidiatros.com/prolipsi/asfalia/outdoors-accidents

Σχολιάζουμε τα αποτελέσματα της έρευνάς μας στην Ολομέλεια.

Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο και μιλάμε για τα ατυχήματα Ηλεκτροπληξίας. Σταματάμε το βίντεο όπου χρειάζεται και συζητάμε πως θα μπορούσαμε να τα αποφύγουμε.

4ο Εργαστήριο: Η πρόληψη σώζει ζωές 

Οι μαθητές εργάζονται σε 4 ομάδες. Παρατηρούν αφίσες από τα δωμάτια ενός σπιτιού. Κάθε ομάδα επιλέγει μία αφίσα και συνεργάζονται ώστε να ανακαλύψουν τα επικίνδυνα σημεία σε κάθε ένα από τα δωμάτια. Παρουσιάζουν τις εργασίες τους στην Ολομέλεια και  αναφέρουν πως θα μπορούσαμε να κάνουμε το κάθε δωμάτιο πιο ασφαλές.

026f446f e65f 47e2 bd11 ec1c65ac473a

26a06bd4 dda9 46e4 9b3c 590574ab3200

28d68dab c803 4551 be74 3ad675370c27   456a1408 60ce 44a7 bc49 c4f8291beea5

3181b996 eba0 4a57 89ae 20729838116f

Μαθαίνουμε ποια επαγγέλματα σχετίζονται με τα ατυχήματα (πυροσβέστης, νοσηλευτής, ιατρός, φαρμακοποιός). Οι μαθητές αναφέρουν ό,τι γνωρίζουν για τα επαγγέλματα αυτά και αναζητούμε εικόνες στο Διαδίκτυο. Κατά την αναζήτησή μας, ανακαλύπτουμε και τα τηλέφωνα των παραπάνω υπηρεσιών (αστυνομία, πυροσβεστική, ασθενοφόρα). Οι μαθητές αντιστοιχίζουν τους τηλεφωνικούς αριθμούς με τα σωστά μεταφορικά μέσα και τα αναγράφουν σε ατομικό φύλλο εργασίας.

IMG 20240604 080346

436678847 1111976213227978 6923115095156230566 n 1   436692537 1234370610867112 8395607923288441853 n

 441675147 7138843356220335 8378194203822444520 n   441929662 345868674835039 4842452264062200638 n

Τέλος, στο παρακάτω παιχνίδι, ανακαλύπτουμε τα επικίνδυνα σημεία στα διαφορετικά δωμάτια του σπιτιού και τα μετατρέπουμε σε ασφαλή.

https://www.safetyathome.gr/education/game

5ο Εργαστήριο: Οι πρώτες βοήθειες… σώζουν ζωές.

Εμφανίζεται στην Ολομέλεια το βαλιτσάκι των Πρώτων Βοηθειών. Οι μαθητές παρατηρούν το εσωτερικό του και προσπαθούν να ονοματίσουν τα εργαλεία που περιέχει. Τί είναι όμως οι πρώτες βοήθειες; Οι μαθητές παρακολουθούν τα παρακάτω βίντεο και αποκτούν περισσότερες πληροφορίες.

IMG 20240604 080410 1

Κατόπιν, προχωράμε σε αναπαράσταση των Πρώτων Βοηθειών.

485d5d6a 0de0 4d56 8ea8 0c8e02f49eda   ea0ff904 77f9 45d4 9c37 478c975a7772

d1554108 98ed 499f 9bdc 6506532ef818

Διαβάζουμε την παρακάτω ιστορία και μαθαίνουμε περισσότερα για το επάγγελμα του Ιατρού.

Messenger creation b3a04128 e112 49ba 9e4b 39400407bd14

Δημιουργούμε στις τάξεις μας τη “Γωνιά του Ιατρείου” όπου οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα μέσα από το συμβολικό παιχνίδι να μάθουν να φροντίζουν ο ένας τον άλλο.

IMG 20240604 080403  IMG 20240605 201613

6ο Εργαστήριο: Εγώ ξέρω τι να προσέχω, εσύ; 

O Βατραχούλης Ησυχούλης, εμφανίζεται στο σχολείο μας τραυματίας. Οι μαθητές τον ρωτούν τι και πως το έπαθε. Του δίνουν συμβουλές για να γίνει γρήγορα καλά.

