Το Portolago (σημερινό Λακκί Λέρου) αποτελεί την μοναδική στον κόσμο «Νέα Πόλη» που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε εκ θεμελίων κατά την ιταλική κατοχή των Δωδεκανήσων την περίοδο 1912-1943, ρασιοναλιστικής αρχιτεκτονικής, την οποία οι Ιταλοί επέβαλαν τόσο στην Ιταλία όσο και σε όλες τις ιταλικές αποικίες. Η αρχιτεκτονική αυτή παρέμβαση στον χώρο άφησε έντονο το αποτύπωμά της στο περιβάλλον του νησιού. Οι πολεοδομικές επεμβάσεις περιλάμβαναν την αναδιαμόρφωση των ιστορικών κέντρων, τη βελτίωση του οδικού δικτύου, την επέκταση ή και επανασχεδίαση του πολεοδομικού ιστού. Η αρχιτεκτονική -σε επίπεδο κτιρίου- είχε ως στόχο τη δημιουργία δημόσιων κτιρίων με συμβολική αξία και άμεση αναγνωρισιμότητα, δηλαδή σημείων αναφοράς στο αστικό τοπίο.
Πηγές: Βασίλης Κολώνας, Ιταλική Αρχιτεκτονική στα Δωδεκάνησα (1912-1943, Σαραντάκου Έφη, Αρχιτεκτονική της ιταλοκρατίας στα Δωδεκάνησα, 2005.
Για δεύτερη σχολική χρονιά οι μαθητές/μαθήτριες θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε ένα project με σκοπό την προβολή της πολιτιστικής τους κληρονομιάς.
Το θέμα εντάσσεται στην εξοικείωση των μαθητών με τις αρχειακές πηγές, θα εξετάσει στο πλαίσιο της διαθεματικής/διεπιστημονικής προσέγγισης την έρευνα των ιστορικών τόπων και υποστηρίζει τους διδακτικούς σκοπούς και στόχους του Προγράμματος Σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας. Επιπλέον προάγει τη συνεργασία της σχολικής κοινότητας με την κοινωνία και ιδίως την τοπική, όπως επίσης ενθαρρύνει δημοκρατικές συμπεριφορές που διέπονται από τις αξίες της αληλεγγύης.
Θα δοθεί η δυνατότητα εμπλοκής όλων των μαθητών/τριών αξιοποιώντας ξεχωριστές ικανότητες δεξιότητες και γνώσεις κάθε μαθητή/τριας.
Τέλος, απώτερος στόχος είναι να ενισχύσει την πεποίθηση των μαθητών/τριών ότι δύνανται, ως ενεργοί πολίτες, να διαμορφώσουν συνθήκες ζωής που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προσδοκίες τους και κατά συνέπεια να ενισχύσει τη διαμόρφωση της προοπτικής κοινωνικής τους ταυτότητας.
Η πρόταση βασίζεται σε τέσσερις δράσεις όπου θα αναπτυχθούν αντίστοιχα τέσσερις διαφορετικές δεξιότητες με κέντρο δράσης το Λακκί Λέρου. Η πρώτη δράση αφορά την καταγραφή ενός κτηρίου που θα επιλεγεί από τους μαθητές με εστίαση στην πρώτη χρήση του. Οι μαθητές θα συλλέξουν και θα ταξινομήσουν τις σχετικές πληροφορίες. Παράλληλα θα πραγματοποιηθεί σεμινάριο 30 λεπτών για τον τρόπο καταγραφής των σχετικών με τα κτίρια στοιχείων. Στην δεύτερη δράση θα εστιάσουμε στην πολεοδομική σχεδίαση της πόλης μέσα από την καταγραφή της ονοματοδοσίας των οδών για την αναφερόμενη περίοδο της Ιταλοκρατίας. Με αυτή την ταξινόμηση των πληροφοριών οι μαθητές θα εστιάσουν και αξιολογήσουν την σχετική παρεχόμενη πληροφορία για την εκπόνηση της δικής τους εργασίας. Στην τρίτη δράση θα ανατρέξουμε στην προφορική μαρτυρία για τα κτήρια. Η επαφή με την προφορική ιστορία θα ενισχύσει την κριτική σκέψη των μαθητών και την πρακτική χρήση των εναλλακτικών πηγών. Επικουρικά σε αυτή την δράση θα πραγματοποιηθεί σχετικό σεμινάριο 30 λεπτών. Στην τέταρτη και τελευταία δράση θα γίνει εξαγωγή των συμπερασμάτων της έρευνας και παρουσίασης των μαθητικών εργασιών στο κινηματοθέατρο του Λακκίου.
Στο πλαίσιο αυτό σε συνεργασία με τα ΓΑK Λέρου και τον κ. Τραμπούλη οι μαθητές/τριες της σχολικής μας μονάδας συμμετείχαν σε διαδικτυακή συνάντηση με τον καθηγητή κύριο Αντρέα Πανταζάτο του Πανεπιστημίου του Cambridge όπου είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με το θέμα.
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Παπαβασιλείου Σεβαστή- Χατζάρας Αντώνιος