Πολιτιστικό Πρόγραμμα: “Το θέατρο Σκιών στην τάξη μας: Ο Καραγκιόζης και οι φίλοι του”

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

«ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΑΣ: Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ»

ΤΑΞΗ: Β′

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: Σπινθηρόπουλος Χαράλαμπος, Προδρομίδου Βαρβάρα

.jpg

Σκοπός του Προγράμματος

Να προσεγγίσουν μια πλευρά της λαϊκής μας παράδοσης γνωρίζοντας την τέχνη του θεάτρου σκιών, συνειδητοποιώντας την αξία της μέσα στο χρόνο και παράλληλα την αναγκαιότητα διατήρησής της.

Στόχοι του Προγράμματος

– Να γνωρίσουν τους ήρωες του θεάτρου σκιών.

– Να κατανοήσουν τα ιδιαίτερα γνωρίσματα των ηρώων, χαρακτηρίζοντάς τους και εντοπίζοντας εκείνα τα χαρακτηριστικά που δηλώνουν την καταγωγή τους (τρόπος ομιλίας- τραγούδια – ντύσιμο).

– Να έρθουν σε επαφή με τα μουσικά μοτίβα μιας παράστασης σκιών.

– Να μάθουν τον τρόπο που ανέβαινε παλιότερα μια παράσταση Καραγκιόζη και τον πολυδιάστατο ρόλο του καραγκιοζοπαίχτη.

– Να αναπτύξουν τον προφορικό και γραπτό τους λόγο.

– Να εκφραστούν δημιουργικά με την παραγωγή μικρών διαλογικών κειμένων με ήρωες του θεάτρου σκιών.

– Να δημιουργήσουν ένα θεατρικό κείμενο συνθέτοντας τα διαλογικά κείμενα.

– Να αναπτύξουν την εικαστική τους έκφραση με την κατασκευή φιγουρών του θεάτρου σκιών.

– Να εκφραστούν μουσικοκινητικά και μέσα από την υποκριτική.

– Να αναπτύξουν τη συνεργατικότητα – ομαδικότητα και το σεβασμό προς τους άλλους μέσα από τις σχετικές δραστηριότητες.

Υποθέματα

– Το θέατρο σκιών στην Ελλάδα και αλλού.

– Έλληνες καραγκιοζοπαίχτες.

– Θεατρικά κείμενα.

– Οι χαρακτήρες.

– Οι φιγούρες.

– Γινόμαστε θεατρικοί συγγραφείς (μικρά διαλογικά κείμενα).

– Παραστάσεις: “Ο Καραγκιόζης αστροναύτης” (Β1) και “Ο Καραγκιόζης μάγειρας” (Β2).

Ανάλυση περιεχομένου – Στάδια υλοποίησης

– Σχηματισμός ομάδων τα μέλη των οποίων θα συνεργαστούν κυρίως στην παραγωγή των διαλογικών κειμένων, στην κατασκευή φιγουρών κ.α.

– Συγκέντρωση πληροφοριών σχετικών με την ιστορία του θεάτρου σκιών στην Ελλάδα και αλλού.

– Γνωριμία με το θέατρο σκιών και τους ήρωες μέσα από παραστάσεις του Σπαθάρη και άλλων καραγκιοζοπαιχτών (dvd ή παρακολούθηση «ζωντανής» παράστασης σκιών).

– Οι φιγούρες σε άλλα μέρη του κόσμου (Ταϊλάνδη, Κίνα κ.α)

– Μελέτη των χαρακτήρων του θεάτρου σκιών ως προς τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους και την καταγωγή τους σε σχέση με το ντύσιμο, τα τραγούδια, την ντοπιολαλιά και τα μουσικά μοτίβα που συνοδεύουν την εμφάνισή τους στον μπερντέ.

– Τι χρειαζόμαστε για μια παράσταση σκιών. Ο μπερντές – οι φιγούρες – ο φωτισμός – τα μουσικά όργανα – οι καραγκιοζοπαίχτες.

– Παιχνίδια με το φως και τη σκιά.

