Β2. Σχέδιο δράσης Σχολικής Μονάδας: 3ος Θεματικός Κύκλος :
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ 21+: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2021-22 Το σχέδιο δράσης που ακολουθεί για τον 3ο θεματικό κύκλο θα είναι κοινό και για τα δύο τμήματα της σχολικής μονάδας |
|
Σχολείο: | Νηπιαγωγείο ΕΙΔΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ |
Τάξη: |
|
Τμήμα: |
Α1-Α2 |
Αριθμός μαθητών: |
10 |
Συνολικός αριθμός εκπαιδευτικών που συνεργάζονται: |
4 |
Στοιχεία εκπαιδευτικών (Ονομ/νυμο, Ειδικότητα): |
Ελένη Τσιαούση
Μαρία Καραμούστου Κωνσταντίνα Μπελτσώνια Παναγιώτα Ζωγράφου |
Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (ανάγκες μαθητών/τριών, όραμα σχολείου) |
|
Το σχολείο μας έχει όραμα να αναδείξει την απόλαυση της μάθησης με την ενεργό συμμετοχή των μαθητών, την καλλιέργεια κριτικής και δημιουργικής σκέψης, την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και την απόκτηση χρήσιμων γνώσεων για τη ζωή, ώστε να γίνουν ενεργοί, δημιουργικοί και υπεύθυνοι πολίτες.
Η κατάκτηση δεξιοτήτων όπως :Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Ανθεκτικότητα, Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα, Οργανωτική ικανότητα, Επίλυση προβλημάτων, Επικοινωνία ,Συνεργασία, Κριτική σκέψη, Δημιουργικότητα,αποτελούν βασικές επιδιώξεις του προγράμματος καθώς επίσης και την εξοικείωση των παιδιών με σημαντικές αξίες για τη ζωή (μέσα από την μάθηση, την δημιουργία καθώς και μέσα από τις τέχνες), όπως η δημοκρατία, η ελευθερία, ο πολιτικός βίος, η ανεξιθρησκεία, η αλληλεγγύη, η αποδοχή στην διαφορετικότητα, η δικαιοσύνη. Επίσης, αποσκοπεί στην προετοιμασία των νέων για ενεργό και υπεύθυνη συμμετοχή στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή, την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων, την ανάπτυξη αυτόνομης δράσης και συλλογικού κοινωνικού πνεύματος. Βασικοί στόχοι αποτελούν και 1. Η Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αι 2. Δεξιότητες παρατήρησης και προσαρμογής στον χώρο έξω από το σχολείο 3. Ανάπτυξη σχέσεων με την κοινότητα 4. Υιοθέτηση συνεργασίας |
3ος Θεματικός Κύκλος:
Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη |
|
Τίτλος προγραμμάτος :
Στόχοι:
1η δραστηριότητα (1η διδακτική ώρα):
2η δραστηριότητα(2η διδακτική ώρα
3η δραστηριότητα(3η διδακτική ώρα). |
Ο δικός μας τίτλος
«Ανθρώπινα Δικαιώματα -Δικαίωμα στη Διαφορετικότητα»
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1 (3 διδακτικές ώρες ) : «Παίζω Παίζεις; Δε με νοιάζει που διαφέρεις!»
–Τα παιδιά να αγαπήσουν τους άλλους και τον εαυτό τους όπως είναι -Να καταλάβουν ότι κάθε ένας είναι μοναδικός και διαφορετικός -Να μάθουν τα δικαιώματά τους για μια ευτυχισμένη ζωή
-Παιχνίδια γνωριμίας : χειραψία: κινούμαι στο χώρο ,δίνω χειραψία και αναγνωρίζω τις δυσκολίες μου.
Όπως και στην πρώτη δραστηριότητα : κινούμαι στο χώρο αξιοποιώντας τα παραγγέλματα : STOP-ΠΕΡΠΑΤΩ ,ΡΩΤΩ ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΣΑΙ-Πως αισθάνεσαι;
Εξοικειώνομαι με τα συναισθήματα: Τα νήπια παρακολουθούν το ΡΡΤ 1 για να γνωρίσουν τα συναισθήματα των παιδιών που τους παρέχονται όλα όσα δικαιούνται στην παιδική ηλικία αλλά και τα συναισθήματα όταν τα στερούνται (ΒΛ ΡΡΤ 1 και φωτο 1,2,3.) |
Στόχοι :
1η δραστηριότητα (1η διδακτική ώρα):
2η δραστηριότητα (2η διδακτική ώρα):
3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα):
|
Εργαστήριο 2 (3 διδακτικές ώρες) « Ταξίδι στον κόσμο των συναισθημάτων »
– Να συνειδητοποιήσουν πως η διαφορετικότητα του άλλου δεν αποτελεί εμπόδιο, διώχνοντας αρνητικά συναισθήματα όπως κάθε είδους ρατσισμό,φόβο,επιθετικότητα
– Να αντιληφθούν ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν θέση σε αυτόν τον κόσμο,και οφείλουμε να τον κάνουμε καλύτερο
– Να μάθουν να αναγνωρίζουν τα κυριότερα συναισθήματα όταν τα παρατηρούν σε έντυπο υλικό
Αξιοποιούνται κάρτες που αναπαριστούν φατσούλες με διαφορετικά συναισθήματα και τα αναγνωρίζουν, στη συνέχεια με την βοήθεια του καθρέπτη μιμούνται τα συναισθήματα (φωτο 1,2,3,4,5) Και σε δεύτερη φάση συμπληρώνουν την εργασία που τους ανατίθεται (εργασία 1) για να αποδώσουν κατάλληλα τα χαρακτηριστικά στο πρόσωπο του κλόουν( στην περίοδο των απόκρεων) ώστε να φανερώνονται συναισθήματα χαράς,λύπης κτλ.(φωτο 6,7)
Αφήγηση παραμυθιού : « Έλμερ, ο παρδαλός Ελέφαντας» – Συζήτηση-Προβληματισμός (φωτο 8,9,10,11,12,13), με ταυτόχρονη αξιοποίηση εικόνων ώστε τα νήπια να έρχονται σε άμεση επαφή με το παραμύθι καθώς εμπλέκονται και σε δραστηριότητες σειραθέτησης καταφέρνοντας έτσι να κατανοήσουν τη σειρά των γεγονότων.