IMG 20240530 142845 IMG 20240530 142910

Τότε, έρχεται στην τάξη η νοσοκόμα κυρία Ελπίδα Χουσμεκιάρη, η οποία υπόσχεται να κάνει το Βατραχούλη γρήγορα καλά.

Messenger creation 10fc7a95 782a 43b7 9559 b229523a8494

Αρχικά, μας δείχνει κάποια φάρμακα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να δώσουμε τις Πρώτες Βοήθειες.

Messenger creation 874250c8 1ecf 4818 adea 32d4eef91a68

Κατόπιν, μας παρουσιάζει διάφορους τρόπους, ώστε να βοηθήσουμε όποιον άνθρωπο βρεθεί σε ανάγκη ή πάθει κάποιο ατύχημα, αλλά και πως να μη χάσουμε την ψυχραιμία μας αν μας συμβεί κάτι.

IMG 20240530 142020 IMG 20240530 142111

IMG 20240530 142820 IMG 20240530 142949

Στο τέλος, απευθύνουμε στη νοσοκόμα τις ερωτήσεις μας.

Messenger creation a9ddc007 3259 4178 b7bf dc0fedbfe353

Για να την ευχαριστήσουμε για τις συμβουλές, της χαρίζουμε την παρακάτω κάρτα.

Messenger creation 113b570e 3abc 4a5c 8be1 1081bf9d92af  Messenger creation 6d03fd18 1311 4e3b b8fc de74c28be703

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Υποθεματική: Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική Προστασία

Τίτλος: Προστατέψτε το Δάσος – είναι πηγή ζωής

Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα. Τα δάση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση του κινδύνου φυσικών καταστροφών, όπως πλημμύρες, ξηρασίες, κατολισθήσεις και άλλα ακραία γεγονότα.

1ο Εργαστήριο: Μικροί εξερευνητές

Το ερέθισμα για την εκκίνηση του σχεδίου δράσης δόθηκε από μια επίσκεψη που οργανώσαμε με τους μαθητές/τριες στο δασάκι της γειτονιάς μας. Γυρίζοντας στο σχολείο και κάνοντας έναν απολογισμό της επίσκεψης οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για αυτά που είδαν στο δασάκι. Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια και με την τεχνική της ιδεοθύελλας ο/η εκπαιδευτικός καταγράφει αυτά που διαπίστωσαν οι μαθητές/τριες: ξερά χόρτα, ξερά φύλλα, πευκοβελόνες, εγκαταλελειμμένα ξερά κλαδιά, σκουπίδια (χαρτιά, χάρτινα κουτιά, πλαστικά μπουκάλια, γυάλινα μπουκάλια, αποτσίγαρα). Δημιουργήθηκε το πρόβλημα: «Πώς βρέθηκαν τα σκουπίδια εκεί και τι κινδύνους  δημιουργούν στο δάσος». «Τι μπορούμε να κάνουμε»; 

IMG 20240511 194338 IMG 20240511 215621 9E5A3F2D 07B8 42AC AC5B 57C2201D41B8    1844F13A BE3D 469D A88D B2D0CDAC4BB6

Με τα υλικά που συγκεντρώσαμε, οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και δημιουργούν τις μακέτες του Δάσους με φυσικά υλικά.

IMG 20240410 095526 IMG 20240410 095532

Οι μαθητές, σε ομάδες,  δημιουργούν με φυσικά και διάφορα άλλα υλικά της τάξης ένα δάσος καθαρό, ένα καμένο και ένα δάσος με απορρίμματα. Παρουσιάζουν τις κατασκευές τους στα υπόλοιπα τμήματα του σχολείου και σχολιάζουν. Σε ποιο δάσος θα θέλατε να ζήσετε; Πώς μπορούμε να αποτρέψουμε την καταστροφή των δασών;

IMG 20240417 115023 1 IMG 20240417 115249 1

IMG 20240511 193930 1 IMG 20240511 193955 1

 

2ο Εργαστήριο: Το δάσος ο πιο καλός μας φίλος, απειλείται

Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο και κάνουμε και εμείς μια φανταστική βόλτα στο Δάσος. Τί μπορεί να συναντήσουμε εκεί;

IMG 20240511 194426 IMG 20240512 193336

Στη συνέχεια, οι μαθητές περιγράφουν μία βόλτα που πραγματοποίησαν σε μια δασώδη περιοχή. Ζωγραφίζουν όσα τους έκαναν εντύπωση.

