ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΔΙΑΚΟΠΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ 5-12-25 (1)
Σχέδιο δράσης της σχολικής μονάδας η ανακύκλωση, εμπλεκόμενη βέβαια και με τα εργαστήρια δεξιοτήτων και με τις δράσεις του ενεργού πολίτη. Στο πλαίσιο αυτό χρησιμοποιώντας ανακυκλώσιμα υλικά και που αλλάζοντας τον τρόπο χρήσης τους καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα δέντρο.
Ένα δέντρο που θα ενωθεί με τα δέντρα των 7 Νηπιαγωγείων που αποτελούν το δίκτυο «never stop learning» για να δημιουργήσουν το δικό μας δάσος. Ένα δάσος που θα γίνει το logo μας για τη δράση της δεντροφύτευσης που θα υλοποιηθεί στο σχολείο μας. Το logo μας που ταυτόχρονα διαδίδει και το μήνυμα « Δεν πετώ χωρίς να το σκεφτώ» θα είναι πανό μας για τη μεταφύτευση των δενδρυλλίων μας στις καμένες εκτάσεις του Ληλάντιου πεδίου.
Στα παιδιά προσφέραμε υλικά (εσωτερικό χαρτιού υγείας, κλωστές που έμειναν από τα πλεκτά των γιαγιάδων, χαρτοκιβώτια, μπουκάλια πλαστικά, φύλλα που μαζέψαμε από την εκδρομή μας στο φαράγγι της Αγάλης, βελανίδια, χόρτο τεχνητό που χρησιμοποιείται σε συσκευασίες εύθραυστων υλικών, αυγοθήκες, κουκουνάρια) .Μετά από πολλές προσπάθειες , αποφάσισαν για τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν για την κατασκευή του δέντρου μας. Κάποια υλικά απορρίφθηκαν γιατί δεν θα μπορούσαμε να τα κολλήσουμε με τη ζεστή σιλικόνη, κάποια βάφτηκαν. Επίσης ζητήθηκαν και κάποια άλλα όπως μπογιές και χαρτί του μέτρου όπου τοποθέτησαν τα υλικά για τη δημιουργία του πρωτότυπου δέντρου μας.
Τα παιδιά λοιπόν το μήνα Δεκέμβριο θα φυτέψουν βελανίδια με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τα οποία θα είναι υπεύθυνα για τη φροντίδα τους καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Στόχος μας; Τα παιδιά την επόμενη σχολική χρονιά να πάρουν μέρος την αναδάσωση καμένων εκτάσεων . Η επιλογή του συγκεκριμένου είδους (Δρυς) γιατί αν πιάσει φωτιά καίγεται πολύ αργά και αυξάνονται οι πιθανότητες έγκαιρης κατάσβεσης και γιατί η δρυς είναι αυτοφυές δέντρο του Ληλάντιου πεδίου.
Ελπίζοντας πως η εκπαίδευση των μαθητών μας θα συμβάλλει στη διάδοση της σπουδαιότητα του μηνύματος ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ ΚΑΘΕ ΤΙ ΠΟΥ ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΕΤΑΙ αποσκοπώντας στην προστασία του πλανήτη μας.
Ανακυκλώσιμα υλικά στη διάθεση των παιδιών και δοκιμές για την κατασκευή του δέντρου μας.

Το δέντρο μας ολοκληρώθηκε και μιας και έμαθαν πως στα πουλιά δημιουργούν τις φωλιές τους και στα δέντρα, ένα φύλλο μεταμορφώθηκε σε πουλί και με το τεχνητό χόρτο δημιούργησαν τη φωλιά του
Η αυλή μας γεμάτη με ανακυκλώσιμα σκουπίδια και τα παιδιά χαρούμενα αρπάζουν τα μπουκάλια και αρχίζουν να τα πιέζουν, να τα κτυπούν μεταξύ τους απολαμβάνοντας τους ήχους. Ανοίγουν τα χρωματισμένα πολύχρωμα χαρτιά και παρατηρούν. Ψάχνουν τα κουτιά και προσπαθούν να μαντέψουν τι περιείχαν…..
Ας ανακαλύψουμε λοιπόν τι ξέρουν.
Τι είναι όλα αυτά;
Ανακυκλώσιμα σκουπίδια. Τι σημαίνει αυτό; Ότι είναι καθαρά, ότι μπορούμε να τα ξαναχρησιμοποιήσουμε.
Πως θα γίνει αυτό; Θα πλυθούν, θα καθαριστούν και θα τα ξανακάνουν χρήσιμα.