Τα παιδιά χρωματίζουν με τα χρώματα της επιλογής τους τον Έλμερ (Εργασία 2,φωτο 14,15,16,17)
|
Στόχοι :
1η δραστηριότητα (1η διδακτική ώρα):
2η δραστηριότητα (2η διδακτική ώρα):
3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα): |
Εργαστήριο 3
(3 διδακτικές ώρες)
«Είμαι διαφορετικός ,Ε..καί;»
–Να καταλάβουν ότι η διαφορά και η διαφορετικότητα εμπλουτίζουν τη ζωή και τον πολιτισμό μας -Να κατανοήσουν ότι τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν τις ίδιες ανάγκες με τους άλλους -Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.
Τα νήπια εμπλέκονται σε προφορικές δραστηριότητες με αφορμή την αφήγηση του παραμυθιού : «ο ακανθούλης» και συζητούν το θέμα της διαφορετικότητας και την εικόνα του εαυτού που χαρακτηρίζει κάθε άτομο καθώς και τον βαθμό αποδοχής της (βλ pdf αρχείο : ο ακανθούλης, φωτο 1,2,3,4,5,6,7,8,9).
Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου κατασκευάζουν τον εαυτό τους όπως τον φαντάζονται οι ίδιοι με αφορμή την εργασία : «είμαι μοναδικός/η» (εργασία 3, φωτο 10,11,12,13,14)
Στην τελευταία δραστηριότητα του 3ου εργαστηρίου τα παιδιά ολοκληρώνουν την εργασία : «εγώ και εσύ μαζί» ώστε να κατανοήσουν την ανάγκη της αρμονικής συνύπαρξης με τους άλλους(εργασία 4, φωτο 15,16,17,18) |
ΣΤΟΧΟΙ :
1η δραστηριότητα ( 1η διδακτική ώρα)
2η δραστηριότητα(2η διδακτική ώρα)
3η δραστηριότητα (3η διδακτική ώρα) |
Εργαστήριο 4 (3 διδακτικές ώρες)
« Η τάξη του σχολείου μια μεγάλη αγκαλιά»
-Να αποκτήσουν στάσεις και συμπεριφορές οι οποίες στην ενήλικη ζωή τους θα τα βοηθήσουν να γίνουν πολίτες του κόσμου μακριά από κάθε προκατάληψη και μισαλλοδοξία
–Να παίξουν και μέσα από το παιχνίδι να εκτονωθούν, να ψυχαγωγηθούν, να υιοθετήσουν κανόνες και να αντιληφθούν τις δυνατότητες που κρύβουν μέσα τους.
-Να εκφραστούν εικαστικά τόσο σε ατομικό όσο και ομαδικό επίπεδο και να νιώσουν τη χαρά της δημιουργίας
Στα παιδιά δόθηκε η ευκαιρία να παρακολουθήσουν το παραμύθι : « Η Μιμή με τα μεγάλα αυτιά» με ψηφιακό τρόπο ώστε να κατανοήσουν ευκολότερα την αξία της συνεργασίας και της αποδοχής των άλλων(ΡΡΤ 2,φωτο 1,2,3)
Mε αφορμή το παραμύθι: «Η Αργυρώ γελάει» και με τη χρήση σχετικών καρτών, οι μαθητές συζήτησαν και αναγνώρισαν, εκτός από τις αδυναμίες και τις ικανότητες που έχουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες. (φωτο 4,5,6,7,8,9)
Οι μαθητές κατανοούν το δικαίωμα των αναπήρων στην ελεύθερη πρόσβαση σε δημόσιους χώρους και τα εμπόδια που συναντούν στην κινητικότητά τους στους εξωτερικούς χώρους με κατάλληλη χρήση καρτών (φωτο 10 ) |