IMG 20240412 101228

3ο Εργαστήριο: Το Δάσος καίγεται

Οι μαθητές, σε ομάδες, συνθέτουν το παρακάτω παζλ, στα ηλεκτρονικά μέσα του σχολείου. 

http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-11018

Κατόπιν, παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο.

Μετά την παρακολούθηση του βίντεο τίθενται ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό. – Ποιά νομίζετε ότι είναι τα οφέλη του δάσους; Πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; Εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που αλλού οφείλονται; Τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά; Η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου; Με ποιούς τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;

Αφού συζητήσουμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει σε κάθε ομάδα καρτέλες και ζητά να τις ταξινομήσουν σε τρείς κατηγορίες:

  • Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε. 
  • Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση. 
  • Φυσικές αιτίες.

IMG 20240411 105837 IMG 20240411 110300

 

4ο Εργαστήριο: Προσκαλούμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία

Στην ολομέλεια οι μαθητές/τριες, με αφορμή το βίντεο που είδαν στο προηγούμενο εργαστήριο εκφράζουν την επιθυμία να έρθουν σε επαφή με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, να καλέσουν έναν Πυροσβέστη ή να οργανώσουν και μια επίσκεψη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Τίθεται το ερώτημα «Με ποιόν τρόπο θα τον καλέσουμε; Θα του στείλουμε μια επιστολή ή μια πρόσκληση; -Τι θα θέλαμε να ρωτήσουμε τον Πυροσβέστη;

Αρχικά, παρακολουθούμε μια παρουσίαση στο διαδραστικό πίνακα του σχολείου και μαθαίνουμε πως να χρησιμοποιούμε έναν πυροσβεστήρα.

IMG 20240412 110254 IMG 20240412 110530

IMG 20240511 194201

Κατόπιν, μεταφερόμαστε στον εξωτερικό χώρο του σχολείου, όπου παρατηρούμε ένα πυροσβεστικό όχημα και τη στολή των πυροσβεστών. Φοράμε το καπέλο τους και πετάμε νερό με τη μάνικα. 

IMG 20240415 111913   IMG 20240415 112225

IMG 20240415 111948

5ο Εργαστήριο: Αναλαμβάνουμε δράση

Ποιο είναι το τηλέφωνο της πυροσβεστικής υπηρεσίας. Αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο και σχηματίζουμε τους αριθμούς στο πάτωμα. Περπατάμε επάνω τους με τον τρόπο που επιθυμούμε και γράφουμε τους αριθμούς.

IMG 20240411 115810

IMG 20240411 120033 IMG 20240411 120214

6ο Εργαστήριο: Αξιολόγηση – Αναστοχασμός

Η Δασική Υπηρεσία Κομοτηνής, επισκέπτεται το σχολείο μας, μετά από σχετική πρόσκληση.

Αφού παρακολουθήσουμε την παρουσίαση που ετοίμασαν για εμάς, μαθαίνουμε τρόπους προστασίας των Δασών.

IMG 20240511 193544 IMG 20240511 193628 IMG 20240511 193707

Παρακολουθούμε ένα θεατρικό παιχνίδι από τις Δασονόμους και ενημερωνόμαστε με αυτό τον τρόπο για τις δράσεις της συγκεκριμένης υπηρεσίας.

IMG 20240425 113651

Παίζουμε ένα θεατρικό παιχνίδι. Μεταμορφωνόμαστε σε ζώα του Δάσους και προσπαθούμε να μαντέψουμε ποιο μιμούνται οι συμμαθητές μας.

IMG 20240425 114335 IMG 20240511 193010

Τέλος, δίνουμε στις Δασονόμους το  δώρο που ετοιμάσαμε για εκείνες.

