Το πνεύμα του Carathéodory


Νίκος Λυγερός
Μελετώντας τις επιστολές του Carathéodory, είναι αδύνατο να μη δούμε πόσο ανοιχτό πνεύμα είχε και πόσο ειλικρινής ήταν. Οι επιστολές του στον Klein και στον Hilbert δεν δείχνουν μόνο σεβασμό και εκτίμηση. Ο Carathéodory κάνει κάθε προσπάθεια για να απαντήσει σε κάθε ερώτημα που του κάνουν. Δεν εξετάζει μόνο τη μαθηματική πλευρά της επιστολής. Την αντιμετωπίζει ως μια ολότητα. Και δεν έχει αυτό το ύφος μόνο με μεγαλύτερους του όπως το αποδεικνύει και η αλληλογραφία με τον Kneser. Ήταν ανοικτός και γενναιόδωρος. Πρόσεχε τις δυσκολίες που ζούσαν οι επιστολογράφοι. Κοίταζε ακόμα και τα οικονομικά προβλήματα όπως οι υποτροφίες, η διαμονή κλπ. Δεν ζούσε σ’ έναν γυάλινο πύργο όπως θα μπορούσε να το είχε κάνει. Δεν πιστεύουμε ότι όλα εξηγούνται από το παρελθόν του. Έχουν περισσότερο σχέση με το ύφος και το ήθος του Carathéodory. Σίγουρα, οι δυσκολίες που πέρασε η οικογένειά του άφησαν πάνω του τα στίγματα της φιλοτιμίας. Σίγουρα, η ιστορία της Ελλάδας τον επηρέασε δραματικά και με τους παγκόσμιους πολέμους και με τη Μεγάλη Καταστροφή. Όμως υπάρχουν και τα ενδογενή στοιχεία του που χαρακτηρίζουν το πνεύμα. Όταν γράφει μαθηματικά ο Carathéodory είναι διαφανής. Δεν κρύβει αυτό που σκέφτεται και δεν φοβάται αν θα του κλέψουν ιδέες. Όταν εμπλέκεται στη διαμάχη μεταξύ φυσικών και Hilbert, δεν το κάνει μόνο για να βοηθήσει τον καθηγητή του και πνευματικό πατέρα. Έχει μέσα του τη συνείδηση των μαθηματικών. Και γι’ αυτόν τον λόγο δεν υποστήριξε θερμά τον Hilbert στη διαμάχη του με τον Brouwer. Πίστευε και αυτός στον φορμαλισμό και στην αξιωματική προσέγγιση των μαθηματικών. Ήξερε όμως και πόσο χρήσιμο είναι να έχεις πρόσβαση σε χειροπιαστά παραδείγματα. Η προσέγγιση του Brouwer είχε μια λογική. Δεν την παρακολουθούσε ο ίδιος, μα έβλεπε την αδικία του Hilbert. Βέβαια δεν πήρε το μέρος του Brouwer, αλλά δεν τον κατηγόρησε. Το πλαίσιο του ήταν η γνησιότητα των μαθηματικών και η ομορφιά του κόσμου τους. Υπήρξε και στρατιωτικός και μηχανικός, συνεπώς δεν ήταν μόνο αφαιρετικός και δεν αγαπούσε τα μαθηματικά για τα μαθηματικά. Επιπλέον το ίδιο του το έργο είναι γεμάτο από διάφορους πολύπλοκους και περίπλοκους υπολογισμούς ακόμη και για πρακτικές εφαρμογές όπως το τηλεσκόπιο του Schmidt. Δεν έκανε τεχνητούς διαχωρισμούς μεταξύ των κλάδων των μαθηματικών. Σημασία για τον Carathéodory είχε μόνο η ουσία του θεωρήματος και γενικότερα της θεωρίας. Συνεπώς κάθε προσπάθεια ενός μαθηματικού, ενός φυσικού ή άλλου, ήταν εύλογη γι’ αυτόν. Η βοήθεια που πρόσφερε στον Einstein μετά την ανακάλυψη της γενικής σχετικότητας, εντάσσεται μέσα σε αυτό το πλαίσιο. Η ομορφιά της θεωρίας του Einstein τον άγγιξε και θέλησε να την εξετάσει αξιωματικά εφόσον βοήθησε στην επίλυση μερικών τεχνικών προβλημάτων. Βοηθούσε τους ερευνητές που είχαν έναν κοινό σκοπό μαζί του. Αυτό ήταν το πνεύμα του Carathéodory.

