ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

Β2. Σχέδιο δράσης Σχολικής Μονάδας: 4ος Θεματικός Κύκλος : Δημιουργώ και Καινοτομώ  –  Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

 

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ 21+: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ           2021-22

Το σχέδιο δράσης που ακολουθεί για τον 4ο θεματικό κύκλο θα είναι κοινό και για τα δύο τμήματα της σχολικής μονάδας

Σχολείο: Νηπιαγωγείο ΕΙΔΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ
 

Τάξη:

 

Τμήμα:

Α1-Α2
 

Αριθμός μαθητών:

10
 

Συνολικός αριθμός εκπαιδευτικών που συνεργάζονται:

4
 

Στοιχεία

εκπαιδευτικών (Ονομ/νυμο,

Ειδικότητα):

  Ελένη Τσιαούση

Μαρία Καραμούστου

Κωνσταντίνα Μπελτσώνια

Παναγιώτα Ζωγράφου

 

                                            Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης 

                                     (ανάγκες μαθητών/τριών, όραμα σχολείου)

 

Σε μία εποχή έντονων πνευματικών, κοινωνικών, οικονομικών περιβαλλοντικών αλλά και υγειονομικών προκλήσεων, καθίσταται παράγοντας στρατηγικής σημασίας το σύγχρονο Σχολείο να διαμορφώνει ένα συγκεκριμένο όραμα που να μπορεί να ανταποκριθεί σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο. Το Σχολείο, μέσω της μαθησιακής διαδικασίας και των καθημερινών πρακτικών, θα πρέπει να εφοδιάζει τους μαθητές με γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και οράματα προκειμένου να σχεδιάσουν ένα καλύτερο μέλλον, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, και να αποτελέσουν την κινητήρια δύναμη ανάπτυξης και εξέλιξης της κοινωνίας μας. Για το δικό μας σχολείο αυτό σημαίνει ότι ο μαθητής τίθεται στο επίκεντρο μιας τέτοιας προσέγγισης και είναι επιτακτική η αναγκαιότητα καλλιέργειας σύγχρονων δεξιοτήτων. Ο βασικός μας στόχος θα είναι ένα Σχολείο, το οποίο θα επιδιώκει: Την εξωστρέφεια με τη διαμόρφωση ενός δημιουργικού, ανοικτού εκπαιδευτικού κλίματος, Την ευαισθησία για το περιβάλλον και αειφορία Τη βιωματικότητα και την ενεργό συμμετοχή που δημιουργεί καινοτομία. Την συμπερίληψη η οποία αξιοποιεί τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, προκειμένου να ανταποκριθεί στις διαφοροποιημένες ανάγκες και ικανότητες των μαθητών, καλλιεργώντας δεξιότητες ζωής και μάθησης.

Με στόχο λοιπόν, την πραγματοποίηση δράσεων, Αξιολόγηση/ Αποτίμηση των προγραμμάτων που θα πραγματοποιηθούν στα πλαίσια των 4 θεματικών κύκλων, μέσα από τα οποία θα επιδιωχθεί να καλλιεργηθούν  δεξιότητες νου, μάθησης, ζωής, επιστήμης και Τεχνολογίας.

Κεντρικός άξονας της πραγματοποίησης των δράσεων, αποτελεί η φιλοσοφία του σχολείου για ενεργή συμμετοχή σε καινοτόμες δράσεις και η διάχυση στην κοινωνία.

Τα πλεονεκτήματα του σχολείου μας που θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην σωστή εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι :

1.       Το ότι έχει αναπτυχθεί πολύ καλό εκπαιδευτικό και συναδελφικό κλίμα. Το νηπιαγωγείο διαθέτει ικανοποιητικό τεχνολογικό εξοπλισμό.

2.       Το σχολείο υλοποιεί   μεγάλο αριθμό προγραμμάτων , (Εκπαιδευτικών Ομίλων, καινοτομιών κτλ.)