Από τι υλικό είναι κατασκευασμένα; Χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο, λευκοσίδηρο και γυαλί.
Παρατηρήστε αυτό το γυάλινο μπουκάλι. Τι λέτε να είχε μέσα; Ντομάτες απαντούν. Πως το καταλάβατε; Από τις φωτογραφίες και από αυτό το κόκκινο που έχει πάνω του. Μπορώ να το βάλω στον κάδο ανακύκλωσης; Όχι γιατί είναι βρώμικο. Τα σκουπίδια στην ανακύκλωση πρέπει να είναι καθαρά. Έπρεπε να το είχαν πλύνει με νερό.
Μπορείτε να τα ξεχωρίσετε σε ομάδες; Πόσες ομάδες θα φτιάξουμε; Θα φτιάξουμε 4 ομάδες για το χαρτί το πλαστικό το αλουμίνιο και το λευκοσίδηρο.
Οι αρχηγοί ορίζονται από τις εκπαιδευτικούς και εκείνοι επιλέγουν τους παίκτες καθώς και το υλικό που θα δουλέψουν.
Πολύ γρήγορα τα παιδιά τοποθετούν τα υλικά στα στεφάνια και στη συνέχεια ελέγχουμε όλοι μαζί αν είναι στις σωστές ομάδες.

Τελικά η ομάδα του χαρτιού ανέλαβε την πιο δύσκολη δουλειά. Πολύ υλικό. Απομάκρυναν τα κεσεδάκια από γιαούρτι τις πλαστικές σακούλες
Πολύ γρήγορα τα παιδιά τοποθετούν τα υλικά στα στεφάνια και στη συνέχεια ελέγχουμε όλοι μαζί αν είναι στις σωστές ομάδες.
Τι έμαθαν;
Υπάρχουν πλαστικές σακούλες που μπορώ να τις χρησιμοποιώ ξανά και ξανά για να προστατεύω τον πλανήτη μας. Τα χάρτινα κιβώτια ανεξάρτητα από το μέγεθος τους πρέπει να τα διαλύω για να καταλαμβάνουν λιγότερο όγκο. Τα σκουπίδια μου πρέπει να είναι καθαρά. Να τα έχω ξεπλύνει με νερό.
Καταφθάνουν στο Νηπιαγωγείο κρατώντας τη δική τους σακούλα με τα ανακυκλώσιμα σκουπίδια και ανυπομονούν για ακόμα μία φορά για τη νέα μας βόλτα.
10:30 επιβιβαζόμαστε στο Λεωφορείο και αφού βάλαμε τις ζώνες μας ξεκινάμε. Προορισμός μας το Νηπιαγωγείο Μύτικα για να πάρουμε τους νέους μας φίλους. Είναι χαρούμενα που θα συναντηθούν και πάλι με τα παιδιά του Νηπιαγωγείου.
10:45 όλοι μαζί ταξιδεύουμε για το πολεμικό μουσείο που έχει σταθμεύσει το διώροφο λεωφορείο της ανακύκλωσης.
11:00 μας καλωσορίζει η υπεύθυνη και περιμένει να μοιραστούμε σε 2 ομάδες για να παρακολουθήσουμε το πρόγραμμα.
11:10 οι ομάδες έτοιμες και με τα ανακυκλώσιμα σκουπίδια ανά χείρας μπαίνουν στο καταπράσινο, με τα ανακυκλώσιμα καθίσματα, λεωφορείο ανεβαίνουν στο δεύτερο όροφο και η παρουσίαση ξεκινά. Ο μπλε κάδος χαρούμενος με ορθάνοιχτο χαμογελαστό στόμα και εικόνες ανακυκλώσιμων και μη υλικών να βρίσκονται γύρω του. Η κοπέλα ρωτάει αν κάνουν ανακύκλωση στο σχολείο και η θετική απάντηση των παιδιών ωθεί προς την επόμενη ερώτηση. Τι ανακυκλώνεται και εκείνα απαντούν χαρτί. Συνεχίζει ρωτώντας ανακυκλώνεται κάτι άλλο; Εκείνα απαντούν, στο σπίτι μας ανακυκλώνουμε πλαστικό χαρτί και αλουμίνιο. Συνεχίζει ρωτώντας για το αχλάδι που βλέπουν στην εικόνα που θα το πετάξουν; Αυθόρμητα απαντούν στο χωράφι κυρία για να φυτρώσουν δέντρα. Ρωτάει για τα φαγητά που περισσεύουν στο σπίτι τι τα κάνει η μαμά; Απαντούν τα δίνουμε στις κότες. Τα παιδιά αναγνωρίζουν κάθε εικόνα και ψάχνουν και στις δικές τους σακούλες για να βρουν τα εμφανιζόμενα επί οθόνης.