http://www.lygeros.org

Μαθηματικά και Τέχνες στην Εκπαίδευση

Δείτε την επισυναπτόμενη ανακοίνωση του 9ου Διημέρου Διαλόγου για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών με θέμα «Μαθηματικά και Τέχνες στην Εκπαίδευση», το οποίο διοργανώνεται από το Τ.Ε.Α.Π.Η του Πανεπιστημίου Αθηνών στις 15 & 16 Απριλίου 2011 στην Αθήνα.

Αποψη: Προβάδισμα αγοριών στα μαθηματικά »


Της Βασως Χατζηνικητα*
Στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του PISA 2009, η ισότητα των φύλων, σε επίπεδο επιδόσεων, φαίνεται να έχει επιτευχθεί περισσότερο στις φυσικές επιστήμες και λιγότερο στην κατανόηση κειμένου και τα μαθηματικά. Συγκεκριμένα, οι διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ των δύο φύλων είναι ιδιαίτερα μεγάλες στην κατανόηση κειμένου (τα κορίτσια προηγούνται των αγοριών κατά 39 μονάδες) σε σύγκριση με τις αντίστοιχες στα μαθηματικά (12 μ. υπέρ των αγοριών) και τις φυσικές επιστήμες. Ειδικότερα, τα κορίτσια στην Ελλάδα εμφανίζουν σημαντικά υψηλότερη μέση επίδοση από τα αγόρια και στις φυσικές επιστήμες (διαφορά 10 μ.).

Τα αγόρια αποκτούν το προβάδισμα στα μαθηματικά με τη μέση επίδοσή τους να είναι στατιστικά σημαντικά υψηλότερη έναντι αυτής των κοριτσιών (διαφορά 14 μ.). Οσον αφορά την κατανόηση κειμένου, στην οποία δόθηκε βάρος στον διαγωνισμό του 2009, οι διαφορές υπέρ των κοριτσιών παρατηρούνται και στην Ελλάδα (διαφορά 47 μ.). Μάλιστα, η διαφορά στις επιδόσεις μεταξύ των δύο φύλων αυξάνεται περαιτέρω σε επιμέρους κλίμακες της κατανόησης κειμένου, και συγκεκριμένα σε αυτές που αφορούν τον «αναστοχασμό και αξιολόγηση» (διαφορά 57 μ.) και τα «συνεχή κείμενα» (διαφορά 51 μ.).

Επιπλέον, περισσότερα κορίτσια επιτυγχάνουν άριστες επιδόσεις (7,7% κορίτσια και 3,4% αγόρια βρέθηκαν στις κλίμακες 5 και 6), ενώ περισσότερα αγόρια εμφανίζουν περιορισμένες αναγνωστικές δεξιότητες και αδυνατούν να επιτύχουν στο βασικό επίπεδο του αναγνωστικού εγγραμματισμού (13,2% κορίτσια και 29,7% αγόρια κάτω από το επίπεδο 2).

Καθώς το ενδιαφέρον για την ανάγνωση και τη χρήση αποτελεσματικών μαθησιακών στρατηγικών συνδέονται με τις επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου, η εξεύρεση τρόπων και η παροχή μέσων για την καλλιέργεια και την κατάκτησή τους από το μαθητικό πληθυσμό της Ελλάδας συνιστούν μια σημαντική πρόκληση για το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.