IMG 20240425 110245

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

1. Υποθεματική: STEM/Eκπαιδευτική Ρομποτική

Τίτλος: Οι ταξιδευτές του διαστήματος 

Oι «Ταξιδευτές του διαστήματος» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM-STE(Α)M (Science, Technology, Engineering, το Α αναφέρεται σε όλα τα αντικείμενα συμπεριλαμβανόμενης και της τέχνης-Art, Mathematics) και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου. Η εφαρμογή του προγράμματος παρέχει πλούσια ερεθίσματα και αμβλύνει ανισότητες, προσπαθώντας να αρχίσει το ταξίδι της γνώσης από την ίδια αφετηρία για όλους τους μαθητές. Ο σκοπός αυτός υλοποιείται με τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές εξερευνούν, ανακαλύπτουν, οικοδομούν τη γνώση με τη χρήση πραγματικών προβλημάτων και καταστάσεων, οι οποίες σχετίζονται με τα βιώματά τους (PCAST, President’s Council of Advisors on-Science and Technology, 2010). 

1ο εργαστήριο: Εξερευνούμε το διάστημα

Διαβάζουμε στην Ολομέλεια το παρακάτω παραμύθι και ερχόμαστε για πρώτη φορά σε επαφή με το διάστημα και τους πλανήτες.

20181031122449 chameno sto diastima

Αποτιμώνται οι προηγούμενες γνώσεις των παιδιών, τις οποίες καταγράφουμε σε ένα ιστόγραμμα, με την εφαρμογή https://coggle.it/.

bigstock Brave astronaut at the spacewa 113607731

Οι μαθητές, με τη συνεργασία των γονέων τους, δημιουργούν στις τάξεις τη “γωνιά του διαστήματος” και μελετούν το υλικό που έχει συγκεντρωθεί. Παίζουν με τα διαστημικά παιχνίδια που έχουν τοποθετήσει οι συμμαθητές τους, διαβάζουν βιβλία κ.α. 

IMG 20240205 115116 IMG 20240205 120229IMG 20240206 090920 IMG 20240207 220107 

received 907035557735251 IMG 20240207 215811

Με τη χρήση τρισδιάστατων γυαλιών παρατηρούμε τα χρώματα και τη σύνθεση των πλανητών.

IMG 20240226 163920

Ο κάθε μαθητής αποφασίζει τον πλανήτη για τον οποίο θα συγκεντρώσει πληροφορίες και δημιουργεί μια κατασκευή ώστε να μην το ξεχάσει.

IMG 512d7237d2e20cc759a94b4226009c70 V

Κατόπιν, προσπαθούμε, μέσω της ζωγραφικής, να αποτυπώσουμε στο χαρτί το διάστημα, με όποιον τρόπο μπορεί το κάθε παιδί.

IMG 20240205 131048 IMG 20240205 131056 IMG 20240205 182251

IMG 20240212 095025 IMG 20240212 100816

Το ίδιο κάνουμε και στον διαδραστικό πίνακα του σχολείου.

received 3526869690959129

received 3650185798583534 received 7270752583011555

αλλά και με κολάζ.

IMG e5e1e8dd37c7bff162be4063e9067e4b V

2ο εργαστήριο: Πώς θα γίνουμε αστροναύτες;

Ένας αστροναύτης – avatar επισκέπτεται την τάξη μας και μας θέτει διάφορους προβληματισμούς και κουίζ.

https://www.voki.com/site/pickup?scid=18043775&chsm=26c8200380b344ae2f140ad90bbf7825

Δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά, δημιουργούμε αφίσες με πλανήτες, που είναι οι απαντήσεις στους γρίφους του Ίκαρου.

IMG 20240206 120037 IMG 20240206 120043 IMG 20240206 120052

IMG 20240212 112014

Παρακολουθούμε τα παρακάτω βίντεο και ερχόμαστε σε επαφή με τη ζωή των αστροναυτών σε ένα διαστημικό σταθμό.

Μεταμορφωνόμαστε σε αστροναύτες και δημιουργούμε τη δική μας στολή.

IMG 20240209 133802 IMG 20240209 133901

IMG 20240209 133833

Οι μαθητές προβληματίζονται γιατί οι αστροναύτες “πετούν” όταν βρίσκονται στο διάστημα.

