1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: “Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο”
Το παρόν πρόγραμμα που υλοποιήσαμε τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο στο Νηπιαγωγείο μας, εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας και βασίζεται στη διδακτική πρόταση της κυρίας Βασιλικής Μαντζουράτου και είναι αναρτημένο στο ψηφιακό αποθετήριο εργαστηρίων δεξιοτήτων του ΙΕΠ.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.
Κατά την υλοποίηση του εργαστηρίου μας, μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, αξιοποιήσαμε τεχνικές θεάτρου, δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι. Ξεκινήσαμε με εισαγωγικά παιχνίδια για την προθέρμανση και τη συγκρότηση ομάδας, συνεχίσαμε με παρουσίαση και συμφωνία για το στόχο του εργαστηρίου, τη μεθοδολογία και τη δεοντολογία του, υλοποιήσαμε δραστηριότητες ανίχνευσης, διδασκαλίας, εμπέδωσης και ολοκληρώσαμε με δράσεις αξιολόγησης και μεταγνώσης.
Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου δώσαμε έμφαση:
- στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μάθησης: Δεξιοτήτων Επικοινωνίας, Κριτικής σκέψης και Συνεργασίας
- στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής: Κοινωνικές Δεξιότητες, Ενσυναίσθηση Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα και Πρωτοβουλία
- στην ανάπτυξη δεξιοτήτων του Νου: Στρατηγική Σκέψη, Επίλυση Προβλημάτων, Μελέτη Περίπτωσης και Κατασκευές
- “Ας γνωριστούμε παίζοντας”
Τα παιδιά μέσα από διάφορα κινητικά παιχνίδια προσπαθούν να επικοινωνήσουν μέσα από την κίνηση και τη λεκτική επικοινωνία.
2. “Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας μας”
Τα παιδιά συζητούν και συναποφασίζουν τους κανόνες που θα διέπουν τη λειτουργία της ομάδας και τους αποτυπώνουν σε αφίσα.
3. “Ανίχνευση αρχικών ιδεών”
Μέσα από την τεχνική της ιδεοθύελλας καταγράφονται οι ιδέες των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας.
4. “Ικανότητες επικοινωνίας”
Τα παιδιά προσπαθούν να επικοινωνήσουν με κινήσεις, ήχους, τη γλώσσα του σώματος και ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς χωρίς οπτική επαφή, να συνεργαστούν σε ζεύγη και σε ομάδες και να αξιολογήσουν τις δράσεις τους.
5. “Συνεργασία σε ομάδες”
Τα παιδιά συνεργάζονται σε ομάδες για να φέρουν εις πέρας αποστολές και αξιολογούν τη συνεργασία τους.
6. “Ενσυναίσθηση – Επίλυση συγκρούσεων”
Τα παιδιά σκέφτονται καταστάσεις διαφωνιών και συγκρούσεων, τις αναπαριστούν και προτείνουν εναλλακτικές ιδέες για την επίλυση τους.
7. “Δραστηριότητες αξιολόγησης – Τελικές Ιδέες”
Τα παιδιά συνθέτουν μια ιστορία και την εικονογραφούν.
Καταγράφονται οι τελικές τους ιδέες για την έννοια της συνεργασίας και συγκρίνονται το αρχικό και το τελικό ιστόγραμμα.