3.       Στην πλειονότητά τους οι εκπαιδευτικοί είναι έμπειροι με αυξημένα προσόντα και γνώστες της σύγχρονης τεχνολογίας.

Τελικός στόχος επομένως μας είναι να έχουμε ένα σχολείο σύγχρονο, δημοκρατικό, το οποίο να «χωράει» όλους τους μαθητές παρέχοντάς τους ίσες ευκαιρίες, ένα σχολείο που να σέβεται και να ενθαρρύνει την ετερότητα και παράλληλα να αποβλέπει στην ολόπλευρη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών.

 

 

 

4ος Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ  –  Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.

 

 

Τίτλος προγραμμάτος :

 

 

 

 

 

 

 

 

Στόχοι:

 

 

 

 

 

 

 

1η δραστηριότητα (1η διδακτική ώρα):

 

 

 

2η δραστηριότητα(2η διδακτική ώρα

 

 

 

 

3η δραστηριότητα(3η διδακτική ώρα).

Ο δικός μας τίτλος

«Τα επαγγέλματα»

 

 

 

                          ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1

(3 διδακτικές ώρες ) : «Γνωριμία με τα επαγγέλματα»

 

Να γνωρίσουν σύγχρονα επαγγέλματα∙

– Να γνωρίσουν επαγγέλματα που χάθηκαν στον χρόνο∙

-Να προβληματιστούν για τα κριτήρια που επιλέγει κάποιος το επάγγελμά του

– Να μάθουν να αναγνωρίζουν χαρτονομίσματα και κέρματα

 

 

 

Τα νήπια έρχονται σε πρώτη επαφή με τα επαγγέλματα που κάνουν οι άνθρωποι μέσα από έντυπο υλικό και εικόνες.(βλ φωτο 1-4 )

 

 

Τα παιδιά παρακολουθούν το έργο: «Η αλεπού γιατρός» ζωντανεύοντας αγαπημένους ήρωες από τους μύθους του Αισώπου κατανοούν τα επαγγέλματα(βλ φωτο. 5και 6.)

 

 

 

 

Μέσα από βιωματικές δράσεις  όπως πχ το παιχνίδι του μανάβη, οι μαθητές μαθαίνουν με παιγνιώδη τρόπο κοινωνικούς ρόλους και καταστάσεις (πουλάω-αγοράζω).(βλ φωτο. 7-10.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στόχοι :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1η δραστηριότητα (1η διδακτική ώρα):

 

 

 

 

 

2η δραστηριότητα (2η διδακτική ώρα):

 

 

 

3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα):

 

 

 

 

 

         Εργαστήριο 2

(3 διδακτικές ώρες)

«Η τάξη μας  συναντά τα επαγγέλματα»

 

 

 

 

 

-Να μάθουν αν υπάρχουν ανδρικά και γυναικεία επαγγέλματα στη σημερινή εποχή

 

-Να προβληματιστούν για τα σεξιστικά πρότυπα που προβάλλονται και επηρεάζουν την επιλογή του επαγγέλματος

 

-Να μάθουν τα δύο γένη των ουσιαστικών (αρσενικό, θηλυκό)

 

 

 

 

 

 

Τα παιδιά ξεναγούνται στον κόσμο της εργασίας μέσα από την παρουσίαση διαφανειών και δίνεται η αφορμή για συζήτηση και προβληματισμό γύρω από τα ανδρικά και γυναικεία επαγγέλματα(βλ παράρτημα ΡΡΤ 1 και φωτο 1-3).

 

 

 

 

Μέσα από τις κατασκευές όπως το καπέλο της νοσοκόμας μαθαίνουν να χρησιμοποιούν διάφορα υλικά και εργαλεία όπως το ψαλίδι και να εξασκούν την λεπτή κινητικότητα αλλά και μαθαίνουν ότι είναι απαραίτητη η στολή σε κάποια επαγγέλματα όπως της νοσοκόμας(εργασία 1 και φωτο 4 -6 ).