11:30 βρισκόμαστε στον κάτω όροφο του λεωφορείου και τα παιδιά ανακυκλώνουν πλαστικά μπουκάλια νερού και κουτιά αλουμινίου μόνο. Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να ανακυκλώσουμε όλα τα σκουπίδια μας. Σκουπίδια που θα χρησιμοποιήσουμε για παιχνίδια στις σχολικές μας μονάδες. Η υπεύθυνη μοιράζει στα παιδιά αναμνηστικό δωράκι ένα μολύβι.
Η επόμενη ομάδα ξεκινά κι εμείς καθόμαστε αναπαυτικά στα ξύλινα τραπέζια. Τα παιδιά παρατηρούν τη συσκευασία του μολυβιού και ρωτούν. Κυρία φυτεύουμε τα μολύβια; Εδώ λέει να τα φυτέψουμε κι ότι θα φυτρώσει ένα φυτό έχοντας αποκωδικοποιήσει όλες τις εικόνες της συσκευασίας . Τα προτρέπουμε να παρατηρήσουν το πίσω μέρος του μολυβιού και παρατηρούν ότι κάτι περιέχει. Περιέχει σποράκια παιδιά, που αν τα φυτέψουμε θα φυτρώσουν μετά από έναν μήνα.
Στη σκιά των πεύκων ρωτούν για τα όσα βλέπουν γύρω τους. Το υποβρύχιο τα τανκς τα αεροπλάνα το ελικόπτερο και φυσικά υποσχόμαστε πως σε μία επόμενη εκδρομή θα επισκεφθούμε το πολεμικό μουσείο Χαλκίδας.
12:30 Επιστροφή, έχοντας αποκτήσει τις βασικές γνώσεις ανακύκλωσης εκπαιδευτικοί και παιδιά.
8:00 και τα παιδιά χαμογελαστά γεμάτα ενέργεια καταφθάνουν στο Νηπιαγωγείο. Ανυπομονούν για τη στιγμή που το εκδρομικό θα φτάσει για να ξεκινήσει η δική μας περιπέτεια.
8:30 και η κα Ασημίνα Καλογήρου Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Μύτικα με την κα Ανδρονίκη Πιανά να καλημερίζουν τους μικρούς ταξιδιώτες καθώς και τις μητέρες που με κινητά ανά χείρας αποθανατίζουν τη στιγμή.
8:40 η αρχή μιας υπέροχης περιπέτειας για όλους μας. Ταξιδεύουμε δίπλα στο βασιλιά του Ληλάντιου πεδίου, το Λήλαντα ποταμό. Δίχως νερό, δίχως ζωή. Χρώματα γήινα μπλεγμένα με το πράσινο της ελπίδας – της αναγέννησης. Η ματιά ηρεμεί, η ψυχή ισορροπεί κι η αρμονία διαταράσσεται στην όψη των καμένων δέντρων που όμως εξακολουθούν να παραμένουν όρθια κι αγέρωχα ελπίζοντας πως η αναγέννηση της φύσης θα κάνει κι εκείνα να αποκτήσουν ανάσα ζωής. Πηγαινοέρχομαι στο διάδρομο του λεωφορείου παρατηρώντας τα παιδιά, γνωρίζοντας τους νέους φίλους της παρέας μας.
9:15 κι η εγκάρδια υποδοχή της κας Χαράς Ζιάκα σβήνει τις δικές μας ανησυχίες. Μας οδηγεί στη μεγάλη αυλή του σχολικού κτιρίου , τη στέγη του ΚΕΠΕΑ ΔΙΡΦΥΩΝ ΜΕΣΣΑΠΙΩΝ. Βελανίδια, κουκουναριά, πεύκο και αγριογκορτζιά οι μόνιμοι κάτοικοι της μαζί με τη μαύρη γατούλα που συνεχώς νιαουρίζει, επιζητώντας την προσοχή μας. Ένας μεγάλος κύκλος στην αυλή που γέμισε φωνές παιδιών μετά από χρόνια, ένα μεγάλο κουκουνάρι και το παιχνίδι γνωριμίας μικρών και μεγάλων ξεκινά.
9:25 στην γεμάτη καρέκλες αίθουσα του ΚΕΠΕΑ ξεκινά η γνωριμία με το αισθητικό δάσος της περιοχής τα είδη φυτών και ζώων. Αισθητικό γιατί είναι όμορφο, προστατευόμενο από το δίκτυο natura 2000. Στο αισθητικό αυτό δάσος ζει η νεράιδα Ξυλάνθη που κάθε μέρα φτιάχνει το μαγικό φίλτρο προστασίας του δάσους. Τα υλικά προσφέρουν απλόχερα εκείνοι που πήραν την απόφαση να περιπλανηθούν στο δάσος απολαμβάνοντας το κελάηδισμα των μελωδικών πτηνών, το φτερούγισμα των αρπακτικών, το χοροπήδημα των αγριοκάτσικων, το χορό των σκίουρων που ψάχνουν για τροφή………… σε ένα δάσος που αγαπούν και σέβονται όλοι γιατί ανακυκλώνουν, γιατί σκέφτονται πριν αγοράσουν και πριν πετάξουν. Κι ο μπλε κάδος στην οθόνη διηγείται στα παιδιά, που ήδη έχουν ξεκινήσει να μελετούν την ανακύκλωση με τις εκπαιδευτικούς, τα μυστικά του.
10:00 απολαμβάνουμε το κολατσιό μας στην αυλή του σχολείου κι η Δίρφυς καμαρώνει για τους μικρούς της επισκέπτες. Τα σκουπίδια μας τοποθετημένα στη μικρή μας σακούλα, η γατούλα χορτασμένη από τα κεράσματα των παιδιών και το ταξίδι στο φαράγγι της Αγάλης το επόμενο βήμα του προγράμματος.
10:30 κρουασάν χυμοί και νερά κερασμένα από το ΚΕΠΕΑ φορτώνονται στο Λεωφορείο επιβιβάζονται κι οι μαθητές και το ταξίδι συνεχίζεται.
10: 40 περπατάμε στο μονοπάτι . Τα χρώματα του φθινοπώρου σύντροφοι σε κάθε μας βήμα. Οι σκιές των πανύψηλων δέντρων το δικό μας καπέλο για τον ήλιο. Το κελάϊδισμα των πτηνών το εμβατήριο της πεζοπορίας μας κι η κα Χαρά ο διευθυντής της μοναδικής μας ορχήστρας. Το βάδισμά μας ο ήχος των ντραμς. Δυνατό στιβαρό κάθε φορά που βλάπτουμε το δάσος, αέρινο ελαφρύ κάθε φορά που το προστατεύουμε.
11:00 και η στάση απαραίτητη για όλους μας. Και τα παιδιά μελετούν την πυξίδα, συλλέγουν υλικά που ζητάει το φύλλο εργασίας, υποδύονται τους ντεντέκτιβ με τους μεγεθυντικούς φακούς, μεταμορφώνονται σε επιστήμονες όταν στο μικροσκόπιο παρατηρούν τα μικρά στόματα των φύλλων που προσφέρουν το βασικό συστατικό της ζωής στην ατμόσφαιρα, το οξυγόνο.
11:20 διασχίζουμε τη γέφυρα του ποταμού και στο μικρό θεατράκι των βράχων ξεκινά το παραμύθι. Τα παιδιά απολαμβάνουν την επαφή με τη φύση. Το μικρό ξύλο, ο παράξενος μαρκαδόρος, το χώμα το διαφορετικό χαρτί και κάθε τους κίνηση μια πινελιά στο κάδρο της φύσης.
12:15 επιστροφή. Δύσκολη μιας και όλοι μας είμαστε κουρασμένοι. Ναι περήφανες όλες μας για τους μικρούς μας μαθητές. Κάποια πολύ κουρασμένα κλείνουν τα μάτια, κάποια έχουν αποκτήσει ένα καινούριο φίλο, κάποια ίσως ανυπομονούν για ένα καινούριο ταξίδι.
12: 45 το λεωφορείο ανοίγει τις πόρτες και το ταξίδι της επιστροφής ξεκινά.
Σας ευχαριστούμε που μας εμπιστευτήκατε, σας ευχαριστούμε για την υπέροχη συνεργασία
Επισκέπτες στο Νηπιαγωγείο μας ο παππούς Αίσωπος και ο εγγονός του ο Πιπίνος, μαθητής πλέον στο Δημοτικό, εξακολουθώντας να επισκέπτεται κάθε Παρασκευή το Νηπιαγωγείο μας. Οι πρωταγωνιστές της σημερινής γιορτής με συμπρωταγωνιστές τους μαθητές.
