Μια εργασία, στο πλαίσιο του μαθήματος της νέας ελληνικής λογοτεχνίας της α λυκείου (2015-2016), από τη μαθήτρια Τσιμπούκη Δωροθέα.
Mία πρόταση για επανάληψη στην εισαγωγή της <<ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ>> του Πλάτωνα- Γ Λυκείου, θεωρητική κατεύθυνση- μόνο ερωτήσεις του τύπου σωστό-λάθος
Να απαντήσετε με ένα Σ ή Λ στα παρακάτω ερωτήματα
1. Δύο συγγενείς του Πλάτωνα, ο Κριτίας και ο Χαρμίδης, ανήκαν στην ηγετική ομάδα των ολιγαρχικών. Σ Λ
2. Ο Σωκράτης, «ο δικαιότερος άνθρωπος της εποχής», καταδικάστηκε για αθεΐα και διαφθορά της νεολαίας σε θάνατο (399 π.Χ). Σ Λ
3. Πυρήνας της πολιτικής σκέψης του Πλάτωνα είναι η ιδέα της δικαιοσύνης, που σημαίνει: ο καθένας να πράττει αυτό για το οποίο είναι πλασμένος και καταλλήλως εκπαιδευμένος. Αν όλοι θέλουν να έχουν λόγο και να αποφασίζουν για όλα, τότε θα επικρατήσει το χάος. Σ Λ
4. : Ο Σωκράτης και ο Γλαύκων, ο μεγαλύτερος αδελφός του Πλάτωνα είχαν κατεβεί στον Πειραιά για να παρακολουθήσουν τη γιορτή της Βενδίδας, μιας θρακικής θεότητας που ταυτιζόταν με την Άρτεμη. Σ Λ
5. : Θέμα του διαλόγου ΠΟΛΙΤΕΙΑ είναι η φύση της αρετής και της αδικίας και κατ᾿ επέκταση αν και κατά πόσο ο δίκαιος ή ο άδικος είναι ευτυχέστερος και σε αυτήν και στην άλλη ζωή. Σ Λ
6. Με τον όρο πολιτεία δηλώνεται η πόλη-κράτος, οι βασικές δηλαδή αρχές που υπόκεινται στη νομοθεσία και στους θεσμούς της πόλης. Σ Λ
7. Τριμερής είναι η διαίρεση στην πλατωνική πολιτεία: δημιουργοί, φύλακες – επίκουροι, φύλακες – άρχοντες (βασιλείς). Σ Λ
8. Η κατώτερη τάξη (δημιουργοί), που είναι και η πολυπληθέστερη, συγκροτείται από τους γεωργούς, τους τεχνίτες, τους κατοίκους των πόλεων και γενικά τους απλούς ανθρώπους. Σ Λ
9. Οι φύλακες – επίκουροι επωμίζονται στρατιωτικά και διοικητικά καθήκοντα και γενικά είναι αφοσιωμένοι στην υπηρεσία του κράτους. Σ Λ
10. Το ενδιαφέρον του νομοθέτη επικεντρώνεται στην ορθή αγωγή των φυλάκων, που έχουν επιλεγεί με κριτήρια την καλή σωματική τους διάπλαση και την οξύνοια. Στο πρώτο στάδιο επιδιώκεται η εξισορρόπηση γυμναστικής και φιλοσοφικής αγωγής. Σ Λ
11.Ο μύθος του σπηλαίου είναι μια <<δραματική αλληγορία>> Σ Λ
12. Η ιδεώδης πολιτεία ενσαρκώνει τρεις θεμελιώδεις αρετές Σ Λ
13.Στην πολιτεία του Πλάτωνα, ο καθένας πρέπει να πολυπραγμονεί και να μην ασχολείται μόνο με ένα επάγγελμα Σ Λ
14. Το κατώτερο μέρος της ψυχής (κίνητρο, τάση) της, το ἀλόγιστον ή ἐπιθυμητικόν, που επιδιώκει την εκπλήρωση των βασικών αναγκών (φαγητό, ποτό, έρωτας) και γι᾿ αυτόν τον λόγο είναι φιλοχρήματο και φιλοκερδές, τιθασεύεται από το λογιστικόν. Σ Λ
15. Ο Πολέμαρχος στην ΠΟΛΙΤΕΙΑ διισχυρίζεται ότι δικαιοσύνη είναι να αποδίδεις τα ίσα, καλό στον φίλο, κακό στον εχθρό. Σ Λ
16.Ο Πλάτωνας πιστεύει ότι <<Δικαιοσύνη είναι ένα είδος συμπόρευσης των αντιμαχομένων τάσεων της ψυχής>>. Σ Λ
17.Κατά τον Πλάτωνα << η ιδεώδης πολιτεία είναι αριστοκρατική, αλλά η αριστοκρατία της δεν βασίζεται στην καταγωγή παρά στο πνεύμα>>. Σ Λ
