Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος (27/01), πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2025 στο Πρότυπο ΓΕ.Λ. Μυτιλήνης δίωρη εκδήλωση, την οποία παρακολούθησαν οι μαθητές της Α΄ Λυκείου του σχολείου μας. Ως κεντρικός ομιλητής είχε προσκληθεί ο κ. Χρήστος Κουρούτζας, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Κύρια σημεία της εισήγησής του αποτέλεσαν τα ακόλουθα:
- Νεωτερικότητα και ολοκαύτωμα μέσα από κοινωνιολογικές προσεγγίσεις, όπως του Zygmunt Bauman.
- Όψεις των ρατσιστικών ευγονικών πολιτικών και του ναζισμού μέχρι το Ολοκαύτωμα.
- Νέες μορφές ευγονικής στο πλαίσιο της διευρυμένης γενετικοποίησης.
- Πτυχές του ρευστού ρατσισμού και των φαινομένων της/τών ρητορικής/εγκλημάτων μίσους στις σημερινές κοινωνίες και σε online/offline περιβάλλοντα.
Στο πλαίσιο του αφιερώματος προβλήθηκε οπτικοακουστικό υλικό σχετικά με τις ρατσιστικές ευγονικές πολιτικές και το Ολοκαύτωμα.
Ο κ. Κουρούτζας καθήλωσε με την εισήγησή του το μαθητικό κοινό πυροδοτώντας ενδιαφέρουσες απορίες και γόνιμους προβληματισμούς των μαθητών/τριών όπως:
- Στο Ολοκαύτωμα οδήγησαν πολλοί παράγοντες, καθώς και ιστορικές συγκυρίες (ναζιστική ιδεολογία, ρατσιστικές διακρίσεις, επιστημονική ανάπτυξη, βιομηχανική ανάπτυξη). Υπάρχει κάποιο στοιχείο από αυτά που αποτέλεσε προϋπόθεση για το Ολοκαύτωμα;
- Μπορούμε να πούμε ότι όσο λιγοστεύουν οι φωνές των θυμάτων – επιζώντων του Ολοκαυτώματος, τόσο εξασθενεί η μνήμη και αυξάνεται ο κίνδυνος μιας ανάλογης εμπειρίας;
- Ποιο μερίδιο ευθύνης είχε ο απλός πολίτης στο Ολοκαύτωμα; Θα μπορούσε να κάνει κάτι, ώστε να συμβάλει στην αποφυγή του;
- Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η κλωνοποίηση ανθρώπου αποτελεί μια μορφή σύγχρονης ευγονικής;
- Στη σύγχρονη Ευρώπη έχει αποκλειστεί η περίπτωση ενός ανάλογου συγκλονιστικού γεγονότος;
Επιμέλεια εκδήλωσης: Βασιλεία Χατζηβασιλείου (ΠΕ02)