*Εθνική διαχειρίστρια στο πρόγραμμα PISA και καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ερευνας στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_17/12/2010_426090

Πιο δυνατή η αγάπη για τα μαθηματικά »


ΙΩΑΝΝΑ ΣΟΥΦΛΕΡΗ
Ηταν άνοιξη του 1727 όταν ένας άγνωστος 19χρονος μαθηματικός άφηνε τα πάτρια εδάφη στη Βασιλεία της Ελβετίας για να αναλάβει μια θέση στο Πανεπιστήμιο της Αγίας Πετρούπολης στη Ρωσία.

Επρόκειτο για τον Λέοναρντ Οϊλερ (Leonhard Εuler) που στα επόμενα 56 χρόνια (ως τον θάνατό του το 1783) θα είχε συμβάλει στην ανάπτυξη τόσο πολλών μαθηματικών πεδίων ώστε να συγκαταλέγεται σήμερα μεταξύ των κορυφαίων αυτής της επιστήμης.

Το βιβλίο της Μargaret Τent «Το μαθηματικό γονίδιο των Οϊλερ και Μπερνούλι» διαπραγματεύεται τη σχέση του Οϊλερ με την οικογένεια Μπερνούλι η οποία διέπρεψε στο εμπόριο τον 16ο και τον 17ο αιώνα.

Η οικογένεια που εκδιώχθηκε από την Αμβέρσα κατά τη διάρκεια του διωγμού των Ουγενότων και εγκαταστάθηκε αρχικά στη Φραγκφούρτη και στη συνέχεια στη Βασιλεία, έμεινε στην ιστορία των μαθηματικών καθώς τρία από τα μέλη της διέπρεψαν σε αυτό το πεδίο, ο Jacob, o Johann και ο Daniel.

Ο διασημότερος όλων ήταν ο Daniel και ο Οϊλερ ευτύχησε να τον έχει δάσκαλό του.

Πάνω σε αυτή τη γνωστή σχέση χτίζει το ιστορικό μυθιστόρημά της η Τent η οποία έχει αποδείξει ότι το είδος της ταιριάζει απόλυτα (υπογράφει επίσης τα πολύ επιτυχημένα από εμπορικής άποψης βιβλία «Εμι Νέδερ, η κυρία της Αλγεβρας» και «Καρλ Φρίντριχ Γκάους, ο πρίγκιπας των μαθηματικών»).

Τα μαθηματικά ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των αδελφών Μπερνούλι πάρα πολύ σχολαστική σε ό,τι αφορά την ακρίβεια των ιστορικών γεγονότων, αλλά κάνει ευρεία χρήση φανταστικών διαλόγων. Με τον τρόπο αυτόν ζωντανεύει μοναδικά ένα κείμενο που θα κινδύνευε να γίνει μια συνεχής παράθεση ιστορικών στοιχείων. Αν στα παραπάνω προστεθεί το γεγονός ότι η συγγραφέας διαθέτει το χάρισμα της εξήγησης των μαθηματικών χωρίς μαθηματικά σύμβολα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι πρόκειται για ένα βιβλίο που απευθύνεται σε όλους. Σίγουρα ενδιαφέρει τα νεαρά παιδιά και τους εφήβους που παθιάζονται με τα μαθηματικά και θα ήθελαν να γνωρίσουν και να εμπνευστούν από τους μεγάλους αυτούς άνδρες που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της επιστήμης των μαθηματικών. Αλλά ακόμη και εκείνοι που ποτέ δεν ασχολήθηκαν με τα μαθηματικά θα μπορούσαν να διαβάσουν το πόνημα της Τent σαν ένα ωραίο μυθιστόρημα που συμβαίνει να έχει αληθινούς χαρακτήρες.