18.Ο Πλάτωνας πιστεύει ότι <<. Ο ολιγαρχικός λατρεύει τη δόξα, ασχολείται με την παιδεία, αδιαφορεί όμως για την τιμή και την υπεράσπιση της πατρίδας του.>> Σ Λ
19. Η αλληγορία είναι ένας εκφραστικός τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας άλλα λέγει και άλλα εννοεί. Πρόκειται συνεπώς για συνεχή μεταφορά ή παρομοίωση. Σ Λ
20. Η αλληγορία του σπηλαίου, όπως αναπτύσσεται στην αρχή του Ζ’ βιβλίου της Πολιτείας, αναφέρεται στην επίδραση που ασκεί ο φιλόσοφος στην ανθρώπινη φύση Σ Λ
21. ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ ΕΙΣΑΓΩΓΗ-Ας φανταστούμε λοιπόν, λέει ο Σωκράτης, δεσμώτες σε μια σπηλιά, που δεν βλέπουν παρά μόνο σκιές να προβάλλονται στο βάθος κάτω από το τοίχωμα. Σ Λ
22. Ο απελευθερωμένος δεσμώτης-κατά το μύθο του σπηλαίου-, ο φιλόσοφος δηλαδή, έχει την υποχρέωση να κατέλθει στη σπηλιά και να προσπαθήσει να αναμορφώσει τους δεσμώτες. Σ Λ
23. Στο μύθο του σπηλαίου αναφέρεται ότι <<αν ορισμένοι λυθούν από τα δεσμά τους και ανεβούν σκαλί – σκαλί προς την έξοδο, όπου λάμπει το φως του ηλίου, είναι βέβαιο ότι θα δυσανασχετήσουν από τη λάμψη που πληγώνει την όρασή τους και θα επιστρέψουν στο δεσμωτήριό τους>> . Σ Λ
24. ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ-Οι άνθρωποι αυτοί(μέσα στο σπήλαιο, οι δεσμώτες) πιστεύουν ότι οι σκιές είναι η μοναδική αλήθεια. Σ Λ
25.Η Δημοκρατία είναι το καλύτερο πολίτευμα , κατά τον Πλάτωνα, το οποίο εγκαθιστούν οι απλοί , φτωχοί άνθρωποι Σ Λ
Στον παρακάτω σύνδεσμο, μπορείτε να δείτε και να αξιολογήσετε, μια πρώτη προσπάθεια χρήσης του λογισμικού prezi,που είναι πολύ καλύτερο από το γνωστό μας λογισμικό παρουσίασης.
http://prezi.com/rebr8wsg5fal/presentation/?auth_key=2aa5e268b9520b22206cd57313191846f667b6d0
ΒΙΝΤΕΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Μαρ 12 28

Στην παρακάτω διεύθυνση www.toondoo.com μπορεί κανείς, ακολουθώντας πολύ απλές οδηγίες, να φτιάξει ένα cartoon ή να παραπέμψει τους μαθητές να φτιάξουν και να δημοσιεύσουν το δικό τους, ως άσκηση,για παράδειγμα στα αρχαία ελληνικά-φιλοσοφικός λόγος- της γ λυκείου.Παρακάτω επισυνάπτεται ένα δικό μας cartoon

ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
ΘΕΜΑ -ΜΑΘΗΜΑ: ΛΑΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ-ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΜΙΑΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ-ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ,ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 ΩΡΕΣ
ΧΩΡΟΣ: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ: Οι μαθητές, προσδοκάται να ερευνήσουν και να συνηθίσουν στο να ερευνούν χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο, βλέποντας ταυτόχρονα ότι μπορούν να μάθουν πολλά στοιχεία για το λαϊκό πολιτισμό και να μάθουν να χρησιμοποιούν πολλά υπολογιστικά εργαλεία, όπως το power point και τον κειμενογράφο. Ακόμα, θα μάθουν να ανοίγουν φακέλους και να ταξινομούν το υλικό που συγκεντρώνουν.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1. Άξονες -Υποθέματα:→ Πληθυσμός-κοινωνική και οικονομική κατάσταση –ήθη-έθιμα-παροιμίες.
