Πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής: “Κυκλοφορώ με ασφάλεια”

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

«ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ»

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2013-14

ΤΜΗΜΑΤΑ: Γ1 – Γ2

podilato

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:

Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα ΠΕ32

Σπινθηρόπουλος Χαράλαμπος ΠΕ70

ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ

  1. Μέσα συγκοινωνίας – μεταφοράς – Προβλήματα στην κυκλοφορία – Ατυχήματα
  2. Τρεις κατηγορίες σημάτων και πινακίδες σήμανσης
  3. Τα παιδιά ως πεζοί
  4. Τα παιδιά ως επιβάτες
  5. Τα παιδιά ως οδηγοί ποδηλάτων
  6. Βασικοί κανόνες κυκλοφορίας πεζών – οχημάτων
  7. Ελλείψεις και προβλήματα στη γειτονιά μας – Προτάσεις και λύσεις

ΣΤΟΧΟΙ

  1. Να μάθουν βασικούς κανόνες κυκλοφορίας πεζών – οχημάτων
  2. Να αναπτυχθεί κυκλοφοριακή συνείδηση
  3. Να κατανοήσουν τις τρεις κατηγορίες σημάτων
  4. Να κατανοήσουν τις κυριότερες πινακίδες σήμανσης
  5. Να συνειδητοποιήσουν τη σημαντικότητά τους τόσο για τη ασφάλεια των ίδιων όσο και των άλλων
  6. Να συμπεριφέρονται σωστά ως πεζοί, οδηγοί ποδηλάτων και επιβάτες
  7. Να μάθουν να συνεργάζονται
  8. Να σχεδιάζουν και να εκτελούν ομαδικές δραστηριότητες
  9. Να επιχειρηματολογούν (παιχνίδι ρόλων)- Να τονωθεί η αυτοεκτίμηση των αδύναμων μαθητών/τριών

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Ομαδοσυνεργατική: Η κάθε ομάδα θα αναλαμβάνει συγκεκριμένα θέματα κατά την εξέλιξη του προγράμματος π.χ., τρεις κατηγορίες σημάτων (ερμηνεία και παρουσίαση στην τάξη), η συμπεριφορά μας ως πεζοί, οδηγοί ποδηλάτου ή επιβάτες κλπ., κάτω από την επίβλεψη και την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών οι οποίοι θα φροντίζουν για την ανατροφοδότηση της κάθε ομάδας.

Βιωματική: Μέσα από την ενεργό συμμετοχή των παιδιών τόσο στις δραστηριότητες που θα αφορούν σε ζητήματα συλλογής πληροφοριών και παρουσίασής τους στην τάξη, όσο και στην επιτόπια έρευνα σε επίπεδο σχολείου και γειτονιάς αλλά και κατά τις εκπαιδευτικές επισκέψεις μας (Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής) καθώς και στις επαφές τους με τους αρμόδιους φορείς (Τροχαία). Τέλος, μέσα από παιχνίδια ρόλων.

Διαθεματική: Σύνδεση του Σχεδίου Εργασίας (Project) με τις επιμέρους σχετικές ενότητες ή κεφάλαια των μαθημάτων του Α.Π.  

ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

Η διαθεματική προσέγγιση των επιμέρους ζητημάτων του προγράμματος σχεδιάζεται να υλοποιηθεί σε σύνδεση με τις παρακάτω ενότητες των μαθημάτων του Α.Π.:

Μελέτη Περιβάλλοντος: Ενότητα: Μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς

Γλώσσα: Εμπλουτισμός λεξιλογίου με σχετικές λέξεις και έννοιες

Ανάπτυξη προφορικού λόγου – επιχειρηματολογίας

Ανάγνωση και κατανόηση ενημερωτικών φυλλαδίων

Σύνταξη επιστολής προς τους αρμόδιους φορείς και ενημερωτικών φυλλαδίων

Μαθηματικά: Διδασκαλία σχημάτων μέσω των σημάτων της Τροχαίας

Εικαστικά: Κατασκευή σημάτων – Αφίσας ευαισθητοποίησης

Θεατρική Αγωγή: Παιχνίδι ρόλων – Δραματοποίηση

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ

Τα μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς από τα παλιά χρόνια έως σήμερα – Ανάγκες σύγχρονου τρόπου ζωής. Προβλήματα που δημιουργούνται – ατυχήματα (δημοσιεύματα εφημερίδων – παρουσίαση στατιστικών για την Ελλάδα). Διερεύνηση αιτιών ατυχημάτων (οι απόψεις των παιδιών – στατιστικές). Επίσκεψη στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής Ευόσμου.