Σε ό,τι αφορά τον ελληνικό τίτλο πάντως (ο αγγλικός είναι Leohnard Εuler and the Βernoullis), ας μη θεωρηθεί και τόσο ατυχής. Οχι, δεν έχει νόημα η αναζήτηση μαθηματικού γονιδίου, αλλά στο βιβλίο αναδεικνύεται τόσο πολύ το πείσμα των Μπερνούλι για τη μαθηματική αναζήτηση (συχνά ενάντια στις πατρικές συμβουλές) που καθιστά τον τίτλο εύλογο.

soufleri@tovima.gr

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/

Σχετικά με τη χρήση των μαθηματικών συμβόλων

Διάβασα το κείμενο του συναδέλφου Κώστα Λαμπρινίδη σχετικά με την χρήση των μαθηματικών συμβόλων από τους μαθητές του Γυμνασίου. Ομολογώ ότι το θέμα αυτό, όπως και η χρήση γενικά των συμβόλων και στα μαθηματικά και σε άλλα μαθήματα (φυσική, χημεία) είναι κάτι που αντιμετωπίζεται “χαλαρά” από τις “σύγχρονες” παιδαγωγικές τάσεις.

Δεν ξέρω αν έχουν δίκιο ή όχι αλλά τα παιδιά φτάνουν στο Λύκειο με οποιοδήποτε τρόπο.

Από το Δημοτικό: “Έλα τώρα … θα τα μάθει στο Γυμνάσιο”. Στο Γυμνάσιο: “Να μην το πιέσουμε το παιδί… ας μάθει τα βασικά … αν θέλει θα συνεχίσει στο Λύκειο”. Το αποτέλεσμα; Ούτε ορθογραφία, ούτε να μάθει να σκέφτεται, ούτε να ξέρει να ξεχωρίζει τι είναι το cm, το cm² και πολύ περισσότερο τη διαφορά του => από το <=> αφού δεν τα είδε ποτέ!

Παραθέτω το κείμενο του συναδέλφου και σε μορφή εικόνων για διευκόλυνση: Συνεχίστε την ανάγνωση του “Σχετικά με τη χρήση των μαθηματικών συμβόλων”

Θέματα του διαγωνισμού της Ελληνικής μαθηματικής Εταιρείας “Θαλής” (30/10/2010) »


by tsilivar at Οκτ 30, 2010 in Ειδήσεις-Νέα, Εκπαίδευση, Μαθηματικά, Παιδεία | 0 Comments | Edit


Σήμερα Σάββατο 30-11-2010 διεξάγεται πανελλαδικά ο πρώτος διαγωνισμός της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας με τίτλο “Ο Θαλής” .

Θα ακολουθήσουν άλλες δύο φάσεις διαγωνισμών με τίτλους Αρχιμήδης και Ευκλείδης προκειμένου να ορισθεί η ομάδα που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στις διεθνείς διοργανώσεις.

Η εκπαιδευτική μας πύλη θα δημοσιεύσει μετά τις 10:00 τα θέματα

Δείτε τα Θέματα

Στην συνέχεια θα δημοσιευθούν και οι απαντήσεις της ΕΜΕ στα θέματα.

Τα μαθηματικά εν καιρώ πολέμου »


by tsilivar at Οκτ 28, 2010 in Επιστήμη, Μαθηματικά, Τεχνολογία, Υπολογιστές | 0 Comments | Edit



Aπό τα σημαντικότερα επιτεύγματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου θεωρείται η αποκωδικοποίηση της μηχανής Enigma –την οποία οι Γερμανοί χρησιμοποιούσαν για την επικοινωνία τους– από τον φημισμένο μαθηματικό Άλαν Τιούρινγκ

NAFTEMPORIKI.GR
Κανείς δεν γνωρίζει ποια θα ήταν η εξέλιξη της ιστορίας χωρίς τα μαθηματικά, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από τις μεγάλες δυνάμεις σε σημαντικούς πολέμους της παγκόσμιας ιστορίας, όπως ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, η κρίση του Κόλπου των Χοίρων και ο γαλλοϊσπανικός πόλεμος.