2. Βασικές έννοιες → Επιστήμη, Λαογραφία,Έρευνα
ΣΤΟΧΟΙ
Α. Νοητικός τομέας 1(Γνώση ορολογίας, τρόπων και μέσων έρευνας)
Να κατανοήσουν οι μαθητές βασικές έννοιες, πριν ξεκινήσουν την έρευνα (έννοια λαογραφίας)
2.Να συνηθίσουν στην εφαρμογή (μεταφορά μάθησης), ανάλυση( στοιχείων- σχέσεων -κοινωνικών δομών), σύνθεση (παραγωγή ανακοινώσεων- σχεδίων) και αξιολόγηση (κρίση σε σχέση με τους σκοπούς και με προκαθορισμένα κριτήρια
Β Συναισθηματικός Τομέας
Να ενεργοποιηθεί η προθυμία, η ενεργός συμμετοχή, η απόδοση της αξίας σε ό,τι ερευνούν.
Να κατανοήσουν τη Φιλοσοφία ζωής και τέλος την ποιότητα ζωής της συγκεκριμένης κοινωνίας.
Γ.Τεχνολογικοί στόχοι: Να συνηθίσουν στη χρήση και να δούν τη χρησιμότητα των τεχνολογικών εργαλείων (κειμενογράφος, φυλλομετρητής,κ.λ.π.)
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΑΦΕΤΗΡΙΑ: Θα στηριχτούμε στη συνέρευνα και τη συνεργατική μάθηση-κατά ομάδες-με βοήθεια από τον διδάσκοντα όσον αφορά τη χρήση των υπολογιστών και την ταξινόμηση και παρουσίαση των δεδομένων της εργασίας τους.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
1.Το πρώτο τρίωρο, οι μαθητές αρχικά θα χωριστούν σε τρείς ομάδες και θα αναλάβει η κάθε μία να ασχοληθεί με την έρευνα, μέσω του διαδικτύου, πάνω σε συγκεκριμένο θέμα
Α.Η πρώτη ομάδα, θα ψάξει για ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΓΑΜΟΥ-ΒΑΠΤΙΣΗΣ-ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ χρησιμοποιώντας τη μηχανή αναζήτησης google και αξιοποιώντας τις τρεις πρώτες σελίδες των αποτελεσμάτων αναζήτησης.
Β.Η δεύτερη ομάδα, θα ψάξει για ΚΟΙΝΩΝΙΑ-ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ 1950-1980, όπου θα βρεί στοιχεία για την κοινωνία ιστορικά καθώς και αρχιτεκτονικά σχέδια που δείχνουν την τάση κάθε εποχής. Θα ψάξουν επίσης για εικόνες κτιρίων εκείνης της εποχής για να τις αντιγράψουν σε φάκελο με φωτογραφίες, για να εξαχθούν και να καταγραφούν ανάλογα συμπεράσματα το δεύτερο δίωρο.
Γ. Η Τρίτη ομάδα θα ασχοληθεί με ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ-ΜΗΝΕΣ (με αυτές τις λέξεις θα γίνει η αναζήτηση), για να καταγράψει 5 παροιμίες για κάθε μήνα , να τις ταξινομήσει και να τις κρίνει και αξιολογήσει το δεύτερο τρίωρο.
2.Το δεύτερο τρίωρο οι μαθητές, θα δημιουργήσουν ένα αρχείο power point ή word , όπου η κάθε ομάδα θα καταγράψει τα ευρήματα, καθώς και μια κριτική πάνω σε αυτά. Ακολούθως θα γίνει συζήτηση και διορθώσεις με τη συμβολή του διδάσκοντα.
3.Η εργασία θα δημοσιευτεί, μετά από απαραίτητες διορθώσεις σε blog που θα δημιουργηθεί, για να ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση των μαθητών.
ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
Νοέ 11 20
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ ΤΑΞΗΣ. ΜΑΘΗΜΑ ΕΚΘΕΣΗ-ΕΚΦΡΑΣΗ
ΣΥΝΩΝΥΜΑ-ΑΝΤΙΘΕΤΑ
Να βρείτε τα αντίθετα των λέξεων: αβαρία, αβγατίζω, αβελτηρία, αγανός, αγαλλίαση, αβρός, ακλόνητος, αλλαγή, αλματώδης, αμιγής, απειλή, άρνηση,
αναχώρηση, αμβλύνω, ανάμνηση, απείθεια, βαθμιαίος, ζοφερός, ευόδωση, διαμελισμός, επιστήμη,