Συζητάμε για τη βαρύτητα και παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο για να κατανοήσουμε καλύτερα το φαινόμενο αυτό.

https://www.noesis.edu.gr/noesis-online/animation-movies/space/gravity/

Κατόπιν, πραγματοποιούμε πειράματα στην τάξη με αντικείμενα που επιλέγουν οι μαθητές. Ποια θα πέσουν πιο γρήγορα και γιατί; Τα νήπια κάνουν υποθέσεις.

IMG 20240209 100405

IMG 20240209 133922 IMG 20240209 133950

3ο εργαστήριο: Ταξιδεύουμε στο διάστημα

Σε συνεργασία με τους μαθητές, ζωγραφίζουμε σε πιάτα τους πλανήτες και προσπαθούμε, με βάση τις γνώσεις που αποκτήσαμε, να τους τοποθετήσουμε στη σωστή σειρά.

IMG 20240205 120224 IMG 20240207 215751

Κατόπιν, επιλέγουμε έναν πλανήτη ή ουράνιο σώμα και αναπαριστούμε την κίνηση και την τροχιά των πλανητών γύρω από τον ήλιο.

IMG 20240207 220025 IMG 20240207 215830IMG 20240207 215848

Τα νήπια, επισκέπτονται την παρακάτω διαδραστική ιστοσελίδα https://www.solarsystemscope.com/

Με αυτό τον τρόπο, έχουν τη δυνατότητα να πλοηγηθούν στο περιβάλλον του διαστήματος και να αλλάξουν τη οπτική γωνία με την οποία βλέπουν το ηλιακό σύστημα και τους αστερισμούς.

IMG 20240212 143251 1 IMG 20240212 143316 1

received 759959429065598

received 928980211785097

Οι μαθητές γνωρίζουν τους αστερισμούς. Παρατηρούμε εικόνες στο διαδίκτυο και αναζητούμε πληροφορίες στα βιβλία που υπάρχουν στο σχολείο. Επίσης, παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο και μαθαίνουμε για τους μύθους των αστερισμών.

IMG f067fbe494968bc4d872608caf8d6876 V

Κατόπιν, κάθε παιδί δημιουργεί τον δικό του αστερισμό, στον οποίο δίνει και ένα όνομα….

IMG 20240213 080858 IMG 20240213 080906

ενώ δημιουργούμε τους αστερισμούς μας και δουλεύοντας ομαδικά.

IMG 20240207 120330

4ο εργαστήριο: Λύνουμε γρίφους

Η μέλισσα beebot γνωρίζει το πλανητικό μας σύστημα. Τα νήπια τοποθετούν τους πλανήτες στο “χαλάκι” της μέλισσας – ρομπότ και την προγραμματίζουν κατάλληλα ώστε να περιηγηθεί σε όλους τους πλανήτες. Παράλληλα, την ενημερώνουν για τα χαρακτηριστικά κάθε πλανήτη.

IMG 20240209 120257 IMG 20240209 115726

IMG 20240209 120345

Ψηφίζουμε και ζωγραφίζουμε τον αγαπημένο μας πλανήτη, ενώ παρακολουθούμε βίντεο με τους ήχους τον πλανητών στο διάστημα.

IMG 20240213 101944 IMG 20240213 102440 IMG 20240213 102741

IMG 20240213 103452 IMG 20240213 111952 IMG 20240213 111959

received 1293884728670252

5ο εργαστήριο: Κατασκευές

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και συνεργάζονται για να δημιουργήσουν έναν πύραυλο με διαφορετικά υλικά. Η κάθε ομάδα αποφασίζει με τι υλικό θα σχηματίσουν τον πύραυλο.

IMG 20240213 123048 IMG 20240213 123053 IMG 20240213 173043 IMG 20240213 173104 IMG 20240213 204023 IMG 20240212 093814

Κατόπιν, σχηματίζουμε το διάστημα σε τρισδιάστατη μορφή, εργαζόμενοι τόσο ατομικά, όσο και ομαδικά.

