31/10/2024
Το φθινόπωρο έφθασε κι εμείς περπατάμε στη φύση προσπαθώντας να ανακαλύψουμε τα χαρακτηριστικά του φθινοπώρου. Δέντρα με φύλλωμα καταπράσινο, δέντρα με φύλλα στα χρώματα κίτρινου και πράσινου, δέντρα που στη βάση του κορμού τους σκεπάζονται από τα φύλλα που έπεσαν. Η γη στις αποχρώσεις του καφέ. Αμπέλια που αν και διατηρούν τα φύλλα τους, είναι ξεθωριασμένα ζαρωμένα, μα στολίζονται με μικρά τσαμπιά σταφύλια. Πορτοκαλιές φορτωμένες με ζουμερά πράσινα και πορτοκαλί πορτοκάλια.
Κι οι άνθρωποι μας κοιτούν κάθε φορά που σταματάμε, μας φιλεύουν καρπούς φθινοπωρινούς και η μικρή μας βόλτα τελειώνει με την επιστροφή μας στο σχολείο, μα είναι τόσο ανυπόμονα τόσο βιαστικά. Επιθυμούν να γευτούν τα φιλέματα.
Παιχνίδια αφής, όσφρησης, γεύσης. Κάνουμε τις ζαβολιές μας προσπαθώντας να τα μπερδέψουμε μα εκείνα δουλεύουν προσηλωμένα. Αναγνωρίζουν με μάτια κλειστά ότι τους δώσουμε, αναγνωρίζουν τις γεύσεις, αναγνωρίζουν τι τα κεράσαμε.
Τα παρακινούμε να ζωγραφίσουν τα φύλλα που μαζέψαμε κι εκείνα απαντούν πως δεν μπορούν. Τα προτρέπουμε να τα χρησιμοποιήσουν και να δημιουργήσουν το περίγραμμά τους και μετά να παρατηρήσουν το χρώμα τους, τις γραμμές τους. Δουλεύουν προσεκτικά και οι δημιουργίες τους καταπληκτικές. Τα φύλλα τους αλλάζουν όταν αποφασίζουν να τα μεταμορφώσουν προσθέτοντας γραμμές. Γίνονται πεταλούδες, άνθρωποι ….
Τα παροτρύνουμε να ρωτήσουν τους γονείς τους για συνταγές γλυκών με φρούτα αλλά και να φέρουν φθινοπωρινά φρούτα στο σχολείο.
1/10/2024
Καταφθάνουν στο σχολείο με φρούτα και συνταγές. Η τάξη μας γέμισε χρώματα, αρώματα κι εμείς προτρέπουμε τα παιδιά να σκεφτούν αν μπορούν να δημιουργήσουν ομάδες με φρούτα. Δημιουργούν τις ομάδες χρησιμοποιώντας ως κριτήριο το χρώμα των φρούτων. Μελετώντας τις ομάδες που δημιούργησαν προβληματίζονται. Δημιούργησαν μία ομάδα από πορτοκάλια που είχαν πορτοκαλί χρώμα, μία με πράσινο, μία κόκκινα μήλα και μία με κόκκινα ρόδια κι οι προβληματισμοί των παιδιών κάνουν την εμφάνισή τους.
Μα κυρία τα χρώματα που υπάρχουν είναι τρία το κόκκινο, το πράσινο και το πορτοκαλί. Θα έπρεπε να υπάρχουν τρεις μόνο ομάδες αλλά υπάρχουν τέσσερις.
Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε; Προτείνουν κάποια να ενώσουμε τα κόκκινα μήλα και τα κόκκινα ρόδια. Κάποια διαφωνούν. Προσπαθούμε να ανακαλύψουμε το κριτήριο που χρησιμοποίησαν για να δημιουργήσουν τις 2 κόκκινες ομάδες και διαπιστώνουμε ότι εκεί προσέθεσαν ένα επιπλέον κριτήριο την ονομασία των φρούτων. Τους θυμίζουμε το κριτήριο που επέλεξαν για να δημιουργήσουν τις ομάδες κι αποφασίζουν ότι τα κόκκινα θα πάνε όλα μαζί.
Δημιουργούμε εμείς τις ομάδες και ζητούμε από τα παιδιά να ανακαλύψουν το κριτήριο που εμείς χρησιμοποιήσαμε για να δημιουργήσουμε μία ομάδα. Ενώσαμε τα φρούτα δημιουργώντας μία ομάδα και τα παιδιά εκφράζουν τις απόψεις τους. Όχι δεν μπορούν να γίνουν ομάδα γιατί έχουν διαφορετικό χρώμα. Ναι μπορούν να γίνουν ομάδα γιατί είναι όλα φρούτα.
Δημιουργούμε ομάδες μικρές 2 ρόδια πολύ μικρά, δύο ρόδια μεσαίου μεγέθους και δύο ρόδια μεγάλου μεγέθους και ζητάμε τη γνώμη τους. Προτείνουν πως θα πρέπει να είναι όλα μαζί γιατί είναι όλα ρόδια. Θα πρέπει να μείνουν έτσι γιατί είναι μικρά μεσαία και μεγάλα.
Ανυπομονούν όμως να δοκιμάσουν τη γεύση και τους χυμούς των φρούτων. Εξηγούμε πως δεν μπορούμε να τα δοκιμάσουμε όλα σήμερα και τα καλούμε να επιλέξουν το φρούτο που θέλουν. Τους ζητάμε να δημιουργήσουν ομάδες με τα φρούτα που διάλεξαν. Παρατηρούν πως κάποια παιδιά δεν είναι στις σωστές ομάδες και τους προτείνουν να μπουν στην ομάδα των πορτοκαλιών γιατί κρατούν πορτοκάλια ή στην ομάδα των μήλων γιατί κρατούν μήλα.
Μετρούν το πλήθος και βρίσκουν 12 πορτοκάλια έξι μήλα και ένα ρόδι. Αποφασίζουν πως τα 12 είναι τα περισσότερα και πως σήμερα θα δοκιμάσουν μόνο πορτοκάλι χυμό.
Απολαμβάνουν τη διαδικασία, χαμογελούν με την αίσθηση του τρεμουλιάσματος του χεριού, ανυπομονούν να έρθει και πάλι η σειρά τους και φυσικά απολαμβάνουν τη γεύση του κόπου τους. Κάποια λένε πως τα ενοχλούν τα μικρά κομμάτια που υπάρχουν στο χυμό κι ότι θα ήθελαν να τον σουρώσουμε.
Και τα παιδιά του Ολοήμερου αποτυπώνουν εικαστικά τα χρώματα του φθινοπώρου και τα παιδιά του
4/11/2024
Μελετάμε τις συνταγές και τα βιβλία μαγειρικής που τα παιδιά έφεραν στο σχολείο. Αποφασίζουν πως θέλουν να φτιάξουν κουλουράκια πορτοκαλιού – ροδιού και μηλόπιτα. Εξηγούμε πως θα φτιάξουμε μόνο μία συνταγή και προτείνουν να γίνουν ομάδες. Κάποια όμως δεν εντάσσονται σε καμιά ομάδα κι εμείς τους προτείνουμε να ψηφίσουν τη συνταγή που προτιμούν. Η νηπιαγωγός καταγράφει στον πίνακα και τα παιδιά τραβούν μία γραμμή. Καταμετράμε και βρίσκουμε πως 12 θέλουν μηλόπιτα , 2 κουλουράκια ροδιού και 5 κουλουράκια πορτοκαλιού. Όμως ποιος αριθμός έχει τα πιο πολλά; Χρησιμοποιούμε τουβλάκια και αντιστοιχούν ένα προς ένα. Νικά ο αριθμός 12 γιατί έχει 7 περισσότερα από τα κουλουράκια πορτοκαλιού και δέκα περισσότερα από τα κουλουράκια ροδιού.