Η απλότητα των ερωτήσεών τους ξεκλειδώνουν τους μικρούς μαθητές και στήνουν μαζί τη γιορτή. Θυμηθήκαμε για άλλη μία φορά τα ιστορικά γεγονότα, τραγουδήσαμε μαζί τους τον Ντούτσε και τελειώσαμε τη γιορτή μας με τον εθνικό ύμνο.
Οι σημερινοί πρωταγωνιστές της μέρας αφού αποχαιρέτησαν τα παιδιά με αγκαλιές και φιλιά αποχώρησαν ευχόμενοι σε όλους μας Χρόνια Πολλά
Οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου Αφρατίου εκφράζουν τις θερμές τοςυ ευχαριστίες
στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικού και Νηπιαγωγείου Αφρατίου
για την ευγενική τους προσφορά ενός μεγάφωνου με μικρόφωνο,
που θα συμβάλει ουσιαστικά στην καλύτερη οργάνωση και υλοποίηση των σχολικών μας εκδηλώσεων.
Επίσης, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά τον κύριο Ανδρέα Αρτσίτα, ιδιοκτήτη φαρμακείου στα Φύλλα,
για τη γενναιόδωρη προσφορά του σε φαρμακευτικό υλικό, με την οποία εμπλουτίστηκε το φαρμακείο του Νηπιαγωγείου μας.
Η υποστήριξη και η προσφορά σας προς το σχολείο μας αποτελούν έμπρακτη απόδειξη της αγάπης και του ενδιαφέροντός σας για τα παιδιά μας και ενισχύουν το έργο της εκπαιδευτικής μας κοινότητας.
Σας ευχαριστούμε ολόψυχα!
Με εκτίμηση,
Η Προϊσταμένη και οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου Αφρατίου
Δείχνουμε τις φωτογραφίες στα παιδιά και ζητάμε να μας περιγράψουν τι βλέπουν και από ποιον περίπατό μας είναι. Περιγράφουν με άνεση τα αντικείμενα που βλέπουν . Το υλικό κατασκευής τους τη χρήση τους καθώς και από ποιον περίπατο είναι. Συμπληρώνουν πως τα ζώα κινδυνεύουν από τα σκουπίδια μας. Δε θεωρούν όμως τα φύλλα σκουπίδια και όταν ζητάμε να αιτιολογήσουν λένε πως πέφτουν από τα φύλλα.
![]() |
Δεν είναι όμως σίγουρα ότι αυτό το ύφασμα είναι σκουπίδι. Στην ερώτησή μας αν θα το μάζευαν απαντούν όχι. |
Παιδιά μας μπερδέψατε. Μπορείτε να μας πείτε τελικά τι είναι τα σκουπίδια; Μας κοιτούν αλλά δεν απαντούν. Αν στους περιπάτους που πήγαμε εγώ έχανα το φουλάρι μου και το έβρισκε κάποιος θα έλεγε ότι είναι σκουπίδι; Ναι απαντούν με σιγουριά. Αν έχανα το ρολόι μου και αυτό χαλούσε αν το έβρισκε κάποιος θα έλεγε ότι είναι σ σκουπίδι; Όχι. Αυτό θα μπορούσε να το φτιάξει και μετά να σου το φέρει.
Τελικά τι είναι σκουπίδι και τι όχι; Παιδιά θέλουμε να συζητήσετε με τους γονείς σας και να μας πείτε αύριο ποια είναι τα σκουπίδια.
Αυτή τη φορά περπατάμε μέσα στο χωριό κατευθυνόμενοι προς την παιδική χαρά που βρίσκεται πιο μακριά μας. Τα προτρέπουμε να παρατηρήσουν τον περιβάλλοντα χώρο και διαπιστώνουν πως μέχρι να φτάσουμε εκεί δεν έχουμε συναντήσει σκουπίδια.
Φτάνουμε σε μία οικοδομή και όλα μαζί φωνάζουν κυρία κοίτα σκουπίδια.
Τραβάμε φωτογραφίες και συνεχίζουμε. Φτάνοντας στην παιδική χαρά λένε : κυρία είναι γεμάτη με φύλλα. Αρχίζουν να μαζεύουν αυτά και να παίζουν. Εντοπίζουν ένα σκουπίδι και ζητούν να το φωτογραφίσουμε.
Απολαμβάνουμε παίζοντας στην παιδική χαρά και επιστρέφουμε στο σχολείο μας.