IMG 20240213 121208 IMG 20240213 121942

IMG 20240221 080317

received 1096351638219446 received 3201280730179488

IMG 5f58a1e99b859b76c7195407edf14519 V

Βάφοντας μπαλόνια σε διαφορετικά μεγέθη, δημιουργούμε μία τρισδιάστατη απεικόνιση του πλανητικού μας συστήματος. 

 IMG 3e0b313fef3d5e529f83715af4101e5f V IMG 6d584494e410743f9110da3c42a7da59 V

Δημιουργούμε το “ακορντεόν των πλανητών”. Τα νήπια χρωματίζουν τους πλανήτες και τους τοποθετούν με βάση την απόστασή τους από τον Ήλιο.

IMG 20240215 114838 IMG 20240215 114844 IMG 20240215 114850 IMG 20240215 120803

Φτιάξαμε και τα διαστημικά μας καπέλα.

IMG 20240226 163936 1  IMG f2933d2cea3f532d62d0036bb86087ad V

 

6ο εργαστήριο: Ζωή αλλού

Οι μαθητές έχουν αναλάβει την νέα αποστολή τους από τον αστροναύτη Ίκαρο (avatar) (https://tinyurl.com/ygy4lsj3 ). Το πρόβλημα που τους έθεσε είναι να διερευνήσουν, εάν θα μπορούσαν να κατοικήσουν σε έναν άλλο πλανήτη εκτός από τη Γη, σύμφωνα με τα δεδομένα που έχουν συγκεντρώσει. π.χ. στον Άρη. Τι θα χρειαζόταν για να επιβιώσουν; Πώς θα ήταν η ζωή εκεί; 

Παρακολουθούν το παρακάτω βίντεο για την πρώτη πτήση στον πλανήτη Άρη.

 

Τα νήπια, δουλεύοντας σε ομάδες, δημιουργούν τους δικούς τους φανταστικούς πλανήτες. Τί χρώμα έχουν, από τί υλικό είναι φτιαγμένοι, ποιο είναι το όνομα του πλανήτη τους;

IMG 20240221 080248 IMG 20240221 080255 IMG 20240221 080259 IMG 20240221 080305

Θεατρικό παιχνίδι: Τα νήπια φαντάζονται πως ζουν σε έναν άλλο πλανήτη. Πώς θα έμοιαζαν; Τι χρώμα, πόσα μάτια ή πόδια θα είχαν; Τί γλώσσα θα μιλούσαν, πώς θα κινούνταν; Οι μαθητές “μεταμορφώνονται σε εξωγήινους” και κινούνται στο πλανητικό μας σύστημα. Τέλος ζωγραφίζουν το δικό τους εξωγήινο.

IMG 20240220 162158 IMG 20240221 080330

7ο εργαστήριο: Αξιολόγηση

Στην Ολομέλεια, συζητάμε τι μας άρεσε περισσότερο από το πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε. Συμπληρώνουμε το αντίστοιχο φύλλο εργασίας και ζωγραφίζουμε τη δραστηριότητα που απολαύσαμε περισσότερο.

IMG 20240221 120009 1

Αναφέρουμε πόσες πληροφορίες αποκτήσαμε για το Σύμπαν και τον τρόπο λειτουργίας του. Καταγράφουμε τις νέες αυτές γνώσεις σε ένα ιστόγραμμα και το συγκρίνουμε με αυτό που είχαμε σχηματίσει στην αρχή του προγράμματος.

unnamed file

Τέλος, επισκεφθήκαμε το 9ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής, εντός του οποίου έχει στηθεί ένα Πλανητάριο. Εκεί, οι μαθητές, είχαν τη δυνατότητα να ελέγξουν τις γνώσεις που απέκτησαν και να πραγματοποιήσουν ένα φανταστικό ταξίδι στο μαγικό κόσμο του Διαστήματος.

417990089 3722647731389366 3219059227845283055 n 417670045 904203874542405 9201740652724134947 n

418495146 412431408064265 8465659841562810923 n

IMG 20240226 205956 IMG 20240226 210019 IMG 20240226 210048

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ

3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα

Τίτλος: Νηπίων Παιδεία: Το πρώτο βήμα στη Δημοκρατία

1ο Εργαστήριο: Ας γνωριστούμε παίζοντας

Οι μαθητές του σχολείου μας, μαθαίνουν για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Τί θα μάθουμε και σε τί μας χρησιμεύουν; Κόβουμε τα γράμματα και τα τοποθετούμε στη σωστή σειρά.

received 301690186018465   received 789870389561600

  • Με τη συνοδεία, κατάλληλης μουσικής, οι μαθητές κινούνται ελεύθερα στο χώρο. Όταν η μουσική σταματά, συστήνονται ή κάνουν διάφορες κινήσεις π.χ. σφίγγουν το χέρι κάποιου άλλου νηπίου. Στη συνέχεια, περπατούν στο χώρο με διάφορους τρόπους π.χ. στις μύτες των ποδιών, σαν ηλικιωμένοι κ.α. 

IMG 20231125 140909   IMG 20231026 164333

  • Κατόπιν, δίνουμε τα χέρια μας, χωρίς συγκεκριμένη διάταξη, σχηματίζοντας έναν “τρελό” κύκλο, και στη συνέχεια προσπαθούμε να τα ξεμπερδέψουμε.

IMG 20231026 164105  IMG 20231026 164210

  • Τέλος, φτιάχνουμε ένα μπουκέτο με τα πρόσωπά μας.

IMG 20231019 144549 IMG 20231020 104831 IMG 20231026 164127

IMG 20231018 102833 received 1536954137130601

2ο Εργαστήριο: όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του νηπιαγωγείου

  • Η μασκότ της τάξης μας, ο Βατραχούλης Ησυχούλης, επιστρέφει και αναφέρει πως μετακόμισαν σε μία καινούργια πόλη. Τα παιδιά στο καινούργιο σχολείο, τον κοροϊδεύουν γιατί μιλά περίεργα. Συζητάμε για τα συναισθήματα του φίλου μας και τι θα κάναμε εμείς αν βρισκόμασταν σε παρόμοια θέση.
  • Παρουσιάζουμε μία ιστορία για τη διαχείριση των συναισθημάτων:

IMG 20231020 111226

Κατόπιν, τα νήπια επιλέγουν σε ένα πίνακα διπλής εισόδου τρόπους αντιμετώπισης διαφόρων συναισθηματικών καταστάσεων.

IMG 20231020 102554 IMG 20231020 102621 

IMG 20231020 102622

IMG 20231020 103413

3ο Εργαστήριο: Εσύ κι εγώ μαζί

  • Τα νήπια, ακούν το παραμύθι “Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια”, Pennart, 2000. Ακούν την ιστορία μέχρι ενός σημείου και δίνουν τη δική τους συνέχεια. 

received 315708404651693

  • Στη συνέχεια, οι μαθητές, με ένα θερμόμετρο συναισθημάτων, αναπαριστούν τα συναισθήματα της πρωταγωνίστριας, ενώ επιλέγουμε έναν ήχο μουσικού οργάνου για κάθε συναίσθημα. Ένας μαθητής επιλέγει ένα μουσικό όργανο και οι υπόλοιποι κινούνται με το αντίστοιχο συναίσθημα. Π.χ. όταν χτυπά το ταμπουρίνο κινούμαστε με τρόπο θυμωμένο.

IMG 20231030 115508

IMG 20231030 195957

Οι μαθητές ζωγραφίζουν το κατάλληλο συναίσθημα στο θερμόμετρο.

received 351205474029281 1 received 1280860099243336

Ακούμε διαφορετικές μουσικές συνθέσεις και σχολιάζουμε πως μας κάνει να αισθανόμαστε κάθε μία από αυτές, ενώ κινούμαστε στο ρυθμό.

IMG 20231030 200112  IMG 20231030 113024

  • Οι μαθητές χωρίζονται σε ζευγάρια με κλήρωση. Το ένα παιδί της ομάδας επιλέγει συναίσθημα και το άλλο το αναπαριστά στο “μαγικό” μας καθρέφτη.

 IMG 20231030 200027 IMG 20231030 200053

  • Συζητάμε και ζωγραφίζουμε σε φύλλο εργασίας τι μας θυμώνει και τι μας ηρεμεί.

received 1486719352179430  received 1762118874214177

received 309286901872115   received 184432214713722   IMG 20231030 195831IMG 20231030 195852   IMG 20231030 195911

  • Τέλος, δημιουργούν έναν πύργο με τουβλάκια όσα είναι και τα παιδιά της τάξης. Σε κάθε τουβλάκι κολλούν χαρτοταινία με το αρχικό τους γράμμα και φτιάχνουν πύργους.