 

Ο γιατρός επισκέπτεται το σχολείο μας και με το στηθοσκόπιο εξετάζει τα νήπια. Με βιωματικό τρόπο κατανοούν την σημαντική αξία και την κοινωνική προσφορά των ιατρικών επαγγελμάτων (βλ φωτο 7 &8).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στόχοι :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1η δραστηριότητα (1η διδακτική ώρα):

 

 

 

 

 

 

2η δραστηριότητα (2η διδακτική ώρα):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα):

                            Εργαστήριο 3

                      (3 διδακτικές ώρες)

 

         «Το επάγγελμα που μου αρέσει»

 

 

 

 

-Να γνωρίσουν το επάγγελμα των γονέων και των παππούδων τους

-Να κάνουν αναφορά στο επάγγελμα που θέλουν να ακολουθήσουν

-Να μάθουν να εμπλέκονται σε καταστάσεις προβληματισμού όπως: « Αν ζούσα σε μια παλιά εποχή θα ήθελα ή όχι να κάνω το επάγγελμα του Μυλωνά και γιατί;

 

 

 

 

 

Οι μαθητές του νηπιαγωγείου εξοικειώνονται με το επάγγελμα του μάγειρα μέσα από βιωματικό παιχνίδι φορώντας την ανάλογη στολή (ποδιά και σκούφο), και ταυτόχρονα χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της μαγειρικής (κουτάλα, κατσαρόλα, ταψί) για την παρασκευή φαγητού (βλ φωτο 1-6).

 

 

 

 

Μέσα από γραπτές δοκιμασίες οι μαθητές εμπλέκονται σε προγραφικές ασκήσεις ώστε να κατανοήσουν τη σωστή φορά στη γραφή, από αριστερά προς τα δεξιά, και ταυτόχρονα να κατανοήσουν  τα απαραίτητα εξαρτήματα του πυροσβέστη όπως το κράνος και η ζώνη (βλ εργασίες 2 & φωτο 7).

 

 

 

 

 

 

 

 

Η επίσκεψη της πυροσβεστικής στο σχολείο έδωσε την αφορμή στα νήπια να γνωρίσουν το επάγγελμα του πυροσβέστη αλλά και να συνειδητοποιήσουν την αξία και την συμβολή του στην κατάσβεση των πυρκαγιών αλλά και την προσφορά τους στην κοινωνία καθώς συνεισφέρουν βοήθεια τόσο στη διάσωση ανθρώπινων ζωών αλλά και ζώων(βλ φωτο 8-13).

  

 

 

 

 

 

 

 

 

ΣΤΟΧΟΙ :

 

 

 

 

 

 

 

 

1η δραστηριότητα ( 1η διδακτική ώρα)

 

 

 

 

 

2η δραστηριότητα(2η διδακτική ώρα)

 

 

 

 

 

 

 

3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα)

 

Εργαστήριο  4

                      (3 διδακτικές ώρες)

                         « Τι θα γίνω όταν μεγαλώσω»

         

-Να αναπτύξουν το λεξιλόγιό τους

-Να ακροώνται,να παρουσιάζουν,να εξηγούν και να επιχειρηματολογούν

-Να μάθουν να μετρούν και να αναγνωρίζουν τους αριθμούς

-Να μάθουν να αξιοποιούν εικονογραφημένα έντυπα

-Να μάθουν μέσα από βιωματικές καταστάσεις τα επαγγέλματα

 

 

 

 

 

Τα παιδιά μετρούν και επιλέγουν τον σωστό αριθμό ώστε να συμπληρώσουν κατάλληλα την γραπτή εργασία που σχετίζεται με τα επαγγέλματα και ταυτόχρονα να μάθουν να μετρούν (βλ εργασία 3& φωτο 1)

 

 

 

Η επίσκεψη τεχνικών air condition  στο σχολείο  έδωσε ακόμα μια αφορμή στους μαθητές να ανακαλύψουν επαγγέλματα που δεν γνώριζαν έως σήμερα και να κατανοήσουν την χρησιμότητα στην διατήρηση της επιθυμητής θερμοκρασίας στο χώρο με την χρήση κλιματιστικών συσκευών καθώς και την σωστή συντήρησή τους (βλ φωτο 2)

 

 

 

 

Οι μαθητές παριστάνουν τους γιατρούς μέσα από το ανάλογο βιωματικό παιχνίδι χρησιμοποιώντας τα εργαλεία του γιατρού για παιδιά που διαθέτει το σχολείο μας(βλ φωτο 3-8)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στόχοι :

 

 

 

 

 

 

 

1η δραστηριότητα ( 1η διδακτική ώρα).