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ

Οι τρεις κατηγορίες σημάτων: απαγόρευσης, κινδύνου, υποχρέωσης (ερμηνεία, σχήματα και χρώματα) – Κατασκευή σημάτων – Σχετικά φύλλα εργασίας

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

Τι πρέπει να προσέχουμε ως πεζοί – Αναγνώριση ήχων κίνησης δρόμου – Φανάρια – Απαιτούμενες ενέργειες για τη διάσχιση δρόμου –  Ο ρόλος των διαβάσεων – Η κίνηση στο πεζοδρόμιο (επικίνδυνη και σωστή συμπεριφορά).

Έξοδος στη γειτονιά, εφαρμογή αυτών που μάθαμε, εντοπισμός ελλείψεων και προβλημάτων (σήμανση, φανάρια, πεζοδρόμια, διαβάσεις).

ΜΑΡΤΙΟΣ

Τι πρέπει να προσέχουμε ως επιβάτες (ζώνες ασφαλείας – καθισματάκι – επιβίβαση και αποβίβαση) – Δραματοποίηση, παιχνίδι ρόλων σωστής και επικίνδυνης συμπεριφοράς.

ΑΠΡΙΛΙΟΣ

Τι πρέπει να προσέχουμε ως οδηγοί ποδηλάτων (σωστή οδηγική συμπεριφορά, σεβασμός στους πεζούς και στον Κ.Ο.Κ.,  μέρη ποδηλάτου και εξοπλισμός ποδηλατών).

Καταγραφή βασικών κανόνων συμπεριφοράς μας ως πεζών, επιβατών και οδηγών.

Κατασκευή αφίσας ευαισθητοποίησης.

Ενημέρωση της σχολικής κοινότητας με σχετικά φυλλάδια.

Τα σήματα Οδικής Κυκλοφορίας

simataapagsimataplirof

simatakind

Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα σήματα

simatazogr

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής Ευόσμου

parkokykl1

parkokykl2

parkokykl6

parkokykl3parkokykl5

Κανόνες Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.)

ΓΙΑ ΕΠΙΒΑΤΕΣ

kokepivates1kokepivates2

ΓΙΑ ΠΕΖΟΥΣ

kokpezoi1

kokpezoi2

ΓΙΑ ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ

kokpodilates1

kokpodilates2

Η ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

ereynaepil

1. Μόνο οι 8 από τους 40 επιλέγουν το λεωφορείο και κυρίως οι γυναίκες (6)!

2. Πρώτη επιλογή: το αυτοκίνητο σχεδόν εξίσου για άνδρες (12) και γυναίκες (11).

3. Μόνο μία γυναίκα επιλέγει ποδήλατο!

erynaeyxar

4. Οι περισσότερες γυναίκες είναι από λίγο (8) έως πολύ (4) ευχαριστημένες και μόνο 2 καθόλου.

Οι περισσότεροι άνδρες (8) είναι λίγο ευχαριστημένοι, ενώ οι υπόλοιποι είναι από πολύ (5) έως πάρα πολύ (1)!

erevnasyxn

 

5. Περισσότερα από τα μισά άτομα (25) φαίνονται αρκετά ικανοποιημένα από τη συχνότητα των δρομολογίων.

ereynatax

6. Οι περισσότερες γυναίκες (8) απαντούν ότι φτάνουν γρήγορα στον προορισμό τους και μόνο τρεις ότι φτάνουν αργά.

Οι άνδρες, αν και δεν χρησιμοποιούν λεωφορείο, δηλώνουν ότι φτάνουν από αργά έως πάρα πολύ γρήγορα!

ereynastas

7. Περισσότερα από τα μισά άτομα (23) είναι ικανοποιημένα από την απόσταση της στάσης από το σπίτι τους.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

  • Συχνότερα δρομολόγια
  • Απευθείας στο Κέντρο της πόλης, χωρίς αλλαγή
  • Περισσότεροι προορισμοί
  • Καινούρια λεωφορεία
  • Κλιματισμός

ΓΕΝΙΚΑ

  • Η έρευνα δείχνει ότι είμαστε αρκετά ικανοποιημένοι από τις αστικές συγκοινωνίες, παρόλα αυτά δεν τις χρησιμοποιούμε, ιδιαίτερα οι άνδρες.
  • Οι προτάσεις είναι πολύ σημαντικές και θα έπρεπε να φτάσουν στους υπεύθυνους του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (Ο.Α.Σ.Θ.).

Ευχαριστίες

Ευχαριστούμε τη διευθύντρια του Σχολείου μας, κυρία Μπιτσώρη Δέσποινα, για τη βοήθεια και την υποστήριξή της, καθώς και τα παιδιά της Τρίτης τάξης για το ενδιαφέρον και την πολύ καλή δουλειά που έκαναν.

Κορδελιό, Δεκέμβριος 2014

Εκπαιδευτικός: Σπινθηρόπουλος Χαράλαμπος