IMG 20231102 105647 IMG 20231102 105832 IMG 20231102 105953 IMG 20231102 105958 IMG 20231102 194326

4ο Εργαστήριο: Ο εαυτός μου…

  • Τα παιδιά, με συνοδεία μουσικής, περπατούν σαν κατάσκοποι κρατώντας ένα χαρτί στο πρόσωπό τους. Μόλις η μουσική σταματά, παρατηρούν τα νήπια που βρίσκονται κοντά τους και εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές. Στην παρεούλα, σχολιάζουμε τις παρατηρήσεις τους.

IMG 20231106 214043 IMG 20231106 214103

IMG 20231102 194427 IMG 20231102 194446

  • Φτιάχνουμε τον εαυτό μας με διάφορους τρόπους. Κολάζ, ζωγραφική κ.α.

received 361293193040931

received 179986948437704 IMG 20231102 104412IMG 20231102 105354

  • Δημιουργία κολάζ με τις προτιμήσεις των παιδιών. Τί τους αρέσει περισσότερο να κάνουν και γιατί;

IMG 20231102 124411

5ο Εργαστήριο: ….και οι άλλοι

  • Πρακολουθούμε την ιστορία “Η Εχθρόπιτα”.

Συζητάμε πως μπορούμε να λύνουμε τις διαφορές μας με ειρηνικό τρόπο.

  • Κατασκευάζουμε την κουρτίνα της αγάπης. Μέσα σε καρδούλες, οι μαθητές, ζωγραφίζουν αυτά ή αυτούς που αγαπούν.

IMG 20231103 105816

  • Τέλος, φτιάχνουμε την πίτα της Φιλίας. Τί υλικά θα χρειαστούμε;

received 854012272865671  IMG 20231107 202536

IMG 20231103 114345 IMG 20231103 114802 IMG 20231103 131036 received 888983145611322

6ο Εργαστήριο: “Η ταυτότητά μου”

  • Διαβάζουμε το βιβλίο “Έλμερ, ο παρδαλός Ελέφαντας” και συζητάμε, καθισμένοι σε κύκλο, για τη διαφορετικότητα. Αναζητούμε στον Η/Υ φωτογραφίες ανθρώπων από άλλες χώρες και σχολιάζουμε τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές μας.

IMG 20231110 191833

  • Φτιάχνουμε ομαδικό κολάζ, με τον Έλμερ χρησιμοποιώντας χαρτάκια διαφορετικών χρωμάτων.

IMG 20231107 090946

IMG 20231107 202425

IMG 20231107 202444

received 1003422394279832 received 1009676680249899 received 1065340734625350 received 1688630284969248

received 1719625628526333

  • Τέλος, φτιάχνουμε τις δικές μας ταυτότητες.

IMG 20231113 092430 received 1067097824726449received 1328197374495143 received 827314675811147

received 254310767637899

7ο Εργαστήριο: “Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι”

  • Οι μαθητές, παρακολουθούν κουκλοθέατρο από τις εκπαιδευτικούς του σχολείου με τον τίτλο “Το Ζαμπντερφίλιο”, ένα ζώο διαφορετικό, που ψάχνει για φίλους, αλλά κανείς δεν το κάνει παρέα. Στη συνέχεια, οι μαθητές γίνονται κουκλοπαίχτες και δίνουν διαφορετικό τέλος, στην ιστορία μας.

IMG 20231110 191926 IMG 20231110 191951

  • Οι μαθητές, παρουσιάζουν την οικογένειά τους. Καταγράφουμε τον αριθμό των μελών της οικογένειάς μας και συζητάμε τι μας αρέσει να κάνουμε όλοι μαζί. Τέλος, ζωγραφίζουμε την οικογένειά μας.

IMG 20231109 081343 

IMG 20231109 081349 IMG 20231109 081400 IMG 20231109 131725

received 2294711084048557 received 248031794670512