 

 

 

2η δραστηριότητα(2η διδακτική ώρα).

 

 

 

3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα)

 

 

 

                                       Εργαστήριο 5

                                  (3 διδακτικές ώρες)

«Παίζω και μαθαίνω»

 

 –Να παίξουν ρόλους με πυρήνα τα επαγγέλματα

Να μάθουν τραγούδια για τα επαγγέλματα

Να καταλάβουν τους λόγους που οι άνθρωποι κάνουν τα επαγγέλματα

Να ψυχαγωγηθούν με το παιδαγωγικό υλικό του σχολείου αλλά και με τα τραγούδια και τα διδακτικά παραμύθια

 

 

 

Τα παιδιά ψυχαγωγούνται ακούγοντας το τραγούδι «ο μανάβης»(βλ παραρτημα)

 

Το παραμύθι : « η σουσουράδα και η ουρά της» διασκέδασε τα παιδιά και ταυτόχρονα έμαθαν για το επάγγελμα του φούρναρη(βλ παράρτημα)

 

Οι μικροί μαθητές κατασκευάζουν διασκεδάζοντας την τσάντα του γιατρού με κυριότερο στόχο την κατάκτηση γνώσεων αλλά παράλληλα και την εξοικείωσή τους με την χρήση των υλικών όπως το ψαλίδι (βλ φωτο 1-4)

 

 

 

 

 

 

Στόχοι :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1η δραστηριότητα ( 1η διδακτική ώρα).

 

 

 

 

 

 

2η δραστηριότητα(2η διδακτική ώρα).

 

 

 

 

3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα)

 

Εργαστήριο 6

(3 διδακτικές ώρες)

 

        « Πω πώ, επαγγέλματα πολλά, τι να κάνω, ποια δουλειά;»         

 

Να αποκτήσουν κριτική ικανότητα.

Να διατυπώνουν συμπεράσματα και να προτείνουν λύσεις

-Να διαπιστώσουν οι μαθητές ότι τα επαγγέλματα είναι μια ολότητα, μια συνέχεια, και ότι το παρόν είναι συνδεδεμένο άμεσα με το παρελθόν.

Να συγκρίνουν συνήθειες, παραδόσεις, καταστάσεις του χθες και του σήμερα

 

 

 

 

Οι μαθητές παρακολουθούν το παραμύθι : «ο παπουτσωμένος γάτος» μεταφερόμενοι σε παρελθοντικούς χρόνους και σε επαγγέλματα που έχουν εκλείψει

 

 

Το βιωματικό παιχνίδι του ζωγράφου των παιδιών φορώντας τις κατάλληλες ποδιές και κρατώντας τα πινέλα τα εισήγαγε στον κόσμο της δημιουργίας και της τέχνης (βλ φωτο. 1-4)

 

Το παιχνίδι ολοκληρώνεται με την κατασκευή της παλέτας του ζωγράφου αξιοποιώντας δημιουργικά υλικά καθημερινής χρήσης στο σχολείο όπως χαρτόνι και καπάκια σε διάφορα χρώματα, κατασκευή που στόχο έχει την ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας και όξυνση της φαντασίας τους (βλ φωτο. 5-8)

 

 

 

 

 

 

 

 

Στόχοι:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1η δραστηριότητα ( 1η διδακτική ώρα).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2η δραστηριότητα(2η διδακτική ώρα).