Για τον καθοριστικό ρόλο που έχουν διαδραματίσει τα μαθηματικά στην κατασκοπεία εν καιρώ πολέμου αλλά και τις εφαρμογές της μαθηματικής επιστήμης από τις σύγχρονες μυστικές υπηρεσίες μιλά στο naftemporiki.gr ο διακεκριμένος μαθηματικός και λογοτέχνης, Τεύκρος Μιχαηλίδης.

Σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη, η χρήση των μαθηματικών στον πόλεμο ξεκίνησε ήδη από τον 16ο αιώνα, στη διάρκεια του γαλλοϊσπανικού πολέμου, και εκτείνεται έως τις μέρες μας, με τις σύγχρονες μυστικές υπηρεσίες να χρησιμοποιούν τους πρώτους αριθμούς για την κωδικοποίηση της επικοινωνίας τους.

Η μηχανή Enigma, τα τανκς και τα μαθηματικά….

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ…

Γεωμετρικός Τόπος

Ο Γεωμετρικός Τόπος αποτελεί την προσπάθεια ενός ανθρώπου να συμβάλλει στην ομαλή ένταξη των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στη μαθησιακή διαδικασία. Η επιχειρηματολογία που στηρίζει αυτήν την ενέργεια είναι τόσο εκτενής και αδιάσειστη που δεν υπάρχει κανένας λόγος να παρατεθεί. Για την ακρίβεια χρειάζεται κανείς να επιχειρηματολογήσει όταν αποφασίζει να αφήσει τις ΤΠΕ έξω από το διδακτικό/μαθησιακό του έργο και όχι το αντίθετο. Μέχρι στιγμής η θεσμοθετημένη εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει παραμελήσει επιδεικτικά τις νέες τεχνολογίες, αφού αυτές δε χρησιμοποιούνται παρά μονάχα στην περίπτωση της επιστήμης των υπολογιστών. Ο Γεωμετρικός Τόπος λειτουργεί ενάντια σε αυτήν την αδικαιολόγητη αδράνεια και προσπαθεί να προσεγγίσει τη μάθηση με σύγχρονες μεθόδους και εξερευνητική διάθεση.

Η διδασκαλία των μαθηματικών στο σύγχρονο δυτικό κόσμο έχει χαρακτηριστεί ως υπαίτια μιας κοινωνικής φοβίας: της “μαθοφοβίας”, όπως την ονόμασε ένας από τους ιδρυτές του Artificial Intelligence Lab του MIT και εφευρέτης της LOGO, Seymour Papert. Ο σημαντικότερος λόγος που πολλοί άνθρωποι στις μέρες μας απωθούνται από τα μαθηματικά είναι η φαινομενική αποσύνδεσή τους από τον πραγματικό κόσμο, τις αισθήσεις, την αντίληψη και το σώμα. Προσπαθώντας να γεφυρώσει αυτό το χάσμα ανάμεσα στη διαίσθηση και τα μαθηματικά, αλλά και να φροντίσει παράλληλα για τα διάφορα μαθησιακά στυλ, ο Γεωμετρικός Τόπος χρησιμοποιεί πληθώρα τεχνολογικών μέσων· όχι περισσότερων όμως από εκείνα που οι μαθητές μας χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση. Η συλλογή των μαθησιακών αντικειμένων που παρατίθεται εδώ ποικίλλει: αρχεία δυναμικής γεωμετρίας, java applets, δυναμικά και μη φύλλα εργασίας, παιχνίδια, αρχεία ήχου και εικόνας. Σημαντικό κομμάτι του όλου εγχειρήματος αποτελούν επίσης οι συνδέσεις με site σχετικά με τις ΤΠΕ και την εκπαίδευση.

Χαρούμενη μάθηση!
Κώστας Ράπτης
μαθηματικός

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων