Ανακύκλωση

Ξεκινώντας την αφήγηση του  παραμυθιού « Γκαζόζα Α.Α.Α» τα παιδιά αναρωτήθηκαν: « και τι έγινε που πέταξε ένα σκουπίδι;» Αυτή ήταν και η αφόρμησή μας για να ασχοληθούμε με το θέμα ανακύκλωση.

Όταν τελειώσαμε το παραμύθι εκείνο που πρότειναν τα παιδιά ήταν πως για είναι καθαρό το περιβάλλον πρέπει να μην πετάμε σκουπίδια κι ότι τα σκουπίδια να τα ανακυκλώνουμε.

  • Δηλαδή;
  • Κυρία εμένα η μαμά μου τα πλαστικά μπουκάλια τα βάζει σε άλλη σακούλα και τα πετάει στον μπλε κάδο.
  • Κοντά στο σχολείο έχω δει ότι υπάρχει και ένας κάδος μωβ, αλλά δεν ξέρω τι πρέπει να πετάω μέσα.

Η απορία του παιδιού για τον κάδο προσφέρει και την αφόρμηση για την ενασχόλησή μας με τους κάδους ανακύκλωσης. Ανακαλύπτουν αναζητώντας πληροφορίες στο διαδίκτυο ότι υπάρχουν κάδοι για ανακύκλωση σχεδόν όλων των απορριμμάτων. Ζητούν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον κάδο κομποστοποίησης και μαθαίνουμε ότι εκεί τοποθετούμε ότι περισσεύει από το φαγητό μας για να φτιάξουμε λίπασμα.

Όμως το τι είναι ανακύκλωση και γιατί πρέπει οι άνθρωποι να την κάνουμε είναι το θέμα που συζητάμε αναζητώντας πληροφορίες σε διαδίκτυο και βιβλία. Το βιβλίο …………………… μας προτρέπει να σκεφτούμε «γιατί πρέπει να προστατεύουμε το περιβάλλον» και σε συνδυασμό με τα όσα έχουν ανακαλύψει στο εργαστήριο δεξιοτήτων με θέμα «το δάσος» τα παιδιά καταθέτουν τις ιδέες τους.

  • Κυρία πρέπει όταν κόβουμε τα δέντρα μετά να φυτεύουμε άλλα
  • Τα δέντρα μας προσφέρουν το οξυγόνο που χρειαζόμαστε.
  • Πολύ ωραία μήπως όμως ξέρετε και τι άλλο μας προσφέρουν τα δέντρα;
  • Από το ξύλο τους φτιάχνουμε τα έπιπλα που έχουν στο σχολείο και το σπίτι μας
  • Εμείς καίμε ξύλα για να ζεσταθούμε το χειμώνα
  • Εγώ έχω ξύλινα παιχνίδια στο σπίτι και έχουμε και στο σχολείο.

Παρακολουθούμε το βίντεο Πώς φτιάχνουμε χαρτί;

  • Κυρία το χαρτί γίνεται από το ξύλο
  • Τότε κυρία δεν πρέπει να το ρίχνουμε στα σκουπίδια, πρέπει να το ανακυκλώνουμε.
  • Ούτε και τις ζωγραφιές να τις πετάμε όταν κάνουμε ένα λάθος.
  • Στο σχολείο μας όμως δεν έχουμε κάδο ανακύκλωσης χαρτιού.
  • Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε γι αυτό;
  • Να αγοράσουμε έναν κάδο και να κολλήσουμε και το σήμα της ανακύκλωσης.
  • Να φτιάξουμε εμείς έναν κάδο.
  • Τι θα χρειαστείτε;
  • Χαρτιά από αυτά που ζωγραφίζουμε, μπογιές, μολύβια, ψαλίδι και χαρτοταινία.
  • Μπορείτε να συγκεντρώσετε τα υλικά και να ξεκινήσετε αλλά μην ξεχνάτε ότι θα φτιάξετε τον κάδο όλοι μαζί.

Ξεκινούν και ένα παιδάκι φωνάζει στήνοντας το χαρτί Α4 όρθιο πως πρέπει να κολλήσουν τα άλλα χαρτιά αφού πρώτα τα ζωγραφίσουν πράσινα και μετά με άσπρη μπογιά να φτιάξουν το σήμα της ανακύκλωσης. Κανένας όμως δεν το ακούει. Προσπαθούν όλα να δημιουργήσουν το δικό τους κάδο και κάποια στιγμή τελειώνουν ανακοινώνοντας πολύ ευχαριστημένα πως το κατάφεραν. Το παιδάκι όμως που τους είχε προτείνει την παραπάνω ιδέα, τους λέει και τώρα πως θα βάλετε τα χαρτιά μέσα;

Αντιλαμβάνονται πως δεν έχουν φτιάξει ένα κάδο αλλά έχουν ζωγραφίσει.