 

 

 

 

 

 

 

3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα)

 

Εργαστήριο 7

(3 διδακτικές ώρες)

 

               «Αξιολόγηση-Αποτίμηση του προγράμματος»

 

 

 

-Να αντιληφθούν την προσπάθεια που απαιτείται προκειμένου να κάνει κάποιος το επάγγελμα που προτιμά καθώς και την απαιτητική προετοιμασία γι αυτό.

 

 

 

-Να γνωρίσουν καλύτερα τον κόσμο των ενηλίκων

-Να χαρούν με την επικοινωνία με τους ενήλικες

– Να αξιολογήσουν τις νέες γνώσεις σύμφωνα με το δικό τους γνωστικό επίπεδο

 

 

 

 

Οι μαθητές κατά την διαδικασία εργασίας χρειάζεται να επιλέξουν τα αντικείμενα που χρησιμοποιούν οι κομμωτές κατά την εργασία τους ανάμεσα από άλλα, βοηθώντας τα να αναπτύξουν την κριτική ικανότητα, επίσης η εργασία 5 τους προτείνει να γράψουν την κατάλληλη λέξη στο κουτάκι ώστε να παρατηρήσουν, να συγκρίνουν και να κατανοήσουν τα επαγγέλματα που απεικονίζονται και ταυτόχρονα να αναγνωρίσουν τα αρχικά γράμματα κάθε ενός από αυτά (βλ εργασία 4& 5 και φωτο 1-3).

 

 

 

Η επίσκεψη γιατρού στον σχολικό χώρο και η παρουσίαση των πρώτων βοηθειών στους εκπαιδευτικούς τόσο του Ειδικού Δημοτικού όσο και του Ειδικού Νηπιαγωγείου Γιάννουλης αποτέλεσε το επισφράγισμα  όλης της διαδικασίας γύρω από τα επαγγέλματα αναγνωρίζοντας την χρησιμότητα στην ανθρωπότητα και την προσφορά των ιατρικών επαγγελμάτων (βλ φωτο 4-7).

 

 

 

Το πρόγραμμα κλείνει με την τελική συζήτηση-αξιολόγηση μέσα από δράσεις  και συζητήσεις με κεντρικό πυρήνα την επανάληψη όσων προηγήθηκαν, ώστε να διατυπωθούν εντυπώσεις, συναισθήματα,προτάσεις  και ιδέες για επόμενες δράσεις.

 

 

 

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών/τριών Οι προσαρμογές που πραγματοποιήθηκαν στο πρόγραμμα βοήθησαν στη συμμετοχή και ένταξη όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των 7 εργαστηρίων του 4ου θεματικού κύκλου, αφορούν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση. Αξιοποιήθηκε ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, ρουτινών σκέψης, ενώ αξιοποιώντας εποπτικό και ψηφιακό υλικό, βιωματικές δράσεις, τέχνες και θεατρικό παιχνίδι, ο Κύκλος επεδίωξε να συμπεριλάβει όλους τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός.

 

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα

εμπλουτίσουν το πρόγραμμά μας

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν σε αυτό.

Το πρόγραμμα ενισχύθηκε από την συμμετοχή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Λάρισας καθώς και από την επίσκεψη Γιατρού προκειμένου να προσφέρουν γνώσεις και ενημέρωση σε μικρούς και μεγάλους.

Αξιολόγηση – Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση Αξιολογώντας το πρόγραμμα συμπεραίνεται ότι κατάφερε στο μέγιστο βαθμό να επιτύχει τους στόχους του καθώς προσέγγισε όλα τα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών επιδιώκοντας την ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών.

Οι μαθητές ενεργοποιηθηκαν , έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και κατάφεραν να αναδείξουν δεξιότητες, ικανότητες, γνώσεις, επίσης κατάφεραν να αναπτυχθούν κοινωνικοσυναισθηματικά, κατακτώντας θετικές στάσεις για τον ρόλο της εργασίας στη ζωή του ανθρώπου καθώς και την ιδιαίτερη σημασία για την επιλογή του επαγγέλματος για κάθε άνθρωπο.