– Διαβάζουμε κείμενα θεάτρου σκιών και εντοπίζουμε χαρακτηριστικές λέξεις ή φράσεις των ηρώων. Δραστηριότητα που θα μας βοηθήσει στο επόμενο στάδιο.

– Παραγωγή μικρών διαλογικών κειμένων με ήρωες του θεάτρου σκιών – σύνθεση θεατρικού κειμένου.

– Κατασκευή φιγουρών. Υλικά κατασκευής στα παλιότερα χρόνια.

– Καλλιέργεια υποκριτικής έκφρασης με την ανάληψη ρόλων και τη μίμηση των ηρώων.

– Κατασκευή ενημερωτικής αφίσας και προσκλήσεων για την παράστασή μας (παραγωγή λόγου αφίσας και πρόσκλησης).

– Παρουσίαση παραστάσεων σε παιδιά και γονείς.

Μεθοδολογία

Σχέδιο Εργασίας (Project): Η επιλογή του θέματος εντάσσεται στο πλαίσιο των ενδιαφερόντων των παιδιών και η εξέλιξή του διαμορφώθηκε από το κλίμα της τάξης και τη δυναμική της.

Ομαδοσυνεργατική μέθοδος: Ανάπτυξη συνεργατικού πνεύματος – Συμμετοχή όλων ανάλογα με τις δυνατότητές τους – Αλληλοσεβασμός – Ανάπτυξη ενσυναίσθησης – Τόνωση αυτοεκτίμησης του αδύναμου μαθησιακά παιδιού κ.λπ.

Βιωματική μέθοδος: Αυτενέργεια και ενεργός συμμετοχή των παιδιών μέσα από τις δραστηριότητες του προγράμματος, όπως αυτές αναφέρονται παραπάνω.

Διαθεματική προσέγγιση: Μαθηματικά και γλωσσικές ασκήσεις με τον Καραγκιόζη – Συγγραφή διαλόγων θεατρικού κειμένου – Δημιουργία ενημερωτικής αφίσας και πρόσκλησης – Εικαστικές δημιουργίες.

Δραστηριότητες

Κατασκευή φιγουρών θεάτρου σκιών

kataskevi7 kataskevi5

kataskevi6kataskevi4

kataskevi2

kataskevi3kataskevi1

Οι φιγούρες…

Ο Καραγκιόζης και η Αγλαΐα

  .jpg .jpg

Τα Κολλητήρια

.jpg

Ο Μπαρμπαγιώργος, ο Χατζηαβάτης και ο Σταύρακας

ΓΙΩΡΓΟΣ .jpg .jpg

Ο Βεληγκέκας, η Βεζυροπούλα και ο Πασάς

.jpg .jpg .jpg

Ο Μορφονιός και ο Νιόνιος (Σιορ – Διονύσης)

.jpg .jpg

Κατασκευή αφισών

afisa5 afisa4

afisa3 afisa2

 afisa1

Οι αφίσες

afisab1 2 afisab1

afisa9 afisa8

afisa7 afisa6

afisa10

Κατασκευή προσκλήσεων

prosklisi1 prosklisi2

prosklisi4 prosklisi3

prosklisi5

Οι προσκλήσεις

proskliseiskaragkioz

Τα κείμενα των παιδιών

keimeno5 keimeno6

keimeno3 keimeno4

keimeno1 keimeno2

Στιγμιότυπα από τις πρόβες και την παράσταση…prova5 prova4 parastasi6parastasi3prova1parastasi2 prva2

prova7 prova6

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: “Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΜΑΓΕΙΡΑΣ”

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Δείτε το στο slideshare.net

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τη διευθύντρια του Σχολείου μας, Μπιτσώρη Δέσποινα, για την αμέριστη συμπαράστασή της κατά την υλοποίηση του προγράμματος καθώς και τα παιδιά της Β τάξης, για το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό που έδειξαν.

Κορδελιό, Ιούνιος 2013

Εκπαιδευτικός: Σπινθηρόπουλος Χαράλαμπος