Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας: “Τα πρωτάκια με τα φωτεινά χαμόγελα”

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

“ΤΑ ΠΡΩΤΑΚΙΑ ΜΕ ΤΑ ΦΩΤΕΙΝΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ”

Τμήμα: Α1

Σχολικό έτος: 2014-15

Εκπαιδευτικοί: Σπινθηρόπουλος Χαράλαμπος, Μπιτσώρη Δέσποινα

ΜΟΝΙΜΑ ΔΟΝΤΙΑ Σ

ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ

1. Ανατομία στοματικής κοιλότητας.

2. Μορφολογία δοντιών (μορφή – χρήση – πλήθος – είδος).

3. Ασθένειες δοντιών και αιτίες.

4. Πρόληψη (βούρτσισμα – οδοντιατρικός έλεγχος – υγιεινή διατροφή).

5. Συγγραφή σχετικού παραμυθιού ή κόμικ.

6. Κατασκευή ενημερωτικού υλικού – προσκλήσεων.

7. Παράσταση θεάτρου σκιών: «Ο Καραγκιόζης οδοντογιατρός».

ΣΚΟΠΟΣ

Πρόληψη, διατήρηση και προαγωγή της στοματικής υγείας.

ΣΤΟΧΟΙ

Γνωστικοί:

Να γνωρίσουν την ανατομία της στοματικής κοιλότητας.

Να παρατηρήσουν  τη μορφολογία των δοντιών και να τη συσχετίσουν με τη λειτουργία της μάσησης και της πέψης (σωστό μάσημα, καλύτερη πέψη).

Να γνωρίσουν τις ασθένειες των δοντιών και να συνειδητοποιήσουν τις αιτίες.

Να κατανοήσουν τους τρόπους πρόληψης (σωστό βούρτσισμα, συχνός οδοντικός έλεγχος, υγιεινή διατροφή).

Μαθησιακοί – Συναισθηματικοί:

Να αντιληφθούν την αξία της καλής στοματικής υγιεινής.

Να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες που συμβάλλουν στη διατήρηση της στοματικής υγείας.

Να  εξοικειωθούν με τις πρακτικές του επαγγέλματος του οδοντιάτρου.

Να αναπτύξουν τον προφορικό και γραπτό τους λόγο (λεξιλόγιο).

Να μάθουν να σχεδιάζουν και να εκτελούν δραστηριότητες,να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες.

Να εμπλακούν ατομικά και συλλογικά στη διαδικασία.

Να αναπτύξουν ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα.Να τονωθεί το αυτοσυναίσθημά τους μέσα από ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Διάλογος: Διερεύνηση γνώσεων και εμπειριών μαθητών/τριών.

Βιωματική: Ενεργός συμμετοχή των παιδιών σε όλες τις δραστηριότητες (κατασκευές, παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση) καθώς και κατά την επίσκεψη του οδοντίατρου στην τάξη.

Ομαδοσυνεργατική: Ομάδες των δύο ή τεσσάρων ατόμων, με την επίβλεψη και την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα φροντίζουν για την τόνωση του ενδιαφέροντος και την ανατροφοδότηση της κάθε ομάδας .

Διαθεματική: Σύνδεση του Σχεδίου Εργασίας (Project) με τις επιμέρους σχετικές ενότητες ή κεφάλαια των μαθημάτων του Α.Π.   

* Θα επιδιωχθεί επίσκεψη οδοντίατρου στην τάξη και οδοντιατρικός έλεγχος.

ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

Γλώσσα: Ανάπτυξη προφορικού και γραπτού λόγου (λεξιλόγιο) ? Συγγραφή παραμυθιού με εικονογράφηση ή κόμικ. Θέατρο σκιών: «Ο Καραγκιόζης οδοντογιατρός».

Μελέτη Περιβάλλοντος: «Οι ανάγκες του ανθρώπου» – «Γνωρίζω το σώμα μου».

Φιλαναγνωσία: Προσέγγιση και επεξεργασία σχετικών βιβλίων («Δόνα Τερηδόνα» –  «Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα Τρυποδόντη» κ.ά.). Επεξεργασία οδοντιατρικών φυλλαδίων με οδηγίες για σωστό βούρτσισμα και υγιεινή διατροφή.

Αισθητική Αγωγή: Εικονογράφηση παραμυθιού ή κόμικ. Κατασκευή κολάζ με υγιεινές και βλαβερές τροφές.

Μουσική: Σχετικά τραγούδια: (Γ. Σακελλαρίδη: «Ένα κούφιο δόντι»,  Χορωδία Τυπάλδου: «Τόσο λάθος διατροφή» κ.ά.).

Θεατρική Αγωγή: Παιχνίδια ρόλων – Δραματοποίηση («Στον οδοντογιατρό»).

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ:

Παρατήρηση – περιγραφή δοντιών συμμαθητών/τριών (σε ζευγάρια). Αφορμή μπορεί να είναι κάποια δόντια που λείπουν ή το πέσιμο ενός νεογιλού δοντιού. Συζήτηση.