Παράλληλα με την προσπάθειά τους να δημιουργήσουν τον κάδο χρησιμοποιούμε αντικείμενα που θα πετούσαμε και δημιουργούμε κατασκευές για να αντιληφθούν ότι ανακύκλωση σημαίνει αλλαγή. Δημιουργούμε με καπάκια εικόνες IMG 20240304 155730Σκαντζόχοιρος

 

IMG 20240304 155619

Γάτα

 IMG 20240304 155507

Γράμματα

IMG 20240229 160546

αλογάκια από χαρτόκουτα.

  • Κυρία δεν ανακυκλώσαμε όταν φτιάξαμε  κουκουβάγιες ;
  • Γιατί λες πως ανακυκλώσαμε;
  • Μα χρησιμοποιήσαμε το ρολό και μικρά κομμάτια χαρτόνι

Δεν ξεχνάμε όμως το στόχο μας να φτιάξουμε κάδο ανακύκλωσης χαρτιού για το σχολείο μας. Στο διάλειμμα τα προτρέπω να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν κάδους με αφρώδης πλάκες για να αντιληφθούν ότι ένας κάδος πρέπει να έχει και χώρο για να τοποθετηθούν σκουπίδια. Κάποια στιγμή κατορθώνουν να δημιουργήσουν έναν κάδο και ενθουσιασμένα ζητούν να ξεκινήσουν την κατασκευή του κάδου.

Χρησιμοποιούν ένα χαρτοκιβώτιο, μοιράζονται σε 3 ομάδες και μοιράζουν δουλειές. Εμείς κυρία θα βάψουμε τον κάδο και θέλουμε μπογιά πράσινη. Εμείς θα ψάξουμε στον υπολογιστή για το σήμα της ανακύκλωσης για να μπορέσουμε να το φτιάξουμε κι εμείς θα γράψουμε τη λέξη ανακύκλωση. Η ομάδα που είχε αναλάβει τη γραφή της λέξης αποφάσισε πως θα δουλέψει κοντά στον πίνακα αναφοράς της αλφαβήτα. Η ομάδα του υπολογιστή ζητά βοήθεια γιατί δεν μπορούν να βρουν ένα γράμμα και γιατί γράφει μόνο ένα παιδί.

  • Τι μπορείτε να κάνετε για να προλαβαίνετε να γράψετε όλοι;
  • Πρώτα ο ένας μετά ο άλλος μετά ο άλλος
  • Μπράβο σας
  • Κυρία το γράψαμε τώρα τι θα κάνουμε; (τους εξηγώ δείχνοντας πως τώρα πρέπει να πατήσουν το κουμπί enter στο πληκτρολόγιο και μετά να αποφασίσουν ποιο σήμα θα φτιάξουν.)

Αποφασίζουν όμως τελειώνοντας τον κάδο πως θα πρέπει να ενημερώσουν και τα παιδιά του πρωινού τμήματος και γι αυτό ετοιμάζουν και ένα γράμμα που θα το κολλήσουν στον κάδο και θα ζητήσουν τη βοήθεια της κυρίας για να το εξηγήσουν.

Όπως βέβαια υποσχεθήκαμε φτιάξαμε και κάδο ανακύκλωσης χαρτιού για το άλλο τμήμα.

IMG 20240409 163012 IMG 20240409 163022

Το σήμα της ανακύκλωσης φτιαγμένο από την ομάδα παιδιών που δούλευε στον υπολογιστή και η λέξη με τα μεμονωμένα  γράμματα από την ομάδα των παιδιών που δούλευε στον πίνακα αναφοράς της αλφαβήτα με μία εξαιρετική συνεργασία μεταξύ τους.

Τα παιδιά σκέφτηκαν να δημιουργήσουν και παιχνίδια με τα γράμματα της ανακύκλωσης.

IMG 20240409 163003 2

Θα ζητήσουν από τα παιδιά χρησιμοποιώντας τη λέξη να δείξουν και να πουν πως φωνάζει το κάθε γράμμα.

Θα τους ζητήσουν αν δείξουν το γράμμα στις καρτέλες γραμμάτων.

Θα τους ζητηθεί να βρουν το γράμμα που έχουν σκεπάσει με την παλάμη τους.

Θα τους ζητήσουν να πουν μία λέξη που αρχίζει με αυτό το γράμμα.

Σκέφτηκαν επίσης να φτιάξουν ένα πληκτρολόγιο υπολογιστή σε χαρτί Α4 και να ψάχνουν να βρουν το γράμμα επάνω στο πληκτρολόγιο.

Και βέβαια  σχεδόν όλα τα παιχνίδια τα δοκιμάσαμε και διασκεδάσαμε. Υποσχεθήκαμε όμως πως αύριο θα προσπαθήσουμε να φτιάξουμε και το τελευταίο παιχνίδι γιατί σήμερα δεν είχαμε χρόνο.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *