Στο σχολείο μας υλοποιήθηκε από τη Γ΄ τάξη δράση της ενεργού πολιτειότητας με τίτλο «Έρευνα ευαισθητοποίησης για το κάπνισμα». Η δράση εντάχθηκε στο διδακτικό αντικείμενο της «Φυσικής Αγωγής» (διάρκεια 10 ωρών) και είχε ως στόχο οι μαθητές/τριες να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας και κοινωνικής υπευθυνότητας πάνω στο θέμα του καπνίσματος, σε συνάφεια με τον στόχο βιώσιμης ανάπτυξης 3: καλή υγεία και ευημερία (ευρύτερη Θεματική Ενότητα: Ζω καλύτερα – Ευ ζην – πρόληψη και προστασία από τις εξαρτήσεις (τσιγάρο). Υπεύθυνη εκπαιδευτικός και συντονίστρια της δράσης την ήταν η κ. Ελ. Παναγοπούλου (ΠΕ11) και συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί οι κ. Γ. Θανασούλια (ΠΕ03), Ι. Παπαδούρης (ΠΕ03), Ι. Στρεπέλια (ΠΕ02). Πρόκειται για μια ομαδική δράση, στην οποία οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά με ιδέες και προτάσεις, συνεργαζόμενοι/ες τόσο μεταξύ τους όσο και με τους εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό και προσπάθησαν να προσεγγίσουν το θέμα του καπνίσματος, προκειμένου να καλλιεργηθεί η ενημέρωση που θα στηρίξει την πρόληψη και την αποφυγή από την εξάρτηση του τσιγάρου. Στόχος ήταν να μεταφέρουν οι μαθητές τη γνώση στη σχολική κοινότητα και ευρύτερα στην τοπική κοινωνία σχετικά με το πρόβλημα του εθισμού. Σε πρώτο στάδιο, έγινε διερεύνηση του θέματος με συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ της εκπαιδευτικού και των μαθητών. Οι μαθητές αποφάσισαν να εστιάσουν σε «Έρευνα ευαισθητοποίησης για το κάπνισμα» συμπληρώνοντας τη διδασκαλία στην τάξη.
Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε ενημέρωση στους μαθητές/τριες μέσω βίντεο, αναζήτησης πληροφοριών από ιστοσελίδες και βιβλιογραφία. Οι μαθητές ασχολήθηκαν με επιμέρους θέματα, όπως τα συστατικά του τσιγάρου, ο εθισμός στο κάπνισμα, οι επιπτώσεις του καπνίσματος σε διάφορα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού, η επίδραση του καπνίσματος στη γυναίκα, στο παιδί και στον έφηβο, το παθητικό κάπνισμα και οι μέθοδοι διακοπής του καπνίσματος. Μετά συμπλήρωσαν Τεστ γνώσεων.
Ακολούθησε προετοιμασία/σχεδιασμός μέσω του διαλόγου και στη συνέχεια έγινε η υλοποίηση της δράσης στο πεδίο, με διερεύνηση των απόψεων της σχολικής κοινότητας με ψηφιακά εργαλεία (δημιουργία και αποστολή ερωτηματολογίων στους μαθητές και στους γονείς της σχολικής μονάδας.)
Κατόπιν οι μαθητές/τριες σε ομάδες εργασίας πήραν συνεντεύξεις από καπνιστές και πρώην καπνιστές, συζήτησαν, εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν αφίσες (δημιουργοί: 1ης αφίσας: Ορφέας Ευθυμίου-Μούζουρας και 2ης αφίσας: Αθανασία Κούλη) και επινόησαν συνθήματα κατά του καπνίσματος «ΣΒΗΣ’ ΤΟ ΠΡΙΝ ΣΕ ΣΒΗΣΕΙ», «ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΣΟΥ ΚΛΕΒΕΙ ΧΡΟΝΟ ΜΗΝ ΤΟΥ ΔΩΣΕΙΣ ΑΛΛΟ».
Ακολούθησε το στάδιο της διάχυσης. Οι μαθητές/τριες, αφού επεξεργάστηκαν τα δεδομένα των ερωτηματολογίων, επικοινώνησαν τη δράση στη σχολική μονάδα και σε άλλες σχολικές μονάδες της τοπικής κοινωνίας δημιουργώντας ενημερωτικό έντυπο και αφίσα, με στόχο την ευαισθητοποίηση του μαθητικού πληθυσμού σχετικά με το κάπνισμα, διαχέοντας το σύνθημα «ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΣΟΥ ΚΛΕΒΕΙ ΧΡΟΝΟ ΜΗΝ ΤΟΥ ΔΩΣΕΙΣ ΑΛΛΟ». Ταυτόχρονα, ευαισθητοποιήθηκαν στο θέμα της Προαγωγής της Υγείας, της Πρόληψης και της Υποστήριξης διακοπής του καπνίσματος με συμβουλές προς τους έφηβους καπνιστές.
Κατά το τελευταίο στάδιο της δράσης, οι μαθητές/τριες εξήγαγαν συμπεράσματα, εξέφρασαν και ανέλυσαν τα συναισθήματά τους, κατέγραψαν τις γνώσεις και τις εμπειρίες που απέκτησαν. Συνοψίζοντας, οι μαθητές/τριες δήλωσαν ότι αναθεώρησαν αρχικές ιδέες και αντιλήψεις και διαμόρφωσαν αρνητική στάση απέναντι στο κάπνισμα και σε κάθε άλλου είδους εθισμό και εξάρτηση.