Πολιτιστικό Πρόγραμμα: «Το θέατρο Σκιών στην τάξη μας: Ο Καραγκιόζης και οι φίλοι του»

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

«ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΑΣ: Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ»

ΤΑΞΗ: Β′

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: Σπινθηρόπουλος Χαράλαμπος, Προδρομίδου Βαρβάρα

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Σκοπός του Προγράμματος

Να προσεγγίσουν μια πλευρά της λαϊκής μας παράδοσης γνωρίζοντας την τέχνη του θεάτρου σκιών, συνειδητοποιώντας την αξία της μέσα στο χρόνο και παράλληλα την αναγκαιότητα διατήρησής της.

Στόχοι του Προγράμματος

– Να γνωρίσουν τους ήρωες του θεάτρου σκιών.

– Να κατανοήσουν τα ιδιαίτερα γνωρίσματα των ηρώων, χαρακτηρίζοντάς τους και εντοπίζοντας εκείνα τα χαρακτηριστικά που δηλώνουν την καταγωγή τους (τρόπος ομιλίας- τραγούδια – ντύσιμο).

– Να έρθουν σε επαφή με τα μουσικά μοτίβα μιας παράστασης σκιών.

– Να μάθουν τον τρόπο που ανέβαινε παλιότερα μια παράσταση Καραγκιόζη και τον πολυδιάστατο ρόλο του καραγκιοζοπαίχτη.

– Να αναπτύξουν τον προφορικό και γραπτό τους λόγο.

– Να εκφραστούν δημιουργικά με την παραγωγή μικρών διαλογικών κειμένων με ήρωες του θεάτρου σκιών.

– Να δημιουργήσουν ένα θεατρικό κείμενο συνθέτοντας τα διαλογικά κείμενα.

– Να αναπτύξουν την εικαστική τους έκφραση με την κατασκευή φιγουρών του θεάτρου σκιών.

– Να εκφραστούν μουσικοκινητικά και μέσα από την υποκριτική.

– Να αναπτύξουν τη συνεργατικότητα – ομαδικότητα και το σεβασμό προς τους άλλους μέσα από τις σχετικές δραστηριότητες.

Υποθέματα

– Το θέατρο σκιών στην Ελλάδα και αλλού.

– Έλληνες καραγκιοζοπαίχτες.

– Θεατρικά κείμενα.

– Οι χαρακτήρες.

– Οι φιγούρες.

– Γινόμαστε θεατρικοί συγγραφείς (μικρά διαλογικά κείμενα).

– Παραστάσεις: «Ο Καραγκιόζης αστροναύτης» (Β1) και «Ο Καραγκιόζης μάγειρας» (Β2).

Ανάλυση περιεχομένου – Στάδια υλοποίησης

– Σχηματισμός ομάδων τα μέλη των οποίων θα συνεργαστούν κυρίως στην παραγωγή των διαλογικών κειμένων, στην κατασκευή φιγουρών κ.α.

– Συγκέντρωση πληροφοριών σχετικών με την ιστορία του θεάτρου σκιών στην Ελλάδα και αλλού.

– Γνωριμία με το θέατρο σκιών και τους ήρωες μέσα από παραστάσεις του Σπαθάρη και άλλων καραγκιοζοπαιχτών (dvd ή παρακολούθηση «ζωντανής» παράστασης σκιών).

– Οι φιγούρες σε άλλα μέρη του κόσμου (Ταϊλάνδη, Κίνα κ.α)

– Μελέτη των χαρακτήρων του θεάτρου σκιών ως προς τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους και την καταγωγή τους σε σχέση με το ντύσιμο, τα τραγούδια, την ντοπιολαλιά και τα μουσικά μοτίβα που συνοδεύουν την εμφάνισή τους στον μπερντέ.

– Τι χρειαζόμαστε για μια παράσταση σκιών. Ο μπερντές – οι φιγούρες – ο φωτισμός – τα μουσικά όργανα – οι καραγκιοζοπαίχτες.

– Παιχνίδια με το φως και τη σκιά.

– Διαβάζουμε κείμενα θεάτρου σκιών και εντοπίζουμε χαρακτηριστικές λέξεις ή φράσεις των ηρώων. Δραστηριότητα που θα μας βοηθήσει στο επόμενο στάδιο.

– Παραγωγή μικρών διαλογικών κειμένων με ήρωες του θεάτρου σκιών – σύνθεση θεατρικού κειμένου.

– Κατασκευή φιγουρών. Υλικά κατασκευής στα παλιότερα χρόνια.

– Καλλιέργεια υποκριτικής έκφρασης με την ανάληψη ρόλων και τη μίμηση των ηρώων.

– Κατασκευή ενημερωτικής αφίσας και προσκλήσεων για την παράστασή μας (παραγωγή λόγου αφίσας και πρόσκλησης).

– Παρουσίαση παραστάσεων σε παιδιά και γονείς.

Μεθοδολογία

Σχέδιο Εργασίας (Project): Η επιλογή του θέματος εντάσσεται στο πλαίσιο των ενδιαφερόντων των παιδιών και η εξέλιξή του διαμορφώθηκε από το κλίμα της τάξης και τη δυναμική της.

Ομαδοσυνεργατική μέθοδος: Ανάπτυξη συνεργατικού πνεύματος – Συμμετοχή όλων ανάλογα με τις δυνατότητές τους – Αλληλοσεβασμός – Ανάπτυξη ενσυναίσθησης – Τόνωση αυτοεκτίμησης του αδύναμου μαθησιακά παιδιού κ.λπ.

Βιωματική μέθοδος: Αυτενέργεια και ενεργός συμμετοχή των παιδιών μέσα από τις δραστηριότητες του προγράμματος, όπως αυτές αναφέρονται παραπάνω.

Διαθεματική προσέγγιση: Μαθηματικά και γλωσσικές ασκήσεις με τον Καραγκιόζη – Συγγραφή διαλόγων θεατρικού κειμένου – Δημιουργία ενημερωτικής αφίσας και πρόσκλησης – Εικαστικές δημιουργίες.

Δραστηριότητες

Κατασκευή φιγουρών θεάτρου σκιών

kataskevi1

kataskevi2

kataskevi4

kataskevi3

kataskevi5

kataskevi6

kataskevi7

Οι φιγούρες…

Ο Καραγκιόζης και η Αγλαΐα

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ  ΑΓΛΑΪΑ

Τα Κολλητήρια

ΚΟΛΛΗΤΗΡΙΑ

Ο Μπαρμπαγιώργος, ο Χατζηαβάτης και ο Σταύρακας

ΜΠΑΡΜΠΑ ΓΙΩΡΓΟΣΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣΣΤΑΥΡΑΚΑΣ

Ο Βεληγκέκας, η Βεζυροπούλα και ο Πασάς

ΒΕΛΗΓΚΕΚΑΣΒΕΖΥΡΟΠΟΥΛΑΠΑΣΑΣ

Ο Μορφονιός και ο Νιόνιος (Σιορ – Διονύσης)

ΜΟΡΦΟΝΙΟΣΝΙΟΝΙΟΣ

Κατασκευή αφισών

afisa3afisa4

afisa5afisa1afisa2

Οι αφίσες

afisab1

afisab1 2

afisa7

afisa8

afisa9

afisa6

afisa10

Κατασκευή προσκλήσεων

prosklisi1prosklisi2

prosklisi3prosklisi4

prosklisi5

Οι προσκλήσεις

proskliseiskaragkioz

 

Τα κείμενα των παιδιών

keimeno1

keimeno2

keimeno4

keimeno3

keimeno6

keimeno5

Στιγμιότυπα από τις πρόβες και την παράσταση…

prova1

prova4

prova5

parastasi2

parastasi3 

parastasi6 

prova6

prova7

prva2

 

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: «Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΜΑΓΕΙΡΑΣ»

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τη διευθύντρια του Σχολείου μας, Μπιτσώρη Δέσποινα, για την αμέριστη συμπαράστασή της κατά την υλοποίηση του προγράμματος καθώς και τα παιδιά της Β τάξης, για το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό που έδειξαν.

Κορδελιό, Ιούνιος 2013

Εκπαιδευτικός: Σπινθηρόπουλος Χαράλαμπος