Αφήγηση περιστατικών σχετικών με τα δόντια τους (επίσκεψη σε οδοντίατρο, πονόδοντος, πέσιμο δοντιού κ.ά.).

Καταγραφή συνηθειών ως προς το βούρτσισμα των δοντιών και τις επισκέψεις στον οδοντίατρο (συχνότητα).

Συζήτηση για τα μέρη της στοματικής κοιλότητας και τη λειτουργία τους (σχήμα, μέγεθος, χρώμα και αριθμός δοντιών, η γλώσσα και η χρησιμότητά της, τα ούλα).

Παρακολούθηση σχετικού βίντεο από τη σειρά: «Μια φορά ήταν η ζωή – Το στόμα και τα δόντια» στο: https://www.youtube.com/watch?v=td4viEhc4Cc

Παρακολούθηση σχετικού βίντεο – Σχετικά φύλλα εργασίας από το: http://mirtogoestodentist.weebly.com/deltaiotaalphadeltaiotakappaalphasigma943alpha.html

ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ:

Παρακολούθηση βίντεο εκπαιδευτικής τηλεόρασης για τις ασθένειες των δοντιών, στο: http://www.edutv.gr/protobathmia/erga-kai-imeres-tis-kas-teridonas

Ανάγνωση, προβληματισμός και συζήτηση: «Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα Τρυποδόντη», «Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της Γαμήλιας τούρτας» (Αφήγηση στο: https://www.youtube.com/watch?v=SrW1oABP_iI)

«Η ιστορία του Πίκι – Πίκι», στο: http://www.slideshare.net/ddanili/ss-9907882.

Ακούμε το τραγούδι «Τόσο λάθος διατροφή», στο: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=c9oP3pbSbjk.

Συζήτηση και καταγραφή ωφέλιμων και βλαβερών τροφών για την υγεία των δοντιών.

Κατασκευή δύο αφισών με φωτογραφίες ή ζωγραφιές τροφίμων (ωφέλιμων και βλαβερών).

Εκμάθηση σωστού τρόπου βουρτσίσματος, με τη βοήθεια σχετικών βίντεο.

Καταγραφή σε ημερολόγιο του καθημερινού βουρτσίσματος των δοντιών.

Κατασκευή κολάζ με συσκευασίες προϊόντων στοματικής υγιεινής.

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ:

Συγγραφή παραμυθιού και εικονογράφηση (π.χ., «Η ιστορία ενός λυπημένου δοντιού»)

Καταγραφή γλωσσοδετών, παροιμιών και συχνόχρηστων φράσεων για τα δόντια.

Παιχνίδια ρόλων: π.χ. επίσκεψη στον οδοντογιατρό – χαλασμένο δοντάκι – υγιές δοντάκι κ.ά.

Δημιουργία σχετικού τραγουδιού και μελοποίηση με αυτοσχέδια μουσικά όργανα.

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ:

Επίσκεψη οδοντίατρου στο σχολείο και έλεγχος των δοντιών.

Κατασκευή προσκλήσεων και αφισών για την παρουσίαση του προγράμματος και την παράσταση, στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

Προετοιμασία παράστασης θεάτρου σκιών: «Ο Καραγκιόζης οδοντογιατρός».

ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΔΟΝΤΙΩΝΔΟΝΤΙΩΝ 2

ΔΟΝΤΙΩΝ

 

ΚΑΝΟΝΕΣ ΒΟΥΡΤΣΙΣΜΑΤΟΣ ΔΟΝΤΙΩΝ

ΒΟΥΡΤΣΙΣΜΑΤΟΣΒΟΥΡΤΣΙΣΜΑ Σ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟ

ΟΔΟΝΤ 1 ΟΔΟΝΤ 2

ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ:

“Ο Καραγκιόζης οδοντογιατρός”

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ ΣΥΜΠ

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΡΟΒΕΣ

2 3 1 5 4

Η παράσταση Θεάτρου Σκιών:

“Ο Καραγκιόζης οδοντογιατρός”

 

Ευχαριστίες

Ευχαριστώ τους/τις μαθητές/τριές μου, για τη συνεργασία μας και για την πολύ καλή δουλειά που έκαναν σε όλη τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος και κυρίως για τις όμορφες στιγμές που περάσαμε μαζί!

Σας ευχαριστώ, Αναστασία Α., Αναστασία Δ., Άλμπα, Αχιλλέα, Βικτωρία, Γιάννη Α., Γιάννη Β., Γιώργο, Δημήτρη Γ., Δημήτρη Μ., Εβελίνα, Ελένη, Ευαγγελία, Θοδωρή, Κλέντι,  Κλεοπάτρα, Κωνσταντίνε, Λυδία, Μαρία Β., Μαρία Κ., Μαριάννα, Μαρίνα, Σταύρο, Χαράλαμπε.

Σπινθηρόπουλος Χαράλαμπος

Κορδελιό 16-01-2016