Ρωτούν αν σήμερα θα δοκιμάσουν χυμό από τα άλλα φρούτα. Τα φρούτα κόβονται και τοποθετούνται από τα παιδιά στον αποχυμωτή. Απολαμβάνουν τη φρεσκάδα τη γεύση και το χρώμα και δηλώνουν ότι είναι πιο ωραίοι οι χυμοί αυτοί από τους χυμούς στα κουτάκια.
5/11/2024
Ζητάμε από τα παιδιά να μας θυμίσουν τι αποφάσισαν εχθές να φτιάξουν στο σχολείο κι εκείνα απαντούν πως θα φτιάξουν μηλόπιτα γιατί είχε τις περισσότερες ψήφους. Τι υλικά θα χρειαστούμε; Προτείνουν φρούτα, βανίλιες, αλεύρι βούτυρο, αβγά και γάλα.
- Έχουμε αυτά τα υλικά στο σχολείο;
- Όχι θα πρέπει να τα αγοράσουμε.
- Σε ποιο μαγαζί θα πρέπει να πάμε;
- Στο σούπερ μάρκετ
- Έχει το χωριό μας;
- Όχι
- Κυρία μπορούμε να πάμε στο Τζαβέλα
- Τί είναι αυτό;
- Εκεί αγοράζει η μαμά μου ότι χρειαζόμαστε.
- Πόσα θα αγοράσουμε από αυτά που χρειαζόμαστε;
- Να κοιτάξουμε τη συνταγή.
Η Νηπιαγωγός καταγράφει και τα παιδιά συμπληρώνουν τους αριθμούς και οπτικοποιούν με σύμβολα τις λέξεις.
Η λίστα μας έτοιμη και ξεκινάμε για τα ψώνια μας. Φθάνοντας στο μπακάλικο η υπεύθυνη τα ρωτά τι θέλουν κι εκείνα με ενθουσιασμό λένε όσα χρειαζόμαστε. Πληρώνουμε και αποχωρούμε.
Φθάνοντας στο Δημοτικό ο γυμναστής προσκαλεί τα παιδιά να παίξουν παιχνίδια κι εκείνα ενθουσιασμένα αποδέχονται την πρόσκληση και το παιχνίδι ξεκινά.
Το παιχνίδι τα συναρπάζει και ξεχνούν τα πάντα. Η ώρα 11:30 και τα ρωτάμε αν πεινάνε. Απαντούν όχι και συνεχίζουν ενθουσιασμένα. Αποχαιρετούμε τον κο Βαγγέλη και επιστρέφουμε στο σχολείο.
6/11/2024
Ημέρα παρασκευής της μηλόπιτας και τα παιδιά από το πρωί ανυπόμονα για τη στιγμή. Εξετάζουμε τα υλικά της συνταγής και διαπιστώνουν ότι δεν πήραμε ζάχαρη από το μπακάλικο του χωριού μας, Προτείνουν να πάμε να αγοράσουμε. Ψάχνουμε στο ντουλάπι του σχολείου μας και ανακαλύπτουν ότι υπάρχει ζάχαρη. Παρουσιάζουμε τα εργαλεία που θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν μίξερ ποτήρι κουτάλι στίφτης, φόρμες μίας χρήσης. Κυρία που θα τα ανακατέψουμε; Πριν προλάβω να απαντήσω προτείνουν κυρία θα χρησιμοποιήσουμε τη λεκάνη που βάλαμε τα φρούτα. Έχοντας πλέον συγκεντρώσει όλα τα υλικά που θα χρειαστούμε ξεκινάει η παρασκευή της μηλόπιτας.
Κυρία δεν έχουμε φούρνο που θα τα ψήσουμε; Τους λέμε πως η κα Τούλα που έχει το κυλικείο του σχολείου θα μας ψήσει τις μηλόπιτες στο φούρνο.
Και με την παρασκευή της μηλόπιτας έκλεισε ο κύκλος του φθινοπώρου και των φθινοπωρινών φρούτων.